0

اخبار قرآنی (چهارشنبه 28 تير 1391 )

 
javid1000
javid1000
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 53859
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار قرآنی (چهارشنبه 28 تير 1391 )
چهارشنبه 28 تیر 1391  1:38 PM

بررسی وضعيت آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی/49
حجت الاسلام مجيدی:
جنبش نرم‌افزاری در آموزش قرآن به نابينايان و ناشنوايان مورد توجه قرار گيرد

گروه كودك و نوجوان: نماينده ستاد همكاری‌های حوزه‌های علميه و آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به اينكه نبايد در زمينه آموزش قرآن به افراد استثنايی تنها به كلاس‌های درس اكتفا كرد گفت: استفاده از وسايل ارتباطی نوين همچون نرم‌افزارهای آموزشی بايد بيش از پيش در اين راستا به كار گرفته شوند.

 

حجت‌الاسلام و‌المسلمين مهران مجيدی، نماينده ستاد همكاری‌های حوزه‌های علميه و آموزش و پرورش استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: وقتی صحبت از كودك و نوجوان استثنايی می‌شود، يعنی اينكه با افرادی سر و كار داريم كه از نعماتی كه ديگران از آن برخوردار هستند محرومند و لذا شكل ارائه اطلاعات و آموزش‌ها همچون آموزش مفاهيم دينی و قرآنی بايد در آنها تغيير كند.

وی گفت: البته اين تغيير بايد در نحوه ارائه مفاهيم آموزشی باشد و بسته به ميزان ادراك و سطح هوشی آنها بايد حجم اطلاعات ارائه شده كم و زياد شود و مجاز نيستيم به ويژه در مورد مفاهيم دينی و قرآنی برداشت‌ها و اغراض شخصی را مخلوط كنيم بلكه بايد با رعايت وفاداری اصل محتوا را نيز به آنها عرضه كنيم.

بايد به نگرش دانش‌آموز استثنايی نسبت به قرآن پيش از آموزش آن دست يافت

مجيدی ادامه داد: درصد موفقيت ما در ارائه مطلوب مفاهيم قرآنی و دينی به اين افراد رابطه مستقيم با نگرش دانش‌آموز استثنايی نسبت به آموزه‌ها و مفاهيم دينی و قرآنی دارد كه مطمئناً با آنچه كه شايد ما تصور می‌كنيم، فرق می‌كند و به طور مثال در مورد قرآن ارائه ظاهری آن و پرداختن به الفاظ و نحوه چگونه خواندن صحيح آن نيست.

اين مدرس حوزه گفت: اگر ما بتوانيم پيش از ارائه محتوای آموزشی قرآن به دانش‌آموز استثنايی به آنچه كه او در مورد مفاهيم دينی و قرآنی همچون جهان آفرينش و هدف از خلقت و ساير موارد مشابه فكر می‌كند، دست پيدا كنيم آن موقع است كه می‌توانيم قرآن و مفاهيم آن را مطابق با نگرش و باوری كه در ذهن آنها نقش بسته است، آموزش دهيم.

استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی كه خوشبختانه تعداد آنها نيز كم نيست می تواندبه آموزش پيگير و مستمر قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی منجر شود و آموزش قرآن را از انحصار مراكز آموزشی خارج كرده و خانواده‌ها را نيز در اين امر دخيل و با فرزندان خود همراه كند

نماينده ستاد همكاری‌های حوزه‌های علميه و آموزش و پرورش استان تهران تصريح كرد: البته اين شكل ارائه با گذشته كه بايد كلاس درس و يا محيط آموزشی شكل می‌گرفت و دانش‌آموزان پای درس استاد می‌نشستند تفاوت كرده است و در شرايط كنونی ديگر نمی‌شود به ميزان ساعات آموزشی در كلاس‌های درس مدارس بسنده كرد و با استفاده از نرم‌افزارهای متنوع آموزشی بايد به آموزشی پيگير و مداوم در زمينه قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی به ويژه نابينايان و ناشنوايان انديشيد كه شكر خدا از اين حيث فعاليت گسترده‌ای در حال انجام است و نرم‌افزار آموزشی كم نداريم.

در اختيار داشتن قرآن به خط بريل شرط كافی برای آموزش قرآن به نابينايان نيست

وی گفت: شايد گفته شود كه به طور مثال در مورد افراد نابينا نيازمند به قرآن به خط بريل هستيم و دانش‌آموز با كمبود و يا گرانی آن مواجه است كه بايد بگويم به نظر من و با توجه به سابقه تدريسی كه در اين زمينه به ويژه در مواجهه با كودكان و نوجوانان نابينا داشته‌ام، در اختيار داشتن قرآن به خط بريل تنها زمينه را برای قرآن‌آموزی دانش‌آموز نابينا فراهم نمی‌آورد و او بايد تقويت حافظ شده و ارتباط شنيداری مناسبی در اين روند برقرار كند.

مجيدی گفت: چه بسيار با دانش‌آموزان نابينايی برخورد داشته‌ام كه اشراف كافی به خط بريل داشته‌اند اما پس از طی يك دوره آموزشی از روخوانی ساده قرآن عاجز بوده‌اند، اما در عين حال شاهد بوديم كه همان دانش‌آموز نابينا موزيسين چيره‌دستی تربيت شد كه به راحتی می‌توانست با استفاده خط بريل نت موسيقی بخواند.

اين كارشناس علوم تربيتی اذعان كرد: به تعبير بسياری از كارشناسان بينايی 70 درصد در زمينه گيرايی و سرعت عمل در زمينه آموزش و فراگيری نقش دارد، اما فرد نابينا بايد به فكر جايگزينی آن با 30درصد باقيمانده باشد كه اينجا دو حس لامسه و سامعه بايد تحريك شده و بيش از پيش در خدمت آموزش قرآن به فرد نابينا قرار گيرد.

وی ادامه داد: در مورد افراد ناشنوا نيز بايد با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی شده تصويری كه در آن از روش‌های ايما و اشاره و ساير شيوه‌های استاندارد و متداول آموزشی به كار رفته است، استفاده كرد و آموزش قرآن را به شكل پيگير و مستمر با استفاده از اين ابزار در مدت زمانی كه دانش‌آموز در اختيار محيط‌های آموزشی نيست به خانواده‌هايشان سپرد.

ادامه دارد...

مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو

مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه

صفحه اختصاصی:

civilica.com/p/98085

اولین مدرسه عشق که تأسیس شد  /  درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی  /  اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها