پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 10:18 PM
1 : مطالعات برنامه درسي زمستان 1386; 2(7):1-36. |
|
تاثير داستان بر افزايش مهارت فلسفه ورزي و پرسش گري دانش آموزان |
|
اسكندري حسين,كياني ژاله |
|
|
لازمه رشد فکري، حضور ويژگي هايي نظير باز بودن دريچه هاي فکري، گستردگي افق انديشه، گشودگي فضاي انديشه و انعطاف پذيري است تا بر مبناي اين خصوصيات، فرد توانايي بررسي انديشه هاي گوناگون را در خود بيابد. برخي انديشه ها نه تنها با يکديگر تفاوت دارند، بلکه در تعارض با هم هستند. لذا داشتن ظرفيت تحمل شنيدن و يا آشنا شدن با آن ها ضرورت دارد. اسميت معتقد است، افراد داراي تفکر و مشرب فلسفي، داراي سه خصوصيت هستند: جامعيت، ژرفا و قابليت انعطاف. ليپمن با در نظر گرفتن اين خصايص تفکر فلسفي، در واقع محورهاي اصلي آموختن فلسفه به کودکان را براي خود مشخص ساخته است.
قصه ها ابزار بنيادين «معنادهي» و الگوي طبيعي تفکر محسوب مي شوند که ما پيش از مدرسه از طريق افسانه ها، داستان هاي کودکانه و تاريخچه خانوادگي خود، آن ها را فرا مي گيريم. قصه ها ترکيب قدرتمندي براي سازمان دهي و انتقال اطلاعات و معنادهي به زندگي دارند. در واقع در جريان يک قصه ممکن است، شخصيت هاي آن با بحراني مواجه شوند و در صدد حل آن برآيند. ارايه اين روش ها به صورت مستقيم به افراد آسان نيست، ولي مي توان از طريق قصه گويي به اين هدف دست يافت.
در پژوهش حاضر، تاثير داستان بر افزايش مهارت فلسفه ورزي و پرسش گري دانش آموزان به طور عام و مطالعه تاثير داستان هاي قرآن بر افزايش مهارت پرسش گري ديني دانش آموزان به طور خاص مورد نظر بوده است. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان سال اول دوره متوسطه مدارس دولتي شهر تهران در سال 1386 بود. حجم نمونه طبق اصول علمي و فرمول تعيين حجم نمونه، 60 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه “MQOS” بک و جي ساپ استفاده شد. پژوهش آزمايشي از نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. به منظور تحليل داده ها از آزمون رويکرد مقايسه نمره افتراقي - تفاوت نمره ها - در گروه پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از آزمون t استودنت براي گروه هاي مستقل و آزمون فريدمن استفاده شد.
نتايج پژوهش نشان دادند:
1. مقايسه ميانگين نمرات مهارت پرسش گري دانش آموزان با ميانگين جامعه مويد آن است که مهارت پرسش گري و ابعاد آن (تغيير و ترديد، پيچيدگي، جهان شمولي، تحول و انگيزش) در دانش آموزان بالاتر از متوسط است.
2. مقايسه ميانگين نمرات ابعاد مهارت پرسش گري نشان مي دهد که بعد انگيزه هاي وجودي در بالاترين سطح و مهارت جهان شمولي در پايين ترين سطح قرار دارد.
3. آموزش قصه در بالا بردن سطح مهارت پرسش گري و ابعاد (تغيير و ترديد، جهان شمولي، پيچيدگي و انگيزه هاي وجودي موثر است، ولي در بعد تحول اندک است و از لحاظ اماري معني دار نيست.
|
|
كليد واژه: پرسش گري، دين داري، فلسفه براي کودکان، مهارت فلسفه ورزي، داستان هاي قرآن |
|
|
نسخه قابل چاپ
|