پاسخ به:اخبار قرآنی (يكشنبه 25 تير 1391 )
دوشنبه 26 تیر 1391 2:52 AM
| خسروپناه تأكيد كرد: ضرورت پرداختن حوزههای علميه به انسانشناسی خاص قرآنی |
گروه فعاليتهای قرآنی: رئيس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران با بيان اينكه آنچه كه تاكنون حوزههای علميه تلاش كردهاند در حوزه انسانشناسی عام قرآنی است، تصريح كرد: حوزههای علميه در حوزه انسانشناسی خاص قرآنی كار نكردهاند و اگر هم كار شده خيلی اندك بوده است. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه، رئيس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران، عصر روز گذشته، 24 تيرماه در نشست روششناسی علوم اسلامی با تأكيد بر قرآن و با رويكرد كاربردی كردن آن در همایش حوزه مطالعات قرآنی كه در سالن اجتماعات بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: عمدتاً در حوزههای علميه انسانشناسیهای عام قرآن كار شده است كه در آن به نحوه آفرينش بدن از منظر قرآن و اينكه انسان داری روح است، پرداخته میشود. وی ابراز كرد: آنچه كه تاكنون حوزههای علميه تلاش كردند، انسانشناسی عام قرآنی است ولی انسانشناسی خاص قرآنی در حوزههای علميه كار نشده است و اگر هم كار شده خيلی اندك بوده است. اين محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با بيان اينكه روششناسی اجتهادی مصطلح میتواند انسان مطلوب علوم انسانی را از قرآن استخراج كند، به ضلع اول مباحث خود كه انسانشناسی است، اشاره كرد و افزود: در روششناسی اجتهادی مصطلح به شرطی كه پرسشهای جديد به قرآن عرضه شود، میتواند انسان مطلوب علوم انسانی، رفتاری و اجتماعی را از قرآن استخراج كرد. خسروپناه اظهار كرد: انسانهای ايدهآل سياسی، مديريتی، تربيتی و اقتصادی يك تعريف خاص دارند كه میتواند از آموزههای قرآنی استفاده كرد. وی ادامه داد: در روششناسی اجتهادی با همان روش میتوان از قرآن و سنت استفاده كرد و بهصورت حداكثری انسان مطلوب را معرفی كرد. خسروپناه با اشاره به اينكه پرسشهايی برای انسان مطلوب وارد است كه بايد پاسخ اين پرسشها را از قرآن استخراج كنيم، عنوان كرد: در شناخت انسان مطلوب و مدرن میتوانيم آيات قرآن را در اين زمينه استخراج كنيم. رئيس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران، ضلع دوم را توصيف انسان محقق دانست و تصريح كرد: در شناخت انسان تحقق يافته، انسان مقيد به زمان و مكان مطرح نيست بلكه میخواهيم انسان تحقق يافته را بشناسيم. به گفته وی قرآن علاوه بر اينكه انسان مطلوب را معرفی میكند، توصيفی از انسان تحقق يافته دارد و در تطبيق مصداق میتواند به ما كمك كند. وی ضلع سوم را بيان هنجارها، بايدها و نبايدها دانست و عنوان كرد: عرفان عملی، فقه و اخلاق به بيان بايد و نبايدهای دين میپردازد. خسروپناه ادامه داد: از روش قرآنی در اينجا كمتر از ضلع اول میتوانيم استفاده كنيم و در ضلع دوم روشهای پيمايشی نقش كليدیتری داشته اما در ضلع سوم روش اجتهادی استفاده از آيات و روايات میتواند در باب بايدها و نبايدها برای تغيير انسان كمك كند. وی در نتيجه بيانات خود اظهار كرد: در ضلع اول بايد متخصصان قرآنی، انسانشناسی اقتصادی، سياسی و مديريت را ارائه كنند. در ضلع دوم كار قرآنی نياز است و متخصصان علوم قرآنی نقش بسزايی دارند. رئيس مؤسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران، يادآور شد: در ضلع سوم بايد فقه سياسی، اقتصادی و تربيتی در حوزههای عرفان سياسی و اقتصادی توليد كنيم. |
مدیریت:تالارهای دانشگاه،دانشجو
مدیریت سابق تالارهای تلفن همراه
صفحه اختصاصی:
اولین مدرسه عشق که تأسیس شد / درس عشق علی و فاطمه تدریس شد
گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه ازلــی / اولـین کلمه که آمـوختند علـی بود علـی