معانى و مفاهيم صبغة الله
پنج شنبه 13 مهر 1391 4:51 PM
|
معانى و مفاهيم صبغة الله
سيد محمود خسروانى شريعتى
گروه فرهنگ و ادب اسلامى
آدمى در تمام ادوار براى بيان عواطف خود، بنوعى از رنگها استفاده كرده است و رنگ در شرايط عادى تقريبا در همه جا مفاهيمى يكسان را القا و بطور فطرى و براحتى در ما نفوذ مىكند.
رنگ سفيد
ابيض يك مورد، (بقره 2/ آيه187)، تبيض يك مورد، (آل عمران3/ آيه106)، ابيضتيك مورد، دو مورد (آل عمران3/ آيه107 و يوسف 12/ آيه 84). بيض يك مورد (فاطر 35/ آيه27)، بيضآء شش مورد، (اعراف7/ آيه 108 و طه 20/ آيه 22 و شعرا26/ آيه33 و نمل27/ آيه 12 و قصص 28/ آيه 32 و صافات37/ آيه46).
رنگ سياه
اسود يك مورد، (بقره 2/ آيه187)، اسودت يك مورد، (آل عمران3/ آيه106)، تسود يك مورد، (آل عمران3/ آيه106)، سود يك مورد، (فاطر 35/ آيه27)، غرابيب يك مورد، (فاطر 35/ آيه27)، مسودا دو مورد، (نمل16/ آيه 58 و زخرف43/ آيه17)، مسودة يك مورد، (زمر39/ آيه 60) احوى يك مورد، (اعلى(ع)8/ آيه 5).
رنگ سبز
خضرا يك مورد، (كهف 18/ آيه 31)، اخضر يك مورد، (يونس36/ آيه 80)، خضر دو مورد، (الرحمن 55/ آيه76 و انسان76/ آيه 21) خضرا يك مورد، (انعام6/ آيه99)، مدهامتان يك مورد (الرحمن 55/ آيه 64).
رنگ سرخ
حمر يك مورد (فاطر 35/ آيه27).
رنگ زرد
صفرآء يك مورد، (بقره 2/ آيه69)، صفر يك مورد، (مرسلات77/ آيه33)، فاقع لونها يك مورد، (بقره 2/ آيه69).
رنگها
الوان هفت مورد، (روم 30/ آيه 22 و نحل16 آيه13 و69 و فاطر 35/ آيه27 و 28 و زمر39/ آيه 21). لونها دو مورد، (بقره 2/ آيه69).
صبغة الله نام آن رنگ لطيف
مفسران قرآن كريم با استفاده از روايات، صبغة الله را كه اضافه تشريفى استبه «اسلام»، «فطرت»، «ولايت ائمه معصومين عليهمالسلام» معنى كردهاند و در توضيح و تفسير آيه مباركه صبغة الله ومن احسن من الله صبغة... بقره 2/ آيه 138) نوشتهاند: چون جهودان را مولودى بودى رنگى در او ماليدندى و ترسايان نيز رنگى به خلاف جهودان» (3) و باز در همين مورد نقل شده است كه: ترسايان در روز هفتم مولود را در آبى زردرنگ به نام «معموديه» (4) مىشستند و به اين عمل فخر مىكردند كه ما را صبغه هست و مسلمانان را نيستحق تعالى در آيه فوق عمل آنها را رد كرد و صبغه الهى را بهترين رنگ ناميد.
معانى صبغة الله
پيشوايان دين به لسان احاديث پيروان خود را همواره از شر هواهاى نفسانى و وسوسههاى رنگين شيطانى برحذر داشتهاند و در زدودن نقش كثرت و دوگانگى از صفحه دل و رسيدن به مقام توحيد تاكيدها كردهاند. دين الهى در تفاسير به صورت «حبلالله و فطرت الله، صبغة الله...» (5) خوانده شده است، و مراد از صبغه، مىتواند پاكى و بىرنگى فطرت آدمى باشد كه بتدريجبر اثر تلقينات و اعتقادات پدر و مادر رنگ و صبغه ديگر مىپذيرد و به مدلول فرمايش پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله هر مولودى بر فطرت اسلام است ولى بعد «مادر و پدر او را جهود يا ترسا كنند» (6) و از امام صادقعليهالسلام نيز نقل شده است كه: «الصبغه هى الاسلام» (7) و در جاى ديگر فرمودند: مراد از صبغه در آيه كريمه «زينت دادن خداى تعالى است مر مؤمنان را به زيور تصديق و ولايت ائمه هداى عليهمالسلام در روز ميثاق» (8) است و در تفسير الميزان همان مفهوم بدين صورت آمده است: «خداوند در ميثاق مؤمنين را به رنگ ولايت درآورد». (9)
صبغة الله رتبه ولايت و درجه محبت
عرفاى اسلام در آثار خود اشارات لطيفى به صبغةالله كرده و گفتهاند: دوستى حق كيميايى است كه همه رنگها را فروشويد و وجود را به رنگ خويش كند «امروز ايشان را به رنگ دوستى برآرد و فردا به نور خود رنگين كند» (10) و اين نور اوست كه در هر مقامى به رنگى جلوه نمايد «چون ظلمت نفس نماند نور سپيد پديد آيد و چون نور روح با صفاى دل امتزاج گيرد نور سبز... و چون نور حق بى حجب در شهود آيد بىرنگى... آشكار شود». (11)
صبغة الله در مثنوى معنوى
از ميان شاعران نامور فارسى جلالالدين مولوى در آفريدن مضامين نو و آوردن تعبيرات عرفانى ممتاز است او كه از سرچشمه جوشان علوم و معارف اسلامى بهرهور است، بسيارى از مفاهيم قرآنى را به نحوى دلپذير در شعر خود به كار برده است. از جمله شمار چشمگيرى از ابيات مثنوى به مضمون صبغة الله اختصاص يافته، او صبغةالله را رنگ جاويد و مايه اتحاد و نشانه قدرت مىداند، رنگينى و دلفريبى حيات را مستعار و رنگ صدق، تقوا و يقين را پايدار مىخواند، صبغه بندگى را بىرنگى، و بىرنگى را اصل رنگها دانسته است. مولوى مفاهيم ديگرى در معنى رنگ (صبغةالله) دارد كه در اين جا تنها به ذكر ابياتى از آن مفاهيم اكتفا مىشود:
الف: صبغة الله رنگ باقى
«رنگ باقى صبغةالله است و بس غير آن بربسته دان همچون جرس رنگ صدق و رنگ تقوى و يقين تا ابد باقى بود بر عابدين
ب: صبغةالله و بىرنگى
1 - چونك بىرنگى اسير رنگ شد موسئى با موسئى در جنگ شد چون به بىرنگى رسى كان داشتى موسى و فرعون دارند آشتى اين عجب كين رنگ از بىرنگ خاست رنگ با بىرنگ چون در جنگ خاست
ج: رجعت و بىرنگى
1 - ارجعى بشنود نور آفتاب سوى اصل خويش باز آمد شتاب نه ز گلخنها برو ننگى بماند نه ز گلشنها برو رنگى بماند
د - صبغة الله و يكرنگى
1 - صبغهالله هستخم رنگ هو پيسها يكرنگ گردد اندرو
يادداشتها
1- ومن آياته خلق السموات والارض واختلاف السنتكم والوانكم ان فى ذلك لايات للعالمين (سوره روم 30/ آيه 22). 2- ترجمه قرآن نسخه مورخ556 هجرى، به اهتمام محمد جعفر ياحقى، ناشر مؤسسه فرهنگى شهيد محمد رواقى، مشهد 1364، ص58. 3- ابوالفتوح رازى، روضالجنان و روحالجنان فى تفسير القرآن مشهور به تفسير ابوالفتوح رازى به كوشش و تصحيح محمدجعفر ياحقى، محمدمهدى ناصح، بيست جلد، بنياد پژوهشهاى اسلامى، مشهد،1366، ج2، ص188. 4- فتحالله كاشانى، منهجالصادقين به تصحيح علىاكبر غفارى ده جلد كتابفروشى اسلاميه، تهران1346، ج1، ص329. 5- ابوالفتوح رازى، ج2، ص189. 6- همان، ص188. 7- محمدبن يعقوب، ثقةالاسلام كلينى، اصول كافى، ترجمه سيد جواد مصطفوى، دفتر نشر فرهنگ اهل البيت، بىتا، ج2، ص23. 8- بهاءالدين محمدبن شيخ على الشريف لاهيجى، تفسير لاهيجى، ميرجلالالدين حسينى ارموى، انتشارات علمى، تهران، 1340، ج1، ص122. 9- علامه سيد محمدحسين طباطبايى، تفسير الميزان، ترجمه سيد محمدباقر موسوى همدانى، انتشارات دارالعلم قم، ج2، ص187. 10- ابوالفضل رشيدالدين ميبدى، كشف الاسرار و عدة الابرار، به اهتمام علىاصغر حكمت، ده جلد، انتشارات دانشگاه تهران،1339، ج1، ص231. 11- نجمالدين رازى، مرصادالعباد، به اهتمام محمد امين رياحى، انتشارات علمى و فرهنگى، چاپ چهارم، 1371، ص207. 12- سيد جلالالدين آشتيانى شرح مقدمه قيصرى بر فصوص الحكم، ناشر كتابفروشى باستان، مشهد، 1344، ص374. 13- روزبهان بقلى شيرازى، شرح شطحيات، تصحيح هنرى كربين، ناشر انستيتو ايران فرانسه، ص322. 14- امام خمينى قدس سره، آداب الصلوة، مؤسسه تنظيم و نشر آثارامام خمينى قدس سره، چاپ اول، 1370، ص9. 15- جلال الدين محمد مولوى بلخى، مثنوى معنوى، به تصحيح رينولد. ا. نيكلسون، مؤسسه مطبوعاتى علمى، بىتا، ج1، ص315. 16- محدث الجليل ابىبصير مسعودبن عياشى السلمى، تفسير عياشى، تصحيح سيد هاشم رسولى، دو جلد، ناشر المكتبة العلمية الاسلاميه، تهران، ج1، ص62. 17- منهج الصادقين، ج1، ص329. 18- مثنوى معنوى . 19- منهج الصادقين، ص330. |