مبحث هفتاد و دوم طرح صالحین: امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (علیه السّلام)
خُب مسلمه که مثلاً یه دست صدا نداره یا مثال های دیگه ای که کاربر محترم زده اند، ولی توجیه مناسبی نیست. باید اگه شده یه نفری هم اقدام کرد. اگه همه به هم نگاه کنن ( که امروز روز همه این کارو می کنن و میگن چرا فلانی نکرد و من بکنم ) که درست نیست. باید هرکسی درحدی که میتونه اقدام کنه. مگه امام حسین می تونست همه مردم زمانش رو امر به معروف و نهی از منکر کنه؟ خودش هم می دونست ولی تلاش خودشو کرد و ناامید نشد و تا پای قربانی کردن جان خود و فرزندانش پیش رفت. اگه هرکسی تا جایی که می تونه این واجب الهی رو که خیلی ها جونشونو به خاطرش ازدست دادن انجام بده اونوقت این هرکسی ها زیاد میشه و میشه کل جامعه. البته این کار هم شرایط و ضوابطی داره که مهمه که رعایت بشه وگرنه واجب الهی میشه حرام الهی.
امام حسین (ع) یکباره تصمیم به قیام و شورش علیه حکومت نگرفتند!
از سالها قبل، زمینه این قیام را فراهم میکردند!
دلیلم هم برای این حرفم، خطبه امام حسین (ع) در موسم حج و درسرزمین مِنی است!
سال 58 هجری قمری، یک سال پیش از مرگ معاویه و سه سال پیش از قیام عاشورا !
حسین بن علی همراه با عبدالله بن عباس و عبدالله بن جعفر به سفر حج آمده است و به مردان و زنان بنی هاشم و گروهی از انصار مورد اعتماد، مأموریت داده که در مکه، صحابه ی ذی صلاح و متعهد رسول خدا و تابعین را برای شرکت در جلسه ای که قرار است در منی تشکیل شود، دعوت کنند.
حدود هزار نفر از صحابه و تابعین پیامبر، در منی، زیر خیمه ی حسین بن علی گرد آمده اند. همه کنجکاوند بدانند چه خبر است اما هیچ کس پاسخ روشنی برای این سؤال ندارد. حسین بن علی سخن خود را با حمد و ثنای الهی آغاز می کند و برخی فضایل فردی و اجتماعی امیرمؤمنان علی(ع) را مطرح کرده و از آنها می خواهد در صورت صحت گفته هایش، آن را تصدیق کنند.
درست ولی حتماً که نمی خواستن قیام و شورش کنن. اینکه حکومت وقت را قبول نداشتن که مسلمه. چون خلاف اسلام و قرآن بوده. ولی مسائل و اتفاقات بعدی باعث قیام شد. همانطور که می دانیم امام حسن(ع) صلح کردند یعنی مجبور به صلح شدند بنا به مصلحت جامعه و مسلمین و ... ولی امام حسین مجبور به قیام و جنگ شدند که خود نمی خواستند آن هم بنا به مصلحت جامعه و مسلمین. حتی در کربلا هم راضی به جنگ نبودند و شروع کننده جنگ هم نبودند.
امر به معروف مسئولان جامعه اسلامی
امر به معروف و نهی از منکر حوزههای گوناگونی دارد که باز مهمترینش حوزهی مسئولان است؛ یعنی شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهی کنید. مردم باید از مسئولان، کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا؛ بلکه باید از آنها بخواهند. این مهمترین حوزه است.
ولی امر مسلمین جهان، 25 آذر 1379
1-
یکی از راهبردهای جدی، حضور در صحنه است. مثلا همین انتخابات. مردم تا حالا با انتخابات حرف های زیادی به مسئولان زدند.
استفاده از رسانه های جمعی و عمومی (پیام خوانندگان و ارتباط با روابط عمومی سازمان مربوطه) و یا نشر مطلب در رسانه های شخصی و گروهی (مثل نشریه مسجد یا پایگاه بسیج و ارسال آن برای مسئول مربوطه) هم در جای خود، ضروری است.
یکی از راهبردهای جدی، بیانیه و تومار و تجمع و مانند اینهاست. دانشجویان در این زمینه بسیار فعالند.
دعوت از مسئولان در مسجد محل یا دانشگاه که گاهی کمرنگ میشود و بیان مستقیم انتقادات و پیشنهادها به او.
2-
نمیشود گفت: همیشه حرف شنوی و برگشتن به راه درست، وجود دارد. موارد موثر فراوان است. البته هر امر به معروفی و نهی از منکری اثر خودش را دارد. منتها گاهی نتیجه همان چیزی که ما میخواهیم نمیشود. مثلا ما میگوییم اینقدر دنبال حل مساله داخلی از طریق بیرون و بر منابع خارجی تکیه نکنید. مشاوران رئیس جمهور چیز دیگری میگویند. اینجا اثر امر به معروف، کمرنگ میشود و نتیجه مد نظر ما (تکیه بر منابع داخلی برای حل مسائل خودمان) به دست نمی آید.
3-
کوتاهی مسئولان در انجام وظایف، وظیفه جدیدی برای ما جوانان و امت حزب الله درست میکند. بند میم وصیت نامه امام در این زمینه قاطع است. شاید هم آنجایی که به خشونت نیاز داشته باشد، در دوره فعلی بر عهده مردم نباشد-که ظاهرا نیست- اما عقلا اگر خطر بی توجهی به حدی باشد که اساس نظام اسلامی و تعالیم اسلام در معرض خطر باشد، بی شک برای حفظ نظام اسلامی و تعالیم اسلامی وظیفه یکایک مردم است که ورود پیدا کنند و مثلا مسئول مربوطه رو برکنار کنند. گویند: روزی خلیفه دوم از مردم پرسید اگر من منحرف بشوم، چه میکنید؟ مردی پاسخ داد: با همین شمشیر به راه راست می آوریمت!
درسته. مسئولین باید کارشون رو درست انجام بدن چون مسئولن. یعنی مسئولیتی در قبال مردم و جامعه دارند. و باید زمینه هم برای امر به معروف و نهی از منکر درمورد آنها وجود داشته باشد که در این زمینه بهتر می توان گفت انتقاد و پیشنهاد. ( نه امروزه که هیچ کس حق مخالفت ندارد و همینطور اظهار نظر) ولی این باعث نمی شه که چون اون ها کارشونو شاید درست انجام نمی دن و زمینه امر و نهی هم وجود نداره یا توجهی نمی کنن ما هم بدتر از آنها رفتار کنیم و بگویی اونی که مسئوله که اینطوره کی از ما توقع داره. جواب: همونی که از اون ها توقع داره. به نظر من آدم باید اول خودشو درست کنه و با احترام و رفتار خوب نظرات و امر و نهی های دیگران را هم بپذیره. چون هیچ کس عاری از عیب و خطا نیست. هیچ کس نیست که گناه و اشتباه نکنه. مگر ائمه معصومین که با تقوا و ایمان بالا عاری از عیب و خطا و گناه و اشتباه بودند. باید قدرت تحمل و پذیرفتن امر و نهی را در خودمون تقویت کنیم تا هم زندگی خوبی برای خود بسازیم هم برای دیگران.
ای کاش تو امر به معروف و نهی از منکر هامون مثل آینه بودیم که خوبی و بدی، عیب و نقص را همونطور که هست نشون میده، و ملاحظهای نمیکنه حتی اگه قطعه قطعه بشه. ای کاش می تونستیم لااقل این رفتار و اعمال امام حسین را الگو قرار بدیم و در بین مردم هم رواج بدیم. ای کاش . امیدوارم که بتونیم.
جزئیاتی از طرح امر به معروف مجلس
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در طرح امر به معروف و نهی از منکر مجلس شورای اسلامی ظرفیت قانونی فراهم شده که مردم میتوانند نسبت به منکرات مسئولان، نمایندگان، وزیران و هر فردی که مرتکب جرمی شود اعلام جرم کنند.
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:
به گزارش «شیعه نیوز»، حجتالاسلام والمسلمین سید محمدباقر عبادی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همزمان با روز عاشورا و در همایش زینبیون شهرستان بیرجند اظهار کرد: تمام هجمهای که بر نمایندگان مجلس در بررسی طرح امر به معروف و نهی از منکر شد به این دلیل بود که عدهای یا امر به معروف و نهی از منکر را قبول ندارند یا از این طرح در هراسند.
عبادی در بیان مادههای این طرح افزود: در یکی از مادههای این طرح آمده افراد میتوانند تشکلهای قانونی امر به معروف ثبت کرده و نسبت به هر فردی که منکری را انجام میدهد اعلام جرم کنند. در طرح امر به معروف مردم میتوانند علیه مسئولان متخلف اعلام جرم کنند
نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از آقازادهها سالهاست باید محاکمه شود و چون آقازاده بودند این کار انجام نشده در حالی که در این طرح، ظرفیت قانونی فراهم شده که مردم میتوانند نسبت به منکرات مسئولان، نمایندگان، وزیران و هر فردی که مرتکب جرمی شود اعلام جرم کنند؛ بنابراین نه تنها این طرح هیاهو و ترس ندارد بلکه موجب روند تکاملی رشد جامعه میشود.
عبادی دلیل اصلی قیام امام حسین (علیه السلام) را امر به معروف و نهی از منکر خواند و افزود: در نزد حضرت ابیعبدالله (علیه السلام) آن قدر این فریضه الهی ارزش داشت که حاضر شد سرش از تن جدا شود. امام حسین (علیه السلام) برای دفاع از امر به معروف و نهی از منکر حتی حاضر شد فرزندانش اسیر شوند و یاران با وفایش به شهادت برسند و هرگز زیر بار ذلت نرفت.
بدحجابی تنها منکر جامعه نیست
نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: سالهاست بحث احیای این فریضه الهی در کشور مطرح میشود، اما آنچه دیده میشود این است هنگامی که بحث از امر به معروف و نهی از منکر به میان میآید ذهنها به سمت بدحجابی میرود.
عبادی ادامه داد: در اینکه بدحجابی و بیعفتی منکر است شکی نیست، اما باید توجه داشت منکرهای مهمتری هم در جامعه هستند. فساد از نوع اقتصادی و اخلاقی و جریانهای فاسد، دروغ و غیبت نیز از دیگر انواع منکرات است که باید همه برای محو آن تلاش کنند.
نماینده مردم شهرستانهای بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به همزمانی 13 آبان با عاشورای حسینی در سال 93 تصریح کرد: دشمنستیزی و استکبارستیزی ملت ما نیز در چارچوب امر به معروف و نهی از منکر قرار دارد. عبادی افزود: همچنان که امام حسین (علیه السلام) در مقابل دشمنان، جان، یاران و همه هستی خود را فدا کرد باید مقابل دشمن ایستاد.
مجلس هم که فقط طرح تصویب یا رد می کنه. البته گاهی هم تا یه مدت اجرا میکنه شدید و همگانی. یک دفعه رها می کنه. چه فایده ای داره. مثلاً درباره بدحجابی ( که هم امربه معروف و هم نهی از منکر) تو یه برهه از زمان سمینار و همایش و مسابقه و .... میگذارن و بدون نتیجه تمومش می کنن. درجایی که باید ریشه اون رو پیدا کنن و از ریشه شروع کنن همونطور که از ریشه شروع شد.
به ترتیب: انی، بطرا، لطلب، بالمعروف، لعن صحیح هستند.
منبع این جمله که به رنگ آبی مشخص کردم؟ کی امام چنین حرفی زدند؟
راستش اینو باید بریم از شهید مطهری بپرسیم
امام حسين (ع) از زبان شهيد مطهري
شهید مطهری در کدوم کتابشون چنین حرفی زدند؟
ليست امتيازات مبحث 72 طرح صالحين؛ امر به معروف و نهی از منکر در نهضت امام حسین (علیه السّلام)
با سلام و تشکّر فراوان از دوستان عزيزي که ما را در اين مبحث همراهي نمودند. امتيازات کاربران شرکتکننده، به شرح زير است:
| امتیاز | نام کاربری | ردیف |
| 200 | siryahya | 1 |
| 200 | hdarvishie | 2 |
| 180 | haj114 | 3 |
| 120 | nargesza | 4 |
| 50 | zare58 | 5 |
| 20 | maryamjoon | 6 |
| 20 | ahmadfarm | 7 |
| 20 | behnamjoodi | 8 |
| 20 | ali138725 | 9 |
ملاکهای امتیازدهی:
1. پاسخگویی به سئوالات آغازین بحث (اهداف مبحث)؛
2. حضور مستمر در مباحث؛
3. مشارکت در مباحث و پاسخگویی به نقل قول سایر کاربران؛
4. پاسخگویی به سئوالاتی که در خلال مبحث، به عنوان "سئوال با امتیاز ویژه" مطرح شده بودند؛
5. نحوه انتقاد از سایر کاربران و انتقاد پذیری متقابل آنها؛
6. پُستهای مفید و دست نویس.
در پناه امام حسین (ع)، سلامت و پیروز باشید.
یا علی.
با عرض سلام و احترام؛
از اینکه مطابق هفتههای گذشته، این مبحثِ طرح صالحین را نیز پیگیری و همراهی نمودید، بسیار ممنون و سپاسگزاریم. امید است با بهره گیری از نکات و مطالب ارزشمند مطروحه در این مبحث، بتوانیم این واجب فراموش شده را به نحو اَحسن در این کشور اسلامی، زنده و احیا کرده و موجبات آبادانی و امنیّت این مرز و بوم را فراهم نماییم.
جا دارد از مدیر و دوست عزیز جناب moradi92 که مبحثی بسیار کاربردی و ارزشمند را برای این هفته ایجاد و مدیریت کردند، تشکّری بسیار ویژه داشته باشیم. مطابق قوانین تالار صالحین، به ایشان در خصوص ایجاد و مدیریت مبحث هفتاد و دوّم و پیگیری بسیار عالیِ ایشان در پیشبُرد این مبحث، 400 امتیاز تعلّق خواهد گرفت.
سلامتی و بهروزی شما عزیزان را از درگاه ایزد منّان خواستاریم.
الــتــمــاس دعـــا