قرار شب هفتم ماه مبارک رمضان
قرار شب هفتم ماه مبارک رمضان به نیت : نابودی دشمنان اسلام علی الخصوص گروه تروریستی داعش
سوره یس/آیه9
بعضى پاسخ گفته اند: انسان داراى دو گونه هدایت است ، هدایت نظرى و استدلالى ، و هدایت فطرى و وجدانى ، سد پیش رو اشاره به این است که او از هدایت نظرى محروم میگردد، میخواهد به عقب باز گردد و به هدایت فطرى نظر بیفکند، سد و مانع پشت سر، او را از بازگشت به فطرت باز مى دارد.
بعضى دیگر گفته اند سد پیش رو اشاره به موانعى است که او را از وصول به آخرت و سعادت جاویدان باز مى دارد، و سد پشت سر چیزى است که او را حتى از رسیدن به سعادت و آرامش در دنیا مانع مى شود.
این احتمال نیز در تفسیر آیه وجود دارد که انسان هنگامى که در طریق به سوى مقصد به مانعى برخورد کند به عقب بر مى گردد، تا راه دیگرى به سوى مقصد پیدا کند، اما وقتى در دو طرف سدى ایجاد شده است از پیدا کردن راه به سوى مقصد به هر حال محروم مى شود.
ضمنا پاسخ این سؤ ال که چرا سخنى از سد در طرف راست و چپ به میان نیامده ؟ نیز روشن شد، زیرا رفتن به راست و چپ هرگز انسان را به مقصد نمیرساند باید راهى به پیش بگشاید.
بعلاوه معمولا سد را در جائى ایجاد میکنند که طرف راست و چپ آن بسته است تنها گذرگاهى میان آن دو قرار دارد که با ایجاد سد آن گذرگاه نیز بسته مى شود، و عملا انسان در محاصره قرار مى گیرد.
ایمان موجب وسعت نگرش افراد میشود
ایمان به خداوند به انسان بینش وسیع عطا می کند و به عبارتی عمق دید افراد بر مبنای ایمان و باورشان بیشتر میشود به طوری که بعضی از پاکان و مومنان به برکت تقوا و دوری جستن از گناه و عبادت خالص شان دارای چشم برزخی هستند وبسیار فراتر از مشهودات عادی را می بینند .همین اصل در خصوص کافران و انکار کنندگان حق صادق است بطوریکه از دیدن و درک بسیاری از حقایق محروم میشوند
در برخي تفاسير آمده است كه اين آيه توصيف كساني است كه ميخواستند پيامبر اكرم را به قتل برسانند و خداوند در پيش رو و پشت سر پيامبر اكرممانع و حايلي قرار داد كه مانع از ديده شدن پيامبر اكرمميشدهر چند شأن نزول آيه مورد خاصي است اما محتواي آن عام ميباشد. برخي اين آيه را مربوط به دنيا و برخي آن را مربوط به آخرت مستكبران خودخواه، مقلدان كور و كر و متعصبان لجوج در برابر چهره حق دانستهاند. اين افراد در دنيا، بر اثر لجاجت، چنان در برابر حق نفوذناپذيرند كه گويا از همة جهات در محاصرهاند و نه ميتوانند ببينند و نه ميتوانند بفهمند و نه ميتوانند در راه حق گام بردارند. نمونه اين افراد را در كساني كه غرق در امور دنيوي شدهاند به وضوح ميتوان ديد. مفسراني هم كه آيه را مربوط به آخرت اين افراد دانستهاند گفتهاند: در جهنم چنان جاي آنان تنگ است كه نميتوانند گامي به پيش يا پس بردارند و چنان جهنم تاريك است كه ياراي ديدن هيچ چيزي را ندارند.
سورهیس در روایات شیعه و سنی مورد توجه جدی قرار گرفته است و از پیامبر اکرم(ص) منقول است که آن حضرت فرمود هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سورهیس (یاسین) است. امام صادق(ع) فرمود:«إِنَّ لِکُلِّ شَیْءٍ قَلْباً وَ إِنَّ قَلْبَ الْقُرْآنِ یس مَنْ قَرَأَهَا قَبْلَ أَنْ یَنَامَ أَوْ فِی نَهَارِهِ قَبْلَ أَنْ یُمْسِیَ کَانَ فِی نَهَارِهِ مِنَ الْمَحْفُوظِینَ وَ الْمَرْزُوقِینَ حَتَّی یُمْسِیَ وَ مَنْ قَرَأَهَا فِی لَیْلِهِ قَبْلَ أَنْ یَنَامَ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ مِائَةَ أَلْفِ مَلَکٍ یَحْفَظُونَهُ مِنْ کُلِّ شَیْطَانٍ رَجِیمٍ وَ مِنْ کُلِّ آفَةٍ وَ إِنْ مَاتَ فِی یَوْمِهِ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ الْحَدِیثَ»
هر کس آن را در روز پیش از آن که غروب شود بخواند در تمام طول روز محفوظ و پر روزی خواهد بود و هر کس آن را در شب پیش از خفتن بخواند خداوند هزار فرشته را بر آن مأمور می کند که او را از هر شیطان رجیم و هر آفتی حفظ کند و پیامبر اکرم(ص) فرمود این سوره در تورات به (عمومیت آفرین) نامیده شد به خاطر این که کسی که همدم و همنشین این سوره باشد او را مشمول تمام خیر دنیا و آخرت می کند
.:: نکاتی چند از آیه 9 سوره مبارکه یس ::.
و جعلنا من بین أیدیهم سدًّا :
مردمی که ایمان نیاورند و محکوم به عذاب الهی گردند، مانند کسانی اند که سدّی بلند در پیش رو و پشت سرشان نهاده شده و بر دیدگانشان پرده ای افکنده شده که هیچ چیز نبینند.
فأغشینـهم فهم لایبصرون :
مشرکان و کافرانِ لجوج و حق ناپذیر، محروم از شناخت صحیح حقایق الهی و فاقد بصیرت و بینایی
فهم لایؤمنون ... فأغشینـهم فهم لایبصرون :
لجاجت، حق ناپذیری و دوری از ایمان، موجب محرومیت از شناخت درست حقایق الهی و از دست دادن بصیرت و بینایی
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت ا.. رفسنجانی
در تفسیر آیه 9 سوره یس «وَجَعَلْنَا مِنْ بَینِ ایدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَینَاهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ» حکایت زیر را نقل کرده است:
«آیه درباره ابوجهل بن هشام و چند نفر از خاندان وی نازل شده است و جریان چنین است که رسول خدا صلی الله علیه وآله برخاست که نماز بگزارد. ابوجهل هم سوگند خورده بود که هر وقت ایشان را در حال نماز دید فرقش را بشکافد. پس ابوجهل آمد در حالی که سنگی هم به دست راست داشت. او رسول خدا صلی الله علیه وآله را دید که مشغول نماز است. هر چه دست بلند کرد تا سنگ را به طرف آن جناب پرتاب کند، خدا دستش را در گردنش خشکاند و نتوانست پایین بیاورد و سنگ هم در دستش نمی چرخید. ناگزیر به طرف اصحاب خود برگشت، آن وقت سنگ از دستش افتاد.
بعد از او مردی دیگر برخاست که او نیز از خویشاوندان ابوجهل بود. گفت: من او را می کشم. همین که نزدیکش شد، گوش به قرائت او داد و دلش پر از وحشت گشته، برگشت و به یاران خود گفت: بین من و او چیزی به شکل شتر نر فاصله شد و با دُم خود اعلام خطر کرد و من ترسیدم نزدیکش شوم».
ترجمه به شعر آیه :
طريق نکو را ز پيش و ز پس
بر آنها بکرديم مسدود و بس
فکنديم پرده به چشمانشان
که از حق نبينند هرگز نشان
امید مجد
ایمان به خداوند به انسان بینش وسیع عطا می کند و به عبارتی عمق دید افراد بر مبنای ایمان و باورشان بیشتر میشود به طوری که بعضی از پاکان و مومنان به برکت تقوا و دوری جستن از گناه و عبادت خالص شان دارای چشم برزخی هستند وبسیار فراتر از مشهودات عادی را می بینند .همین اصل در خصوص کافران و انکار کنندگان حق صادق است بطوریکه از دیدن و درک بسیاری از حقایق محروم میشوند.
م.علمدار
سلام
در جایی در مورد آیه خواندم که
خداوند کافران را به خاطر حق ستیزی و انکار حق رهانموده است و این رها نمودن سدی در پیش رو و در پس آنهاست که نتوانند نجات یابند
به نظر من در ایه میفرمایند کافران در ظلمتی قرار دارند که نه راه پس دارند و نه راه پیش و در این ظلمت و تاریکی گرفتارند
در کتاب المیزان در تفسیر آیه بیان شده است :
این آیه حال کفار در محرومیت از هدایت است و اینکه به خاطر کفر و طغیانشان آنان را محروم ساخته است
خداونددرقرآن فرموده اندمن به گنهکاران ازطریق فرودفرستادن نعمت ، وافزایش طول عمربرای آنهاباعث خواهم شدتابدین وسیله ازطریق گناهکارشدن بیشترکفاره گناهانشونودراین دنیابدهند.