0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  10:16 PM

 5 : مطالعات برنامه درسي پاييز 1387; 3(10):94-129.
 
ضرورت و راه كارهاي بهبود برنامه درسي دروس عمومي دوره كارشناسي از ديدگاه دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي
 
عارفي محبوبه*,قهرماني محمد,رضايي زاده مرتضي
 
* ولنجك، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي
 
 

حيطه  آموزش عمومي در آموزش عالي (علي رغم نظرات مخالف آن) در كنار حيطه هاي تخصصي، پژوهشي و توسعه دانش از اهميت بسزايي برخوردار است؛ خصوصا در دنياي كنوني كه بيش از پيش نياز به دانش آموختگان داراي اطلاعات و مهارت هاي عمومي، توانمند در دسترسي به اطلاعات، برقراري ارتباطات موثر، تجزيه و تحليل مسايل و ارايه راه حل ها، تفكر خلاق و شناسايي محيط ملي و بين المللي احساس مي شود. اين پژوهش در پي آنست كه راه كارهاي بهبود برنامه درسي عمومي آموزش عالي را كه به عنوان دروس عمومي بيان مي شوند، مورد بررسي قرار دهد و از اسناد و منابع علمي معتبر و تجارب ساير نظام ها و هم چنين، نظرات دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي در اين رابطه بهره مند شود.
روش اين پژوهش، توصيفي - پيمايشي و جامعه آماري آن، تمامي دانشجويان سال آخر دوره كارشناسي
1638) نفر) و اعضاي هيات علمي گروه هاي آموزش موردنظر در دانشگاه شهيد بهشتي 79) نفر) بود. تعداد نمونه بر اساس جدول مورگان انتخاب شده و روش نمونه گيري، طبقه اي نسبتي تصادفي و تصادفي ساده و ابزار گردآوري اطلاعات، پرسش نامه بسته پاسخ و بازپاسخ بود.
سوالات اساسي تحقيق از اين قرار بود: «آيا وجود دروس عمومي در برنامه درسي دانشجويان دوره كارشناسي ضروري است؟» و «چه راه كارهايي را مي توان براي بهبود برنامه درسي دروس عمومي در آموزش عالي پيشنهاد كرد؟» بر اين اساس، ابتدا ميزان ضرورت برنامه درسي عمومي آموزش عالي از ديدگاه دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي و سپس راه كارهاي بهبود اين برنامه با در نظر داشتن نظرات دانشجويان و استادان دانشگاه شهيد بهشتي در قالب دو سرفصل راه كارهاي «موضوعي - محتوايي» و «انگيزشي - ساختاري» مورد بررسي و اولويت گذاري قرار گرفت.
بر اساس نتايج مشخص شده، وجود برنامه درسي عمومي آموزش عالي از ديدگاه دانشجويان و استادان ضروري است و راه كارهاي موضوعي - محتوايي براي بهبود برنامه درسي عمومي آموزش عالي، از اولويت بيشتري برخوردارند.

 
كليد واژه: دروس عمومي،‌ آموزش عالي،‌ دانشجويان، اعضاي هيات علمي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها