0

اخذ جواز ساختمان

 
nazila76
nazila76
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : مهر 1400 
تعداد پست ها : 25
محل سکونت : آ.غ

اخذ جواز ساختمان
یک شنبه 30 آبان 1400  9:35 AM

اخذ جواز ساختمان

اخذ جواز ساختمان پروانه یا جواز ساختمان پرونده رسمی از شهرداری است که به
مالک یا پیمانکار اجازه می‌دهد تا پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را طبق چهارچوبی
مشخص شروع کرده و ادامه دهد. انجام هرگونه عملیات ساخت و ساز بدون صدور
پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان متوقف خواهد شد.

اخذ جواز ساختمان

این استاندارها برای اطمینان از ایمنی صاحبان فعلی یا بعدی ساختمان در نظر گرفته‌شده است.
پروانه یا جواز ساختمان پرونده رسمی از شهرداری است که به مالک یا پیمانکار اجازه می‌دهد تا

اخذ جواز ساختمان
اخذ جواز ساختمان

پروژه ساخت و ساز یا بازسازی را طبق چهارچوبی مشخص شروع کرده و ادامه دهد. انجام هرگونه
عملیات ساخت و ساز بدون صدور پروانه ساختمان غیرقانونی بوده و توسط مراجع نظارت بر ساختمان
متوقف خواهد شد.

انواع پروانه و جواز ساختمان و اطلاعات موجود در آن

پیش‌تر گفتیم که پروانه ساختمان سندی است که برای احداث ساختمان و رعایت اصول ساخت و ساز از
طرف شهرداری‌ها، صادر شده و در اختیار مالک قرار می‌گیرد. پروانه ساختمانی اراضی بایر یا باغات، تخریب
و نوسازی، تعویض مهندس، اضافه اشکوب، تغییر نقشه، توسعه بنا، تغییرات و تبدیل از انواع پروانه ساختمان
اخذ جواز ساختمان هستند

پروانه ساختمان اطلاعاتی از بنا و سازه‌های آن در اختیار مالک قرار می‌دهد که عبارت‌اند از:

  1. مساحت زیربنا
  2. تعداد طبقات
  3. نوع اسکلت ساختمان
  4. مشخصات متقاضی صدور پروانه(مالک حقیقی یا حقوقی)
  5. شماره پلاک ثبتی ملک
  6. نام مهندس یا مهندسین ناظر
  7. تاریخ صدور پروانه
  8. کروکی زمین

هزینه جواز ساخت سال ۱۴۰۰

مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه عموماً در صفحه اول پروانه صادرشده نوشته می‌شود که در صورت لزوم قابل
تمدید است. اخذ سند مالکیت برای هر واحد مسکونی، با ارائه پایان کار توسط ناظر و صدور پایان کار توسط مرجع
اخذ جواز ساختمان صدور پروانه ساختمان مرتبط است.

قیمت جواز ساخت

چنانچه بر اساس مفاد پروانه، تخلفی از مالک صورت گیرد ناظر موظف به گزارش تخلف به مرجع صدور پروانه خواهد
بود تا از ادامه عملیات جلوگیری شود. رعایت مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌ها الزامی است. اصلی‌ترین هدف
اخذ جواز ساخت اطمینان از ساخت‌وسازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق با
اخذ جواز ساختمان آیین‌نامه‌ها و ضوابط طرح جامع شهری است.

هزینه جواز ساخت سال 99

بهره‌مندی از تسهیلات بانکی، بیمه شدن ساختمان و افراد مشغول کار در ساختمان، جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی
و استفاده از تجارب فنی و مهندسی در ساخت بنا از دیگر دلایل اخذ جواز ساختمان به شمار می‌آیند. قبل از شروع هرگونه
اخذ جواز ساختمان ساخت‌وساز در شهر تهران به گرفتن مجوز ساخت از سوی شهرداری نیاز است.

فرق مجوز ساخت با پروانه ساخت

پروانه ساختمان شامل اطلاعاتی از قبیل مساحت زیربنا، تعداد طبقات، نوع اسکلت ساختمان، مشخصات مالک حقیقی یا
حقوقی، شماره پلاک ثبتی ملک، نام مهندسین ناظر، تاریخ صدور پروانه و کروکی زمین خواهد بود. برای گرفتن جواز ساختمان
مالک موظف است اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر و برگه تسویه‌حساب عوارض شهرداری سال
اخذ جواز ساختمان جاری و سال‌های قبل را به شهرداری ارائه کرده و درخواست خود را ثبت کند.

