پاسخ به:مسائل عبادی خانواده
جمعه 26 آبان 1396 12:39 PM
جماع (آميزش جنسی)
1. جماع روزه را باطل میكند، اگر چه فقط به مقدار ختنهگاه داخل شود و منی هم بيرون نيايد.517
2. اگر كمتر از مقدار ختنهگاه داخل شود و منی هم بيرون نيايد، روزه باطل نمیشود.518
3. اگر شك كند كه به اندازه ختنهگاه داخل شده يا نه، روزه او صحيح است ... .519
4. اگر فراموش كند كه روزه است و جماع نمايد، يا او را به جماع مجبور نمايند به طوری كه از اختيار او خارج باشد، روزه او باطل نمیشود. ولی چنانچه در بين جماع يادش بيايد، يا ديگر مجبور نباشد، بايد فوراً از حال جماع خارج شود، و اگر خارج نشود روزه او باطل است.520
استمنا
1. اگر روزه دار استمنا كند يعنی با خود كاری كند كه منی از او بيرون آيد، روزهاش باطل میشود.521
2. اگر بیاختيار منی از او بيرون آيد، روزهاش باطل نيست. ولی اگر كاری كند كه بیاختيار منی از او بيرون آيد، روزهاش باطل میشود.522
3. اگر به قصد بيرون آمدن منی كاری بكند، در صورتی كه منی از او بيرون نيايد روزهاش باطل نمیشود.523
4. اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن منی با كسی بازی و شوخی كند، در صورتی كه عادت نداشته باشد كه بعد از بازی و شوخی منی از او خارج شود، اگر چه اتفاقاً منی بيرون آيد روزه او صحيح است. ولی اگر شوخی را ادامه دهد تا آنجا كه نزديك است منی خارج شود و خودداری نكند تا خارج گردد روزهاش باطل است.524
استفتائات
اگر انسان در حال روزه ماه رمضان با همسر خود بازی كند تا وقتی كه ديگر احساس میكند كه ممكن است منی بيايد و در حالی كه مطمئن است اگر خودداری كند منی بيرون نمیآيد، از ادامه بازی خودداری كند، ولی بر خلاف اطمينان وی منی بيايد روزهاش باطل است يا خير؟ و آيا در صورت بطلان، كفاره هم واجب است يا نه؟
باسمه تعالی؛ در فرض مذكور روزه صحيح است.525
اگر انسان در ماه رمضان در حال ملاعبه با همسر خويش جنب شود، چه صورتی دارد؟
باسمه تعالی؛ اگر قصد اِنزال نداشت و عادت او هم انزال با چنين عملی نبود و اتفاقاً بدون اختيار انزال شد، روزه صحيح است.526
خانمی از مسأله جنابت زنان بیاطّلاع بوده و خيال میكرده كه خروج منی اختصاص به مردان دارد و برای زنان فقط آنچه باعث بطلان روزه میشود مسأله دخول است، لذا در بعضی از روزههای ماه رمضان با همسر خويش ملاعبه میكرده و فقط از دخول جلوگيری مینموده، ترشحاتی از او خارج میشده كه هم اكنون فكر میكند آنها منی بوده است؛ با توجه به اينكه اين شخص، جاهل به حكم بوده، تكليفش در قبال روزههای اين ايام چيست؟
باسمه تعالی؛ اگر دخول متحقق نشده و يقين نداريد ترشحاتی كه خارج میشد منی باشد، روزهها محكوم به صحت است و قضا و كفاره ندارد، ولی اگر يقين داريد همراه ترشحات منی خارج میشده، روزهها قضا دارد و با فرض اينكه جاهل به حكم بوديد كفاره ندارد.527