پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 10:15 PM
1 : مطالعات برنامه درسي پاييز 1387; 3(10):1-19. |
چگونه دانش آموزان از معيارهاي مورد استناد شخصي براي تخمين اندازه استفاده مي كنند؟ |
گويا زهرا*,قدكسازخسروشاهي ليلا |
* دانشگاه شهيد بهشتي، دانشكده علوم رياضي |
براي بررسي جايگاه اندازه گيري در برنامه درسي رياضيات مدرسه اي، در مرحله اول اين مطالعه، چارچوبي براي آموزش اندازه گيري در رياضيات مدرسه اي تدوين شد. سپس در فاز دوم، محتواي مربوط به اندازه گيري در كتاب هاي درسي دوره هاي ابتدايي و راهنمايي در ايران مورد تحليل محتوا قرار گرفت. اين تحليل نشان داد، بيشترين توجه محتوايي در اين كتاب ها، به مولفه هاي دانش موضوعي رياضي مربوط به اندازه گيري، ابزارهاي رسمي اندازه گيري و واحدهاي استاندارد اندازه گيري بوده و به مولفه هاي واحدهاي غيراستاندارد، فعاليت هاي واقعي اندازه گيري، و تخمين اندازه به ميزان اندكي پرداخته شده است. به مولفه هاي معيارهاي مورد استناد شخصي، فناوري، فهم تناسب، و زمينه هاي فرهنگي اندازه گيري نيز در كتاب هاي درسي رياضي دوره هاي ابتدايي و راهنمايي، به جز چند مورد خاص، اصلا پرداخته نشده است. |
كليد واژه: اندازه گيري، تخمين، معيار مورد استناد شخصي، برنامه درسي رياضيات مدرسه اي |
نسخه قابل چاپ |