کتاب شناسی توصیفی غریب القرآن سجستانی
پنج شنبه 13 مهر 1391 4:12 PM
|
کتاب شناسی توصیفی غریب القرآن سجستانی
علی رضا عظیمی فر
شناخت صحیح و درک دقیق و نزدیک به واقع از مجموعهء موضوعات و مسائل هر دانشی وابسته به برخورداری هرچه بهتر و بیشتر پژوهشگر در به کارگیری قواعد،اصول و ابزاری است که در اختیار وی قرار دارد.ازاینرو،دانش تفسیر همانند دیگر دانشها دارای قواعد،اصول و ابزاری است که استفادهء درست از آنها به فهم و شناخت صحیح پژوهشگر میانجامد و درصد خطای وی را کاهش میدهد.بنابراین ضروری است که پژوهندهء علوم قرآنی پیش از ورود به حوزهء دانش تفسیر با دانشهای وابسته به شناخت قرآن آشنا باشد.
دانش غریب القرآن و جایگاه آن
اندیشمندان علوم قرآنی در تعریف این دانش گفتهاند:«به دانشی که به بررسی و معنایابی واژههای دیریاب،پیچیده،پنهان، ناشناخته و فراموش شده از آیات میپردازد غریب القرآن گویند».4 به تعبیر دیگر:«آن دسته از واژگان آیات که معانی آنها به سادگی و راحتی به دست نمیآید و پردهبرداری از ابهامات آنها نیازمند دقت و جستوجوی بیشتر است در دانش غریب القرآن مورد بررسی،شناسایی،توضیح و تبیین قرار داده میشود».
سجستانی و غریب القرآن
ابو بکر محمد بن عزیز7سجستانی،ادیب،لغتشناس و مفسر از چهرههای بنام و آشنا در شناخت واژگان قرآن کریم(متوفی 330 ق)8است.کهنترین و جدیدترین مصادر مترجمان سخنی از تاریخ ولادت،مراحل زندگی،مشارکت عمومی و اجتماعی،ارتباط با دستگاه خلافت و حاکمان عصر و حتی مذهب این شخصیت یاد نکردهاند.با آنکه وی در بغداد مرکز خلافت و قضاوت و حضور دانشمندان بزرگ و کرسیهای درسی فراوان در آن عصر زندگی کرده و بهطور طبیعی بایست استادان فراوانی را ملاقات و از آنها دانش فراگیرد از استادانش،جز ابو بکر انباری9،نامی به میان نیامده است،اما همین موضوع میتواند نشانهء ارتباط نزدیک و صمیمی و درازمدت میان استاد و شاگرد باشد.با این وصف،شرححالنویسان درپارسایی،درستکاری،راستگویی و فروتنی سجستانی همرأی و همداستاناند.10
جایگاه غریب القرآن
بیگمان غریب القرآن سجستانی نزد قرآنپژوهان اثری ناشناخته و گمنام نبوده و نیست.در اهمیت این نوشته همین بس که ابن انباری و به دنبال وی جلال الدین سیوطی(متوفی 911 ق)و شمس الدین داوودی(متوفی 945 ق)آن را با عبارت «اجاد»13ستودهاند14و بدر الدین زرکشی(متوفی 794 ق)این اثر را مشهورترین نوشته در مجموعه آثار نگاشته شده در زمینهء دانش غریب القرآن شمرده است.15با اینهمه،چند امتیاز ویژه میتوان برای این کتاب یاد کرد که در نگارههای پیشتر از آن نبوده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است و آنها عبارتاند از:
گزارشگران غریب القرآن
مترجمان در شناسایی تنها اثر سجستانی سه شخصیت برجستهء علمی را به عنوان روایتگران این اثر معرفی کردند:ابو عمرو عثمان بن احمد بن سمعان مجاشعی(متوفی 367 ق)،ابو احمد عبد اللّه بن حسین بن حسنون(متوفی 386 ق)و ابو عبد اللّه عبید اللّه بن محمد بن حمدان بن بطه عکبری(متوفی 387 ق)17.این شخصیتها غریب القرآن را گزارش و تاکنون به دست ما رساندهاند،اما پنهان نباشد که خطیب بغدادی روایت ابن بطه از غریب القرآن را نفی کرده و گفته است که در نزد حمزه دقاق این نوشته را دیده و دربارهء روایت ابن بطه از سجستانی پرسیده و وی گفته که ابن بطه ادعای شنیدن و روایت آن را از سجستانی کرده،ولی این سخن نادرست است.18
مصادر غریب القرآن
نویسنده در مقدمه و متن نوشتهء خویش به هیچ مصدر و مرجعی از آثار اندیشمندان همعصر و قبل از خود اشاره نکرده است و فقط با مراجعه به متن نوشتار میتوان اسامی بسیاری از صحابیان پیامبر گرامی و تابعان آنان و نیز مفسران،قاریان، لغتنگاران،اعرابنویسان،و نگارندگان غریب القرآن از عالمان گذشته را مشاهده کرد که نشان از اعتماد و استفادهء سجستانی از آثار پیشینیان دارد.عمدهترین این مصادر که در موارد فراوان در غریب القرآن بدانها استناد گردیده عبارت است از:
توصیف عمومی از غریب القرآن
سجستانی برخلاف نویسندگان آثار پیشین نه به اختصار مطالب اثرش را به خواننده ارائه داده تا وی در دریافت معانی پنهان و ناآشنا از واژگان آیات با مشکل مواجه گردد و نه به اطالهء آنها پرداخته تا فهم عبارت متن همواره بر ذهن سنگینی کند، بلکه راه و روش میانهای برگزیده و کوشیده است تا معنای ناپیدا و دشوار الفاظ قرآن را به گونهای توضیح و تبیین سازد و درک آنها را برای خواننده آشکار نماید تا وی بتواند به سرعت و در کمترین فرصت به محتوای کلی متن کتاب وحی و پیام آن دست پیدا کند.بدین لحاظ تشریح و تفسیر سجستانی از لغات به توضیح لغتنویسان در بیان معانی واژهها شباهت دارد.
روش مفسر
نویسنده در نگارش اثرش به هدفشناسایی و معنایابی واژههای غریب آیات و اعلام و اماکن گمنام و یاد شده در قرآن به چند موضوع توجه جدی کرده است.
نتیجهگیری:
غریب القرآن سجستانی متنی نگاشته شده در آغاز قرن سوم و با شیوهء نوشتاری سبک آثار دانشمندان پیشین است،لیکن نوآوری مفسر در روش معجمنویسی و ترتیب الفبایی به علاوه اعتدال درپردازش به مطالب موجود در کتاب و نیز استناد و استشهاد به آیات قرآن در شناسایی معانی الفاظ و تقدم قرآن بر دیدگاه لغتنویسان و شاعران از مواردی است که این اثر را برخلاف آثار گذشتگان ممتاز و شایان توجه قرآنپژوهان قرار داده است.
پینوشتها:
(1).بنگرید به:زرکشی،بدر الدین،محمد بن عبد اللّه،البرهان فی علوم القرآن،ج 2،ص 259؛سیوطی،جلال الدین،الاتقان فی علوم القرآن،ج 2،ص 1209. (2).بنگرید به:الاتقان،ج 2،ص 1209؛ذهبی،محمد حسین،التفسیر و المفسرون،ج 1،ص 265. (3).امروزه این اثر با چاپهای مختلف انتشار یافته است.نخست با کوشش و مقدمه عالمانهء یوسف مرعشلی و بار دیگر با تلاش و پیشنوشتار علمی احمد عبد القادر اصلاحیه توسط دار طلاس(دمشق 1933)در دسترس قرآنپژوهان قرار گرفته است. (4).بنگرید به:عبد القادر اصلاحیه،احمد،مقدمهء غریب القرآن سجستانی، ص 38؛مرعشلی،یوسف،مقدمه العمدة فی غریب القرآن،مکی بن ابی طالب، ص 15. (5).بنگرید به:مقدمه العمدة فی غریب القرآن،ص 17. (6).پژوهشگران تاکنون 195 اثر در زمینه دانش غریب القرآن شناسایی کرده که تعدادی از آنها موجود و برخی از دست رفته است فهرست این آثار در مقدمه العمدة فی غریب القرآن مکی بن ابی طالب و غریب القرآن سجستانی ثبت گردیده است. (7).منابع در ضبط نام پدر سجستانی اختلاف دارند.اغلب مترجمان با ذکر دلایلی آن را عزیر با رای ثبت کرده و در برابر برخی با زای آوردهاند و به نظر میرسد دیدگاه نخست به صواب نزدیکتر باشد. بنگرید به:عبد القادر اصلاحیه:احمد،مقدمهء غریب القرآن سجستانی،ص 9؛ و نیز ابن اثیر،اللباب فی تهذیب الانساب،ج 2،ص 114. (8).بنگرید به:الفهرست ابن ندیم،ص 55؛اللباب فی تهذیب الانساب، ج 2،ص 114؛ذهبی،شمس الدین محمد،سیر اعلام النبلا،ج 15،ص 216، رقم 80؛الاتقان فی علوم القرآن،ج 1،ص 3؛البرهان فی علوم القرآن،زرکشی، ج 1،ص 393 و ج 2،ص 394؛سیوطی،جلال الدین،بغیة الوعاة،ج 1،ص 171؛ابن انباری،ابا البرکات،نزهة الالبا فی طبقات الادبا،ص 231؛داوودی، شمس الدین محمد،طبقات المفسرین،ج 2،ص 195،رقم 534؛کحاله، عمر رضا،معجم المؤلفین،ج 2،ص 292؛حاجی خلیفه،کشف الظنون،ج 6،ص 36؛نویهض،عادل،معجم المفسرین،ج 2،ص 574؛زرکلی،خیر الدین،الاعلام، ج 6،ص 268؛تهرانی،آقابزرگ،الذریعه،ج 16،ص 49،رقم 206. (9).ابو بکر بن بشار انباری از ادیبان و لغتنویسان برجسته و از استادان بسیاری از دانشمندان ادبشناس عرب،از جمله سجستانی،است.مترجمان، آثاری را از جمله معانی القرآن از وی ثبت کرده و تاریخ درگذشتش را 328 دانستهاند.بنگرید به:سیر اعلام النبلا،ج 15،ص 216،رقم 80؛نزهة البا،ص 231؛طبقات المفسرین،داوودی،ج 2،ص 159،رقم 234. (10).همان. (11).بنگرید به:الفهرست،ابن ندیم،ص 55؛سیر اعلام النبلا،ج 15،ص 216،رقم 80،بغیة الوعاة،ج 1،ص 171؛البرهان،زرکشی،ج 1،ص 393 و ج 2،ص 394؛نزهة الالبا،ص 231؛الاتقان،ج 1،ص 3؛طبقات المفسرین، داوودی،ج 2،ص 195،رقم 534. (12).طریحی،فخر الدین،غریب القرآن،ص 4؛کشف الظنون،ج 6،ص 36؛معجم المؤلفین،ج 9،ص 292؛معجم المفسرین،نویهض،ج 2،ص 574؛ الذریعه،ج 16،ص 49،رقم 206. (13).این عبارت به معنای نیک و پسندیده داشتن استفاده میشود،لیکن وقتی دربارهء کتابی به کار گرفته میشود نشان از رتبهء علمی و اهمیت آن در نزد عالمان است. (14).نزهة الالبا،ص 215؛الاتقان،ج 1،ص 3،طبقات المفسرین،داوودی، ج 2،ص 195،رقم 534. (15).البرهان،ج 1،ص 393 و ج 2 ص 394. (16).غریب القرآن سجستانی،ص 101. (17).سیر اعلام النبلا،ج 15،ص 216،رقم 80؛نزهة الیا،ص 231؛ طبقات المفسرین،داوودی،ج 2،ص 195،رقم 534. (18).تاریخ بغداد،ج 10،ص 370،رقم 5536. (19).برای نمونه نویسنده کلمه (مقتحم معکم)سوره«ص»/59 را در ردیف میم مفتوحه و کلمهء(یوم یکشف عن ساق)سوره قلم/43 را در ردیف یای مضمومه و کلمه(تمنی)سوره حج/52 را در ردیف امانی آورده است. (20).غریب القرآن،سجستانی ص 204. (21).همان،ص 210. (22).همان،ص 122. (23).همان،ص 202.
منابع:
1.داوودی،شمس الدین محمد بن علی بن احمد،طبقات المفسرین، دار الکتب العلمیه،بیروت،الطبعة الاولی 1403 ق. |