|
بوشهر- دبیر كل شورای عالی آموزش و پرورش كشور گفت: تلاش و هدف ما در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تغییر همه مولفههای سیستم آموزشی است.
|
|
|
به گزارش ایرنا، مهدی نوید ادهم سه شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: در این سند تنها به تغییرات ساختاری بسنده نكردهایم و همه مولفههای پیدا و پنهان سیستم آموزش و پرورش مبتنی بر آینده پژوهی تغییر میكند.
وی اضافه كرد: كسانی میتوانند آموزش و پرورش را در این مسیر همراهی كنند كه تحول بنیادین را باور جدی داشته باشند.
نوید ادهم با اشاره به اثربخشی آموزش و پرورش به دنبال تحولی بنیادین در این سیستم اظهار داشت: تحولی كه از آن در این سند یاد میشود در پاسخ به ندای مقام معظم رهبری تهیه شده و تحولی عمیق و ریشهای و همه جانبه و نظامند و آینده نگر و مبتنی بر آموزههای وحیانی و معارف اسلامی است.
وی با بیان اینكه استمرار وضعیت فعلی به نفع آموزش و پرورش نیست، ادامه داد: كاستی در همپایی با تحولات محیطی، ضعف در پاسخگویی به نیازهای انقلاب اسلامی در سطح ملی و جهانی، پایین بودن نرخ بهرهوری و اثربخشی و كاستی در تامین و تربیت نیروهای جامعه از مهمترین دلایل تغییر و تحولی بنیادین در سیستم فعلی آموزش و پرورش است.
دبیر كل شورای عالی آموزش و پرورش كشور یادآور شد: نوع برنامهریزی و كتابهای درسی با شرایط سنی و روحی و توانمندی دانشآموزان تناسبی ندارد طوری كه آمار مردودی در مقطع اول دبیرستان هم اكنون بیش از 20 درصد است.
نوید ادهم اضافه كرد: براساس این سند آموزش و پرورش باید از یك نهاد مصرفی به نهاد تولید سرمایه تبدیل شود.
وی با تاكید بر تغییر نگرشها به آموزش و پرورش بیان كرد: كوچكانگاری نقش آموزش و پرورش در فرایند توسعه یكی از مهمترین مشكلات سیستم فعلی است.
نوید ادهم ادامه داد: تصور این است این سیستمهای بالادستی هستند كه توسعهآفرینند در صورتی كه بررسیها نشان میدهد سرمایهگذاریها باید در دبستان و پیشدبستانی صورت گیرد.
دبیر كل شورای عالی آموزش و پرورش كشور گفت: یكی از مشكلات آموزش و پرورش تغییرات پیاپی به دنبال تغییر وزار است كه برای جلوگیری از تكرار این مشكل در سیستم جدید این امر در دو مرجع قانونی در قالب یك قانون تصویب شده است