0

شب‌نشيني‌با فارسي زبان‌هاي دنيا

 
hasantaleb
hasantaleb
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : شهریور 1387 
تعداد پست ها : 58933
محل سکونت : اصفهان

شب‌نشيني‌با فارسي زبان‌هاي دنيا
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391  4:23 PM

جام جم آنلاين: هدف شناساندن هويت تاريخي ايران به نسل جوان بخصوص به نسلي است که در خارج از ايران متولد شده است.

شبکه جهاني جام‌جم با توجه به اهميت جذب مخاطب بين‌المللي و نيازهاي فارسي‌زبان‌هاي دنيا برنامه مي‌سازد.

بر همين اساس برنامه «شب‌ نشيني» جمعه‌ شب ها و شنبه شب‌ها از کانال اروپايي شبکه جهاني جام‌جم ساعت 22:15 به وقت ايران به مدت 70 دقيقه زنده پخش مي‌شود.

تکرار اين برنامه فرداي روز بعد ساعت 11:15 از شبکه جهاني جام‌جم 2 براي آمريکا و ساعت 16:15 از شبکه جهاني جام‌جم 3 براي آسياست.

شناساندن هويت

مهدي مرادعلي، مدير گروه ورزش و سرگرمي شبکه جهاني جام‌جم مي‌گويد: شبکه جهاني جام‌جم شبکه برون‌مرزي سيماي جمهوري اسلامي ايران است که براي ايرانيان و فارسي‌زبان‌هاي دنيا برنامه پخش مي‌کند.

هدف اين شبکه نشان دادن ميراث گرانبهاي فرهنگي ـ اسلامي ايران زمين، بيان پيشرفت‌هاي اجتماعي ايران در عرصه‌هاي مختلف، شناساندن هويت تاريخي ايران به نسل جوان بخصوص به نسلي که خارج از ايران متولد شده، است.

با توجه به گسترش حضور ايرانيان نسل دوم و سوم در سراسر جهان و نيز افزايش فارسي‌زبان‌ها در دنيا اين موضوع بسيار اهميت دارد.

مدير گروه ورزش و سرگرمي شبکه جهاني جام‌جم اظهار مي‌كند: البته با تاکيد بر اهداف راهبردي همانند حفظ ارتباط ايرانيان خارج از کشور با وطن، تقويت و تحکيم هويت ايراني و اسلامي ايرانيان خارج از کشور، گسترش زبان فارسي بين ايراني‌ها و فارسي‌زبانان خارج از کشور، همچنين اطلاع‌رساني بموقع و پاسخ‌دهي به پرسش‌ها و شبهات مخاطبان بخشي از سياست‌هاي کلي شبکه جهاني جام‌جم است. با توجه به اين اهداف گروه ورزش و سرگرمي شبکه جهاني جام‌جم نيز در بخش ورزشي همه رويدادهاي رشته‌هاي ورزشي را 3 روز در هفته در قالب برنامه‌هاي مختلف ورزشي ارائه مي‌کند. بخش ديگري از فعاليت‌هاي گروه به برنامه‌هايي شاد و مفرح نظير برنامه شب‌نشيني مربوط است. اين برنامه از سال گذشته روي آنتن رفته که از چند هفته پيش تيم برنامه‌ساز تغيير کرده است. هدف از ارائه چنين برنامه‌اي ايجاد حس شادي و نشاط براي ايرانيان مقيم خارج از کشور است تا احساس غربت و دلتنگي نكنند. در ضمن از طريق اين برنامه تلاش مي‌کنيم پل ارتباطي ميان ايرانيان مقيم خارج از کشور و ايرانيان داخل کشور باشيم تا فرهنگ کهن فارسي و جشن‌ها و آيين‌هاي فرهنگي ايران را به تصوير بکشيم.

مهدي مرادعلي در پاسخ به اين سوال که برنامه‌هاي گروه ورزش و سرگرمي شبکه جهاني جام‌جم در ميان مخاطبان خارج از ايران چه جايگاهي دارد؟ مي‌گويد: هر روز صدها تماس از سوي مخاطبان خارج از کشور داريم. اين افراد با واحدي به نام امور مخاطبان در تماس هستند که به منظور جمع‌آوري آرا و نظرات بينندگان شبکه جهاني جام‌جم تشکيل شده است. همچنين در طول هفته چند هزار پيام در وب ‌سايت شبکه گذاشته مي‌شود.

