راسخون

قرار شب اول ماه مبارک رمضان

salma57 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 35499
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
خیلی ها علم رو به دست میارن ولی از اون استفاده درستی نمی کنند. شاید همون علمی که دارن با کمی وسوسه در مسیری غیر از مسیری که راه حق هست به کار بگیرن. درست مثل اینکه در یک کشوری از علمی برای بهبود زندگی مردم استفاده میکنن ولی در جای دیگه از همون علم برای نابودی مردم استفاده میشه.
nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

به نظرم پیام این ایه اینه که با مستحکم کردن رابطه خودمون با خدا مانع ا ز انحراف از راه حق و راه راست بشیم.و نذاریم دلهای ما به سمتی متمایل بشه که از خدا دور بشیم

salma57 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 35499
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
البته این گمراه شدن و استفاده نادرست فقط به انسان های بی دین ختم نمیشه بلکه آسیبی هست کا حتی افراد با ایمان رو هم تهدید میکنه.
salma57 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 35499
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
همین که انسان از خطا و اشتباه مصون نیست باعث میشه حتی بعد از هدایت شدن هم از وسوسه های شیطان و نفس در امان نباشه. برای همین هم هست که در این آیه حتی باقی ماندن بر ایمان و اعتقاد را باید از خود خدا بخواهیم. گاهی به دست آوردن مال یا علم یا هر موقعیت دیگه ای ما رو بیشتر در معرض خطر انحراف قرار میده.
salma57 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 35499
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 
شاید کسامی که لهره کمتری از علم برده اند کمتر از افراد با علم بیشتر در معرض گمراهی قرار داشته باشن.
saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

این آیه اشاره به استقامت در راه حق دارد که لازمه ان داشتن پیروی عملی از دستورات خداوند  می باشد

kuoroshss کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 3221
|
تاریخ عضویت : آبان 1391 

هدایت را از خدا بخواهیم ( ربّنا لا تزغ ... )

هدایت و گمراهی مربوط به قلب و فکر انسان میشود ( لا تزغ قلوبنا... )

هدایت شدن مهم است، مهمتر اینکه میل به باطل پیدا نکنیم و از خط خارج نشیم ( بعد اذ هدیتنا...)

منبع: تفسیر نور

tahmores کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 11998
|
تاریخ عضویت : شهریور 1391 

پیام مهمه آیه به نظر من اینه که در هر حالی باید مطیع امر پروردگار باشیم دلیل نمیشه اگه کسی هدایت یافت پروردگارش رو رها کنه و‌بگه همه چیز رو میدونه چون ممکنه به انحراف کشیده بشه

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 


 مسأله‌ «زیغ» که در ایه 8 سوره ال عمران اومده یعنی پروردگارا! دلهای ما را دچار زیغ مکن؛ یعنی برمگردان و منحرف نساز؛ از صراط حق، متمایل به ناحق نکن. این دعای بندگان خداست که در قرآن نقل می‌شه


کلمه زیغ به معنای انحراف از استقامت ( راست بودن ) است ، که لازمه‏ اش اضطراب قلب و پریشانی خاطر است .

به قرینه اینکه در مقابلش رسوخ در علم قرار گرفته ، که در باره اثرش می‏فرماید : دارندگان آن اضطراب ندارند و با اطمینان خاطر می‏گویند همه آیات قرآن ، چه محکم و چه متشابه آن ، از طرف پروردگار ما است ، و اما آنهائی که زیغ و انحراف قلب دارند ، مضطرب هستند ، و دنبال آیات متشابه را می‏گیرند ، تا از پیش خود آن را تاویل نموده فساد راه بیندازند و کسانی که دچار چنین زیغ و انحرافی نیستند همواره از خدا می‏خواهند : که خدایا قلب ما را بعد از هدایت منحرف مساز .


nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

ابو على جبائى مى‏گويد: منظور اين است كه «خدايا دلهاى ما را از پاداش و رحمت خويش تنگ مگردان و اين معنا همان است كه خداوند در مورد شرح صدر و توسعه آن ميفرمايد: «من يشرح صدره للاسلام»  (هر كه را خدا بخواهد هدايت كند سينه او را براى اسلام آوردن بگشايد) و در مقابل آن تنگى و سختى آن است كه خداوند كفار را با آن دو، عقوبت كرده و كيفر مى‏دهد و از اين قبيل است تطهير و پاك كردن دل كه خداوند نسبت به دلهاى مؤمنين انجام ميدهد و از كفار منع مى‏كند چنان كه مى- فرمايد: «أُولئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ»  (آنها (كفار) كسانى هستند كه خدا نخواسته است كه دلهاى آنان را پاك گرداند) و نيز از همين باب است نوشتن و راسخ كردن ايمان در دل مؤمنين چنان كه ميفرمايد: «أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ»  (آنها (مؤمنين) كسانى‏اند كه خداوند ايمان را در دلهاى آنها قرار داده است) و در مقابل اين نوشتن و راسخ بودن ايمان در دل‏ مؤمنان، همان علامتهاى كفر است كه در دلهاى كافران مى‏باشد. بنا بر اين، در حقيقت، راسخان درخواست مى‏كنند خداوند دلهاى آنان را از اين پاداش كه گشادگى و وسعت است برنگرداند به تنگى و سختى كه عذاب و كيفر است.

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

منظور اينه كه خداوند دلهاى آنان را از يقين و اطمينان منحرف نگرداند.

بايد توجه داشت كه لازمه اين درخواست اين نيست كه اگر سؤال و درخواست نبود خداوند آن انحراف را بوجود مى‏ آورد زيرا امكان دارد براى توجه به خدا و اظهار نيازمندى بدرگاه او چيزى را كه ما مى‏ دانيم خداوند آن را انجام مى‏ دهد درخواست كنيم كه آن را انجام دهد و چيزى را كه مى‏ دانيم حتماً آن را نخواهد كرد سؤال كنيم آن را انجام ندهد زيرا گاهى مصلحت در خود اين درخواست خواهد بود

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

سؤال:

چطور نادرست است كه كسى بگويد خدايا بما ستم نكن و در حق ما جور ننما؟

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 


سؤال:

چطور نادرست است كه كسى بگويد خدايا بما ستم نكن و در حق ما جور ننما؟


خداوند نسبت به بنده مهربان هست و هیچوقت ستم نمیکند


nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 


سؤال:

چطور نادرست است كه كسى بگويد خدايا بما ستم نكن و در حق ما جور ننما؟


این سوال رو درجایی خوندم و گذاشتم ولی به نظرم جوابش اینه که این سوال به نظرم یه نوع ناراحتی انسان رو میرسونه و اینکه این سوال معمولا در برابر کسی هستش که عادت به جور و ستم کردن داشته باشه در صورتی که چنین صفتی در خدا وجود نداره چون با توجه به ایه با لطف خدا ایمان ثابت میشه پس به خدا گفته میشه که با لطف خودت ایمان ما رو ثابت نگه دار و درحقیقت لطف خدا واصل  ایمان یک جور لازم و ملزوم همدیگه هستن

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

چطور نادرست است كه كسى بگويد خدايا بما ستم نكن و در حق ما جور ننما؟


این سوال رو درجایی خوندم و گذاشتم ولی به نظرم جوابش اینه که این سوال به نظرم یه نوع ناراحتی انسان رو میرسونه و اینکه این سوال معمولا در برابر کسی هستش که عادت به جور و ستم کردن داشته باشه در صورتی که چنین صفتی در خدا وجود نداره چون با توجه به ایه با لطف خدا ایمان ثابت میشه پس به خدا گفته میشه که با لطف خودت ایمان ما رو ثابت نگه دار و درحقیقت لطف خدا واصل  ایمان یک جور لازم و ملزوم همدیگه هستن


درسته خداوند عاری از هرگونه عیب است و خداوند خلف وعده نمیکنه