برای زنده نگه داشتن عید غدیر چکارهایی میتونیم انجام بدیم؟ /امتیاز ویژه
اثبات حقانیت شیعه و جدال احسن میتونه ی کار مفید برای شناساندن ابعاد مختلف حادثه غدیر باشه!
خدایا ما را جز یاران واقعی امام علی (ع) قرار بده
حضرت امام خمینی(ره) زنده نگه داشتن عید غدیر را منحصر به چراغانی و مراسم جشن ندانسته و تاکید کردند: مساله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم.
ایشان تصریح کردند کسی که انسان کامل است و مظهر جمیع اسماء و صفات حق تعالی است، ابعادش به حسب اسماء حق تعالی باید هزار تا باشد و ما از عهده بیان حتی یکیاش نمیتوانیم برآییم.
این شخصیت که جامع تضاد است، امور متضاده در او جمع است، کسی نمیتواند در حول و حوش او سخن بگوید؛ از این جهت، من در این موضوع بهتر میدانم که ساکت باشم لکن مسالهای را که بهتر است ما بگوییم، انحرافاتی است که برای ملت ها و خصوصاً، برای شیعیان این حضرت پیش آمده است در طول تاریخ و دست هایی که این انحرافات را از اول به وجود آوردهاند و توطئههایی که بوده است در طول تاریخ و اخیرا در این سال های اخیر، سدههای اخیر پیش آمده است، آنها را عرض کنم.
مساله غدیر، مسالهای نیست که بنفسه برای حضرت امیر یک مسالهای پیش بیاورد، حضرت امیر مساله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای ایشان ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است.
خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول اللَّه کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد؛ مامور میکند رسول اللَّه را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن.
نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود و اینکه در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر ازش تجلیل کردهاند، نه از باب اینکه حکومت یک مسئلهای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس میگوید که «به قدر این کفش بیقیمت هم پیش من نیست» (خطبه 33 نهج البلاغه) آنکه هست اقامه عدل است.
آن چیزی که حضرت امیر - سلام اللَّه علیه - و اولاد او میتوانستند در صورتی که فرصت بهشان بدهند، اقامه عدل را به آن طوری که خدای تبارک و تعالی رضا دارد انجام بدهند، اینها هستند، لکن فرصت نیافتند.
زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیدهخوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مساله این نیست. مساله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملت ها و دستاندرکاران باشد.
قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الّا مقامات معنوی قابل نصب نیست یک چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا بشود؛ لکن آن مقامات معنوی که بوده است و آن جامعیتی که برای آن بزرگوار بوده است، اسباب این شده است که او را به حکومت نصب کنند و لهذا، میبینیم که در عرض صوم و صلات و امثال اینها میآورد و ولایت مجری اینهاست.
مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه ای درباره عید غدیر فرموده است: «روز عید غدیر که به نام عید ولایت نامیده میشود،... روزی است که مفهوم ولایت اسلامی، به وسیله پیامبر اکرم یک مصداق روشن و عینی پیدا کرد. برای کسانی که میخواهند از... اسلام نمونه ای ذکر بکنند، بهترین نمونه، همان کسی است که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله او را به الهام الهی و به دستور پروردگار عالم، برای منصب عظیم ولایت آن روز معیّن فرمود. ولایت که عنوان حکومت در اسلام و شاخصه نظام اجتماعی وسیاسی برای اسلام است، یک معنای دقیق و ظریفی دارد که معنای اصل ولایت هم همان است و آن عبارت است از پیوستگی، پیوند، در هم پیچیدن و در هم تنیدگی؛ این معنای ولایت است».
عید غدیر، عید بسیار بزرگ و خاطره عظیم تاریخی است.
در کار غدیر باید هدف را مشخص کرد. بنشینید و واقعا روی مسائل فکر کنید. برای این کار وقت بگذارید.
در کار فرهنگی غدیر، باید مانند علامه امینی و مرحوم سیدشرف الدین کار کرد که الغدیر و المراجعات را تحویل دادند.
کسانی به درد کار غدیر می خورند که اهل این کار باشند؛ کار در مورد غدیر باید عمیق و گسترده باشد.
کار در مورد غدیر، کاری بزرگ و پر جاذبه است.
کار در موضوع غدیر باید پیوسته و دائم باشد و در مورد غدیر باید متخصص تربیت کرد.
عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امت اسلامی است.
[عید غدیر]، حقیقتا روز بزرگ و عید تعیین کننده و عظیم القدری است.
با سلام.
به نظر بنده ؛
با وجود شبکه های ویرانگر ماهواره ای و کم کاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها ،
مهمترین کار ابتدا بالا بردن سطح آگاهی در زمینه امام معصوم است بخصوص رفع شبهات
و بعد آن تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در صدا و سیما ،فضای مجازی اینترنت ،پیام رسان هایی همچون واتس آپ و...،...
ان شاالله با یاری امام عصر (عج) موفق میشیم.
راهکارهای پیشنهادی زیر اندکی از راهکارهای فراوان تبلیغ برای مظلوم ترین امیرِ تاریخ است:
یک معلم می تواند :
با برگزاری مسابقات مرتبط با غدیر در کلاسش مبلغ غدیر باشد
با اجرای مسابقات تزئینات بین کلاس ها مبلغ غدیر باشد
با اختصاص دادن بخشی از کلاسش به مباحث غدیری مبلغ غدیر باشد
با دادن موضوعات تحقیقی پیرامون غدیر باعث افزایش دانش شاگردانش در زمینه غدیر باشد
با کمک دانش اموزانش جشن کوچکی در کلاس برگزار نماید .
یک دانش آموز می تواند:
با توزیع یک پاکت شکلات مبلغ غدیر باشد.
با تزئین کلاس مدرسه اش مبلغ غدیر باشد.
با پذیرایی شکلات در ماشینش مبلغ غدیر باشد.
یک دانش آموز می تواند با اجرای مصاحبه با موضوع غدیر مبلغ غدیر باشد.
یک دانش آموز می تواند با تهیه روزنامه دیواری با موضوع غدیر مبلغ غدیر باشد.
یک دانش آموز می تواند با آماده کردن دکلمه و قرائت در مجالس مبلغ غدیر باشد.
یک کاسب می تواند:
- با دادن تخفیف ویژه در ایام غدیر، در میان مشتریان مبلّغ غدیر باشد.
- در ایام غدیر از مشتریانش با شکلات و یا شیرینی پذیرایی کند.
- با نصب تابلو در مغازه ی خود، مبلّغ غدیر باشد.
- با تزیین ویترین مغازه و پیاده رو، برای غدیر تبلیغ نماید.
یک فرد از جامعه می تواند:
- با پذیرایی از نمازگزاران در مسجد محل، مبلّغ غدیر باشد
یک امام جماعت مسجد می تواند با صحبت پیرامون غدیر مبلغ غدیر باشد.
یک فرد می تواند ترویج فرهنگ عیدی دادن میان اقوام مبلغ غدیر باشد.
یک فرد می تواند با یک لبخند و شادباش غدیر مبلغ غدیر باشد.
یک فرد می تواند با خواندن خطبه برادری میان دوستانش مبلغ غدیر باشد.
یک فرد می تواند با تهیه چند عدد فتوکپی از این برگه مبلغ غدیر باشد…..
- با دادن نذری در ایام غدیر، برای غدیر تبلّغ کند.
- با هدیه ی کتاب و سی دی مرتبط با غدیر به فامیل و دوستان. مبلّغ غدیر باشد.
- با برگزاری مراسم جشنی کوچک در خانه، در میان خانواده مبلّغ غدیر باشد.
- با دیدار از اقوام و سادات مبلّغ غدیر باشد.
- با دادن عیدی در روز غدیر به رفتگر محله، پستچی، کارگر پمپ بنزین و ... برای غدیر تبلّغ کند.
- با پخش یک جعبه شیرینی میان همسایه ها، در زنده نگهداشتن نام غدیر سهیم گردد.
- با تزیین درب منزل یا آپارتمان خود، مبلّغ غدیر باشد.
- با التزام به آداب دینی مصافحه در غدیر، مبلّغ غدیر باشد.
- با تهیّه و گردآوری جدول، مقاله، شعر و ... با موضوع غدیر و دادن آن به برگزار کنندگان جشن ها، مبلّغ غدیر باشد.
- با ترویج فرهنگ عیدی در عید غدیر، در میان فامیل نام غدیر را زنده نگهدارد.
- با کمک مالی به برگزار کنندگان جشن ها و فعّالان عرصه ی غدیر، در تبلیغ غدیر سهیم باشد.
- در سایت خود برای غدیر تبلیغ نماید.
- با ارسال پیام کوتاه غدیری برای دوستانش، مبلّغ غدیر باشد.
یک هیأت و یا یک گروه چند نفره می تواند:
- با دیدار از سالمندان و اهداء هدیه به پدر و مادرهای دینی ما، مبلّغ غدیر باشد.
- با برگزاری مراسم جشن. برای غدیر تبلیغ کند.
- با ایجاد ایستگاه صلواتی، مبلّغ غدیر باشد.
- با کمک های مالی و رسیدگی به زندگی مستمندان در این ایّام، غدیر را در کام آنان شیرین کند.
- با تبلیغات نوشتاری و نصب پلاکارد در محلّه، برای غدیر تبلیغ کند.
- با مراجعه به یک بیمارستان در روز غدیر و عیادت از بیماران، دل های پریشان آن ها را در غدیر شاد کند.
و بالاخره:
- یک راننده تاکسی می تواند در عید غدیر مسافرانش را با تخفیف ویژه به مقصد برساند.
- یک راننده ی اتوبوس می تواند با پذیرایی شکلات در ماشینش، مبلّغ غدیر باشد.
- یک امام جماعت مسجد می تواند با صحبت پیرامون غدیر مبلّغ غدیر باشد.
- یک گرافیست می تواند با طرّاحی کارت پستال با موضوع غدیر، مبلّغ غدیر باشد.
- یک سخنران می تواند در جشن های غدیر، سخنرانی نماید.
- یک نویسنده می تواند در روزنامه و یا نشریّه ای، پیام غدیر را به خوانندگان برساند.
- یک عالم می تواند با نوشتن مقاله و با درج یادداشت هایی در نشریّات، به سوالات مردم در مورد غدیر پاسخ بگوید.
- ......
چند تا راه به نظر من وجودداره.1.نوشتن یک مقاله جذاب و خواندنی که نظر همگان را جذب کنه2. فرستادن پیام به قدر وسع برای رفقا و آشنایان 3. درست کرد یک بروشور و باز به قدر وسع و پخش آن بین آشنایان و رفقا4. اگر هیچ کدا از این راه ها میسور نباشد میتوان چند تا حدی در مورد غدیر حفظ کرد و هرجا که نشست این روایت ها را بخواند.
لاَ يُكَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا
به نظر من هر کسی یه جوری میتونه در این امر نقش داشته باشه.
مثلا صدا و سیما بیاد واقعه غدیر را به تصویر بکشه؛ اونم نه سرسری و الکی. سرمایه گذاری کنه، یه چیز بیستی درست کنه.
همونطور که دیدیم سریال زیبای مختارنامه، خیلی بر مردم تاثیر گذاشت و فکر نکنم هرگز مردم آن را فراموش کنن.
آدم سراغ دارم بالای 50 بار این سریال را از اول تا آخرش دیده و همشو حفظ شده، اما هنوز از دیدن این سریال سیر نمیشه
یا مثلن اخراجی ها و معراجی ها.
کاش در جامعه ما از ابزار قدرتمند فیلم و سریال به نحو بهتری استفاده شود.
1- ترویج خطابه غدیر
خطابه غدیر یکی از آثار ارزشمند و یادگارهای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و بالاخره ریشه و اساس ما شیعیان است؛ از این رو خوب است که در انتشار آن در قالب کتابچه، جزوه و ... بکوشیم و مردم را به خصوص خردسالان و جوانان را با اعطای جوائز مختلف تشویق کنیم تا آن را حفظ کنند و یا مسابقاتی را در زمینه ی محتوای این خطبه برگزار نماییم.
2- تهیه طومار بیعت با امیرالمؤمنین(ع)
یکی از کارهای نمادین که می توان غدیر را هر چه بیشتر به دل های مردم نزدیک کرد، این است که با ایجاد یک پارچه ی بزرگ سفید رنگ و یا کاغذ در قطع بزرگ در قالب طوماری به جمع آوری دل نوشته ها و امضاهای عموم مردم به صورتی نمادین در حمایت از غدیر بپردازند.
از آن ها خواسته شود که اگر تا به حال به صورت کتبی با امیرالمومنین علی (علیه السلام) بیعت نکرده اند، از این فرصت استفاده نمایند و یا اگر بیعت کرده اند، تجدید بیعت نمایند؛ و نیکوتر این که آن ها را به تجدید بیعت با آخرین وارث غدیر حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) متذکّر شویم.
3- آذین بندی شهر، محله و خانه ها
از جمله واجبات دینی تعظیم شعائر الهی است، زیرا که خداوند متعال فرموده است:
« ... وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ» (الحج: ۳۲)
هرکس شعائر و نشان های خداوند را بزرگ بدارد، پس در حقیقت، آن [حاکى] از پاکى دلهاست.
چه شعائری بزرگتر از بزرگداشت مقام بلند و رفیع امیرالمومنین علی بن أبی طالب (علیه السلام) است که شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله) خود در جای جای زندگی خویش این کار را انجام دادند و در صحنه ی غدیر این مساله را به حدّ اعلای آن رسانیدند.
از جمله راههای بزرگداشت مقام اهل بیت (علیهم السلام) این است که در مراسم سرور ایشان شهر را به طور عمومی و سر درب خانه ها را به طور خصوصی آزیین بندی کنیم و با نصب لامپ و پارچه ها شادی خویش را اعلام داریم، همانطور که در مراسم سوگواری ایشان سر درب خانه ها و حتی لباسهایمان رنگ ماتم می گیرند. می توان در این رابطه علاوه بر آزیین بندی با در اختیار قرار دادن بنرها و پارچه هایی از عموم مردم خواست که حال و هوای محلّ و خانه ها را حال و هوای سرور و شادی ببخشند.
4- طرح و اجرای نمایشگاه
طرح و اجرای نمایشگاه های تصویری در استانهای مختلف در مجامع دانشگاهی و عمومی
تصاویر، فیلم ها و به طور کلی رسانه نقش به سزایی در نقل و ثبت گزاره های دینی دارند. در رابطه با غدیر امیرالمومنین می توان با ترسیم نقاشی ها و ایجاد نمایشگاههای تصویری در فضای داخل کانون بسیج یا در فضای بیرونی و داخل محله واقعه ی غدیر خم و یا وقایع پس از شهادت پیامبر را به ترسیم بکشند. همچنین این طرح ها به صورت پیش ساخته در مراکز زیراکس و چاپ بنر موجودند. برای ایجاد این گونه نمایشگاهها همچنین میادین بزرگ شهر و گلستان شهدا و حسینیه ها نیز مناسب می باشند. (در این رابطه همچنین میتوان با ساخت بازی های ساده از جمله مارو پله یا بازی های الکترونیکی این رسالت را ایفا کرد.)
5- ترویج احادیث ائمه طاهرین علیهم السلام
ترویج احادیث ائمه طاهرین (علیهم السلام) در ذهن جوانان برای انتخاب راه و روش زندگی به شیوه ائمه معصومین علیهم السلام؛
دوره ی نوجوانی و در پی آن دوره ی جوانی فصل انتخاب مسیر کلی زندگی و تصمیم گیری در مورد آینده است. سعادت شامل حال آن دسته از متصدّیان فرهنگی می گردد که در این برهه با ارائه الگوهای تام و بلا نقص فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) را در دسترس قشر جوان قرار دهند و جوانان این مرز و بوم را در سایه ی ولایت و سرپرستی ایشان تربیت کرده و از هریک از ایشان نگهبانانی از دین و مذهب تربیت کنند. در این زمینه به نمایش گذاشتن کتب حدیثی از کتب جامع گرفته تا کتابچه های ۴۰ حدیث و احادیث موضوعی (اخلاقی، اعتقادی و ...) به خوبی نقش ایفا می کنند.
همچنین انتشار احادیث از طریق بنرها، پوسترها، برچسب ها، لوح های فشرده، نرم افزارهای گوشی و رایانه و ... می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.