وي افزود: نوع مدركي كه به اين دست از دانشجويان داده ميشود، متفاوت است و هنگامي كه اينگونه از دانشجويان روانه بازار كار ميشوند، كارفرما بايد بداند اين دانشجو از چه راهی به دانشگاه راه یافته است.
وزير علوم گفت: نوع مدركي كه به دانشجويان پولي داده ميشود، متفاوت است و هنگامي كه اينگونه از دانشجويان روانه بازار كار ميشوند، كارفرما بايد بداند اين دانشجو از چه راهی به دانشگاه راه یافته است.
به گزارش فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در حاشيه مراسم بزرگداشت سرداران و چهارده هزار و شصت شهيد استان فارس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به اين پرسش كه اعلام ميشود، شهريه دانشجويان پولي در هيأت امناي دانشگاهها تعيين ميشود و اين امر موجب نگراني مردم شده است، گفت: اين موضوع به هيچ عنوان نبايد موجب نگراني مردم شود، چون اين شهريهها را وزارت علوم مشخص ميكند و به دليل اينكه بنده نيز جزو هيأت امناي دانشگاه هستم، در هيئت امناي دانشگاهها مشخص ميشود كه شهريهها چه سقفي داشته باشد.
وزير علوم خاطرنشان كرد: دانشگاه پولي، يك موضوع امروزي نيست و سالهاي گذشته نيز اين موضوع اجرايي شده است، ولی اكنون ميخواهيم دانشگاه و دانشجوي پولي را ضابطه مند كنيم.
وزير علوم در ادامه تصريح كرد: شما اعتقاد داريد كه اين دانشجويان پولي هستند، ولی ما باور داريم كه اين دانشجويان از نوع ديگري هستند.
وي در ادامه گفت: در گذشته، برخي نهادها و موسسات با دانشگاهها قرارداد ميبستند تا نفرات خود در اين دانشگاهها تحصيل كنند و مدرك معادل دريافت كنند. البته اين دورههاي آموزشي را شوراي برنامه ريزي و شوراي گسترش نيز تصويب می کرد.
دانشجو با بيان اينكه اين دست از دانشجويان در گذشته بدون كنكور به دانشگاه راه پيدا ميكردند و مدرك معادل ميگرفتند، اظهار داشت: اين دست از دانشجويان كه مدرك معادل دريافت ميكردند، اگر قصد داشتند ارتقاي تحصيلي دهند، از آنان امتحاني گرفته می شد و سپس به ارتقاي تحصيلي اقدام ميكردند؛ اما اكنون پذيرش اين دانشجويان بايد از طريق كنكور باشد.
وزير علوم با بيان اينكه ما طرح دانشجوي پولي را قانونمند ميكنيم، اظهار داشت: فضا نبايد به گونهاي ترسيم شود كه دانشجويان احساس كنند، دانشجوي پولي بحث جديدي است و اين دسته از دانشجويان با پرداخت پول مدرك دريافت ميكنند. مطمئنا وزارت علوم نيز اين موضوع را قبول ندارد.
دانشجو با بيان اينكه وزارت علوم معتقد است كه كيفيت آموزش عالي بايد حفظ شود، خاطرنشان كرد: بحث دانشجوي پولي راه براي منبع درآمد دانشگاههاست و اين موضوع از گذشته نيز اجرايي بوده، ولی ما ميخواهيم آن را ضابطهمند كنيم.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود تأكيد كرد: شهريهها چه در موسسههاي غيردولتي و چه در موسسههاي دولتي بر مبناي كيفيت است.
وي در پاسخ به اين كه كاهش دورههاي ليسانس كه در وزارت علوم مطرح بود ولي با اجراي طرح آمايش اين طرح نيمه كاره مانده است، گفت: در حال حاضر چنين بحثي در وزارت علوم مطرح نيست. هر گاه بررسيها انجام شود اعلام ميكنيم.
وي افزود: مطلبي كه عنوان كردم، به اين معني نيست كه وزارت علوم هوش خود را براي اظهار پيشنهادات ميبندد. هر پيشنهاد جديدي درباره كاهش دوره ليسانس مطرح شود، دريافت ميكنيم. آن را بررسي و كار كارشناسي روي آن انجام خواهيم داد.
وزير علوم اظهار داشت: در حال حاضر فضاي كلي اين است كه زمانهاي اضافي براي دانشجويان دوره كارشناسي بسيار است و اين دانشجويان به طور متوسط روزانه سه ساعت در كلاسهاي درس حاضر ميشوند. اما ما قایل به اين نيستيم كه اين دانشجويان بايد تماما در كلاسهاي درس حضور داشته باشند.
دانشجو در ادامه بيان داشت: ميتوان دورههاي كارشناسي را فشردهتر كرد و شايد هم ميتوان دروسي كه مورد نياز نيستند، حذف و سپس دورههاي كارشناسي را كوتاه كرد.
وي در ادامه گفت: از نظر من، طرح كاهش دوره كارشناسي طرح منسجمي نيست. وزارت علوم كار كارشناسي درباره كاهش دوره كارشناسي را در اختيار اعضاي هيأت علمي و مسئولان اجرايي دانشگاهها قرار ميدهد و هر گاه كارشناسان اين امر را تأييد كردند، بحث كاهش دوره كارشناسي را در راه قانوني وارد ميكنيم تا به نتيجهاي برسد و اگر هم به نتيجه نرسيد ما مجري قانون هستيم.
وزير علوم در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فاس كه پرسيد در بودجه سال 90 آيا نظارت وزارت علوم بر هزينههاي آموزش عالي مطرح شده يا خير، گفت: بايد اجازه داد تا بودجه سال 90 تصويب شود و سپس در مورد آن بحث و بررسي كنيم.
وي افزود: بايد در يك فضاي كاملا دوستانه، صميمانه و منطقي به جمع بندي برسيم. بنده به عنوان وزير علوم در اين باره مطالب خود را مطرح كردم اما بايد ببينيم نظرات نمايندگان مجلس در اين زمینه چيست.
دانشجو اظهار داشت: بنده اعلام داشتم كه وزارت علوم در قبال آموزش عالي كشور پاسخگو است و بنا بر قاعده، ابزار لازم هم در اختيار وزارت علوم قرار گيرد.
وزير علوم تدكيد كرد: اگر قرار است دانشگاههاي مناطق محروم به سرعت پيشرفت كنند بايد وزارت علوم بودجه متمركز در اختيار داشته باشند.
وي در ادامه گفت: بنده به عنوان وزير علوم خطاب به نمايندگان مجلس اعلام كردم كه اگر وزارت علوم اختيارات لازم را داشته باشد تا به دانشگاههاي مناطق محروم رسيدگي كند، اين دانشگاهها رشد سريعتري خواهند داشت.
دانشجو با بيان اينكه استقلال دانشگاه به اين معني نيست كه اعتباراتش از كجا دريافت ميشود، خاطرنشان كرد: اگر وزارت علوم تفاهم نامهاي با دانشگاهها امضا كند، مطمئنا بهتر است.
وزير علوم دانشجو اظهار داشت: اينكه دانشگاهها بودجه خود را از معاونت راهبردي یا از وزارت علوم دريافت كنند، چه تفاوتي دارد؟ مگر وزارت علوم از دولت نيست؟
وي در پايان خاطرنشان كرد: اين موضوع بسيار شفاف است و بنده قایل به اين هستم كه حرف خود را ميزنم و استدلال خود را نيز ارایه ميدهم، ولی در جمع بندي قانون را اجرا ميكنم.