پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91
دوشنبه 2 مرداد 1391 11:02 PM
آيتالله العظمی سبحانی:
نزول تدريجی قرآن منجر به تثبيت آيات در قلب پيامبر(ص) شد
گروه حوزههای علميه: آيتالله العظمی سبحانی با تاكيد بر نزول تدريجی آيات قرآن تصريح كرد: در پاسخ به آن دسته از منتقدينی كه عنوان میكنند كه چرا قرآن مثل تورات يك دفعه نازل نشد، بايد گفت كه اگر قرآن به شكل تدريجی به پيامبر(ص) نازل نمیشد، تثبيت آيات در قلب پيامبر(ص) ايجاد نمیشد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، آيتالله العظمی جعفر سبحانی، يكشنبه، 1 مردادماه، در جلسه دوم تفسير سوره ضحی، در مدرسه حجتيه قم، با اشاره به اشتباه برخی از مفسران عامه در خصوص اين سوره، اظهار كرد: در خصوص اين سوره، شايعاتی رواج يافت، مبنی بر اينكه اين سوره پس از انقطاع از وحی توسط خداوند به پيامبر(ص) نازل شده است كه كاملا اشتباه است.
وی افزود: در صحيح بخاری آمده است كه زن ابولهب، روزی در ميان مردم اين سخن را شايع كرد كه من مشاهده كردم كه دو شب پيامبر(ص)، نماز شب را اقامه نكردند و اين را دليلی بر انقطاع از وحی و رها شدن پيامبر(ص) از سوی خداوند، ذكر كردهاند؛ در همين صحيح بخاری آمده است كه شخصی(جندب) نيز چنين بحثی را مطرح كرده است كه به هيچ عنوان نمیتواند صحيح باشد.
اين مرجع تقليد، بيان كرد:نكته اول آنكه مگر پيامبر(ص)، شبها، روی كوه نماز میخواندند كه همگان ببينند كه آيا ايشان دو شب نماز خواندند و يا خير؟! يا اينكه چگونه زن ابولهب اين را به چشم ديده است كه درون خانه پيامبر(ص)، چه اتفاقی رخ داده است كه بخواهند عدهای بر اساس همين شايعات، ادعای انقطاع وحی را مطرح كنند؟
وی ادامه داد: اينها شايعاتی بود كه ما نيز بنا نداريم وجود اين شايعات را منكر شويم ولی اسباب آن را منكر میشويم، چون اين شايعات از آن دست شايعاتی بود كه پايه و ريشهای نداشت و از پايه، دروغ بود؛ مگر شايعاتی در مورد كاهن، شاعر و مجنون بودن حضرت رسول(ص)، پايهای داشت؟ پس هر شايعهای لزوما دارای اساس و پايه نيست؛ اين آيات از آن دست آياتی است كه خداوند برای تقويت روحيه پيامبر(ص)، پس از آزارها نازل كردند؛ خداوند برای تقويت روحيه نبی خود، آيات نعمت را برای پيامبر(ص) نازل كرد كه ناظر به تدريجی بودن نزول قرآن است.
آيتالله سبحانی اظهار كرد: وقتی آزار و اذيتهای كفار بیاندازه میشد، خداوند برای افزايش روحيه پيامبر خود، اين آيات را نازل میكردند و ذكر كردهاند كه قرآن به شكل تدريجی بر پيامبر(ص) نازل میشد كه در حضرت رسول(ص)، تثبيت ايجاد كند؛ به طور كلی نزول تدريجی قران نيز همين تثبيت قلب را برای پيامبر(ص) ايجاد میكرد.
وی گفت: بيايد بين مقسم به و اين شايعه، يك رابطه علمی و دقيق ايجاد كنيم؛ از طرفی خداوند به روز و شب قسم ياد میكند و بعد از آن كلمه «سجی» يعنی تاريكی فراگير شده را آورده است و در اين جاست كه بسياری به اشتباه روز را نعمت خداوند ذكر كردهاند و شب را نغمت و همين مسئله را دليلی بر انقطاع از وحی كه نوعی نغمت بود، برای پيامبر(ص) تفسير میكنند در حالی كه شب هم نعمت است و خود قرآن به اين مسئله اشاره كرده است؛ اگر شب نباشد، همه انسانها هلاك میشوند و گياهان از بين میروند زندگی بشر مختل میشود؛ آنها به اشتباه «ليل» را انقطاع از وحی تفسير كردهاند در حالی كه خداوند در قرآن میفرمايد «وَ جَعَلْنَا اللَّيلَ لِباساً وَ جَعَلْنَا النَّهارَ مَعاشاً» و در جای ديگر میفرمايد، كه شب را برای آرامش مردم قرار داديم و زمانی كه میفرمايد كه «وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا» ، يعنی خواب و شب را مايه آرامش شما قرار داديم، همه، نشانههای قرآنی نعمت گرانبهايی مثل شب را نشان میدهد؛ پس اين گونه تفسير از قرآن ما را به اشتباه خطرناكی میاندازد.
آيتالله سبحانی اظهار كرد: در آيات ابتدايی سوره ضحی، خداوند مسئله تدريجی بودن وحی را بيان میدارند و به هيچ عنوان بحث انقطاع از وحی نبوده است؛ تدريجی بودن وحی نيز نعمت بسيار بزرگی بود كه خداوند به پيامبر(ص) عطا فرمود؛ زيرا باعث شد كه رابطه طولانی دائمی خداوند و پيامبر(ص)، با وحی آيات حفظ شود و قلب پيامبر(ص) ثبات يابد؛ در پاسخ به آن دسته از منتقدينی كه عنوان میكردند كه چرا قرآن مثل تورات يك دفعه نازل نشد بايد گفت كه اگر قرآن به شكل تدريجی به پيامبر(ص) نازل نمیشد، اين ثبات قلب ايجاد نمیشد؛ در اينجا میتوان مثال زد كه اگر كسی از عزيز خود، به طور مستمر و پيوسته نامهای دريافت كند، هميشه اين رابطه عاطفی را با خود خواهد داشت ولی اگر قرار باشد اين دهها نامه را يك روزه دريافت كند و ديگر، از آن نامهها، خبری نباشد، اين حس، دچار اختلال میشود.
اين مرجع تقليد ادامه داد: ما در اين بحث، بنای بر انكار اين شايعه را نداريم؛ بلكه با دلايل عقلی و قرآنی به راحتی میتوانيم اثبات كنيم كه اين شايعات كه منجر به نوعی درك اشتباه از تفسير نيز میشود، نيز كاملا غلط است.