تولید سالانه 3 میلیون خودرو در دستورکار قرار گرفت/ مذاکره با خودروسازان کرهای و ژاپنی
دوشنبه 10 اسفند 1394 7:58 PM
محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران اظهار داشت: خودرو باید مولد ارز باشد و برای توسعه اقتصادی خود و توسعه اقتصاد ملی تأثیرگذار باشد.
نعمت زاده اظهار داشت: دلیل ما برای مشارکت با خارجیها این است که از نام و نشان آنها استفاده کرده و همانطور که بازار بزرگ خود را در اختیار آنها قرار می دهیم، بازارهای خارجی آنها را نیز در اختیار بگیریم.
نعمت زاده از انجام مذاکره با 5 شرکت معتبر جهانی دیگر برای حضور و سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران خبر داد و گفت: تفاهم اولیه دایملر بنز با سه شرکت ایرانی برای تولید موتورهای پیشرفته دیزلی خودروهای بازرگانی و خدمات پس از فروش صورت گرفته و امروز نیز مذاکراتی با سایر خودروسازان خارجی خواهیم داشت و البته فردا هم برخی از حرکتهایی که آغاز شده است، به تصمیم خواهد رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به دنبال تولید خودروهای روزآمد هستیم تا با شرایط زمان بتوانند علاوه بر کاهش مصرف سوخت با استانداردهای آلایندگی روز دنیا نیز مطابقت داشته و راهی بازارهای صادراتی شوند.
وی بیان داشت: خدمات پس از فروش یکی از نکاتی است که در مشارکت با خارجیها دنبال می کنیم، ضمن اینکه اگر بخواهیم خودرو را صادر کنیم باید خدمات پس از فروش قوی داشته باشیم.
نعمت زاده افزود: به دولت تعهد داده ایم که بالانس ارزی بخش صنعت مثبت باشد که در این میان، نه تنها باید ارزبری صنعت خودرو متعادل شود بلکه این صنعت باید مولد ارز برای توسعه اقتصاد ملی باشد.
نعمتزاده با بیان اینکه اگر صادرات رونق پیدا کند ارزآوری افزایش مییابد گفت: ما به دولت تعهد دادیم که بخشی از ارز مورد نیاز کشور را از صنعت خودرو تامین کنیم اماهنوز نمیتوانیم بازه زمانی مشخصی را برای تحقق این هدف تعریف کنیم در عین حال تمام تلاش خود را برای ساخت داخل انجام می دهیم زیرا این امر منتهی به ارزآوری برای کشور میشود.
وی بابیان اینکه لازمه رونق صنعت به روز کردن آن است افزود: در سالهای اخیر صنعت خودرو به سبب تحریمها مشکلاتی داشت اما امروز میخواهیم کیفیت و تولید خودروهای متنوع را در کشور افزایش داده و بتوانیم اقداماتی مناسب برای جذب سرمایهگذاری خارجی را انجام دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به توان داخلی در ساخت و طراحی قطعات مشارکت قطعه سازان ایرانی هم با شرکای خارجی باید توسعه یابد، البته ما به لحاظ تامین مواد اولیه فلزی و پلیمری تا اندازه زیادی خودکفا هستیم اما باید نواقص خود را رفع کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به مباحث آلایندگی خودروها، خاطرنشان کرد: در این مسیر باید سوخت مرغوب تر تولید کرده و استانداردهای آلایندگی را رعایت کنیم البته هم اکنون از سوخت یورو 4 استفاده می کنیم اما با پالایشگاهی که در حال احداث داریم، امیدواریم ظرف یک سال آتی سوخت یورو ۵ را استفاده کنیم.
نعمت زاده، مشتری را ضلع سوم تولید و عرضه دانست و گفت: همه تلاش در تولید برای جلب رضایت مشتری است، ضمن اینکه استحکام، ایمنی و راحتی را نیز نباید فراموش کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید ایرادات خودرو حتی به قیمت خواباندن خط تولید نیز برای ساعتها برطرف شود، تصریح کرد: اگر لازم باشد باید خط تولید را ساعتها متوقف کرد تا ایراد خودروها را رفع کرده و خودروی مناسبی را به دست مصرف کنندگان برسانیم.