آشنايي با سیستمهای رباتیكی زیر دریا
سه شنبه 28 دی 1389 1:49 PM
بیش از 70 درصد سطح زمین توسط آب پوشیده شده است. اقیانوسها دارای حجم وسیعی از منابع معدنی و حیاتی هستند. حجم زیاد انرژی و فضای موجود اقیانوسها نقش بسیار مهمی در فعالیتهای آینده اقتصادی – اجتماعی بشر خواهد داشت. علیرغم این وسعت و اهمیت تاکنون تلاش کمی در بکارگیری پتانسیلهای مثبت و مواجه با پتانسیلهای منفی این منبع عظیم خدادادی صورت پذیرفته است.
در دهههای گذشته استفاده از سیستمهای رباتیکی در زیر آب به دلیل برتری آنها در مقایسه با غواصی در عملیات آبهای عمیق و محیطهای خطرناک افزایش چشمگیری یافته است. از کاربردهای این سیستمها میتوان ماهیگیری، مانیتورکردن آلودگیهای زیر آبی، پاککردن زبالههای دریایی، عملیات بازبینی، تعمیر و نگهداری تجهیزات زیرآبی و ... را نام برد.
سیسمهای رباتیکی مورد مطالعه در این گروه را میتوان به سه دسته زیر تقسیم کرد:
دسته اول که معمولاً زیردریاییهای بدون سرنشین هستند برای مقاصدی نظیر بازرسی تاسیسات زیرآبی، فیلمبرداری و حمل تجهیزات به کار گرفته میشوند. از این دسته از رباتها میتوان انواع UUV ، AUV ، ROV و .... را نام برد. دسته دوم از سیستمهای رباتیکی برای انجام عملیات مکانیکی خاص در منطقه عملیاتی مانند نمونهبرداری، نصب و ... بکار گرفته میشوند. همانند کاربردهای روی زمین و فضایی این سیستمها نیز به انواع Parallel Manipulators ، Serial Manipulators و Cooperating manipulators تقسیم میشوندعلاوه بر دو سیستم فوق سیمولاتورها از جمله سیستمهای رباتیکی هستند که در مهندسی اقیانوس و دریاها به کار گرفته میشوند. سیمولاتور شناورهای سطحی و زیرسطحی مانند سیمولاتور کشتی و سیمولاتور زیردریایی و همچنین سیمولاتورها رباتیکی امواج ( Moving platform ) را از این دسته میتوان نام برد.
هزینههای بالای بازبینی، تعمیر و نگهداری تجهیزات و سکوها در زیرآب، عدم امکان انجام عملیاتهای زیرآبی در نقاط دور از دسترس بشر در زیرآب، ریسک بالای عملیات زیرآبی در بسیاری از مناطق دریایی، هزینههای بالای آموزش ناوبران در مناطق عملیاتی و ... مبین ضرورت بکارگیری سیستمهای رباتیکی در زیر آب است.
مباحث عمده در سیستمهای رباتیکی زیر آب عبارتند از:
فعالیتهای تحقیقاتی این بخش در سه محور عمده زیر پیشنهاد میگردد
وسایل زیردریایی بدون سرنشین ( Under water Robotic vehicles ) :
کاربرد وسیع این نوع سیستمها در امور بازرسی زیرآبی، اکتشاف و فیلمبرداری زیرآبی در سالهای اخیر موجب توسعه طیف وسیعی از این نوع وسایل گشته است. ROV ها (Remotly operated vehicles) به عنوان پرسابقهترین عضو این خانواده وسایلی هستند که از طریق یک کابل به کشتی مادر متصل بوده و از داخل کشتی کنترل میشوند. وجود کابل اتصالدهنده کشتی و ROV گرچه مشکلات انتقال سیگنال کنترل، انتقال انرژی و تخلیه سریع on.line اطلاعات جمعآوری شده توسط ROV را حل می کند لیکن خود مشکلاتی را نظیر تاثیر منفی کابل در کنترل وسیله و یا افزایش احتمال به تله افتادن وسیله را موجب میگردد. به عنوان نوع پیشرفتهتر این وسایل میتوان از AUV ( Autonomous underwater vehicles ) نام برد. عدم وجود کابل رابط بین کشتی حمایتکننده و AUV موجب میگردد تا AUV قدرت مانور بیشتری نسبت به ROV داشته باشد هرچند عدم وجود کابل رابط و خوداتکایی ( Autonomy ) این وسایل پیچیدگیهای علمی و فناوری زیادی از جمله مدیریت بهینه انرژی Image Processing ، Pattrn recognition و مخابرات زیرآبی را سبب میگردد. آخرین و پیشرفتهترین نسل این گونه وسایل Robofish ها هستند که با حذف پروانهها ( Propellers ) و جایگزینی آنها با نوعی نیروی پیش رانش ماهیچهای امکان ردگیری و کشف وسیله را بسیار مشکل کرده و از راندمان انرژی بالاتری نیز برخوردارند. این فناوری علاوه بر پیچیدگیهای مذکور در خصوص AUV ها از پیچیدگی ویژه تغییر سیستم سنتی پیش رانش برخوردار هستند.
زمینههای اصلی تحقیقاتی در این محور را میتوان به صورت زیر برشمرد:
بازوهای رباتیکی زیرآبی ( Underwater Robotic Manipulators ) :
هزینه گزاف و محدودیتهای شدید انجام عملیات زیرآبی توسط انسان توجیه بسیار مناسبی برای توسعه فناوری بازوهای رباتیکی زیرآبی ایجاد نموده است. این سیستمها در حال حاضر وظایفی نظیر جوشکاری در زیرآب، نصب آندهای قربانی شونده، شستشوی بدنهکشتیها، لولهگذاری بستر دریاها، همکاری در عملیات نجات زیرآبی و ... را به عهده میگیرند و با پیشرفت روزافزون این سیستمها کاربرد آنها دائماً در حال افزایش است. بازوهای رباتیکی زیرآبی نظیر نوع صنعتی و زمینی (Earth bounded maniulators) در دو شکل سری manipulators ) ( Serial و موازی ( Parallel manipulators ) استفاده میشوند. آنچه فناوری بازوهای رباتیکی دریایی را به طور مشخص از سیستمهای مشابه زمینی متمایز میسازد دو مشخصه عدم وجود پایه ثابت برای بازو و نیز مشکلات ناشی از محیط سخت دریا میباشد. عدم وجود پایه ثابت برای بازو موجب میگردد تا کنترل سیستم به مراتب مشکلتر از نمونههای زمینی شود. از سوی دیگر محیط سخت دریا پیچیدگیهای فناوری در ساخت این بازوها را سبب میشود. زمینههای اصلی تحقیقاتی این محور عبارتند از :
سیمولاتورهای دریایی :
امروزه سیمولاتورها در صنایع مختلف کاربردهای وسیع آموزشی و طراحی پیدا کردهاند. کاهش هزینه و خطر آموزش و نیز قابلیت برنامهریزی و تکرارپذیری انجام مانورهای مختلف و نیز امکان ثبت دقیق عملکرد هنرجو از جمله مزایای سیمولاتورها در امر آموزش به شمار میروند. از سوی دیگر سیمولاتورها ابزار مناسبی برای مشابهسازی رفتار سیستم به منظور طراحی و بهینهسازی هستند. استفاده آزمایشگاهی از سیمولاتورها به منظور بازسازی شرایط حرکت امواج در دریا از دیگر کاربردهای سیمولاتورهاست. زمینههای اصلی تحقیقاتی در این محور عبارتند از :
سیستمهای چندعضوی مهار شده در دریا Tethered multi – body system :
امروزه تعداد قابل توجهی از اجسام صلب کوچک و بزرگ به صور مختلف از طریق خطوط مهار و لنگرهای متنوع در دریا مهار شدهاند. از جمله این سیستمها میتوان به انواع بویههای کوچک هواشناسی و اقیانوسشناسی، بویههای راهنما ( Marker ) ، سکوهای کوچک دریایی، سکوهای بزرگ نفتی و ... اشاره نمود. غالب این سیستمها اگر در نقاط عمیق دریاها مستقر باشند از طریق یک خط مهار ترکیبی با تعدادی بویه غوطهور در محل لنگر شدهاند. بررسی اثرات دینامیکی حرکت خط مهار و مجموعه بویههای غوطهور اهمیت بسیار زیادی در طراحی خط مهار و سیستم لنگر دارد. اهم موضوع مورد علاقه جهت مطالعه در این بخش عبارتند از
مطالعه اثر متقابل ارتعاشات و نیروهای هیدرودینامیک Flow Induced Vibration :
عبور سیال از کنار اجسام غوطهور نظیر کابلها و لولهها موجب انتقال انرژی به آنها شده و متقابلاٌ ارتعاشات این سیستمها میتواند موجب تاثیر بر بار اعمالی به آنها گرددم. مجموعه متقابل تاثیر این دو بر یکدیگر در پارهای از موارد منجر به بروز ارتعاشات شدید و حتی در موارد شکست لولههای خطوط مهار میگردد. امروزه این زمینه بعنوان یکی از بحثهای داغ مطرح بوده و در علوم دریایی مورد توجه بسیار قرار گرفته است. موارد مهم جالب توجه جهت مطالعه در این خصوص به شرح زیر میباشند:
برنامههای چهارساله تحقیقاتی گروه دینامیک و رباتیک
در راستای این برنامه دو موضوع
در گروه تعریف و شروع شده است. موضوع اول در قالب یک طرح پژوهشی و موضوع دوم در قالب چند پروژه کارشناسی ارشد دنبال میشوند
منبع:مقالات علوم دريايي
گردآوري:گرده دانش سايت تبيان زنجان