پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91
دوشنبه 2 مرداد 1391 11:00 PM
ررسی وضعيت آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی/52 مدير آموزش و پرورش استثنايی كهكيلويه: كمبود فضای آموزشی مانع از تشكيل مدارس قرآنی استثنايی میشود |
|||
گروه كودك و نوجوان: سيدعلی نيكنام گفت: متأسفانه به دليل كمبود فضای آموزشی و اينكه مجبور هستيم مدارس استثنايی استان را در دو شيفت برگزار كنيم، لذا عليرغم تقاضا قادر به برگزاری مدرسه قرآنی نيستيم.
سيدعلی نيكنام، مدير سازمان آموزش و پرورش استثنايی استان كهكيلويه و بويراحمد در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: مشكل اصلی آموزش قرآن در اين استان به افراد استثنايی كمبود فضای آموزشی است كه موجب میشود عليرغم تقاضايی كه برای تشكيل مدارس قرآنی داريم نتوانيم اين كار را انجام دهيم. وی گفت: به هر حال آنچه كه مسلم است اينكه آموزش به افراد استثنايی فرصت و وقت بيشتری به نسبت افراد عادی را طلب میكند و ايجاد مدرسه قرآنی خارج از برنامه آموزشی زمان مناسبی برای اين كار بود تا افراد استثنايی علاقهمند به شركت در اين مدارس به تمرين و ممارست بيشتری در امر قرآنآموزی بپردازند. نيكنام گفت: هماكنون 930 دانشآموز استثنايی در 7 گروه تحت پوشش سازمان استثنايی اين استان در 30 مدرسه قرار دارند كه هر كدام از اين گروهها با مشكلات ويژه خود مواجهند و تمام ظرفيتهای تخصصی از قبيل ابزار و امكانات و نيروی انسانی كارشناس صرف تأمين نيازهای آموزشی اين افراد در ساعات درسی میشود. وی افزود: در چنين شرايطی ايجاد مدارس قرآنی برای آنكه حرف تازهای در آموزش علوم قرآنی به افراد استثنايی داشته باشد تنها در اختصاص فضای آموزشی خلاصه نمیشود، بلكه بايد به همان ميزان از امكانات و شيوههای كارآمد آموزشی نيز بهره برد. اغلب مربيان پرورشی از دانش كافی قرآنی برای تدريس قرآن برخودار نيستند مدير سازمان آموزش و پرورش استثنايی استان كهكيلويه و بويراحمد تصريح كرد: استفاده از نيروی كادر آموزش و پرورش به عنوان مربيان پرورشی در محيطهای آموزشی كه مسئوليت آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی را نيز به عهده دارند در نظام آموزش و پرورش استثنايی امری معمول است و اين در حاليست كه اغلب آنها از دانش كافی قرآنی و همچنين مهارتهای لازم برای انتقال محتوای آموزشی به كودكان و نوجوان استثنايی كه شرايط ويژهای به نسبت افراد عادی دارند، برخوردار نيستند.
وی ادامه داد: بارها و بارها از معاونت پرورشی آموزش و پرورش نسبت به برگزاری دورههای تخصصی برای مربيان پرورشی از سوی اين مركز و ساير سازمانها در مراكز استانی درخواست شده است، اما همچنان به اين مسئله ترتيب اثر داده نشده و اگر به فكر ارتقای كيفی آموزش قرآن در نظام آموزش و پرورش هستيم، بايد ترتيبی داده شود كه ميزان معلومات و آگاهی مربی پرورشی به روز و منطبق با شرايط استاندارد آموزشی به افراد استثنايی باشد. نيكنام در پايان گفت: در اين استان نيز همچون ساير مراكز استانی وضعيت آموزش قرآن در مورد افراد نابينا و ناشنوا به نسبت ساير گروههای معلول بهتر است و استعدادهای خوبی را هراز چند گاهی شاهد هستيم، اما ناشنوايان در قياس با نابينايان با توجه به اينكه دايره واژگانيشان محدود است و به روش ايما و اشاره قرآن را قرائت و يا از حفظ میكنند، لذا بايد در اين زمينه مطالعه و تحقيق ويژهای صورت گيرد تا روشها هدفمندتر شود. |