هفته بیست و دوم:...( "دوری از تبذیر")...
احسنت
توکل برخدا
من هم قول می دهم که از تبذیر دوری کنم.
بعضی در محضر امام صادق(ع) خرما خوردند و هسته آن را دور انداختند (در حالی که هستهها قابل استفاده بود) امام(ع) فرمودند: این تبذیر است و خدا فساد را دوست ندارد
امام صادق(ع): اسراف آن است که مال تلف شود و به بدن ضرر بزند (مثل زیادهخوری)
امام صادق(ع): دور ریختن آبی که پس از مصرف زیاده آمده اسراف است
امیرالمؤمنین(ع): کسی که بخورد چیزی را که نباید بخورد و بپوشد چیزی را که نباید بپوشد و خریداری کند چیزی را که نباید بخرد اسراف کننده محسوب میشود
امام صادق(ع): مرکبی را که به بیست درهم، میتوان خرید اگر به جای آن مرکب هزار درهمی بخرد اسراف است
ممنونم که یاد آوری کردید خیلی به موقع ومورد نیاز بود یه دنیا تشکر
من هم متعهد می شوم از تبذیر دوری کنم
با سلام خدمت همه راسخونی های عزیز
متأسفانه با این که مسلمان هستیم ولی در خیلی از موارد اسراف و تبذیر می کنیم
نمونه بارزی از این تبذیرها در مجالس عروسی - مهمانی ها و حتی در مراسم ترحیم
آماده کردن چند نمونه غذا- تهیه غذای بیش از اندازه و ..... نمونه ای از ریخت و پاشها در مراسم عروسی و مهمانی هاست
به نظر بنده تهیه دسته گل طبیعی در مراسم عزاداری - دادن شام در مراسم ترحیم نمونه ای تبذیر در این نوع مراسمات است اگر هزینه این موارد صرف امور خیریه شود هم گره ای از مشکلات نیازمندان رفع می شود و هم ثوابی به مرحوم می رسد
این جور کارها نیاز به فرهنگ سازی و تبلیغات دارد
متأسفانه سیمای جمهوری اسلامی در ترویج فرهنگهای غلط بخصوص ریخت و پاش های بی مورد و مصرف گرایی نقش بسزایی دارد که باعث بسی تآسف است
امید است روزی شاهد باشیم فقط اسم مان مسلمان نباشد به معنی کلمه مسلمان باشیم
رابطه اسراف و تبذير و دوري از خدا:
انسان داراي ابعاد روحي فراوان ميباشد. هر بُعد روحي انسان در بُعد ديگر او تأثير گذار است. زماني كه آدمي خود را به اسراف كردن و زيادهروي عادت دهد، كمكم اين عمل براي او عادت و ملكه ميشود؛ در اين صورت خصلت زشت و ناپسند اسرافكاري پس از مدتي بر روي ابعاد روحي او تأثير گذاشته و سبب دوري او از خداوند ميشود.
اسراف و تجاوز از چهارچوب تعيين شده در امور مادي و معنوي موجب كمرنگ شدن احكام ديني و الهي در مقابل انسان و در نتيجه موجب تكذيب حق ميشود. اينجاست كه انسان به تدريج از خداوند دور شده و از نعمت هدايت الهي محروم ميگردد. اين يك سنت قطعي كه هدايت معنوي در پرتو عمل به دستورات خداوند و پرهيز از گناه و دوري از محرمات بدست ميآيد؛ در غير اين صورت فراموشي ياد خداوند به تدريج به وجود ميآيد و زندگي فردي و اجتماعي انسان را دچار سردرگمي و بيهدفي ميكند. در اين صورت اعتماد به همديگر كمرنگ شده و روحية ايثار و فداكاري از جامعه رَخت برميبندد، محبّت و عاطفه كاهش پيدا ميكند و مردم در كارهاي خلاف شرع و اسراف از همديگر سبقت ميگيرند.
