"تعطيلي پنجشنبه دبستانها " با هدف ادامه تحصيل معلمان توجيه منطقي ندارد
دوشنبه 23 اسفند 1389 11:29 AM
خبرگزاري فارس: عضو كميسيون فرهنگي مجلس با اشاره به طرح تعطيلي دبستانها در روزهاي پنجشنبه گفت: اينكه يك روز از سرمايه عمر فرزندانمان را صرف كنيم تا معلمان، وقت ادامه تحصيل داشته باشند هيچگونه توجيه شرعي و منطقي ندارد.
حجتالسلام حسن ملك محمدي در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: تصميم وزارت آموزش و پرورش در تعطيل كردن پنجشنبهها براي مقطع دبستان، در صورتي فوايدي دارد كه بتوان بهرهبرداري صحيح از اين روز تعطيل داشته باشيم؛ در غير اين صورت اگر قرار باشد وقت دانشآموزان با مسائل بيهوده يا بدون برنامهريزي سپري شود، خسارت و تبعات جبران ناپذيري به همراه خواهد داشت.
وي افزود: البته اين طرح از جهاتي ميتواند مفيد باشد؛ با تعطيلي يك روز بيشتر در هفته، دانشآموزان ميتوانند چهار روز را به فراگيري علم مشغول باشند و يك روز نيز براي مرور كردن مطالب دريافتي صرف كنند چرا كه ميگويند «اگر علم يك حرف باشد تكرار آن بايد هزار برابر باشد» و با اين روش معلومات فراگرفته شده، ملكه ذهن دانشآموزان ميشود لذا تدبير تعطيل كردن روز پنجشنبه به اين جهت و شايد بعضي از مسائل ديگر نيز مفيد باشد اما اگر براي دانشآموزان در اين روز برنامهريزي نداشته باشيم طبعاً آنها مشغول به كارهاي تفنني خواهند شد و اين وقت را به تماشاي فيلم و سرگرم شدن به بازيهاي رايانهاي اختصاص ميدهند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: گفته ميشود يكي از اهداف اين طرح اين است كه معلمان در روزهاي پنجشنبه به تحصيلات تكميلي خود بپردازند؛ بنده به عنوان يك نماينده مجلس بايد بگويم، معلمان قبل از اينكه به شغل معلمي كه از شغلهاي انبياست، منصوب شوند بايد مدارج علمي يا سطوح عالي را طي كنند يا اينكه اوقات تابستان و روزهاي تعطيلي را به ادامه تحصيل اختصاص دهند بنابراين اگر ما يك روز از سرمايه عمر فرزندانمان را صرف كنيم تا اينكه معلمان ادامه تحصيل بدهند قطعاً اين تصميم غلطي خواهد بود و هيچ توجيه شرعي و عقلي ندارد.
وي با بيان اينكه ما با ارتقاء سطح علمي معلمان مخالف نيستيم، تصريح كرد: دين اسلام، دين علم و آگاهي است و انسان هر قدر از سرچشمههاي علوم و معارف اسلامي سيراب شود باز نميتواند اين عطش فراگيري علم را به اتمام برساند بنابراين همه نياز داريم تا به مطالعه و فراگيري علم و دانش بپردازيم اما اين مسئله نبايد به قيمت دريافت حقوق و هزينه كردن وقت دانشآموزان صورت گيرد.
حجتالاسلام ملكمحمدي ادامه داد: هر اقدام و طرحي، محاسن و معايبي با خود به دنبال داد بنابراين اگربه تجربهاي كه در آموزش و پرورش در طول ساليان متمادي است، نگاه كنيم آثار مثبتي را در طول اين سالها شاهد خواهيم بود اما اگر چنانچه اين طرح بخواهد با برخي از توجيهات، منافع يك قشري را تنها لحاظ كند و وقت فرزندان و خانوادهها در آن به درستي برنامهريزي نشود، نياز به دقت و تأمل دارد.
وي اضافه كرد: اميدوارم وزير آموزش و پرورش با دقت اين طرح را مورد عنايت قرار دهد تا اگر بعضي نكات ظريف از قلم افتاده است مجدداً با بازنگري، لحاظ شود.
انتهاي پيام/ط