0

فروغی از کوثر(9)

 
ravabet_rasekhoon
ravabet_rasekhoon
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1392 
تعداد پست ها : 8846
محل سکونت : اصفهان

فروغی از کوثر(9)
دوشنبه 25 مرداد 1395  10:37 AM

مرقد مطهّر حضرت

مرقد شریف حضرت فاطمه(علیها السلام) ( در میان بقعه مبارکه ) با بلندی 20/1 و طول و عرض 95/2 ، در 20/1 متر قرار گرفته و با کاشی های نفیس و زیبای زرفام ( آغاز قرن هفتم ) پوشیده شده است .
گرداگرد مرقد منوّر ، دیواری به بلندی دو متر و طول و عرض تقریبی ( 80/4 ، در 40/4 ) قرار دارد که در سال 950 بنا گردید و با کاشی معرّق آراسته شد ، که اکنون این دیوار با ضریح مشبّک از جنس نقره پوشیده شده است .(2)
سیر تاریخی مرقد پاک آن حضرت از این قرار است :
در سال 605هـ . ق « امیر مظفر احمد بن اسماعیل » بزرگ خاندان آل مظفر ، بزرگترین استاد کاشی ساز آن زمان « محمّد بن ابی طاهر کاشی قمی » را به کار ساخت و پرداخت کاشی های متنوّع مرقد واداشت . او به مدّت 8 سال به این کار مشغول بود تا سرانجام در سال 613 کاشی های مرقد آماده و کارگذاشته شد .
پاورقی
1 ـ گنجینه آثار قم ، ج1 ، ص407 .
2
ـ تربت پاکان ، مدرّسی طباطبایی ، ج1 ، ص46 و50 .
صفحه109
در سال 965هـ . ق شاه تهماسب صفوی ، در چهار طرف مرقد سابق ضریحی آجری آراسته به کاشی های هفت رنگ ( با نقش و نگار ) و کتیبه های معرّق بنا نمود و در اطراف آن منافذی باز بود تا هم مرقد دیده شود و هم زائران نذورات خود را داخل مرقد بریزند .(1)
بعد از آن به دستور شاه مذکور ضریحی از فولاد سفید و شفّاف در جلو ضریح آجری قرار داده شد که طول آن 25/5 و عرض آن 73/4 و ارتفاعش 10/2 و دارای بیست درگاه مشبّک و مضلّع بود .
در سال 1230هـ . ق فتحعلی شاه همان ضریح را نقره پوش کرد ; که این ضریح به مرور زمان فرسوده شد و در سال 1280 ضریحی که از نقره ضریح سابق و نقره های موجود در خزانه ساخته شده بود به جای آن نصب گردید .
این ضریح چندین مرتبه تجدید بنا و اصلاح شد و سالهای متمادی روی مرقد حضرت باقی بود تا اینکه در سال 1368هـ . ق . برابر سال 1348 هـ . ش . به دستور تولیت آن زمان شکل ضریح را تغییر دادند و ضریح کنونی را ( با ظرایف و شاهکارهای هنری ویژه ای که دارد ) به جای آن نصب نمودند که آن ضریح همچنان برفراز تربت نورانی حضرت برقرار است .(2)
پاورقی
1 ـ گنجینه آثار قم ، ج1 ، ص416 .
2
ـ همان ، ج1 ، ص475 .
صفحه110

( 3 ) ایوان های حرم مطهّر

ایوان طلا
ایوان طلا و دو ایوان کوچک کنار آن در شمال روضه مقدّسه واقعند که در سال 925هـ . ق هنگام تجدید بنای گنبد و احداث صحن عتیق و گلدسته های آن در زمان شاه اسماعیل صفوی و با اقدام دختر او ساخته شد .(1)
این ایوان با دهانه ای به طول و عرض 70/8×9 متر و بلندی چهارده متر ، پایین دیوار آن ( در سه طرف ) ، تا بلندی 80/1 متر آراسته به قطعات کوچک کاشی فیروزه ای هشت گوشه ای و در میان آنها قطعات کوچکتر قهوه ای رنگ است که حاشیه ای از کاشی با زمینه ( لاجوردی نقش و نگار ) از چهار طرف آن را احاطه کرده است و برفراز آن کتیبه ای به ثلث سفید در زمینه ای لاجوردی ، گرداگرد ایوان دیده می شود که متن آن را حدیث نورانی : « اَلا وَمَنْ ماتَ عَلی حُبِّ الِ مُحَمَّد ماتَ شَهیداً . . . » تشکیل می دهد .
پس از این کتیبه ، بدنه ایوان تا ارتفاع دو متر دیگر ، آراسته به کاشی های معرّق آغاز عهد صفوی است و بعد از آن کتیبه سراسری دیگری به چشم می خورد و بالای کتیبه ( مقرنس های ) سقف ایوان با خشت های « زرفام » پوشیده شده است .(2)
پاورقی
1 ـ گنجینه آثار قم ، ج1 ، ص490 .
2
ـ تربت پاکان ، ج1 ، ص62 .
صفحه111
ایوانه های کنار ایوان طلا
دو ایوان در دو طرف ایوان طلا است به بلندی بیش از ده و پهنای دو و دهانه پنج متر ، که از بناهای عهد صفوی می باشند و سراسر بدنه آن ، مانند ایوان طلا به کاشی های معرّق همان دوره آراسته شده است .(1)
ایوان آینه
در ، جانب شرقی رواق مطهر نیز ایوانی مرتفع به بلندی ایوان طلا و طول و عرض 9 در 87/7 متی قراردارد که به خاطر آینه کاری آن ، به ایوان « آینه » معروف است .
پایین دیوار آن به بلندی بیش از یک متر سنگ مرمر به کار رفته که هر بدنه ای با یک قطعه سنگ آراسته شده است و بالای آن همه بدنه ایوان تا سقف آینه کاری است .
در کمربند ایوان کتیبه ای سراسری از سنگ مرمر وجود دارد به پهنای حدود سی سانتیمتر ، که به خط ثلث آیه شریفه ( الله نور السّموات والارض . . . » بر آن نقش بسته است .
میان ایوان و رواق شرقی حرم ایوانچه ای است که مانند ایوان اصلی تزیین شده که بر سر در آن حدیث شریف « مَنْ زارَ فاطِمَةَ بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّةُ » به نستعلیق مشکی ، خوانده می شود . این مجموعه هنری شگفت انگیز از کارهای ارزشمند هنرمند مشهور دوره قاجار ( استاد حسن معمار قمی ) می باشد که همزمان با بنای صحن نو ، به دستور « میرزا علی اصغر خان صدر اعظم » بنا شد .(1)
پاورقی
1 ـ تربت پاکان ، ج1 ، ص67 .
صفحه112

( 4 ) مناره های صحن عتیق

در صحن عتیق بر فراز ایوان طلا دو مأذنه استوانه ای رفیع به بلندی 40/17 ( از سطح بام ) و قطر 50/1 قراردارد .
پوشش مأذنه ها کاشی گرهی به شکل مارپیچ است که در میان پیچ ها نامهای مبارک : « الله » ، « محمّد » ، « علیّ » به خط بنّایی خوانده می شود .
در قسمت بالای مأذنه ها ، « مقرنسی » در سه ردیف پرداخته اند که زیر آن کتیبه ای به خط سفید مشتمل بر آیه « اِنَّ اللهَ وَمَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ » ( در مأذنه غربی ) ; « یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ » ( بر مأذنه شرقی ) قرار دارد .
این مأذنه ها به دستور « محمّد حسین خان شاهسون شهاب الملک » حاکم قم ، در سال 1285هـ . ق بنا شدند و قبه آنها در سال 1301هـ . ق ، طلاکاری شد .(2)
پاورقی
1 ـ تربت پاکان ، ج1 ، ص69 ـ 68 .
2
ـ همان ، ج1 ، ص68 ـ 67 .
صفحه113

( 5 ) مناره های ایوان آینه

برفراز پایه های دو طرف ایوان دو مأذنه است که هر یک به بلندی 28 متر از سطح بام ، با قطر 30/3 متر ، از بلندترین بناهای آستانه می باشد .
این مأذنه ها از سطح بام تا 3 متر هشت ضلعی متساوی و سپس نیم متری مقرنس و آن گاه یک متری استوانه ای و بعد از آن تا 5/2 متر ، دوازده گوشه برجسته و پس از همه اینها ( تا زیر مأذنه چوبی ) استوانه ای است ، که در بالا کتیبه ای با پهنای حدود یک متر دیده می شود که متن آن در یکی از مأذنه ها « لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ » و در دیگری « سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَلا اِلهَ اِلاّ اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ » است .
سپس مقرنسی به پهنای حدود یک متر و بالای آن مأذنه چوبی و قبّه مأذنه ها واقع شده است . پوشش هر دو مأذنه از بالا تا پائین سر تا سر
کاشی گِرهی است که ( در میان آنها ) نامهای پروردگار متعال خوانده می شود .(1)
پاورقی
1 ـ تربت پاکان ، ج1 ، ص71 .

صفحه114

9 -در مورد هر کدام از عنوان های فوق دو خط به صورت (دست نویس) توضیح دهید؟(به مطالب کپی پیس امتیاری تعلق نمی گیرد)

تشکرات از این پست
mehdi0014 nazaninfatemeh kingboy mansoor67 nargesza amayen 13321342 fatemehza hadis836 zaker7007 hermes65 eramau
دسترسی سریع به انجمن ها