0

ايا تقدير از پيش تعيين شده؟

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

ايا تقدير از پيش تعيين شده؟
جمعه 10 دی 1389  10:23 AM


اگر انسان موجودی است که سرنوشتش از قبل تعیین شده پس چرا ما باید  در آخرت مجازات شویم چون کاری که ما کرده ایم در تقدیرماست پس ما مقصر نیستیم. 

 

جواب در ضمن چند نکته:

1- ارادۀ خداوند متعال از ازل بر این تعلق گرفته است که ما کارهای خود را با  اختیار خودمان انجام دهیم .یعنی کار از روی اختیار و فعل اختیاری ما متعلق ارادۀ خداوند متعال است نه کار از روی جبر و عدم اختیار.لذا سرنوشتی که خدا برای ما قرار داده از مجرای اختیار ما تعریف خواهد شد و ارادۀ ما سرنوشت ساز خواهد بود.

 

2- خداوند متعال انسان را هدایت نموده است هم با رسول باطنی«فطرت و عقل» و هم بارسول ظاهری که انبیائند و بر او اتمام حجت نموده است. اما با این حال او را مجبور به اطاعت نکرده است وانسان را در انتخاب مسیر آزاد گذاشته است.


3- اختیار امری وجدانی است که همه به علم حضوری آن را احساس می کنیم لذا قبل از هر کاری جوانب آن را می سنجیم و بعد از تشخیص اینکه این امر به نفع و به صلاحمان است آن را انجام می دهیم.ووجود شک نیز بهترین دلیل بر اختیار مااست.


4- نکتۀ دیگری که لازم به تذکر است این است که علم پیشین خداوند به کارهای ما منافی اختیار ما نخواهد بود چون خداوند متعال از ازل می داند که من با اختیار خودم این مسیر را طی خواهم کرد و اگر خداوند متعال این علم را نداشته با شد مستلزم نقص در ذات اواست و با وجود آن دیگر نمی تواند خدا باشد زیرا سه صفت عین ذات خداوند متعال است:1- حیات 2- علم 3- قدرت.واین سه مطلقند بدون هیچ قیدی و الا نقص در ذات باری تعالی پیش می آید وخداوند نیز از هر نقصی مبری است.

 

5- خداوند متعال نیز جزای در آخرت را متوجه اعمال اختیاری خود ما می داند نه اینکه ما مجبور بوده باشیم :

«الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»[1] انها كه فرشتگان (قبض ارواح) روحشان را مى‏گيرند در حالى كه پاك و پاكيزه‏اند به آنها مى‏گويند سلام بر شما باد، وارد بهشت شويد بخاطر اعمالى كه انجام مى‏داديد.

 

«فَذُوقُوا بِما نَسِيتُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا إِنَّا نَسِيناكُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْخُلْدِ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ »[2] (و به آنها مى‏گويم) بچشيد (عذاب جهنم را) بخاطر اينكه ملاقات امروز خود را فراموش كرديد، ما نيز شما را فراموش كرديم، و بچشيد عذاب هميشگى را بخاطر اعمالى كه انجام مى‏داديد.

 

«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ »[3]اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد مراقب خود باشيد، هنگامى كه شما هدايت يافتيد گمراهى كسانى كه گمراه شده‏اند به شما زيانى نمى‏رساند، بازگشت همه شما به سوى خدا است و شما را از آنچه عمل مى‏كرديد آگاه مى‏سازد.

 

«قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى‏ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ»[4] آنها مى‏گويند: پروردگارا! ما را دو بار ميراندى و دو بار زنده كردى، اكنون به گناهان خود معترفيم، آيا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد.

 

«رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ»[5]پروردگارا مرا باز گردانيد، شايد در آنچه كوتاهى نمودم و ترك گفتم عمل صالحى انجام دهم.

از این آیات استفاده می شود انسانهای گنهکار و دور از رحمت الهی در سرای دیگر به حق بودن  کیفر الهی را تصدیق می کنند و در واقع باطن عمل خویش را می بیند وآرزوی برگشت به این سرا را می نماید اما با پاسخ منفی مواجه می شود.



 

[1] النحل/33

 

[2] .السجدة/14.

 

[3] .المائده/105.التوبه/94.یونس/23.

 

[4] غافر/11

 

[5] .مومنون/99-100

 

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها