پاسخ به دو شبهه پیرامون معجزه شق القمر یكى از اعتراضاتى كه به آیت شق القمر شده- به طورى كه نقل شده-
جمعه 5 فروردین 1390 3:18 PM
پاسخ به دو شبهه پیرامون معجزه شق القمر یكى از اعتراضاتى كه به آیت شق القمر شده- به طورى كه نقل شده- این است كه اگر این طور كه مى گویند قرص ماه دو نیم شده باشد باید تمام مردم دنیا دیده باشند، و رصدبندان شرق و غرب عالم این حادثه را در رصدخانه خود ضبط كرده باشند، چون این از عجیب ترین آیات آسمانى است، و تاریخ تا آنجا كه در دست است و همچنین كتب علمى هیئت و نجوم كه از اوضاع آسمانى بحث مى كند نظیرى براى آن سراغ نمى دهد، و قطعا اگر چنین حادثه اى رخ داده بود اهل بحث كمال دقت و اعتنا را در شنیدن و نقل آن بكار مى زدند، و مى بینیم كه نه در تاریخ از آن خبرى هست و نه در كتب علمى اثرى.
بعضى هم پاسخى از این اعتراض داده اند كه خلاصه اش از نظر خواننده مى گذرد، گفته اند: اولا ممكن است مردم آن شب از این حادثه غفلت كرده باشند، چه بسیار حوادث جوى و زمینى رخ مى دهد كه مردم از آن غافلند، اینطور نیست كه هر حادثه اى رخ دهد مردم بفهمند و آن را نزد خود محفوظ نگهداشته، و سینه به سینه تا عصر ما باقى بماند.
و ثانیا سرزمین حجاز و اطراف آن از شهرهاى عرب نشین و غیره رصد خانه اى نداشتند تا حوادث جوى را ضبط كنند، رصدخانه هایى كه در آن ایام بر فرض كه بوده باشد در شرق در هند، و در مغرب در روم و یونان و غیره بوده، در حالى كه تاریخ از وجود چنین رصدخانه هایى در این نواحى و در ایام وقوع حادثه هم خبر نداده و این جریان به طورى كه در بعضى از روایات آمده در اوائل شب چهاردهم ذى الحجة سال ششم بعثت یعنى پنج سال قبل از هجرت اتفاق افتاده. علاوه بر این بلاد مغرب كه اعتنایى به اینگونه مسائل داشته اند (البته اگر در آن تاریخ چنین اعتنایى داشته بودند) با مكه اختلاف افق داشته اند، اختلاف زمانى زیادى كه باعث مى شد آن بلاد جریان را نبینند، چون به طورى كه در بعضى از روایات آمده قرص ماه در آن شب بدر بوده، و در حوالى غروب خورشید و اوائل طلوع ماه اتفاق افتاده، و میان انشقاق ماه و دوباره متصل شدن آن زمانى اندك فاصله شده است، ممكن است مردم آن بلاد وقتى متوجه ماه شده اند كه اتصال یافته بوده. از این هم كه بگذریم، ملت هاى غیر مسلمان یعنى اهل كلیسا و بت خانه را در امور دینى و مخصوصا حوادثى كه به نفع اسلام باشد متهم و مغرض مى دانیم.
اعتراض سومى كه به مساله شق القمر شده این است كه بعضى گفته اند: دو نیم شدن ماه به هیچ وجه ممكن نیست، مگر وقتى كه جاذبه میان دو نیمه آن از بین برود، و اگر از بین برود دیگر ممكن نیست دوباره به هم بچسبند، پس اگر انشقاقى اتفاق افتاده باشد باید تا ابد به همان صورت باقى بماند. جواب از این اشكال این است كه: قبول نداریم كه چنین چیزى محال عقلى باشد، بله ممكن است محال عادى یعنى خارق عادت باشد، و این محال بودن عادى اگر مانع از التیام بعد از انشقاق باشد مانع از انشقاق بعد از التیام هم خواهد بود، به این معنا كه از همان اول انشقاق صورت نمى گرفت، و حال آنكه انشقاق به حسب فرض صورت گرفته، و در حقیقت اساس این اعتراض انكار هر امر خارق العاده است، و گرنه كسى كه خرق عادت را جایز و ممكن بداند، چنین اعتراضى نمى كند.
ترجمه الميزان، ج19، ص: 104
کریمی که جهان پاینده دارد تواند حجتی را زنده دارد
دانلود پروژه و کارآموزی و کارافرینی