تهیه مدارک پیش‌نویس

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض
نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و
فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین
اخذ جواز ساختمان ناظر، بین مالک و ناظر قراردادی بسته می‌شود.

بر و کف

احتمالا خیلی ها نمیدانند بخشی در معاونت شهرسازی شهرداری ها به نام بر و کف وجود دارد. کار این واحد این
است که بر اساس طرح تفضیلی ابعاد جدید ملک شما را مشخص کند. در واقع میزان اصلاحی ملک شما در این
اخذ جواز ساختمان  مرحله مشخص می شود.

هزینه جواز ساخت در تهران

گاهی نیاز است با بیشتر شدن تراکم شهری و جمعیت، معابر را عریض تر کرد. که این امر به ناچار متراژی را به
عنوان عقب نشینی به ملک شما تحمیل می کند. اغلب مالکان نگران همین میزان عقب نشینی هستند. زیرا
نکردن مالکان برای ساخت و ساز می شود نگرانی در این قسمت باشد. ولی برای اخذ جواز ساخت گذراندن این
اخذ جواز ساختمان مرحله الزامی است.

طراحی نقشه ها

بعد از صدور دستور نقشه شما باید نقشه های ملک خود را بر اساس نظر شهرداری طراحی و جهت تایید ارائه
دهید. در دستور نقشه ای که برای شما در نظر گرفته شده است متراژ ساخت مفید هر طبقه، متراژ نورگیر
ساختمان جدید و ابعاد دقیق ملک جدید به روشنی بیان شده است. فقط کافیست دستور نقشه را جهت
اخذ جواز ساختمان شروع طراحی ها به تیم مهندسی بسپارید.

حداقل متراژ زمین جهت صدور پروانه ساخت

شما باید نقشه معماری یا پلان داخلی ساختمان، نقشه سازه ساختمان، و نقشه تاسیسات برق و مکانیک
ساختمان و طراحی نمای ساختمان را آماده کنید. یادتان باشد در طراحی نقشه ها باید به تعداد پارکینگ های
نقشه های ساختمان را آماده کردید آنها را به دفتر خدمات الکترونیک ارائه دهید و منتظر باشید تا آنها را
اخذ جواز ساختمان تایید کنند.

هزینه پروانه ساخت

هزینه پروانه ساخت ساخت یکی از نکات مهم در شروع هر پروژه عمرانی می باشد. موارد مختلفی در
میزان هزینه جواز ساخت دخیل می باشد. از جمله این موارد می توان به متراژ پروژه، نوع کاربری پروژه،

اخذ پروانه ساختمان
اخذ پروانه ساختمان

مساحت پروژه، تعداد طبقات پروژه و…… بستگی دارد. هزینه جواز ساخت می تواند در طی مراحل اخذ
اخذ جواز ساختمان  مجوز تغییر کند.

اخذ پروانه ساختمان

اصولا قوانین ساخت و ساز در شهر های مختلف متفاوت می باشد. همچنین این قوانین در مناطق
مختلف یک شهر هم متفاوت است. تمام این عوامل سبب می شوند هزینه جواز ساخت برای
اخذ جواز ساختمان شهرهای و مناطق مختلف متفاوت باشد.

هزینه جواز ساخت در تهران:

تهران علاوه بر پایتخت بودن، جزو کلان شهر های ایران می باشد. بنابراین هزینه اخذ پروانه
ساخت در این شهر نسبت به بسیاری از شهر های ایران متفاوت است. قبل از اقدام به هر
اخذ جواز ساختمان ساخت و سازی در تهران باید کاربران نسبت به اخذ جواز ساخت به
شهرداری مراجعه نمایند.

مهندس مجری

کاربران باید اطلاعات لازم برای گرفتن مجوز را جمع آوری نمایند. بعد از تشکیل دادن پرونده توسط
کاربران و ارائه آن به شهرداری، مامور فنی و مورد تایید شهرداری در اسرع وقت برای بازدید پروژه
اقدام می کند. تمام اطلاعات لازم توسط مامور فنی در پرونده ثبت می شود. در نهایت این اطلاعات
اخذ جواز ساختمان  طی مراحلی به تایید شهردار رسیده و پروانه ساختمان صادر می شود.

