0

اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی دوشنبه 2 مرداد91
دوشنبه 2 مرداد 1391  10:58 PM

در گفت‌و‌گو با ايكنا مطرح شد؛
گلايه‌های هژبری از برخی انتقادات به تسلط نداشتن دانش‌آموزان بر روخوانی قرآن

گروه كودك و نوجوان: معاون پرورشی و فرهنگی وزير آموزش و پرورش در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر تسلط نداشتن دانش‌آموزان به روخوانی و روان‌خوانی ساده قرآن گفت: از اين انتقادات گلايه دارم، بهتر‌ است اين كارشناسان سری به مدارس بزنند و مشاهده كنند كه دانش‌آموزان تا چه ميزان به روخوانی قرآن مسلط هستند.

 

حسين هژبری، معاون پرورشی و فرهنگی وزير آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در پاسخ به پرسش ايكنا مبنی بر وجود برخی انتقادات گفت: بحث عدم تسلط دانش‌آموزان نسبت به روخوانی و روان‌خوانی ساده قرآن مربوط به نسل فعلی نيست، و پيشنهاد می‌دهم، كارشناسان سری به مدارس بزنند كه البته در اين صورت مشاهده خواهند كرد كه دانش‌آموزان پايه پنجم ابتدايی تا چه ميزان به روخوانی قرآن مسلط هستند و به راحتی به روخوانی و روان‌خوانی قرآن می‌پردازند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزير آموزش و پرورش با يادآوری اينكه در گذشته آموزش قرآن در مدارس از پايه‌های پايانی مقطع ابتدايی آغاز می‌شود، عنوان كرد: اين مسئله در نظام آموزشی كنونی مشاهده نمی‌شود و هم‌اكنون آموزش قرآن از همان پايه‌های اول و دوم ابتدايی آغاز می‌شود و به همين دليل هم‌اكنون دانش‌آموزان پايه پنجم ابتدايی هيچ مشكلی در روخوانی قرآن ندارند.

وی با اشاره به اينكه دانش‌آموزانی كه از سال تحصيلی آينده وارد پايه ششم ابتدايی خواهند شد، هيچ مشكلی در روخوانی قرآن ندارند، ادامه داد: برنامه‌ها و فعاليت‌های قرآنی خوبی طی سال‌های گذشته در مدارس اجرا شده كه همين برنامه‌ها موجب شده تا سطح روخوانی دانش‌آموزان ارتقا پيدا كند و البته با ادامه همين رويكرد در آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پس از پايان دوره تحصيل در آموزش و پرورش ديگر مشكل روخوانی و روان‌خوانی قرآن نخواهند داشت.

هژبری در اين بخش از سخنان خود با اشاره به نظرات برخی كارشناسان مبنی بر تخصصی نبودن و حرفه‌ای نبودن مدارس قرآن، گفت: اين كارشناسان بايد بدانند كه قرآن يك مهارت است؛ مانند ساير مهارت‌ها كه بايد به دانش‌آموزان آموزش داده شود، در اين ميان برخی از دانش‌آموزان رياضی را خوب بلد نيستند و برخی هم قرآن را خوب بلد نيستند و هيچگاه نيز نمی‌توانند تسلط كامل در رشته‌های قرآنی كسب كنند.

برنامه‌ها و فعاليت‌های قرآنی خوبی طی سال‌های گذشته در مدارس اجرا شده كه همين برنامه‌ها موجب شده تا سطح روخوانی دانش‌آموزان ارتقا پيدا كند و البته با ادامه همين رويكرد در آموزش و پرورش، دانش‌آموزان پس از پايان دوره تحصيل در آموزش و پرورش ديگر مشكل روخوانی و روان‌خوانی قرآن نخواهند داشت

وی يادآور شد: اگر برخی از دانش‌آموزان در مدارس قرآن حضور دارند كه با وجود آموزش‌های قرآنی نمی‌توانند تسلط كامل بر آموزش‌ها را داشته باشند، به اين دليل است كه در اين بخش مهارت لازم را ندارند مانند دانش‌آموزانی كه در درس قرآن مهارت‌های لازم را كسب می‌كنند و در برخی دروس ديگر مانند رياضی، فيزيك و ... استعدادی ندارند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن كريم و ثبت‌نام سه ميليون و 500 هزار دانش‌آموز به صورت داوطلبانه در اين طرح، عنوان كرد: دانش‌آموزانی كه در اين طرح ثبت‌نام كرده‌اند داوطلب حفظ نيم جزء تا 30 جزء قرآن هستند و هر يك بنا به توانمندی‌ها و مهارت‌هايی كه دارند حفظ بخشی از قرآن را آغاز كرده‌اند و نمی‌توانيم از تمامی آنان انتظار داشته باشيم كه كل قرآن كريم را حفظ كنند.

معاون وزير آموزش و پرورش در پايان با اشاره به راه‌اندازی قريب به هزار و 500 مدرسه تخصصی قرآن از سال تحصيلی آينده در سراسر كشور، اظهار كرد: با راه‌اندازی اين مدارس تخصصی نيز تلاش داريم تا آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای قرآن را در حوزه‌های روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و ... پياده كنيم.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها