0

اخبار دانشگاهی (91/04/27)

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:اخبار دانشگاهی (91/04/27)
سه شنبه 27 تیر 1391  10:59 PM

نسخه چاپيارسال به دوستان
محمدیان در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:
اجباری برای حضور در دوره‌های دانش‌افزایی وجود ندارد/ حضور100 استاد تمام در دوره‌ گذشته

خبرگزاری فارس: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: طبق مصوبه هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی هیچ استادی به دلیل نگذراندن دوره‌های دانش‌افزایی با مشکل جذب مواجه نیست و اجباری برای حضور در این دوره‌ها وجود ندارد.

خبرگزاری فارس: اجباری برای حضور در دوره‌های دانش‌افزایی وجود ندارد/ حضور100 استاد تمام در دوره‌ گذشته

محمدمحمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مورد طرح دانش‌افزایی استادان به گفت‌وگو مشروح با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پرداخت.

متن کامل گفت‌وگو به شرح زیر است:

*فارس: طرح دانش‌افزایی استادان از کجا شروع شد؟

*محمدیان: اولین بار در هنگام تدوین ضوابط و مقررات و آئین‌نامه‌های هیئت‌های جذب دانشگاه‌ها موضوع توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مطرح و به عنوان شرط ورود اشخاص به جمع استادان دانشگاه‌ها مطرح شد و پنج ماده درسی مهارتی و پنج ماده درسی معرفتی در نظر گرفته شد تا همه کسانی که می‌خواهند در کسوت استادی به خدمت در دانشگاه‌ها بپردازند، این درس‌ها را بگذرانند، همچنین اساتیدی که تبدیل وضعیت می‌شوند از قراردادی به رسمی آزمایشی و بعد به رسمی قطعی باید این دروس را بگذرانند.

لازم به تذکر است که طبق مصوبه هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی تا کنون هیچ استادی به دلیل نگذراندن این دوره‌ها با مشکل جذب مواجه نشده است یا تبدیل وضعیت او متوقف نشده است و هیئت‌های جذب دانشگاه‌ها نهایت سعی خود را داشته‌اند که دوره‌های دانش‌افزایی اعم از مهارتی و معرفتی موجب ارتقای علمی و مهارتی استادان شد و به هیچ وجه  موجب توقف روند جذب آنها نشود.

پس از مطرح شدن دوره‌های دانش‌افزایی در فرایند جذب اعضای هیئت علمی؛ هنگامی که آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی مورد بازنگری و بازنویسی قرار گرفت و علاوه بر بندهای آموزشی و پژوهشی که قبلاً وجود داشت،  بند فرهنگی نیز به آن اضافه شد، در تبیین فعالیت‌های فرهنگی اساتید به دوره‌های دانش‌افزایی نیز اشاره شد و برای حضور در این دوره‌ها امتیازاتی در نظر گرفته شد.

* فارس: با این توضیحات آیا حضور در دوره‌های دانش‌افزایی برای اساتید اجباری و الزامی است؟

*محمدیان: در فرایند آئین نامه ارتقاء هیچگونه الزام برای حضور در این دوره‌ها وجود ندارد و اساتید گرانقدر ما از فعالیت‌های متنوعی که در بند فرهنگی پیش‌بینی شده است می‌توانند امتیاز فرهنگی را برای ارتقاء کسب کنند، که یکی از آن فعالیت‌ها حضور در دوره‌های دانش‌افزایی است.

فعالیت‌های دیگری که اساتید می‌توانند از طریق آنها مبادرت به کسب امتیاز فرهنگی کنند عبارتند از: تالیف کتاب یا تولید آثار هنری، تدوین پیوست فرهنگی برای فعالیت‌ها، ارائه مشاوره فرهنگی به دانشجویان، همکاری با تشکل‌های دانشگاهی و نهادهای فرهنگی دانشگاه، مشارکت در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه، حضور در خوابگاه‌های دانشجویی و راهنمایی دانشجویان، حضور در هم‌اندیشی استادان و کرسی‌های آزاد اندیشی، کرسی‌های نقد و نظریه پردازی، کسب جوایز فرهنگی و ...

بنابراین از جهت آئین نامه ارتقاء هیچ اجباری برای حضور در دوره‌های دانش‌افزایی وجود ندارد و البته اگر کسی در این دوره‌ها شرکت کند، از امتیاز متعارف آن بهره‌مند خواهد شد مانند بسیاری از کنفرانس‌ها و همایش‌ها که اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در آنها شرکت و گواهی حضور دریافت می‌کنند.

اما از جهت آئین نامه جذب اعضای هیئت علمی و از نگاه هیئت‌های جذب دانشگاه‌ها، حضور در دوره‌های دانش‌افزایی برای اساتیدی که به تازگی جذب دانشگاه‌ها می‌شوند یا تبدیل وضعیت پیدا می‌کنند، الزامی است و این یک شرط در کنار شرایط دیگری است که باید در جذب هیئت علمی به دانشگاه مد نظر باشد. البته همانگونه که در پاسخ به سئوال قبلی هم عرض شد، از طرف هیئت مرکزی جذب به تمامی هیئت‌های جذب دانشگاه‌ها توصیه شده است که فعلاً فرایند جذب هیچ فردی به دلیل عدم شرکت در این دوره‌ها متوقف نشود و کسی معطل نشود.

بنابراین هم در فرایند آئین نامه ارتقاء و هم در فرایند آئین‌نامه جذب اعضای هیئت علمی اجبار و الزامی برای حضور در این دوره‌ها وجود ندارد و اساتید با انتخاب و اختیار خویش در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند.

در سال گذشته تعدادی استاد تمام که هیچ نیازی به ارتقاء ندارند و مراحل جذبشان نیز سالهاست که سپری شده است در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. در سال 90 بیش از 100 نفر استاد تمام در دانشگاه‌های بزرگ در جمع اساتید حضور داشتند که مایه دلگرمی برای برگزار کنندگان طرح بود.

مباحثی که در دوره‌های دانش‌افزایی ارائه می‌شود، مباحث مورد نیاز بوده و اساتید نیز از این مباحث استقبال می‌کنند.

فضای دوستانه و صمیمی که در این دوره‌ها ایجاد می‌شود، یک فضای دلنشین و معنوی است که اساتید از آن لذت می‌برند. هم اندیشی در این دوره‌ها بطور طبیعی اتفاق می‌افتد و اساتید فرصت مناسبی برای بیان دیدگاه‌های خود پیدا می‌کنند و در یک محیط باز و آزاد سوالاتشان را مطرح می‌کنند. بدیهی است که چنین محیطی مطلوب اساتید بوده و مورد پذیرش و اقبال آنان قرار می‌گیرد.

* فارس: به استقبال اساتید از  این طرح در سال 90 اشاره کردید؛ آیا آماری از سال 90 دارید؟

* محمدیان: این طرح در سال 88 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود ولی با گذشت دو سال اقدامی برای برگزاری دوره‌ها به عمل نیامده بود.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها سال گذشته تصمیم گرفت که در ماه مبارک رمضان و تحت عنوان ضیافت اندیشه اساتید گام اول را برای برگزاری این دوره‌ها بردارد و از فرصت تعطیلات تابستان و فضای معنوی ماه رمضان استفاده کند. پیش بینی ما حضور 2هزار استاد بود و فکر می‌کردیم که اگر در گام اول همین تعداد استاد شرکت کنند طرح موفقی خواهیم داشت. پس از اعلام برنامه و ثبت نام اولیه یکباره با 6 هزار استاد مواجه شدیم که متقاضی حضور در این دوره‌ها بودند و حقیقتاً با سختی و مشکلات زیاد توانستیم دوره‌ها را برگزار کنیم و بحمد الله به خوبی نیز اداره شد.

از میان 6 هزار استاد حدود هزار نفر آنان به همراه خانواده در مشهد مقدس حضور پیدا کردند و طرح را به شکل اردویی و در جوار حرم حضرت رضا (ع) برگزار کردند که حلاوت خاصی داشت و از کیفیت بالاتری برخوردار بود.

پس از ماه مبار ک رمضان نیز تا پایان سال 90 بیش از 4هزار استاد دیگر در دانشگاه‌های مختلف کشور در این دوره‌ها شرکت کردند که جمعا 10 هزار نفر در این سال در طرح دانش‌افزایی حضور داشتند. توجه دارید که برای یک طرح که در بخش اساتید اجرا می‌شود؛ آن هم در گام اول رقم 10 هزار نفر رقم بسیار خوب و قابل توجهی است.

اساتید شرکت کننده در این طرح: 35 درصد مربی؛ 42 درصد استادیار؛ 7 درصد دانشیار و یک درصد استاد تمام بودند. همچنین 79 درصد از شرکت کنندگان مرد و 21 درصد زن بودند.

* فارس: آیا در سال 90 از اساتید شرکت کننده در طرح نظر سنجی نیز داشتید؟ اساتید طرح را چگونه ارزیابی کردند؟

*محمدیان: از میان 10 هزار شرکت کننده حدود 8 هزار برگ نظر سنجی داریم که توسط اساتید تکمیل شده است و نتایج آن استخراج شده است که خلاصه آن به این شرح است:

تسلط علمی مدرس و تناسب مباحث با موضوع 40/4 (از 5 نمره)

میزان تسلط مدرس در پاسخ گویی به سوالات:  11/4 

داشتن برنامه منظم جهت ارائه دروس:  25/4

توانایی مدرس در اداره کلاس:   25/4

قدرت ارائه و بیان مدرس:    40/4

رعایت اصول اخلاقی از طرف مدرسین:  75/4

معدل کل مدرسین : 32/4  بود که در ارزیابی‌های آموزشی معدل خوبی است.

* فارس: برای سال 91  چه تدابیری اندیشیده شده است؟

*محمدیان: با تجربه‌ای که در سال 90 به دست آمد در آئین نامه اجرایی این طرح بازنگری شد و اصلاحاتی در آن به عمل  آمد. مسئولیت برگزاری دوره‌ها بر عهده معاون آموزشی دانشگاه گذاشته شد که با همکاری دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه دوره‌ها را برگزار کنند. مسئولیت تامین محتوا و تامین مدرسین نیز بر عهده نهاد گذاشته شد.

هماهنگی‌های خوبی با وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به عمل آمد و آمادگی لازم برای بهتر برگزار شدن دوره‌ها به وجود آمد و همانند سال گذشته ماه مبارک رمضان تحت عنوان فرصت طلایی در نظر گرفته شد و ضیافت اندیشه اساتید برای این ماه طراحی شد. در اطلاع رسانی اولیه بیش از 10 هزار استاد برای ماه مبارک رمضان ثبت نام کرده‌اند که اگر محدودیت نداشتیم این رقم به 20 هزار نفر نیز می‌رسید. محدودیت اصلی ما تامین  مدرسین برای این دوره‌هاست که برای حفظ کیفیت بهتر این دوره‌ها ناچار هستیم این محدودیت را رعایت کنیم.

البته بعد از ماه مبارک رمضان نیز این دوره‌ها در طول سال برگزار خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که در سال 91 حدود 20 هزار نفر از اعضای هیئت علمی در این دوره‌ها حضور خواهند داشت.

* فارس: برای تامین محتوا و مدرسین طرح چه تدابیری اندیشیده شده است؟

*محمدیان: برای هر کدام از عناوین طرح دانش‌افزایی یک گروه علمی تشکیل شده است که از اساتید برجسته آن موضوع هستند. این گروه‌های علمی مسئولیت تامین محتوا و منابع لازم را بر عهده دارند و سرفصل‌های خوبی را برای هر کدام از موضوعات تدوین کرده‌اند. هم چنین تامین مدرسین مورد نیاز این طرح از میان فضلای حوزوی و دانشگاهی وظیفه دیگر گروه‌های علمی است که بحمد الله مدرسین خوبی را شناسایی کرده‌اند و با توجه به ارزیابی‌هایی که توسط اساتید شرکت کننده در طرح بوده است سعی کرده‌اند بهترین مدرسین را گزینش کنند.

وظایف گروه‌های علمی یک کار  مستمر است  و باید بطور پیوسته  و مستمر سرفصل‌ها را مورد بازبینی قرار دهند و محتوای بهتر و عمیق‌تری را ارائه نمایند و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدرسین، در هر چه توانمندسازی بیشتر آنها تلاش کنند.

*فارس: رویکرد اصلی شما در برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی چیست؟

*محمدیان: ما معتقد هستیم که اساتید دانشگاه‌ها علاوه بر رسالت آموزشی که بر دوش دارند؛ مسئولیت‌های تربیتی و فرهنگی نیز دارند و تاثیرگذاری بر فکر و دل و رفتار دانشجویان بر عهده آنان است و متقابلا نیز دانشجویان بیشترین تاثیرپذیری را از اساتید دارند. قریب به  اتفاق اساتید ما متوجه این مسئولیت خود هستند و برای ایفای نقش تربیتی خویش نیز تلاشهایی دارند، اما همانگونه که برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دوره‌هایی را می‌بینند و آمادگی‌هایی را کسب می‌کنند؛ برای تاثیر گذاری تربیتی و فعالیت فرهنگی نیز نیازمند گذراندن دوره هایی هستندو باید آمادگی‌های لازم را کسب  کنند.

با این مقدمه مختصر رویکرد اصلی ما در دوره‌های دانش‌افزایی، زمینه سازی برای همین ایفای نقش فرهنگی و تربیتی استادان در قبال دانشجویان  می‌باشد. اگر به موضوعات و مباحث و سرفصل‌های دانش‌افزایی توجه کنید کاملا این رویکرد را مشاهده خواهید کرد. در واقع ما به اساتید محترم عرض می‌کنیم که شما برای این که نقش تربیتی خود را در کلاس‌ها وارتباطاتی که با دانشجویان دارید به درستی  ایفا کنید، این طرح دانش‌افزایی به شما کمک می‌کند و آمادگی  خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد.

* فاس: در مورد محتوای این دوره‌ها نیز مختصری توضیح دهید؟

*محمدیان: این دوره‌ها به دو بخش مهارتی و معرفتی تقسیم می‌شود. در بخش مهارتی عناوین پنجگانه عبارتند از :

1- ضوابط و مقررات دانشگاهی

2- روشها و فنون تدریس

3- روش و مدیریت تحقیق

4- ارزیابی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی

5- مدیریت اطلاعات علمی و منابع الکترونیکی

در بخش معرفتی نیز عناوین پنجگانه عبارتند از:

1- معرفت شناسی اسلامی و فلسفه علم

2- اصول تعلیم و تربیت اسلامی

3- اندیشه سیاسی اسلام و مبانی انقلاب اسلامی

4- اخلاق علمی و حرفه‌ای

5- تاریخ علم متناسب با رشته تحصیلی و تاریخ تمدن اسلامی

انتهای پیام/

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها