0

خسروپناه: «عقلانیت اسلامی» مبنای حکومت اسلامی است

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

خسروپناه: «عقلانیت اسلامی» مبنای حکومت اسلامی است
سه شنبه 16 خرداد 1391  10:47 PM

نسخه چاپيارسال به دوستان
رونمایی کتاب «سنجش سنت»/1
خسروپناه: «عقلانیت اسلامی» مبنای حکومت اسلامی است

خبرگزاری فارس: رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: معتقدم جریان «عقلانیت اسلامی» که به نوعی مبنای حکومت اسلامی نیز به شمار می‌رود، باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد اما نقد باید منصفانه، عادلانه و عالمانه باشد.

خبرگزاری فارس: خسروپناه: «عقلانیت اسلامی» مبنای حکومت اسلامی است

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، مراسم رونمایی از کتاب «سنجش سنت ارزیابی مکتب سنت‌گرایی بر پایه اندیشه‌های سید حسین نصر» پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 16 خرداد) با حضور حجت‌الاسلام منصور مهدوی نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و غلامرضا اعوانی استاد دانشکاه شهید بهشتی و از شاگردان نصر در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

 

 

خسروپناه در بخشی از این مراسم گفت: نسبت به مقوله تجدد چهار جریان فکری در ایران و جهان اسلام فعالیت دارند که «تجدد گرایی»، «تجدد ستیزی»، «سنت‌گرایی» و به تعبیر بنده «عقلانیت اسلامی» این چهار جریان را شکل می‌دهند.

وی، تجدد گرایی را جریانی دانست که تجدد را پذیراست و گفت: تجدد ستیزی نقطه مقال تجدد گرایی است و معتقد است از مدرنیته هیچ بهره‌ای نمی‌توان گرفت.

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ادامه داد: در این چهار جریان، جریان سنت‌گرایی که دکتر نصر نماینده آن است و جریان عقلانیت اسلامی که علامه طباطبایی و شهید مطهری را نمایندگان آنها می‌دانم، از اعتدال بیشتری برخوردارند و معتقد به نفی کامل تجدد نیستند.

نویسنده کتاب «جریانشناسی فکری ایران معاصر» درباره نویسنده کتاب «سنجش سنت» گفت: جناب حجت‌الاسلام مهدوی وارد این عرصه شد که جریان سنت‌گرایی را توصیف تبیین و ارزیابی کند و این کار در 8 فصل انجام شده است. رویکرد انتقادی سنت‌گرایی به تجدد نیز در این کتاب مدنظر قرار گرفت است.

خسروپناه تأکید کرد: معتقدم جریان «عقلانیت اسلامی» که به نوعی مبنای حکومت اسلامی نیز هست باید مورد نقد، بررسی و ارزیابی قرار گیرد اما نقد باید منصفانه، عالمانه، عادلانه و عاقلانه باشد. یعنی به جای نقد افراد، اندیشه‌ها نقد شوند.

* چند نقد نسبت به کتاب «سنجش سنت»

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخش دیگری از سخنان خود به 5 نقد خود به کتاب «سنجش سنت» اشاره کرد و گفت: اولین نقدم به عنوان کتاب است، زیرا کتاب در مقام سنجش سنت نیست بلکه در سنجش «سنت‌گرایی» است.

وی نقد دوم خود را چنین بیان کرد: در این سنجش سنت‌گرایی بیشتر به توصیف آن پرداخته شده و سنجش در دل توصیف گم شده است! به نظرم نقد کتاب بیشتر در بحث «وحدت متعالیه ادیان» آشکار است.

خسروپناه نقد سوم را به بهره‌و‌ری کمرنگ کتاب از عرفان و فلسفه اسلامی وارد دانست و افزود: در جای جای کتاب می‌شد از ابن عربی، قونوی و حکمت ملاصدرا استفاده کرد.

وی درباره نقد چهارم گفت: میان وحدت متعالیه ادیان با پلورالیزم دینی تفاوت جدی وجود دارد. دکتر نصر در گفت‌وگوی پایان‌نامه دکتری خود که با جان هیک داشت مفصل این موضوع را بحث کرده و تفاوت آنها را بیان کرده است؛ لذا به نظر می‌رسد برخی از نظریات و نقدهای نویسنده «سنجش سنت» به پلورالیزم وارد است نه وحدت متعالیه!

حجت‌الاسلام خسروپناه درباره نقد آخر خود به کتاب سنجش سنت گفت: آخرین نکته‌ای که به نظر می‌رسد این است که به بحث مهم و کلیدی «علم قدسی و علم دینی» در کتاب پرداخته نشده است، در حالی که آقای نصر یکی از پیشکسوتان این امر است. در واقع، نویسنده به هنر قدسی پرداخته اما به علم قدسی نپرداخته است. البته هر چند که معتقدم آقای نصر بیشتر به عالم قدسی پرداخته است تا علم قدسی.

انتهای پیام/ک

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها