مبحث شصت و نهم طرح صالحین: "آداب زندگی اسلامی"
به نظر من زندگی مهدوی و اسلامی مکمل هم هستن! یعنی نمیشه خیلی تفاوتی بینشون گذاشت! مخصوصا تو تفکر تشیع! مهدویت بخشی از زندگی یک شیعه است!
سبک زندگی مهدوی زیر مجموعه ای از سبک زندگی اسلامی است.
سبک زندگی مجموعه ای ترکیب یافته از آداب است، و آداب جمع کلمه ادب و ادب به معنی ظرافت در رفتار است. مثلا همه غذا می خورند، اما آداب غذا خوردن همان رعایت ظرافت هاست، یا همچنین در سخن گفتن آدابی رعایت می شود و این مجموعه کامل از ادب هاست که نتیجه ای خوشایند و مورد پسند را به جای می گذارد.
**********************************************************
امير مؤمنان علي (ع) ميفرمايند: «بندهي ديگري مباش، كه خدا تو را آزاد آفريده است» از اين رو هر انساني مكلف است مايه هاي «كرامت» خود را پاس بدارد تا بتواند مورد تكريم خدا و بندگان باقي بماند و هم خود را به سر منزل مقصود خلقت يعني «خليفه الهي»برساند.
سيره اجتماعي پيامبر - نرم خويي
رسول خدا با رفتار نرم و ملاطفت آمیز، توانست جامعه را دگرگون نماید، و وحدت و همدلی را در میان مردم برقرار سازد که در غیر آن امکان ایجاد پیوند اجتماعی میسر نمی شد. خداوند می فرماید: (فَبَِما رَحْمَة مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ) (آل عمران 159) پس به ] برکت [ و رحمت الهی، با آنان نرمخو ] و پرمهر[ شدی، و اگر تندخو و سخت دل بودی قطعاً از گردت پراکنده می شدند. پس از آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه.
«فَظ» در لغت، به معنای کسی است که سخنانش تند و خشن است، و «غلیظ القلب» به کسی می گویند که سنگ دل باشد و عملا انعطاف و محبتی نشان نمی دهد. به این صورت، خداوند به نرمش کامل پیامبر و انعطاف او در برابر افراد نادان و گنه کار اشاره می کند.
سرور آزادگان، حسین بن علی(علیهما السلام)، از قول مولای متقیان در توصیف نرم خویی پیامبر در برخورد با دیگران می فرماید: رسول خدا همواره خوش رو و خوش خوی و نرم بود، خشن و درشت خوی نبود.
گاهی فرزندان خردسال را به حضور پیامبرمی آوردند تا به عنوان برکت یافتن و میمون شدن، برایشان از خداوند خیر و برکتی بخواهد، یا نام گذاری کند. رسول خدا به خاطر دل جویی بستگان آن فرزند، وی را می گرفت و در دامن خویش می نهاد. گاهی اتفاق می افتاد که کودک همانجا ادرار می کرد. برخی که حضور داشتند، بر سرِ فرزند داد می کشیدند و حضرت آنها را نهی می کرد، و صبر می کرد تا ادرار بچه تمام شود. آنگاه دعا یا نام گذاری را به پایان می برد، و با چنین برخورد مهربانانه، خویشاوندان آن نوزاد را خرسند می ساخت، تا آنان نپندارند که پیامبر از آن پیشامد ناراحت و آزرده شده است. وقتی آنان بیرون می رفتند، حضرت لباسش را آب می کشید و پاک می کرد.
مجله معرفت » بهمن 1385 - شماره 110، نویسنده : فاضلی، خادم حسین
بررسی سبک زندگی اسلامی از منظر «حیات طیبه» در قرآن
وَ لاَ تَشْتَرُواْ بِعَهْدِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِیلًا إِنَّمَا عِندَ اللّهِ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ * مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَ مَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ وَ لَنَجْزِیَنَّ الَّذِینَ صَبَرُواْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ * مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاﺓً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ)(۱)
«پیمان خدا را به بهای ناچیزی نفروشید. زیرا آنچه نزد خدا است – اگر بدانید- قطعاً برای شما بهتر است. آنچه نزد شما است، تمام میشود و آنچه نزد خدا است پایدار. و قطعاً کسانی را که صبوری و شکیبایی ورزیدند، به بهتر از آنچه عمل میکردند، پاداش خواهیم داد. هر کس – از مرد یا زن – کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگی پاکیزهای، حیات میبخشیم و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام میدادند، پاداش خواهیم داد». بین انسان و پروردگار جهانیان، عهد و پیمانی است که پاسداشت آن، درهای معنوی را میگشاید و آدمی را به «حیات طیّبه» و سبک زندگی نوین رهنمون میسازد، تا او را به بارگاه رحمت الهی و جهان «عندیّت» برساند. جهانی که پایدار و همیشگی است و زندگی سالم و شادمان و برخورداری از آن زندگی، هرگز تباه نمیشود.
راه یافتن به جهان «عندالله» و «حیات طیّبه»، پاداش صبر و بردباری مؤمنان است که عهد و پیمان خدا را نشکسته و به بهای ناچیز آن را نفروختهاند و به جهت بهتر عمل کردن، به سود بینظیر و غیر قابل وصف، دست مییابند، این نتیجه و پاداش بهتر از عمل آدمی که به سبب عمل صالح مشروط به ایمان، نصیب زن و مرد میشود، «حیات طیّبه» است. زندگی پاک از هرگونه نابودی و کمبودی و ناکامی و بیم و اندوه از جمله ویژگیهای این سبک زندگی است. در برابر سبک زندگی سالم اسلامی، زندگی فرومایگی، زیر نفوذ شیطان وجود دارد و آن، برای کسانی است که فرمانبر شیطان هستند.
برگرفته ازسایت:راه بهشت
مقيّد بودن حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به آداب اسلام
از مستحبات آن است كه نمازگزار از بوى خوش استفاده نماید و با لباس پاكيزه نماز بخواند و با احترام و وقار براى عبادت خدا مشغول شود.
لحظات آخر عمر حضرت زهرا بود چند لحظه اى به اذان مغرب باقى مانده بود نزديك بود كه وقت نماز فرا رسد، فاطمه به اسماء بنت عميس فرمود «عطر مرا بياور» سپس وضو گرفت ، و در اين هنگام كه مى خواست نماز بخواند، حالش منقلب شد، سرش را به زمين نهاد، به اسماء گفت: كنار سرم بنشين، هنگامى كه وقت نماز فرا رسيد، مرا بلند كن تا نمازم را بخوانم، اگر برخاستم كه چيزى نيست و اگر برنخاستم شخصى را نزد على بفرست تا خبر فوت مرا به او بدهد. اسماء ميگويد: وقت نماز فرا رسيد، گفتم :الصلاة يا بنت رسول الله : اى دختر رسول خدا وقت نماز است.
جوابى نشنيدم ، ناگاه متوجه شدم كه حضرت زهرا از دنيا رفته است براستى بايد از زهراى اطهر درس پاكيزگى و مقيد بودن به آداب اسلام را آموخت در آن حال ، لباس نمازش را پوشيد و بوى خوش استعمال كرد تا نماز بخواند و قبل از وقت خود را آماده نماز كند.
یک نکتهای به ذهنم رسید که اشاره کنم و اونم اینه که ما تو سبک زندگی، اول از همه باید از خودمون شروع کنیم. خودمون رو فراموش نکنیم. سبک زندگی وجوه عینی خارجی دارد، اگر ما چیزهایی بگوییم و شعارهای خوب بدهیم و اصلا با بیانی خوب، سبک زندگی اسلامی را تبلیغ کنیم، اما در عمل جور دیگری رفتار کنیم که مشکل امروز ما اینجاست، همه این بحثها و فعالیتها بی نتیجه می ماند.
من برای این قضیه پیشنهاد میکنم دوستان توصیه های تربیتی امام روح الله را یک بار بخوانند و سبک زندگی خودشان را مقایسه کنند با آنچه که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران مدنظر قرار داشت. به هر حال، راه تمدن بزرگ اسلامی قرار است از همین اندیشه های راهبردی و عملیاتی بنیانگذاران مشخص شود. خوب است خودمان را بسنجیم.
پیوند مطلبی که مشتمل بر توصیه های تربیتی امام است که از وبلاگ آب و آتش استاد دژاکام با توضیحات ایشون انتخاب کردم: + روی علامت جمع کلیک کنید.
سيره فردي پيامبر - عطر آگيني
خوش بویی و استفاده از عطریات موجب نشاط روحی می شود. افزون بر آن، برای دیگران نیز مسرّت و نشاط می آورد. بعکس، بوی بد دهان، بدن، لباس و جوراب مایه اذیت و رنجش خاطر دیگران می شود.
پیامبر همواره مواد خوش بوکننده استفاده می کرد; چنان که هرگاه از راهی عبور می کرد و دیگران به آنجا می رسیدند، به واسطه بوی عطر ایشان، می فهمیدند که آن جناب از اینجا عبور کرده است.
خرج کردن برای عطریات پسندیده است و اسراف به شمار نمی آید. امام صادق می فرماید: آنچه در راه مواد خوش بوکننده خرج کنی، اسراف نیست. بخشی از مخارج پیامبر صرف خرید عطر و مواد خوش بوکننده می شد. به فرموده امام صادق، رسول خدا بیش از آنچه برای طعام خرج کند، در خرید عطریات خرج می کرد.
هرگاه عطری را به پیامبر هدیه می کردند، استفاده می کرد و می فرمود: چه خوش بوست! ایشان همواره به استفاده از عطر علاقه داشت و از آن لذت می برد. رسول خدا به امیرمؤمنانفرمود: یا علی بر تو باد که هر جمعه خود را خوش بو کنی; زیرا از سنّت من است، و تا زمانی که بوی آن از تو نمایان باشد، برایت حسنه می نویسند.
سبک زندگی اسلامی به چه معناست و کاربرد آن در زندگی امروز ما چیست؟
به نظر من سبک زندگی اسلامی خیلی راحته: (البته اگه راحت بگیریم) اینکه اسراف نکنیم، به اندازه بخوریم، به اندازه بپوشیم، به فکر دیگران باشیم، انفاق کنیم، صدقه بدیم. در این موارد هم از اون چیزایی که خودمون دوست داریم نه چیزای به درد نخور و کهنه و غیر قابل استفاده یا اون چیزایی که همه استفاده رو ازشون کردن و دیگه فایده ای ندارن. طرح های جالبی می گذارن مثلاً هفته اول مهرماه جشن عاطفه ها. برای کمک به دانش آموزان فقیر و کم توان. این طوری هم به اون ها کمک میشه هم کمک کردن به بقیه دانش آموزا آموزش داده می شه.
آیا مباحث مطروحه در شرع اسلام و روایات به تنهایی برای زندگی مدرن امروز کافی است؟
باید دقت کنیم اسلام همیشه نگفته لباس کهنه بپوشید یا غذای ناچیز و کم بخورید و یا امثال اینها. اسلام و قرآن هم به روز هستن همانطور که در دوران امامن زندگی و سبک آن با هم فرق داشته ولی نه در اصل سادگی و بی آلایشی آن. امامان که الگوهای ما بودند تمام این موارد را رعایت می کردند و به این صورت به ما درس زندگی می دادند.
باید در مباحث تفکر کنیم و به خوبی درک کنیم تا بفهمیم استفاده از آن به نفعمان است نه به ضررمان.
علت غالب شدن سبک زندگی غرب در بعضی از جنبه های زندگی مسلمین چیست؟
این مورد میتونه به علت ناآگاهی مردم از زندگی صحیح اسلامی باشه. وقتی کسی از موضوعی آگاهی کافی رو نداشته باشه دنبال ساده ترین راه می گرده و به ظاهر جذاب ترینش. که البته زودگذره. خیلی از کسانی که سبک های جدیدی برای زندگی انتخاب می کنند زود خسته می شوند و به دنبال راه دیگر می روند. الآن همه دنبال سادگی هستن و موارد و موضوعات قدیمی. مصاحبه با پیرمردها و پیرزن ها و آداب و رسومات گذشته شان و تغییراتی که تابه حال در آن صورت گرفته و رسوماتی که تازه رسم شده و بیشتر من در آوردی است. و هر خانواده ای با هم فرق دارد. و گاهی خودشان هم گیج و سردرگم می شوند. چون حس برتر بینی پیدا کرده اند. همان چشم و هم چشمی. می خواهند بالاتر از دیگران باشند ولی در عین حال خودشان را پایین تر از قبل می برند.
نکات و راهکارهای طرح شده در قرآن کریم و روایات اسلامی در بخش های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و اهداف آن.
تمام نکات در قرآن و روایات به روز است و علت خیلی از آنها را الآن دانشمندان کشف کرده اند و خیلی خیلی بیشتر را کشف نکرده و نمی کنند. به فرموده امام معصوم: علم 72 حرف است که تا زمان ظهور امام زمان (عج) فقط 2 حرف آن کشف می شود و بقیه توسط امام زمان کشف خواهد شد.
مثلاً در روایت داریم ظرفی که سگ در آن آب یا غذا خورده حتماً با خاک بشویید دانشمندی با تمام مواد شویینده امتحان می کند و میبیند فلان میکروبی از بین نمی رود مگر با خاک. یا اینکه تار عنکبوت برای استریلیزه کردن زخم خوب است و بسیاری موارد دیگر. همه برای نجات انسان است.
اینکه در روایات داریم که انسان باید تلاش کند و به قولی خداوند می فرماید از تو حرکت از من برکت. روزی انسان را می رساند درصورتیکه خودش تلاش کند. باعث می شود انسان کار کند که برای سلامتیش هم مفید است. و یا اینکه در روایات داریم صله رحم باعث زیاد شدن عمر می شود که روابط اجتماعی را کسترش می دهد. اینکه الآن به بهانه های مختلف مثل مشغله زیاد، گرفتاری، کمبود وقت، و ... کسی به کسی سر نمی زند تقصیر اسلام نیست.
اینکه اسلام تأکید بر حفظ حجاب می کند دلیل دِمُده و قدیمی و کهنه بودن آن نیست اتفاقاً دلیل تازگی و مدرن بودن آن است و برای حفظ ارزش های فردی و اجتماعی است مخصوصاً در این دنیای مدرن.
آثار مثبت و پیامدهای مطلوب سبک زندگی اسلامی.
انسان به حکم عقل می تواند با فکر خود و یا مشورت با عاقلان دیگر راه خوب را از بد تشخیص دهد برای همین فکر کردن و تأمل کردن و اندیشیدن و مشورت کردن و مطالعه کردن توصیه شده است. حتی پذیرفتن خود دین اسلام هم به تفکر و تأمل و مشورت و مطالعه نیاز دارد.چون راه زندگی است و باید از اول درست انتخاب شود. ( خشت اول چون نهد معمار کج .......)
وقتی راهش را انتخاب کرد با تحقیق و تفکر، می تواند تشخیص دهد که راه حلی و یا سبکی پیامد مثبت دارد یا منفی. خُب مگر اسراف نکردن پیامد مثبت ندارد. یا اینکه به فکر دیگران بودن. هرچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسندی. یا مگر دزدی کردن، قتل و جنایات دیگر پیامد منفی ندارد. با تحقیق و تفحص می فهمیم اسلام به کدام توصیه کرده و از کدام مورد بازداشته.
همانطور که کاربران دیگر اشاره کرده اند اسلام برای هرچیزی آدابی دارد که بسیاری از آن ها در کتاب مفاتیح الجنان موجود است و بسیاری در کتاب های دیگر. درسته که عمل کردن به همه ی اون ها سخته و وقت گیر ولی غیر ممکن نیست و خیلی راحت با تنظیم وقت می توان به همه اونها عمل کرد. فقط کافیه از یه جایی شروع کنیم.
همانطور که کاربران دیگر اشاره کرده اند اسلام برای هرچیزی آدابی دارد که بسیاری از آن ها در کتاب مفاتیح الجنان موجود است و بسیاری در کتاب های دیگر. درسته که عمل کردن به همه ی اون ها سخته و وقت گیر ولی غیر ممکن نیست و خیلی راحت با تنظیم وقت می توان به همه اونها عمل کرد. فقط کافیه از یه جایی شروع کنیم.
تفاوت سبک زندگی دینی واسلامی با سبک زندگی مهدوی این است که هر دو دین دار میباشند ولی در سبک زندگی مهدوی فرد در کنار ایمان ، خود را زمینه ساز ظهور امام زمان علیه السلام می داند.
به نظرم سبک زندگی مهدوی با سبک زندگی دینی و اسلامی اصلاً تفاوتی نداره اگه واقعاً اصیل و درست باشه. و درواقع زیرمجموعه ای از سبک زندگی اسلامی است.