۵۰ درصد عفونتهای بیمارستانی به علت بی توجهی به شست و شوی دست است
سه شنبه 6 دی 1390 8:27 PM
خبرگزاری فارس: رئیس اداره مدیریت امور بیمارستانی وزارت بهداشت گفت: حدود ۱۰ درصد مراجعان به بیمارستانها دچار عفونت ثانوی در بیمارستان میشود که حدود ۵۰درصد آن به علت بیتوجهی به شست و شوی بهداشتی دست در بیمارستان است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، حمید رواقی امروز در نشست خبری اجرای طرح نظام حاکمیت بالینی در بیمارستانهای کشور در وزارت بهداشت افزود: معیارهای مختلفی از مدیریت بیمارستان، مدیریت خطر و ایمنی بیمار، تعامل با بیمار و همراهان، استفاده از اطلاعات، اثربخشی بالینی و ممیزی بالینی، در این طرح مد نظر است و مسئولانی در همه بیمارستانهای کشور برای اجرای این طرح آموزش داده شدهاند.
وی گفت: بر اساس آمارهای جهانی که کمابیش در اکثر کشورها از جمله کشور ما نیز صدق میکند، حدود ۱۰درصد بیماران در بیمارستان دچار عفونت بیمارستانی میشوند که رویکرد ما برای کاهش این میزان رویکرد شناسایی موارد عفونت و آموزش برای پیشگیری است.
رئیس اداره مدیریت امور بیمارستانی وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس آمار کشوری حدود ۵۰ درصد عفونتهای بیمارستانی به علت نشستن دست و بیتوجهی به شست و شوی بهداشتی دست در بیمارستان است.
رواقی گفت: برای کاهش میزان عفونتهای بیمارستانی، بیمارستانهای دوستدار ایمنی را تعریف کردهایم که ۱۰بیمارستان به صورت پایلوت اکنون این طرح را اجرا میکنند البته قبول داریم که در این زمینه در بیمارستانهای کشور خطا داریم به همین علت در نظام جدید کسانی که خطاها را گزارش کنند تشویق میشوند. البته برخی خطاها ناشی از بیماریهای زمینهای بیماران است.
وی افزود: یکی از خطاهای بیمارستانی اشتباه شدن گاز اکسیژن با گاز NO2 برای بیمار است به همین علت شیر این گازها را در بیمارستانها تغییر دادیم که چنین اشتباهی تکرار نشود.
رئیس اداره مدیریت امور بیمارستانی وزارت بهداشت گفت: با ابلاغ برنامه نظام حاکمیت بالینی حدود ۷۵ درصد بیمارستانهای کشور از مجموع ۸۰۰ بیمارستان وارد این برنامه شدهاند و آموزش دیدهاند که از این تعداد ۷۵ بیمارستان برتر سهشنبه هفته آینده در جشنواره حاکمیت بالینی بیمارستانهای کشور تشویق می شوند.
وی همچنین به ابلاغ استانداردهای جدید اعتبار بخشی بیمارستانها اشاره کرد و گفت: در این استانداردها توجه و اصلاح اورژانس بیمارستان، دفع بهداشت زباله بیمارستانی و ارتقای رضایتمندی بیماران در نظر گرفته شده است و به طور کلی به فرآیندهای خدمت توجه شده است.
انتهای پیام/
عالم محضر خداست درمحضر خدا گناه نکنید حضرت امام (ره)