کارگاه مجازی آموزش خبر نویسی!
با سلام دوستان
کارگاه مجازی آموزش خبر نویسی برای دوستانی که تمایل دارند مطلب تولیدی در وبلاگ شان بگذارند ولی نمی دانند چگونه باید یک مطلب خبری برای وبلاگ خودشان تولید کنند .ما این تاپیک آموزشی را ایجاد نمودیم تا در 30مطلب آموزشی در بازه زمانی 15روز ،هرروز دو مطلب آموزشی درباره خبرنویسی در این تاپیک منتشر کنیم،تا شما آموزش بینید وتجربه کسب کنید .
پانزده جلسه آموزشی به صورت مجازی در این تاپیک ،پس هرروز به این تاپیک مراجعه ویک مطلب آموزشی در رابطه با خبر نویسی رایاد بگیرید تا بتوانید برای وبلاگ خودتان مطلب تولید کنید.
این کارگاه آموزشی به آن دسته از کسانی که دارای وبلاگ های ارزشی انقلابی وسیاسی هستند بسیار مفید هست ،چون این دسته از وبلاگ ها باید سعی کنند تمامی مطالب انقلابی خود را به صورت خبر تولید کنند ولی در امر وبلاگ های مذهبی وکلیه وبلاگ های ارزشی نیز مفید هست ،پس آموزش در این پانزده روز را از دست ندهید.
شاید در نگاه اول ،خبرنویسی فقط مختص کسانی باشد که خبرنگار اند ولی وبلاگ نویسی هم نوعی خبر نویسی هست ،فرقی ندارد ،اما مطالب آموزشی این تاپیک که در بازه زمانی پانزده روز گذاشته می شود در امر بهتر کردن محتوای مطالب وبلاگ به شما دوستان کمک بسیاری می کند.
تاریخ شروع آموزش :23بهمن 1392
تاریخ پایان آموزش :7اسفند1392
- تظاهرات خشونت آمیز دانشجویی کره جنوبی را فرا گرفت.
- سقوط هواپیمای توپولف 159 کشته بر جای گذاشت.
- تشدید رقابت گروه های سیاسی در پاکستان محدودیت رفت و آمد در پایتخت این کشور را بدنبال داشت.
- زنی در تهران 12 قلو زایید.
- هزاران قورباغه به روستایی در چین حمله کردند.
- تورم در آرژانتین به 400 درصد رسید.
- تیم فوتبال ایران 17 گل به مالدیو زد.
- قیمت سکه در بازار طلا 200 درصد سقوط کرد.
- استاندار جدید تهران منصوب شد.
- شهردار منطقه 7 تهران استعفا داد.
- مسلمانان بوسنی مورد تهاجم قرار گرفتند.
- یک دانشمند ایرانی مقیم آلمان، مرد علمی سال شد.
- یک ایرانی مقیم آمریکا جزء یکی از 5 ثروتمندترین مردان جهان می باشد.
- عنصر ( چه کسی) : اشاره به ارزش خبری شهرت دارد.
- عنصر (کجا) : اشاره به ارزش خبری مجاورت دارد.
- عنصر (چه): اشاره به ارزش خبری دربرگیری، شگفتی و فراوانی دارد.
- عنصر ( چه وقت) : اشاره به ارزش خبری تازگی دارد.
- در ابتدا (لید) خلاصه و چکیده مهمترین مطلب ارائه می شود.
- از نظر خواننده زمان کمتری برای دریافت مهمترین اطلاعات و مطالب خبر لازم است.
- خواننده را خسته نمی کند.
- حس کنجکاوی خواننده را از لحاظ نیاز خبری سریع ارضا می کند و او را به ادامه خبر تحریک می کند.
- متن خبر بر پایه ارزش مطالب تنظیم می گردد.
- خواننده را به خواندن ترغیب می کند.
- کار دبیران و سردبیران خبر را راحت و کار فنی و ماکت بندی را نیز ساده می کند.
- احتمال دارد خواننده را از خواندن بقیه خبر باز دارد.
- به علت خلاصه شدن مطالب، ممکن است برخی از اطلاعات از متن خبر حذف شود.
- در بعضی از موارد مخصوصاً در مورد خبرهای طولانی آنچه در ابتدا گفته می شود، دوباره در پاراگراف های بعدی تکرار می گردد.
- اعمال نظر و سلیقه خبرنگاران در این نوع سبک تنظیم خبر زیاد است.
- مطلب کاملتر بیان می شود.
- چون که در تنظیم خبر به سبک تاریخی، مطالب مانند سبک هرم وارونه ارزیابی نمی گردد، اعمال نظر خبرنگار در برجستگی مطلب به مراتب کمتر است.
- زمان بیشتری برای دریافت مهمترین مطلب لازم است.
- خواننده را احتمالاً خسته می کند.
- از لحاظ تصحیح، تیترنویسی و ماکت بندی کار را مشکل می سازد.
- انتخاب سوژه؛
- زاویه دید؛
- جمع آوری اطلاعات؛
- تنظیم ساختار خبر؛
- نوشتن خبر؛
- ویرایش نهایی.
- علت سقوط هواپیما چه بوده است؟
- مسئولین هواپیما درباره علت سقوط، اطلاعات متناقض ارائه می دهند.
- هواپیمایی که سقوط کرده بالاترین آمار سقوط را در بین هواپیماها دارد و...
سخن مدیر تالار وبلاگ نویسی راسخون
نوشتن یک خبر ورویدادی که همه ی ما وبلاگ نویسان به نوعی مایل هستیم که مطالب کپی برنداریم وودستنوشته ی تولیدی با افکار خودمان باشد :تا حالا ده جلسه رابیان نمودیم تا به اینجا برسیم ،دیدن یک فیلم ،سریال ویا خواندن یک تیتر روزنامه وحتی عکس انداختن از باغی مثل باغ گلهای اصفهان وتشریح آن در وبلاگتان یک مطلب تولیدی به حساب می آید.
اخیرا راهپیمایی 22بهمن1392را در پیش داشتیم ،حتی می توانیم سوژه خبری از این راهپیمایی تهییه وبیان کنیم ،حتی می توانیم خاطراتی از راهپیمایی 22بهمن که رفتیم را حداقل حتی اگر شده در پنج خط بنویسیم.
به طور مثال وبلاگ تولید ملی دارید با تهیه عکسی از یخچال ایرانی منزل وشرح وخصوصیات واین که چند سال هست در منزل شما کار می دهد وحتی نوع مارک وبرچسب انرژی وسال ساخت آن می توانید یک مطلب تولیدی برای وبلاگ تولید ملی خود داشته باشید.
وبلاگ سبک زندگی دارید می توانید از سبک زندگی خود مطلبی تهیه کنید وبنویسید از نوع خرج کردن پول تو جیبتان وحتی پس انداز کردن پولی که دارید به روش اقتصاد اسلامی پیش بروید وحتی از حسن ها ومعایب آن بگویید.
مطلب تولیدی برای نویسنده آن وبلاگ بسیار مفید وتاثیر گذار است ،ما بیان این سی جلسه آموزشی به شما یاد خواهیم داد که چگونه یک مطلب تولیدی داشته باشید ،حتی به خاطر اینکه مطلب تولیدی وبیان مطلب تولیدی عادت شما شود ،ما تاپیک های مشارکتی را در تالار وبلاگ نویسی راسخون در بازه های زمانی 60تا 90روزه برای شما فعال می کنیم تا حتی از با بیان افکارتان یاد بگیرید که دسشت از کپی برداری بردارید.
برای ابتدای کارمی توانید از مطالب کپی نیز استفاده کنید ولی در آخر مطلب کپی بنویسید سخن نویسنده وبلاگ وافکارتان ونتیجه ای که از آن مطلبی که کپی برداری کردید را بیان کنید وخواندن آن مطلب کپی را برای دیگران وحتی خودتان نیز جذاب خواهد شد.
مطالب وبلاگ شما میتواند هر آنچه به ذهن زیبایتان خطور میکند، اعم از درسی که آموختید، تحلیل کتابی که خواندید یا فیلمی که دیدید، اتفاقی که شاهد آن بودید، سفری که رفتید، خبری که شنیدید، عکسی که گرفتید، خاطرات روزانه، دلنوشتههایتان و ... باشد.
ان شالله در کتابچه هایی که در بازه های زمانی تیرماه ،مردادماه ،شهریور ماه1393منتشر خواهیم کرد ،برای شما بیان می کنیم که چگونه وبلاگ خود را برای خواننده وبلاگتان جذاب تر کنید .
بخوانید واستفاده کنید ،حتی همین حالا دست به کار شوید ما تاپیکی مشارکتی را 28بهمن1392تا پایان 10تیرماه 1393فعال خواهیم نمود واز شما می خواهیم مطالب دستنویس خود را در پست همان تاپیک مشارکتی برای ما بنویسید ،بنده نیزبا آقای نجاران وآقای سجادی رایزنی خواهم کرد تا به سه نفر از کسانی که مطالب دستنویس خود را به دور از کپی برداری به همراه آدرس وبلاگ خود ارسال می کنند نیز جوایزی در نظر بگیرند.
تالار وبلاگ نویسی راسخون در روزهای پایانی سال 1392،با دست پر به پیشواز عید نوروز 1393خواهد رفت ،واین تاپیک مشارکتی یک تاپیک ویژه هست که در بازه زمانی140روزه تا پایان روز 15تیرماه 1393فعال خواهد شد .
سپاسگزارم
حسین رضایی
- اولین پاراگراف که مهمترین پاراگراف را هر گزارش و خبر است، لید می نامند.
- لید در انگلیسی (Lead) به معنای هدایت و راهنمایی است.
- لید شکارچی حواس خواننده و نبض مطلب است.
- لید خبر معمولاً شامل یک یا حداکثر دو جمله است.
- یکی از رایج ترین واژه ها در میان خبرنگاران و روزنامه نگاران لید است.
- لید خوب، لیدی است که جذاب ترین بخش خبر را در خود نهفته داشته باشد.
- لید که می تواند به یک یا چند پرسش مربوط به عناصر خبر پاسخ دهد، باید حالت های اورژانس، هیجان و ضرورت را منتقل کند.
- لید باید کوتاه ، درست و رسا باشد. هر چه لید کوتاه تر باشد، جذاب تر است. لید خوب حداکثر بین 10 تا 15 کلمه است.
- از ذکر مطالب مبهم و کلی و کم اهمیت و جزیی در لید باید خودداری شود.
- نام و نام خانوادگی افراد را در صورتی ذکر می کنیم که مخاطب بتواند مسئولیت و نقش او را در ذهن مجسم کند، در غیر این صورت برای معرفی افراد در لید باید از مسئولیت و سمت و دیگر خصوصیات مربوط استفاده کرد.
- در لید باید سعی شود به عناصر شش گانه خبری پاسخ داده شود.
- در لید نباید شک و تردید در موضوع خبر رسوخ نماید و همچنین از مجهول نویسی در لید باید پرهیز کرد.
- جز در موارد استثنایی نباید لید را با زمان و مکان شروع کرد.
- لید نباید با حرف اضافه شروع شود.
- اگرچه بحث لید سوالی مطرح شد، ولی فراموش نکنید شما باید خبر بدهید نه از خواننده بازجویی کنید.
- بعضی از لیدها برچسبی و کلیشه ای هستند، از این نوع لید بپرهیزید.
- ترغیب خواننده به خواندن لید و متن خبر؛
- بیان پیام خبری به طور خلاصه؛
- تعیین اهمیت و ارزشیابی مطالب مختلف؛
- تفکیک مطالب مختلف روزنامه از یکدیگر؛
- کمک به زیبایی صفحه (در صفحه بندی چهار عنصر داریم: جنس کاغذ، عکس و تصویر، متن ها و تیتر) بنابراین با توجه به اهمیت تیتر ها در ارزشیابی و اولویت بخشیدن به «رویدادها» تیتر خبر باید چکیده مهمترین مطلب را به طور دقیق و روشن بیان کند. به عبارت دیگر تیتر باید بتواند با حداقل واژه ها حداکثر مفهوم و فضا را برساند.
در شماره قبل تعریف تیتر و جایگاه تیتر در مطبوعات را بازگو کردیم و در ادامه قواعد تیترنویسی را مرور می کنیم.
تیتر معمولاً پس از تنظیم خبر نوشته می شود و خبرنگار باید از قواعد تیترنویسی همچون خبرنویسی آگاه باشد. در نوشتن تیتر باید نکته های زیر را در نظر گرفت:
- تیتر باید با مطالب «لید» خبر هماهنگ و منطبق باشد و همان مطالب را نه کمتر و نه بیشتر بیان کند. (در مواردی که از سبک تاریخی یا ترتیبی در تنظیم خبر استفاده می شود و همچنین در برخی از تیترهای استنباطی که به آن اشاره خواهد شد، تیتر و لید می تواند به طور مستقیم با یکدیگر هماهنگ باشند.) مطبوعات امروزی ایران بیش از 80 درصد از اخبار و گزارش ها و تصاویر خود را از خبرگزاری ها دریافت می کنند و معمولاً تیترهایی را انتخاب می کنند که اهداف آنها را دنبال کند، اما ادامه تیتر در لید دیده نمی شود و بعضی اوقات در پاراگرافهای آخر یا میانی یافت می شود و حتی در برخی موارد مشاهده شده است که پاراگرافی که تیتر از آن انتخاب شده به خاطر کمبود جا در هنگام صفحه بندی توسط صفحه بند حذف شده است.
- در نوشتن تیتر باید از واژه های آشنا و رسا استفاده کرد.
- تیتر شعار نیست، بنابراین باید حاوی فعل باشد، مگر در شرایطی که انجام شدن یا انجام نشدن کار برای خواننده ابهامی در بر نداشته باشد.
- انتخاب فعل مناسب، کلید موفقیت در نگارش تیتر است.
- از تکرار کلمه در تیتر باید اجتناب کرد.
- از نوشتن تیترهای سوالی، مگر در موارد ضروری باید خودداری کرد.
- از نوشتن تیترهای منفی باید اجتناب شود، مگر در مواردی که تیتر هدف خاصی را دنبال می کند.
- از شکستن واژه ها در تیتر باید پرهیز کرد.
- هرچه تیتر کوتاهتر باشد به شرط آنکه مهمترین مطلب را به طور دقیق برساند، بهتر است.
- از نوشتن حروف اضافه و برخی واژه ها مانند «به»، «برای»، «با» در ابتدای تیتر باید خودداری کرد.
- شکل ظاهری تیتر را از نظر انتخاب واژه های مشابه باید در نظر گرفت.
- - همانا لید «تیتر نقلی» به صورت «نقل قول مستقیم» تنها در صورتی مجاز است که تیتر ویژگی های بالا را داشته باشد.
- در غیر این صورت باید مفهوم مطلب را به صورت «نقل قول غیرمستقیم» برای تیتر نوشت.
- در آخر تیتر «نقطه» و «علامت سوال» و «علامت تعجب» قرار نمی گیرد.
- واژه ها باید در تیتر به گونه ای نوشته شود که دوخوانی به وجود نیاید.
- برای خلاصه کردن به جای گفت در رو تیتر از (:) دو نقطه استفاده شود. ولی دیگر «گفت» را نمی نویسیم.
- تیتر باید ضرب آهنگ قشنگ داشته باشد.
- تیتر باید مستقل از خبر باشد. یعنی اگر در تیتر نوشتیم نیویورک تایمز: ایران آمریکا را به مسخره می گیرد. در لید ننویسیم: این روزنامه افزود: بلکه باید بنویسیم روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز...
- تیتر باید بازتاب لحن خبر و گزارش و مقاله باشد.
- تیتر جوهره و روح خبر و ماندگارترین قسمت خبر در ذهن مخاطب است و باید خلاصه مهمترین مطلب خبر باشد.
- - تیترنویسی یکی از فنی ترین، حرفه ای ترین و در عین حال شیرین ترین کارهای تهیه خبر است. تیتر اگر اصولی و با علم به ویژگی های مخاطب و متناسب با موضوع انتخاب شود می تواند بسیاری از مخاطبان بی تفاوت نشریات را نیز جذب کند.
- تیتر جمله ای است که در خلاصه ترین شکل ممکن قصد دارد، پیامی مرتبط با متن خبر را به مخاطب منتقل کند.
- تیتر باید به گونه ای باشد که در آن به اندازه نیاز و فقط به مهمترین عناصر شش گانه خبری اشاره شود.
- تیتر باید کوتاه، جامع و مانع، مختصر و مفید، منطبق و هماهنگ با خبر، جاذب و جالب، روشن و دقیق، روان و سلیس و بدون ابهام باشد.
- تیتر باید به گونه ای باشد که نوع، موضوع و ارزش های خبری را بیان کند.
انواع تیتر:
1- تیترهای مبتنی بر نقل قول: این نوع تیترها از تیترهای رایج به حساب می آیند.
در این نوع تیترها منبع خبر هم آورده می شود تا سندیت داده شود. این منبع می تواند در آغاز نقل قول یعنی در ابتدای تیتر و یا در بالای تیتر تحت عنوان روتیتر جا بگیرد.
مثال:
رئیس جمهور:
ایران در مقابل فشارهای آمریکا کوتاه نمی آید.
2- تیترهای دو پله (دوتیتری): از جمله تجربه های مربوط به تنظیم خبر به حساب می آیند. در این گونه تیترها دو تیتر جداگانه اما در پیوند با یکدیگر زده می شود و یا چند موضوع به طور همزمان به اطلاع خواننده می رسد.
مثال:
پافشاری ایران برای تشکیل کنفرانس اسلامی
جبهه دوم علیه آمریکا گشوده شد.
3- تیتر استنباطی: تیترهای استنباطی (برداشتی) در واقع استنباط صحیح تیترنویس از خبر یا مجموعه ای از اخبار و گزارش های خبری تلفیقی است. در تیترهای استنباطی، تیترنویس عصاره خبر را به صورت یک جمله بازگو می کند و در واقع مفهوم را بیان می دارد.
مثال:
بیعت مجدد مردم با ولی امر مسلمین در روز جمعه 29 خرداد
ادامه موضوع تیترنویسی را در شماره آینده دنبال خواهیم کرد.