اسراف عاملي مهم در دور شدن دلها از اعمال پسنديده است و باعث زياد شدن فاصله طبقاتي ميگردد. به واسطة اسراف انسان نسبت به احساسات و عواطف و مشكلات مردم بي تفاوت ميشود و روح آدمي از خداوند هر روز دورتر شده و به منجلاب گناه و معصيت نزديكتر ميشود و راه شيطان را در پيش ميگيرد. در اين حال انسان مصداق آية 27 سوره اسراء شده كه خداوند ميفرمايد:
«إنَّ المُبذرِين كانوا إخوان الشَّياطين»
همانا تبذيركنندگان، برادران شياطينند.
در روايات بسياري ائمه معصومين (عليهمالسّلام) نيز به ميانهروي و دوري از اسراف امر فرمودند؛ امام صادق (ع) در اين زمينه ميفرمايند:
«إنَّ القَصْدَ أمْرَ يُحِبُّهُ اللهُ و إنَّ السَّرَفَ يَبْغُضُهُ حَتّي طَرْحُكَ النَّواة فإنّها تُصْلُحْ لِشَيءٍ وَ حَتّي صَبُّكَ فَضَّلَ شَرابكَ »
ميانهروي امري است كه خداوند دوست ميدارد واسراف مبغوض خداوند ميباشد حتي انداختن هستة خرما و استفاده زياده از آب - چرا كه از نظر ايشان هستة خرما نيز كاربرد فراوان دارد.
حضرت علی علیه السلام:
«از جمله نشانه های برخورداری از نعمت عقل، دوری از تبذیر و اسراف و داشتن حسن تدبیر است».
يكي از مسلمانان مدينه كه داراي چند كودك بود، و شش غلام داشت، در بستر مرگ قرار گرفت. قبل از مرگ خود به خاطر جلب پاداش الهي، شش غلامش را آزاد نمود. پس از آن كه از دنيا رفت، مسلمانان پس از غسل و تكفين، او را به خاك سپردند. سپس ماجراي او را در مورد آزادسازي غلامان، و فقر فرزندانش به آن پيامبر(ص) خبر دادند. حضرت فرمود: «اگر من اطلاع مي يافتم نمي گذاشتم جنازه او را در قبرستان مسلمانان دفن كنيد، زيرا او كودكان خود را از ثروتش بي نصيب نمود، و آنان را فقير و بي پناه گذاشت، تا دست گدايي به سوي مردم دراز كنند.»
براين اساس پيامبر(ص) از هرگونه تبذير و زياده روي در انفاق اموال بر حذر مي داشت و اجازه نمي داد تا شخصي به گونه اي رفتار كند كه مصداق تبذير باشد. در ماجراي ابولبابه (گفتن يك راز نظامي حكومت اسلامي به يهوديان) وي به گناه خود پي برد و توبه حقيقي كرد و پس از مدتي آيه 201 سوره توبه در پذيرش توبه او از جانب خداوند نازل شد، پيامبر(ص) با تلاوت آن آيه، به او بشارت داد. ابولبابه به پيامبر(ص) عرض كرد: اجازه بده به شكرانه قبول شدن توبه ام، نصف اموالم را انفاق كنم. پيامبر(ص) اجازه نداد. او عرض كرد: اجازه بده يك سوم آن را انفاق كنم، پيامبر(ص) اجازه داد.
امام صادق(ع) نيز در ذيل آيه «ولا تبذر تبذيرا» در پاسخ سئوال كننده اي فرمود: «من انفق شيئا في غيرطاعه الله فهو مبذر و من انفق في سبيل الله فهو مقتصد»؛ كسي كه در غير راه اطاعت فرمان خدا مالي انفاق كند، تبذيركننده است و كسي كه در راه خدا انفاق كند، ميانه رو است. (بنا بن نقل تفسير صافي در ذيل آيه 92 سوره اسراء).
امير مومنان علي(ع) مي فرمايد: «الا ان اعطاء المال في غير حقه تبذير و اسراف و هو يرفع صاحبه في الدنيا و يضعه في الاخره و يكرمه في الناس و يهينه عندالله»؛ آگاه باشيد مال را در غير مورد استحقاق، صرف كردن، تبذير و اسراف است، ممكن است اين عمل انسان را در دنيا بلندمرتبه كند اما مسلما در آخرت پست و حقير خواهد كرد. در نظر توده مردم ممكن است سبب اكرام گردد اما در پيشگاه خداوند موجب سقوط مقام انسان خواهد شد. (نهج البلاغه، خطبه 621).
باز علي(ع) فرمود: «من اشرف الشرف الكف عن التبذير والسرف»؛ از بلندمرتبه ترين شرافت هاي دوري از اسراف و تبذير است. (غرر و در رآمدي، ج6، ص24).
و نيز آن حضرت فرمود: «عليك بترك التبذير و الاسراف و التخلق بالعدل و الانصاف»؛ تبذير و اسراف را ترك كن و به خصلت عدل و انصاف متخلق باش. (غرر و درر آمدي، ج4، ص392).
از نظر قرآن و روايات، هرگونه ريخت و پاشي كه به معناي صرف بيهوده مال و ثروت باشد و يا موجبات سختي و تنگدستي خود و خانواده را فراهم آورد به عنوان مصداقي از مصاديق تبذير شناخته شده و اجازه چنين رفتار ضداقتصادي به هيچ كس داده نمي شود.
در حوزه مسائل كلان اجتماعي و حكومتي مي توان با تاسف اعلام كرد كه رفتارهاي برخي از مديران و دولتمردان رنگ و بوي تبذير و اسراف دارد و در شرايطي كه كشور در تنگناهاي مالي و اقتصادي است، برگزاري مثلا همايش هاي متعدد و بي فايده و يا كم فايده چه لزومي دارد و متاسفانه بعضا در همين سمينارها و كنفرانسها كه ميليونها تومان صرف برپايي آنها مي شود شاهد ريخت و پاشها و تبذيرهاي اندوهبار هستيم كه اين رفتار با شعار امسال كه اصلاح الگوي مصرف است در تضاد مي باشد.
مخصوصا دوری از اسراف در وقت و جوانی که در قیامت سوال میشود
ریخت وپاش نامیمون آگاه باشید که بخشیدن مال (بیت المال)در مورد ناشایست اسراف وتبذیر است واسراف گر چه صاحبش را در دنیا بالا میبرد ولی در آخرت ساقطش مینماید ودر میان مردم عزیز میداردولی در نزد خداپست وخوارش میسازد نهج البلاغه خ 126
اللهم عجل لولیک الفرجـــــــــــــــــــــــــ
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه مشارکت کنندگان محترم در طرح ذوالکفل (دوری از تبذیر )
امتیازات طرح ذوالکفل (دوری از تبذیر) به شرح جدول ذیل تقدیم می گردد:
با تشکر از
-کلیه مشارکت کنندگان محترم
-مدیران گرامی تالار سرکار "tahmores" و جناب "hoseinh1990" به جهت ایجاد و مدیریت مباحث
امتیازات تقدیم گردید
200 امتیاز بپاس زحمات جناب hoseinh1990 از جانب روابط عمومی به نامبرده تقدیم گردید
|
ردیف |
امتیازات |
کاربران |
|---|---|---|
|
1 |
40 |
alirezaheydari64 |
|
2 |
40 |
asheq1hazrat |
|
3 |
40 |
bigharar |
|
4 |
30 |
borkhar |
|
5 |
40 |
farshon |
|
6 |
30 |
goodby |
|
7 |
40 |
javadtel |
|
8 |
40 |
mahdyyar110 |
|
9 |
30 |
maryamjoon |
|
10 |
40 |
mgmoheby1 |
|
11 |
30 |
Mohammadtorres |
|
12 |
40 |
nmzohy |
|
13 |
30 |
omiddeymi1368 |
|
14 |
30 |
Tashakor |
|
15 |
50 |
Yarabyarabyarab |
از راسخونی عزیز yarabyarabyarab بخاطر پیشهاد موضوع این هفته تشکر می کنیم و برای این دوست عزیز اروزی سلامتی و طول عمر با عزت داریم
با توجه به هدف که در این طرح ذکر شده دوستانی که فعال تر هستند و به تعهد خود عمل می کنند
ان شاء الله پاداش اصلی و هزاران برابر با ارزشتر را از خداوند خالق یکتا و مولا امام زمان (عج)
دریافت می نمایند
با تشکر از کلیه همراهان عزیز و گرامی