بزرگترین مشاعره آنلاین اینترنتی جهان
امام على علیه السّلام فرمودند:
اُوصيكُم بِتَقوَى اللّه ِ و نَظمِ أمرِكُم؛
شما را به تقواى الهى و نظم در كارتان سفارش مى كنم .
نهج البلاغه ، نامه 47
مگرش هم ز سر زلف تو زنجیر کنم
آن چه در مدت هجر تو کشیدم هیهات
امام علی علیه السّلام فرمودند:
وَما أَعْمالُ الْبِرِّ كُلُّها وَالْجِهادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ. وَإِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ لاَ يُقَرِّبانِ مِنْ أَجَلٍ، وَلاَ يَنْقُصانِ مِنْ رِزْقٍ، وَأَفْضَلُ مِنْ ذلِكَ كُلِّهِ كَلِمَةُ عَدْلٍ عِنْدَ إِمامٍ جائِرٍ؛
تمامى كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در مقايسه با امر بمعروف و نهى از منكر چيزى نيست مگر در حدِّ دميدن انسان در برابر دريـاى خروشان. و نيز ـ معلوم است كه ـ امر به معروف و نهى از منكر نه در نزديك نمودنِ مرگ انسان تأثير دارد و نه در كاستنِ روزى مؤثر است. و بالاترين مرتبه اين كار ـ امر به معروف و نهى از منكر ـ شعار عدالتخواهى در برابر رهبرى ستم پيشه است.
[نهج البلاغه ، حکمت 373.]
تسبیح و خرقه لذت مستی نبخشدت همت در این عمل طلب از می فروش کن
نه حافظ میکند تنها دعای خواجه تورانشاه
ز مدح آصفی خواهد جهان عیدی و نوروزی#
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
يا عليُّ نَجَي المُخفُّونَ وَ هَلَکَ المُثقلُونَ؛
يا علي! سبکباران( از گناه و از دنيا) نجات يابند و سنگين باران هلاک گردند.»
بحارالانوار، ج74، ص 55.
دردسر باشد نمودن بیش از این ابرام دوست
گر دهد دستم کشم در دیده همچون توتیا#
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله، آن گاه که از موضوع فرمانروایى یا خلافت نزد امام علی علیه السّلام سخن به میان آمد، فرمودند:
إنْ وَلَّیتُموها علیّا وجَدْتُموهُ هادِیا مَهْدِیّا، یَسلُکُ بکُمْ علَى الطّریقِ المستقیمِ؛
اگر آن را به على بسپارید خواهید دید که رهنمایى ره یافته است و شما را در راه راست مى برد.
تاریخ دمشق: 42 / 419 / 9012
دد و دامت کمین از پیش و از پس
بیا تا حال یکدیگر بدانیم
امام علی علیه السّلام فرمودند:
النَّاسُ فِي الدُّنْيَا عَامِلَانِ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا قَدْ شَغَلَتْهُ دُنْيَاهُ عَنْ آخِرَتِهِ يَخْشَى عَلَى مَنْ يَخْلُفُهُ الْفَقْرَ وَ يَأْمَنُهُ عَلَى نَفْسِهِ فَيُفْنِي عُمُرَهُ فِي مَنْفَعَةِ غَيْرِهِ وَ عَامِلٌ عَمِلَ فِي الدُّنْيَا لِمَا بَعْدَهَا فَجَاءَهُ الَّذِي لَهُ مِنَ الدُّنْيَا بِغَيْرِ عَمَلٍ فَأَحْرَزَ الْحَظَّيْنِ مَعاً وَ مَلَكَ الدَّارَيْنِ جَمِيعاً فَأَصْبَحَ وَجِيهاً عِنْدَ اللَّهِ لَا يَسْأَلُ اللَّهَ حَاجَةً فَيَمْنَعُهُ؛
مردم در دنيا دو گونه كردارند: گروهي در دنيا براي دنيا آنچنان تلاش كنند كه آخرت را از ياد برند. از فقر باز ماندگانشان ترسند ولي از ناداري خود هرگز، پس عمر خود را در راه منفعت ديگران تباه سازند. و گروهي ديگر در دنيا براي آخرت تلاش كنند، پس آنچه سهم آنان از دنيا باشد بدون تلاش دريافت دارند، و در نتيجه هر دو بهره را برند: دنيا و آخرتشان آباد گردد، و در پيشگاه الهي روسپيدند، از خدا هم چيزي را نخواهند كه از ايشان دريغ كند.
نهج البلاغه، حکمت 261
دارم هـــوای صحبت یــــاران رفتـــــه را یاری کن ای اجل که به یاران رسانیم
من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها
توبه از می وقت گل دیوانه باشم گرکنم
حضرت علی علیه السّلام به مرد دو رویی كه در ستايش آن بزرگوار افراط مي كرد، فرمودند:
أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ وَ فَوْقَ مَا فِي نَفْسِكَ؛
من فروتر از آنم كه گويي، و فراتر از آنم كه در دل داري.
نهج البلاغه، حكمت 80
یا رب سببی ساز که آن ختم امامت باز آید و برهاندم از غم به سلامت
امام علی علیه السّلام فرمودند:
التُّقَى رَئِيسُ الْأَخْلَاقِ؛
تقوي ، پيشوا و سررشته دار همه خويهاي خوب است.
نهج البلاغه، حکمت 402