بودا و زردتشت پیامبر یا دانشمند؟!!!
جمعه 6 اسفند 1389 4:56 PM
واژه بودا در سانسکریت به معناى کسى است که به روشنبینى و اشراق رسیده است. بودا در نپال متولد شد و احتمالاً در حدود قرن ششم تا چهارم قبل از میلاد مىزیسته است: گویند بودا در 29 سالگى با مشاهده چهار منظره پیر سالخورده، مریض درمانده، جنازه و راهب قصر پدر، همسر و تنها فرزندش را ترک کرد؛ موى سر را تراشید؛ لباس راهبان هندو را پوشید و شش سال به ریاضت مشغول شد و زیر درختى به روشن بینى رسید. بودا پس از 45 سال تعلیم، در هشتاد سالگى درگذشت. از بودا در فرهنگ اسلامى بیشتر با نام "بوذاسف" یاد شده و او را فیلسوفى معتقد به تناسخ دانستهاند که دین باور را در هند رواج داده است. شهرستانى از پیروان بودا با نام "اصحاب بدده" یاد مىکند و مىگوید: بدده به معناى کسى است که در این عالم متولد نشود، نکاح نکند، نخورد، نیاشامد، پیر نشود و نمیرد. برخى از علماى اسلام او را پیامبر دانستهاند چنان که محمد باقر مجلسى داستان بلوهر و بوذاسف را مشتمل بر حکمتهاى شریفه انبیاء و مواعظ لطیف حکما و گنجى از گنجهاى ربانى دانسته است. محمد حسین آل کاشف الغطا نیز بودا را "النبى الهندى" نامیده است.(1)
زردتشت داراى پیروانى بود که قائل به دو خدا یا دو مبدأ (نور و ظلمت و یزدان و اهریمن) بودهاند و به آنان قوم آتش پرست و گبر مىگویند. برخى مىگویند که مجوس طایفهاى بودند که کتاب آسمانى داشتند. ابن ابى الحدید گوید: مجوس بر این عقیدهاند که هدف آفریدگار را از آفرینش جهان این بود که خود را از شر دشمن یعنى شیطان برهاند و این جهان را دامى ساخت که دشمن را در آن بیافکند. دستهاى گفتهاند: خدا به وحشت افتاد و اندیشه بدى به خاطرش خطور کرد و از آن اندیشه باطل، شیطان به وجود آمد. برخى گویند: شیطان زاییده شکى است که خدا دچار آن شد. برخى گفتهاند: شیطان زاده عفونتى قدیمى است.
از امام صاد(ع) سؤال شد: آیا مجوس را پیغمبرى بوده است؟ فرمود: آرى، چون پیامبر(ص) از آنان جزیه گرفت و فرمود: مجوس پیغمبرى داشتند که او را به قتل رساندند و کتابى داشتند که آن را سوزاندند و کتابشان در دوازده هزار پوست گاو نوشته شده بود.(2)
در هر صورت چه بودا و زردتشت پیامبر باشند یا نباشند، پیروان آنها و پیروان ادیان الهى باید به آخرین پیام الهى که اسلام است، گوش فرا داده و به اسلام رو آورند. غیر از دین اسلام پذیرفته نیست: "من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فى الاخرة من الخاسرین".(3)
پىنوشتها:
1- دانشنامه جهان اسلام، ج 4، ص 499 به بعد، با تلخیص.
2- معارف و معاریف، ج 5، ص 1988، کلمه مجوس.
3- آل عمران (3) آیه85