گرفتن جواز ساخت

جواز یا پروانه ساخت ساختمان سندی می باشد که بایستی قبل از شروع کار توسط شهرداری صادر
شود انجام هرگونه عملیات ساخت وساز بدون پروانه ساختمانی خلاف قانون بوده و شهرداری ها و
سایر مراجع کنترل ساختمان موظف به جلوگیری از ادامه ساخت و ساز ساختمان های بدون جواز
اخذ جواز ساختمان می باشند.

برگه مهندس مجری

اخذ پروانه ساختمان دلایل متعددی دارد، که به برخی از آنها می پردازیم : اطمینان از ساخت و ساز
قانونی و براساس مشخصات فنی و شهرسازی برابر آییننامه ها و ضوابط طرح جامع شهر ، بهره مندی
راهکار و راهنمایی های لازم ، صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز به دلیل استفاده از تجارب
اخذ جواز ساختمان فنی و مهندسی در هنگام طراحی و نظارت.

هیه مدارک پیش نویس پروانه ساختمانی

پس از پرداخت عوارض می بایست مدارک پیش نویس پروانه ساختمانی تامین شود. مالک یا نماینده
قانونی او در این مرحله به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و فرم تقاضا برای مهندس ناظر پر
اخذ جواز ساختمان می کنند.

حداقل متراژ زمین برای ساخت تجاری

سپس از طرف این دفتر یک ناظر به مالک معرفی می شود که می بایست بین مالک و ناظر قراردادی
عقد شده و قراداد نیز دوباره در اختیار دفتر خدمات الکترونیک قرار گیرد. مدارک لازم برای اخذ پیش
نویس پروانه در این مرحله شامل این موارد می باشد.

تصمیم‌گیری

برای انجام هر کاری، تصمیم‌گیری اولیه اهمیت بسیار زیادی دارد. گام محکم برداشتن در این مرحله،
کمک زیادی در پیمودن ادامه مسیر خواهد کرد. یادتان باشد که برای ساختمان‌سازی مراحل مختلفی
اخذ جواز ساختمان  را باید طی کنید و در ضمن این کار هزینه‌ای هم روی دوشتان می‌گذارد.

کجا برویم؟ چه ببریم؟

یک‌راست برای تشکیل پرونده باید به شهرداری‌های هر شهر بروید. تهرانی‌ها البته باید به دفاتر خدمات
الکترونیک شهر که در محله‌های مختلف هستند مراجعه کنند. مدارکی هم باید همراهتان باشد؛ اصل
و کپی سند ملک، کارت شناسایی مالک و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری یادتان نرود که با
اخذ جواز ساختمان فراموشی این مدارک به مشکل برخواهید خورد. مدارک دیگر را باید در مراحل
بعدی تکمیل کنید.

پرداخت عوارض

تا اینجا گام تشکیل پرونده، دستور نقشه و طراحی نقشه معماری را طی کردیم.بعد از رفع ایرادهای
ضوابطی (تأییدیه نقشه) که از سوی دفتر خدمات گفته‌شده است، پس از تائید از سوی صدور پروانه
اخذ جواز ساختمان  شهرداری هر منطقه حالا نوبت به پرداخت عوارض می‌رسد.

حداقل متراژ زمین برای ساخت مسکونی

این مورد در پروانه ساختمان منظور پرداخت عوارض تخریب و نوسازی است.در هر منطقه بر اساس تراکم
موجود بر اساس تعداد طبقات و متراژ محاسبه می‌شود.مبلغ تعیین شده را مالک باید پرداخت کند و

برگه مهندس مجری
برگه مهندس مجری

اخذ جواز ساختمان  پرداخت باید به اداره درآمد شهرداری باشد.

چاپ پروانه

پس از تهیه مدارک نوبت چاپ پروانه می‌رسد بعد از تائید چهار رشته برای اخذ تأییدیه‌ها
(توسط کنترل نقشه) دفتر خدمات الکترونیک، نوبت تأییدیه‌های زیر می‌باشد:

  • رئیس طرح تفصیلی
  • رئیس صدور پروانه
  • معاون شهرسازی و معماری
  • تأییدیه شهردار

مراحل صدور پروانه ساختمانی

تشکیل پرونده در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از
مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست مجوز ساخت را در شهرداری
اخذ جواز ساختمان یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند.

ماده 100

برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و
تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب
عوارض نوسازی و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر
اخذ جواز ساختمان  خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز
ثبت کند.

تفاوت پروانه ساختمان با مجوز ساخت

اگرچه معمولا پروانه ساختمان و مجوز ساخت، به یک معنا به کار میروند، اما درباره تفاوت بین
آنها میتوان گفت مجوز ساخت، مراحل اداری برای گرفتن تاییدیه است، اما پروانه ساختمان
اخذ جواز ساختمان  بعد از پرداخت هزینه ها و نهایی شدن اقدامات صادر می شود.

لزوم اخذ پروانه ساختمان

بر خلاف برخی تصورات موجود، اخذ پروانه فقط به خاطر امکان نظارت بر ساخت و ساز نیست
بلکه با دریافت پروانه ساختمان توسط مالک، متقاضی می تواند از امکانات و تسهیلات ویژه ای
اخذ جواز ساختمان برخوردار شود که اتفاقا جزء ضرورت ها و اولویت های ساخت به شمار میرود.

مهمترین دلایل اخذ پروانه ساختمان را میتوان در قالب موارد زیر فهرست کرد:

  1. اطمینان از ساخت قانونی
  2. بهره مندی از تسهیلات بانکی
  3. بهره مندی از انشعابات آب، برق، گاز، تلفن
  4. بیمه شدن افراد موثر در ساخت
  5. حضور مهندس ناظر
  6. جلوگیری از بروز حوادث ساختمانی برای ساختمان های مجاور به دلیل حضور ناظران
  7. صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز با استفاده از تجارب فنی و مهندسی هنگام طراحی و نظارت

طراحی نقشه ساختمان

در این مرحله شما با مراجعه به یکی از دفاتر فنی و مهندسی، جهت طراحی نقشه ساختمان
خود اقدام می کنید، بعد از اتمام طراحی باید نقشه را به بنیاد مسکن یا شهرداری ارائه دهید
تا تأییدیه را دریافت نمایید اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشت، دفتر فنی مهندسی ملزم
اخذ جواز ساختمان به اصلاح نقشه می باشد.

مراحل اخد جواز ساخت یا شناسنامه ساختمان

برای گرفتن پروانه ساخت لازم است مالک، مالکان یا وکیل آن‌ها با حضور در دفتار خدمات
الکترونیک اقدام به ارائه مدارک کنند. این مدراک شامل اصل و کپی مدرک مالکیت (سند
اخذ جواز ساختمان مالکیت، برگه قرارداد واگذاری شهری، ارجاع نامه سازمان اوقاف، مقاوله
نامه اداره املاک

نظام مهندسی

مستغلات شهرداری تهران و بنچاق)، اصل و کپی شناسنامه مالک و مالکین، اصل و کپی
فیش نوسازی سال جاری، اصل و کپی صورت‌ مجلس تفکیکی برای املاکی که دارای سند
اخذ جواز ساختمان آپارتمانی هستند،

مراحل اخذ جواز ساختمانی

اصل و کپی گواهی انحصار وراثت (در صورت فوت مالک)، اصل گواهی ۶ و ۸ قانون زمین شهری،
نقشه جی‌آی‌اس (GIS)، اصل و کپی وکالت‌نامه و شناسنامه وکیل و فیش‌های برق، آب، گاز،
اخذ جواز ساختمان  تلفن هستند.

شکیل پرونده و بازدید از ملک

در اولین مرحله، ابتدا مالک باید به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه و درخواست
خود را در این مراکز ثبت نماید. مدارک لازم برای ثبت درخواست شامل اصل و تصویر سند مالکیت،
اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌ حساب
اخذ جواز ساختمان عوارض نوسازی و عوارض شهرداری می باشد.

هزینه اخذ جواز ساختمان

در مرحله بعد شهرداری از ملک بازدید می نماید تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین
بنا را بررسی کنند. از جمله مواردی که به این بازدید وابسته است صدور مجوز ساخت تعداد طبقه‌های
اخذ جواز ساختمان جدید ساختمان بنا به متراژ می باشد.

اخذ مجوز پیمانکاری ساختمان

پس از این مرحله در شهرداری بررسی می‌شود که آیا مکان موردنظر برای ساخت با پروژه‌های عمرانی
منطقه برخورد دارد یا خیر. در همین حال باید مشخص شود که تراکم آن چه میزان است و پس از آن
اخذ جواز ساختمان اصلاحی‌اش مشخص می‌شود.

شرایط اخذ جواز ساختمان

پس از این مرحله به قسمت بروکف می‌رود و آنجا مورد قضاوت و اظهارنظر کارشناسان قرار می‌گیرد و
پس از این مرحله به مالک دستور تهیه نقشه داده می‌شود. بعد از این مرحله، مالک نقشه معماری
نقشه اشکالی نداشته باشد به تایید می‌رسد و فیش پرداخت عوارض از سوی شهرداری به مالک
اخذ جواز ساختمان ارائه می‌شود.

هزینه اخذ جواز ساختمانی

بعد از این مرحله مالک باید نقشه‌های تاسیساتی، سازه، برق، مکانیک، آزمایش مکانیک خاک، برگه
مهندس ناظر محاسب، تاسیسات و فیش‌های پرداخت عوارض، یا مفاصاحساب اداره درآمد را ارائه
کند که پس از این مرحله پیش‌نویس پروانه تهیه و رییس صدور پروانه، معاون شهرسازی و شهرداری
اخذ جواز ساختمان  منطقه پرونده را تایید می‌کنند و سپس پروانه صادر می‌شود.

جواز ساخت برای چه پروژه هایی مورد نیاز است؟

جواز ساخت برای ساخت و سازی قانونی مطابق با مشخصات فنی و رعایت اصول شهرسازی مطابق
با آیین‌ نامه‌ ها و ضوابط طرح جامع شهری است.

  1. همه پروژه‌های ساخت و ساز خانه و نوسازی به مجوز ساخت نیازی ندارد.
  2. در اغلب موارد تعمیرات و جایگزینی‌ های ساده می‌ تواند توسط پیمانکاران حرفه‌ای یا خود صاحب‌
    خانه و بدون درخواست مجوز ساخت انجام شود.
  3. با این ‌حال پروژه‌ای که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد، معمولاً
    نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد.
  4. اگر برای این تغییرات پیمانکاری را استخدام کنید، فرآیند صدور پروانه ساختمان و مجوز ساخت را
    اداره کرده و هزینه‌ های جواز ساختمان را برآورد
    می‌ کند.
  5. اگر خودتان روال کاری را به عهده می‌ گیرید باید از شهرداری منطقه درخواست مجوز کنید.
  6. توجه داشته باشید که ممکن است برخی از تغییرات ساخت و سازی که می‌ خواهید انجام دهید
    نیاز به تأییدیه متخصص ساخت و ساز دارد و فقط
    توسط آن‌ ها قابل انجام است.

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

این سند برگه ‌ای می باشد که مشخصه های کلی یک بنا در آن ذکر شده است.
در این برگه مواردی مانند مشخصه های مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصه های
سازه‌ای، اطلاعات معماری، مشخصه های دیوارها و نماها، مشخصه های تجهیزات و
تاسیسات نصب شده است

مراحل اخذ جواز ساختمان در تهران

در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تاسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق و
مشخصه های آسانسور در قالب جدول‌هایی آورده شده که هرکدام از این موارد خود به
سند ارتقای سطح عملیات ساخت و ساز و تضمین حقوق و برآورده شدن انتظارات مشتریان
در بازار مسکن عنوان شده است.

جواز ساختمانی شامل چه اطلاعاتی می باشد؟

  • مساحت زیر بنا
  • تعداد طبقه ها
  • نوع اسکلت ساختمان
  • مشخصات متقاضی صدور پروانه
  • شماره پلاک ثبتی ملک
  • نام مهندسین ناظر
  • تاریخ صدور پروانه
  • کروکی زمین می‌باشد

عقب‌نشینی ملک

احتمالاً خیلی‌ها نمی‌دانند که در معاونت شهرسازی شهرداری‌ها، بخشی به نام «بروکف» وجود
دارد. پرونده‌تان در این مرحله به این واحد تحویل داده می‌شود تا مسئولان این بخش، میزان اصلاحی
، ابعاد ملک جدید و میزان عقب‌نشینی ساختمان جدیدتان را مشخص کنند. خیلی‌ها نگران همین
میزان عقب‌نشینی هستند، بالاخره این اتفاق باعث می‌شود که در ساختمان جدید متراژ خانه‌تان
کمتر شود.

کلام آخر

اگر مراحل گفته شده را به‌طور مرتب طی کنید مشکلی در گرفتن مجوز ساخت‌وساز نخواهید داست.
در این مرحله می‌توانید مجوز ساخت‌وساز را از شهرداری‌ها تحویل بگیرید. البته تازه کارتان شروع شده
است باید سراغ مراحل اصلی ساخت‌وساز بروید. تهرانی‌ها یادشان باشد که این مراحل گرفتن مجوز
را باید در دفاتر خدمات الکترونیک شهر بگذرانند.

 

منبع : شرکت مهندس مجری بانیان شکوه پاسارگاد

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها