شهرت دیرینه امامزادگان ، ملاك مهمی برای اصالت و اعتبار آنان است
چهارشنبه 5 بهمن 1390 12:04 AM
|
|
به گزارش خبرنگار ایرنا ، حجت الاسلام محمد غلامی ، روز پنجشنبه در كارگاه آموزشی هیات امنا و دست اندركاران بقاع و اماكن متبركه استان اردبیل افزود : اگر امامزاده ای دارای شجره نامه معتبری باشد بطور یقین این سند قابل اطمینانی برای اصالت و اعتبار آن شخص مقدس است ولی وجود شجره نامه تنها معیار معتبر برای اصالت یك امامزاده نیست.
وی اظهار كرد : در گوشه و كنار كشورمان بقاع متبركه و اماكن مقدسی وجود دارند و این مطلب كه در آن مكان مقدس امامزاده ای منتسب به یكی از ائمه اطهار (ع) آرمیده است از گذشته های دور سینه به سینه از نیاكان و پیشینیان ما نقل شده است و همین شهرت دیرینه می تواند برای اصالت آن امامزاده ملاك معتبری باشد.
وی در عین حال تاكید كرد كه نباید به بعضی اشخاص فرصت طلب و سودجو اجازه سوءاستفاده برای سودجویی در این زمینه داده شود و مثلا افرادی بگویند كه شجره نامه امامزاده ای را در اختیار دارند و در مقابل دریافت مبالغی حاضر به ارایه آن هستند كه به بطور یقین چنین افرادی فقط به خاطر كسب منافع مادی این ادعا را دارند.
وی همچنین خاطرنشان كرد كه گاهی بعضی افراد ادعا می كنند كه اصالت یك مكان مقدس و امامزاده ای برای آنان خواب نما شده است كه این موضوع نیز به غیر از چند مورد محدود در كشورمان دلیل معتبر و مطمئنی برای اصالت و تقدس اماكن نیست.
حجت الاسلام غلامی ، مهاجرت امامزادگان و اشخاص معنوی منتسب به ائمه اطهار (ع) را به كشورمان در چهار مقطع زمانی دانست و خاطرنشان كرد كه این مقاطع ، دوره حجاج بن یوسف سقفی كه عرصه بر خاندان نبوی تنگ شده بود ، دوره تشریف فرمایی امام رضا (ع) به مرو ، دوره وقوع نهضت در عراق توسط امامزادگان و شكست آن و آخرین مقطع نیز در زمان حاكمیت علویان در طبرستان را شامل
می شوند.
وی یادآوری كرد كه هر چند اعمال فشارها و مظالم حكام در عراقات امامزادگان را وادار به عزیمت به ایران می كرد ولی در حقیقت سرزمین ایران نیز مكان امنی برای آنان نبود و همواره از سوی اكثر حاكمان وقت مورد آزار و فشار قرار می گرفتند و به همین لحاظ امامزادگان اكثرا در نقاط كوهستانی و بیراهه ها سكونت می یافتند.
وی اظهار كرد : عزیمت امامزادگان به ایران اغلب به شكل گروهی انجام می شد و در طول راه عده ای از این عزیزان بر اثر شرایط سخت آب و هوایی و ابتلا به بیماری وفات می نمودند و یا بر اثر حمله اوباش ، راهزنان و یا عوامل حاكمان وقت به شهادت می رسیدند و در همان مكان دفن می شدند و این خبر یا توسط همراهان و یا توسط غافله هایی كه در پیش بودند و یا در پشت سر آنان در حركت بودند به اشخاص دیگر نقل می شد.
وی ادامه داد شاید برای بعضی از مردم ما جای سوال باشد كه چرا نام امام زادگان و نیز مكان شهادت و یا وفات آنان در كتب تاریخی وجود ندارد و در پاسخ باید گفت كه آن زمان امكانات ارتباطی مانند الان نبود و از سویی تجهیزات و امكاناتی برای ثبت و ضبط چنین رویدادهایی وجود نداشت و اگر در مواردی نیز فردی آن را ثبت می كرد با گذشت زمان براثر حوادثی از بین می رفت و یا به فراموشی سپرده می شد.
حجت الاسلام غلامی ، خاطرنشان كرد كه اكثر آرامگاه های و امامزادگان در ایران دارای بهترین و زیباترین بناها بودند و در زمان حاضر نیز باوجود آنكه تعدادی از این بناها براثر حوادث گوناگون و یا در نتیجه بی توجهی بعضی از حاكمان وقت تخریب شده و از بین رفته اند ولی بناهای موجود اغلب دارای معماری زیبایی هستند.
وی شروع دوران مقبره سازی در ایران را مربوط به زمان حكومت علویان دانست و خاطر نشان كرد كه پس از آن به ترتیب در دوارن حكومتهای سلجوقیان ، ایلخانیان و صفویه مقبره سازی در كشورمان رواج یافت.
وی یادآوری كرد كه از زمان حكومت پهلوی اول دوباره بقاع متبركه و بناهای امامزادگان در ایران مورد بی توجهی قرار گرفت و با فراموش شدن آنها مردم شاهد تخریب تدریجی و حتی از بین رفتن تعدادی از آنها شدند.
او گفت : از حدود شش سال قبل اقدامهای مطلوب و گسترده ای در زمینه مرمت و زیباسازی بقاع متبركه و امامزادگان ایران شروع شده است.
وی بقاع متبركه و امامزادگان را سرمایه عظیمی برای كشورمان دانست و خاطرنشان كرد كه باید هیات های امنا و ریش سفیدان بیش از پیش زمینه را برای مراجعه زوار به این مكانهای مقدس و گرفتن ره توشه آخرت فراهم سازند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، در این كارگاه آموزشی یك روزه كه در سالن اجتماعات اداره كل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل و توسط این اداره كل برگزار شد جمع زیادی از هیات های امنا ، دست اندركاران بقاع متبركه و ریش سفیدان مساجد اردبیل دوره آموزشی مربوط به چگونگی حفظ و نگهداری صحیح اینگونه اماكن ، راههای پیشگیری از وقوع حوادث گوناگون و خطرهای احتمالی و پیشگیری از به خطر افتادن جان زوار و عزاداران به ویژه در مناسبتها و ایام مذهبی در طول سال كه بقاع متبركه و امامزادگان با انبوهی از جمعیت مواجه هستند را گذراندند.