علاوه بر اين در نظرسنجي‌هاي متعددي که به وسيله شبکه صورت مي‌گيرد، ميزان رضايت مخاطبان بررسي مي‌شود. با توجه به اين ارتباط و نظرسنجي‌ها موفقيت شبکه جهاني جام‌جم بسيار چشمگير است که در اين ميان نظر مخاطبان برنامه‌هاي گروه ورزش و سرگرمي نيز تفکيک و براساس اسم برنامه دسته‌بندي مي‌شود و در اختيار برنامه‌سازان قرار مي‌گيرد.

بر همين اساس معتقدم برنامه‌هاي گروه ورزش و سرگرمي توانسته نظر مخاطبان را جلب و جايگاهي مناسب به دست آورد. هم‌اکنون مي‌خواهيم اسم برنامه شب‌نشيني را تغيير دهيم و از مخاطبان برنامه خواسته‌ايم بهترين اسم را از ميان اسم‌هاي پيشنهادي انتخاب کنند، زيرا به مشارکت بينندگان با برنامه اطمينان داريم.

هدف، گسترش ارتباط است

مسلم سالاري، تهيه‌کننده برنامه شب‌نشيني سال 70 وارد راديو شد و از آن زمان تاکنون ده‌ها کار در زمينه نويسندگي، کارگرداني و تهيه‌کنندگي ارائه کرده است؛ برنامه‌هايي همچون به سوي افتخار، خنده بازار (سري اول) و... كرد.

وي معتقد است: با توجه به اين که رسانه‌هاي بيگانه به انهدام ارزش‌ها و استانداردهاي فرهنگي و اخلاقي مردم ايران مي‌پردازند. براي تحقق اهدافي چون حفظ و گسترش ارتباط و همچنين پيوند فرهنگي و هويتي مهاجران ايراني که مقيم خارج از کشور هستند، شبکه جهاني جام‌جم مي‌کوشد مروج فرهنگ غني و اصيل ايراني ـ اسلامي و انتقال دهنده آن به نسل‌هاي بعدي از طريق ساخت و ارائه برنامه باشد، زيرا ويژگي‌هاي فرهنگي يک جامعه و ارزش‌هاي مورد تاييد آن از مهم‌ترين عوامل شکل‌دهي به نيازها و خواسته‌هاي رفتاري افراد آن جامعه است و جامعه به چيزهايي روي مي‌آورد که جزو ارزش‌هاي محوري، اصلي و بنيادي جامعه محسوب مي‌شود. به طور کلي، مردم به روش‌هاي گوناگوني از رسانه‌ها استفاده مي‌کنند که به جنسيت، طبقات اجتماعي و اقتصادي، نژاد، مذهب و پيشينه‌هاي تاريخي آنها از يک سو و ارزش‌هاي فرهنگي و اجتماعي آنها از سوي ديگر بستگي دارد. در اينجا ميزان استفاده از رسانه تا حد زيادي به اين مساله بستگي دارد که رسانه تا چه ميزان از ارزش‌هاي اجتماعي و هويت فرهنگي و ديني مردم جامعه حراست كرده و بويژه از طريق نظام اطلاع‌رساني و تبليغي چگونه رضايت مخاطبان را با توجه به انتظارات‌شان جلب مي‌کند.

سالاري مي‌گويد: مخاطب به دنبال محتواي برنامه است. خنده و شادي نياز زندگي است و مخاطب خوراک روحي خود را در مواردي بايد از رسانه بگيرد و اين مهم زماني ميسر مي‌شود که برنامه‌ساز در قالب برنامه شاد و مفرح، پيامي هم براي گفتن داشته باشد.

وي خاطرنشان مي‌کند: با خلاقيت در برنامه‌سازي مي‌توان عطش و اشتياق مخاطبان را بيشتر کرد. با بکارگيري مولفه‌هاي مناسب و تاثيرگذار همچون موسيقي‌هايي که براساس بخش‌ها انتخاب مي‌شود و همچنين طراحي قسمت‌هاي متنوع مي‌توان مخاطب را جذب كرد.

سالاري مي‌گويد: براي يک تهيه‌کننده مهم است که بداند براي چه گروه سني و چه قشري از جامعه برنامه‌سازي مي‌کند، زيرا با در نظر گرفتن گروه هدف نيمي از کار مشخص مي‌شود. در ضمن برنامه‌هاي برون‌مرزي مخاطب‌هاي ويژه دارند که هر کدام با دليل و علاقه‌اي خاص برنامه مورد نظر خود را انتخاب مي کنند. پس يکي از دلايل انتخاب نوع برنامه علاوه بر موضوع و محورهاي آن مي‌تواند نوع چينش آيتم‌هاي برنامه باشد. به همين دليل در سري جديد برنامه شب‌نشيني که از اول ارديبهشت روي آنتن رفته است 12 بخش طراحي کرديم که از هفته پيش بتدريج در برنامه گنجانده مي‌شود و لازم است در همين جا اين نکته را توضيح دهم که هيچ بخشي در برنامه به صورت روتين و ثابت پخش نمي‌شود؛ زيرا نمي‌خواهيم روند برنامه تکراري شود، بلکه تلاش مي‌کنيم در هر برنامه چند بخش را به تصوير بکشيم تا بيننده تا آخر برنامه با ما همراه باشد.

وي درباره بخش‌هاي مختلف برنامه شب‌نشيني مي‌افزايد: يکي از اين بخش‌ها، مشارکت مردم در انتخاب اسم جديد برنامه است که از بين حدود 50 اسمي که پيشنهاد کرديم مردم اسم انتخاب مي‌کنند و ما برخي از آنها را در برنامه پخش مي‌کنيم. برخي از اسامي عبارتند از شب‌هاي فارسي، شب ايراني، قرار شبانه، باهم، جنگ شبانه و چند اسم ديگر که انتخاب نهايي به عهده مخاطبان برنامه است.

بخش زير پلک شب که به فعاليت شبانه آتش‌نشاني، بيمارستان‌ها و سازمان‌هايي که در شب فعاليت مي‌کنند، مربوط مي‌شود.

بخش چهره‌ها به معرفي هنرمندان مي‌پردازد. يادمان هست، شور جواني، ديگران، دالان تاريخ، عصر تلاش، چشم‌نواز، قاب و چند بخش ديگر که در هر بخش به معرفي ايران از زواياي مختلف فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي پرداخته مي‌شود.

در هر برنامه از افراد نخبه و خاص علمي‌‌، ورزشکاران‌، خوانندگان و هنرمندان عرصه سينما و تئاتر دعوت مي‌شود. در برنامه‌هاي آينده از فرزاد حسني، پوريا پورسرخ، حميد حامي، ماني رهنما و ديگر عزيزاني که مخاطبان برنامه بخواهند دعوت مي‌کنيم در برنامه حضور داشته باشند. يکي از بخش‌هاي اين برنامه پخش اذان مغرب به افق وين است.

سالاري تهيه‌کننده برنامه در پايان بر اين نکته تاکيد دارد که بدون کمک و مساعدت مدير پخش شبکه جهاني جام‌جم، محمدتقي درفشان و بهنام خالقي، مشاور تهيه‌کننده و بخش‌هاي مختلف پخش، توليد، گروه‌هاي مختلف هنري و فني برنامه روي آنتن نمي‌رود.

زندگي در قاب مستند

محسن غلام‌زاده، مهمان برنامه مي‌گويد: حدود 19 سال است که با همکاري همسرم مستند اجتماعي مي‌سازم. در همه پروژه‌ها همسرم تهيه‌کننده و مشاور من است. غلام‌زاده سعي مي‌کند با زباني ساده مستندسازي را تعريف و مخاطب را به ديدن فيلم مستند ترغيب كند.

او مي‌افزايد: مستند به ثبت اتفاقات در لحظه مي‌پردازد و در ساخت فيلم مستند هميشه مستندساز در معرض خطر است.

سيدابوالفضل موسوي کارهاي توليدي برنامه را تهيه و تدوين مي‌کند. او مي‌گويد: در همه کارها سعي داريم گزارش‌ها به گونه‌اي تهيه شود که در قالب مستند کوتاه پنج دقيقه‌اي بيانگر زندگي واقعي مردم باشد و زندگي و تحرک ايرانيان داخل کشور را به تصوير مي‌کشيم.

سيدعلي ضيا مجري برنامه است. وي مي‌گويد: برنامه شب‌نشيني يکي از سخت‌ترين اجراهاست، چون به دليل تحرک و شوخي گاهي محتواي برنامه فراموش مي‌شود. برعکس گاهي به دليل توجه به محتوا لبخند زدن را فراموش مي‌کني.

در جواب به اين پرسش که شبکه جهاني جام‌جم شبکه‌اي بين‌المللي است، پس از چه شيوه‌اي براي جلب مخاطب در سطح بين‌المللي استفاده مي‌کنيد؟ مي‌گويد: مخاطب‌ها بيشتر به خاطر ايراني بودن با ما ارتباط برقرار مي‌کنند. سيدعلي ضيا در پايان برنامه با اين جمله با بينندگان خداحافظي مي‌کند؛ «شادمانه زيستن حق شماست.»

 

عالم محضر خداست درمحضر خدا گناه نکنید حضرت امام (ره)

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها