مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی
دوستان یه تحقیقی نمایندآیادرحال حاضراین طرح هنوزهم اجرامیشه؟
سلام بله فکر می کنم اجرا میشه چون نزدیک خونه ما یه مهدیه بزرگ هست که کلاسای زیادی داره یکیش همین نهضته
کلا طرح خوبیه یکی از اقوام
هر موقع خونشون میرم دفترای نهضتش رو میاره و گاهی برام می خونه در حد خیلی کم می تونه یه چیزهایی بخونه و این خودش غنیمته
نهضت سواد آموزی به نظر من واقعا ایده جالبی بود و تونست به بی سوادان کمک زیادی کنه من کسی رو میشناسم که اصلا سواد نداشت وکمی در کلاس های نهضت شرکت کرد و الانم تا حالا چند با تونسته معنی قرآن رو دوره کنه که من هم که باسوادم این کارو نکردم و می گه خیلی چیزا از معنی قرآن فهمیدم
با این که مادانش اموزان الان در نهضت درس نمیخونیم امابسیار به اون مدیونیم ومفید بوده به چندین دلیل:
1-معلمان ما در دوره ی دبستان ازنوجوانی بیسواد بودند واکثرن پس از رفتن به نهضت سواد اموختند که بتوانن به ما درس اموزش بدهند
2-با تعاریف دیگران در زمان شاهنشاهی بسیار مدرسه کم بوده و هر کس خواندن ونوشتن بلد بوده در ان زمان اعجوبه ای حساب میشده!
3-باعث افزایش کار میشده.
4-و...
سوادآموزی از دیدگاه امام راحل و مقام معظم رهبری
سوادآموزي از نگاه امامخميني(رحمت الله علیه)
از جمله حوايج اوليه براي هر ملت كه در رديف بهداشت و مسكن بلكه مهمتر از آنهاست، آموزش براي همگان است. متأسفانه كشور ما وارث ملتي است كه از اين نعمت بزرگ در رژيم سابق محروم و اكثر افراد كشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نيستند، چه رسد به آموزش عالي.
مايه بسي خجالت است كه در كشوري كه مهد علم و ادب بوده و در سايه اسلام زندگي ميكند كه طلب علم را فريضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد.
ما بايد در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته كشورمان را به فرهنگ مستقل و خودكفا تبديل كنيم و اكنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشريفات خستهكننده براي مبارزه با بيسوادي به طور ضربتي و بسيج عمومي قيام كنيم تا انشاءالله در آينده نزديك هر كس نوشتن و خواندن ابتدايي را آموخته باشد. براي اين امر لازم است تمام بيسوادان براي يادگيري و تمام خواهران و برادران باسواد براي ياد دادن به پاخيزند.
برادران و خواهران ايماني! براي رفع اين نقيصه دردآور بسيج شويد و ريشه اين نقص را از بن بركنيد.
تعليم و تعلم عبادتي است كه خداوند تبارك و تعالي ما را به آن دعوت فرموده است.
ائمه جماعات شهرستانها و روستاها مردم را دعوت نمايند و در مساجد و تكايا باسوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود ياد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصي اعضاي باسواد خانواده، اعضاي بيسواد را تعليم كنند و بيسوادان از اين امر سرپيچي نكنند.
من از ملت عزيز اميد دارم كه با همت والاي خود بدون فوت وقت، ايران را به صورت مدرسهاي درآورند و در هر شب و روز و در اوقات بيكاري يكي دو ساعت را صرف اين عمل شريف نمايند. به پاخيزيد كه خداوند متعال با شماست.
امام حدود يك ماه قبل از پيروزي انقلاب در تاريخ 21/10/1357 فرمود: «ما مبارزه با بيسوادي را به نحو احسن اجرا خواهيم كرد».
ايشان ده روز بعد از فرمان نهضت سوادآموزي فرمود: «در رژيم سابق كه همهاش حرف بود يكي هم راجع به بيسوادي و اينها؛ وقتي رفتند معلوم شد كه مبارزهاي نكردند، بله آن كاري كه كردند اين است كه باسوادي را نگذاشتند ترقي بكند نه بيسوادها را سواددار كردند».
امام در حكم انتصاب نماينده خود در نهضت سوادآموزي فرمود: «بديهي است كه كمك و مساعدت دستاندركاران امر نهضت و وزارت آموزش و پرورش و استفاده از تمامي امكانات موجود، پيروزي شما را بر عفريت بيسوادي كه يكي از ميراثهاي شوم نظام طاغوتي است، سريعتر مينمايد».
سوادآموزي در كلام مقام معظم رهبری
برادران و خواهراني كه در نهضت سوادآموزي مشغول تلاش و خدمت ارزنده خود هستند، حقيقتاً كار بسيار بزرگ و فريضهفوتي و فوري و كاملاً حايز اهميتي انجام ميدهند. اميدواريم كه انشاءالله موفق باشند.
«تعليم نقش انبياست ـ «يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» ـ بلكه نقش خود وجود مقدس باري تعالي است ـ «عَلَّمَ الْاِنْسان ما لَمْ يَعْلَمْ»ـ و در مرتبه نازلتر، افراد بشر هستند كه به يكديگر تعليم ميدهند: يكي معلم است، يكي متعلم است».
شما و هر كس در هر نقطهاي كارش اين باشد كه به مردم چيزي ياد بدهد، حقيقت باارزشي را براي آنها روشن كند يا معرفتي بر معرفتهاي مردم بيفزايد، او داراي همين شأن معلمي است؛ اين خيلي محترم و معتبر و ارزشمند است.
دشمن سه هدف عقبماندگي علمي، عقبماندگي اقتصادي و شكستن يكپارچگي ملي را به جد تعقيب ميكند... در دو بخش از اين سه هدف، يكي از آماجهاي مهم معلميناند؛ هم در بخش پيشرفت علمي، هم در بخش وحدت اجتماعي.
هر چه علم پيشرفت كند، پايههاي ايمان ديني مستحكمتر خواهد شد. آن روزي كه شما به يك ذره خاك يا ذره سنگ به صورت يك جسم بسيط نگاه ميكنيد و ميگوييد خدا اين را خلق كرده، يك نوع ايمان داريد؛ اما آن وقتي كه تمام مولكولها و تمام ذرات و عناصر اتمي موجود در اين جسم را مشاهده كرديد ـ نظم آن را، تأثيرات آن را، حركت آن را، مهندسي پيچيده آن را، خواص آن را ـ و گفتيد خدا خالق اين است، معرفت و ايمان شما نوع ديگري خواهد بود.
علم براي امروز و فرداي ما حياتي است. ما هر كار ديگري بكنيم، اگر در علم تهيدست باشيم، آن كارها، كارهاي عقيم و بيعاقبتي خواهد بود.
هر كجاي دنيا كه علمي وجود دارد و ميتوان از آن استفاده كرد و براي رفتن ما محذوري وجود ندارد، بايد رفت و علم را براي ملت و كشوري كه متعلق به آن هستيم، به دست آورد.
يك ملت با اقتدار علمي است كه ميتواند سخن خود را به گوش همه افراد دنيا برساند؛ با اقتدار علمي است كه ميتواند سياست برتر و دست والا را در دنياي سياسي حايز شود. اقتصاد هم به دنبال اينها به دست ميآيد؛ پول تابع توانايي است. امروز اينطوري است؛ علم را ميشود به پول تبديل كرد و از لحاظ اقتصادي هم قوي شد. اين جايگاه علم است.
ما امروز در كشورمان به پيشرفت علم نياز داريم. امروز اگر براي علم سرمايهگذاري و مجاهدت نكنيم، فرداي ما فرداي تاريكي خواهد بود.
هر چه ميتوانيد علم بياموزيد.
نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگي بشر، به عالم طبيعت و به عالم وجود، نگاهي است كه معرفت نويني را در اختيار انسان ميگذارد. اين نگاه زيربنا و قاعده و مبناي تحقيقات علمي در غرب نبوده... . در جهانبيني ما، علم از دل دين ميجوشد و بهترين مشوق علم، دين است. ديني كه ما ميشناسيم، جهانبيني دينياي كه ما از قرآن ميگيريم، تصويري كه ما از آفرينش و از انسان و از ماوراءالطبيعه و از توحيد و از مشيت الهي و از تقدير و قضا و قدر داريم، با علم سازگار است؛ لذا توليدكننده و تشويقكننده علم است.
علم را اسلام قداست بخشيده، علم يك امر مقدس است؛ دنبال علم رفتن داراي قداست است... «العلم نور»؛ نور بودن علم بايد مورد نظر باشد.
يكي از موضوعهايي كه نميگذارند كشورهاي زير سلطه رشد كنند و به شدت مانع آن ميشوند، مسئله علم است؛ چون ميدانند علم ابزار قدرت است. خود غربيها با علم به قدرت رسيدند.
منبع: نورپورتال
تبریک روز سواد آموزی
هفتم دی ماه سال 1358 حضرت امام خمینی رحمه الله فرمانی مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی صادر کردند که از جمله کارهای مدبّرانه و حکیمانه ایشان بود و آثار و نتایج فراوانی به همراه داشت. تشکیل نهضت سواد آموزی نیز مانند خیلی از نهادها و ارگانهای کشور از ثمرات انقلاب اسلامی است که تحولی بزرگ در کشور ما پدید آورد. سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی، روز سواد آموزی نیز نام گذاری شده است. این روز بزرگ را به تمامی سوادآموزان و آموزگاران عزیز کشورمان تبریک می گوییم.
تعلیم و تربیت در اسلام
دین مبین اسلام که به عنوان آخرین و کامل ترینِ ادیان از سوی پروردگار به سوی بشر فرستاده شد، در همه زمینه ها و ابعاد دارای راهنمایی های جامع و کامل می باشد. یکی از مسائلی که در اسلام تأکید فراوانی بر آن شده است تعلیم و تربیت است. در زمینه تعلیم و تعلم و تربیت آیات و روایات بسیاری داریم که نشان دهنده اهمیت و جایگاه ویژه آموزش در مکتب آسمانی اسلام است. دین اسلام از همان آغاز به از بین بردن جهل و بی سوادی پرداخت و تعلیم و تربیت را به عنوان برنامه ای الهی و پسندیده به مردم معرفی نمود. اسلام دین بیداری، روشنگری و آگاهی است و هر نوع جهل و بی سوادی را محکوم می داند و همگان را به فراگرفتن دانش امر می کند.
عالمان و جاهلان
قرآن کریم در سوره زمر به ارزش علم اندوزی و برتری عالمان بر جاهلان اشاره کرده، می فرماید: «آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکسانند؟» در پایان این آیه هم می فرماید: تفاوت علم و جهل را نیز صاحبان اندیشه می فهمند. یکی از مهم ترین دعوت های انبیا فراخواندن به سوی دانش بوده است و آنان بیگانگی خود را با جهل در همه جا اعلام کرده اند.
سواد آموزی در حکومت های گذشته
با مراجعه به تاریخ کشورمان در می یابیم که در حکومت های گذشته آموزش همگانی نبوده و همه اقشار جامعه نمی توانستند از نعمت علم و تحصیل برخوردار باشند. در برخی حکومت ها جز درباریان و اشراف زادگان، دیگران از آموختن محروم بودند و در برخی دیگر تنها اغنیا می توانستند آموزش ببینند و طبقات محروم جامعه از فراگرفتن دانش بی بهره بودند. در نظام پلید پهلوی نیز با آن که در ظاهرْ تبلیغ فراوانی برای سواد آموزی می شد، اما این امر همگانی نبود و شمار چشم گیری از مردم در بی سوادی به سر می بردند و این همان چیزی بود که استعمار می خواست تا به راحتی بتواند به کشور تسلط همه جانبه پیدا کند.
بسیج همگانی برای مبارزه با بی سوادی
با طلوع خورشیدِ شب شکاف انقلاب اسلامی از افق کشورمان، ریشه ظلم و تباهی قطع شد و دست استعمارگران از مملکت عزیزمان کوتاه گردید. پس از فرمان حضرت امام خمینی رحمه الله مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی و بسیج همگانی برای از بین بردن بی سوادی در جامعه اسلامی، همه مردم عزم خود را عزم کردند تا شجره خبیثه بی سوادی را که در سرتاسر کشورمان ریشه دوانده بود قطع کنند و به جای آن نهال های سرسبز و با طراوت دانش بکارند. این امر با برنامه ریزی های دقیق و بردبارانه از صورت پذیرفت و کشور ما را در دنیا به کشوری باسواد تبدیل نمود.
خلاصه ای از فرمان امام رحمه الله مبنی بر تشکیل نهضت سواد آموزی
حضرت امام خمینی رحمه الله رهبر کبیر انقلاب در پیامی، درباره اهتمام به امر سواد آموزی فرموده اند: «ملت شریف ایران، از جمله نیازهای اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن، بلکه مهم تر از آنهاست آموزش بر همگان است... مایه بسی خجلت است در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می کند ـ که طلب علم را واجب دانسته است ـ از نوشتن و خواندن محروم باشد. باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم... تمامی بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن به پا خیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بُن برکنید... ائمه جماعات شهرستان ها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا، با سوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود یاد بدهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی، اعضای باسواد خانواده اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سرپیچی نکنند...».
مبارزه با بی سوادی
مردم کشورمان، همان گونه که امام راحل رحمه الله خواسته بودند، ایران را به صورت مدرسه ای، در آوردند و با تلاش های بی وقفه و شبانه روزی به امر تعلیم و تعلم پرداختند. از کودکان و نوجوانان گرفته تا پیران و سالخوردگان، همه و همه بر این مهم همت گماشتند و توانستند ظرف مدتی کوتاه، شمار زیادی از بی سوادان را آموزش دهند و گام مؤثری برای ریشه کن کردن بی سوادی در جامعه بردارند.
مبارزه با بی سوادی در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
«آن وقتی که در دنیا خبری از علم و سواد و درس و مشق و نشانه های تعلیم و تعلم وجود نداشت، اسلام و قرآن، با اقرأ شروع کرد و به قلم و نوشته سوگند خورد و اسیر جنگی را در مقابل یاد دادن چند کلمه آزاد کرد. این متعلق به چهارده قرن پیش است. همان کارهای اسلام و نبی مکرّم ما صلی الله علیه و آله وسلم موجب شد که جامعه امّی عرب در زمانی که اروپای امروز هیچ خبری از علم و دانش نداشتند، دارنده بزرگ ترین دانشگاه ها و بزرگ ترین دانشمندان و فارابی ها و ابن سیناها و محمّد بن زکریاها و ابوریحان ها و دیگران و دیگران شود؛ یعنی در صدر اسلام مبارزه با بی سوادی و تحریص و تحریض به علم و دانش، جامعه اسلامی را حدود هفت، هشت قرن از همه دنیای متمدن آن روز جلوتر برد. البته بعد ما رجعت کردیم. مسلمانان تنبلی کردند و کار ما به این جا رسید. ولی حالا می توانیم دوباره شروع کنیم. دوباره انقلاب شد، دوباره اسلام سرکار آمد و حالا دیگر بی سوادی معنی ندارد».
مجاهدان عرصه آموزش
سوادآموزان و زحمت کشان نهضت سواد آموزی مجاهدانی خستگی ناپذیرند که با سلاح دانش و توشه ایمان و بردباری به میدان مبارزه با جهل و بی سوادی قدم گذاشته و به امر مولا و مقتدایشان سرسپرده اند. خداوند در قرآن برای کسانی که در راه او جهاد می کنند مقام رفیع و درجه ای عظیم بر شمرده است و بی شک مقام این مجاهدان نیز که فرمان خدا و رسول گرامی اش را گردن نهاده اند، نیز رفیع و والا خواهد بود.
سفارش های حضرت امام رحمه الله به سوادآموزان
«شماهایی که امروز همت این معنا را گماشتید که مردم را سواد آموزی کنید، توجه داشته باشید که ارزش کار شما ارزشی است که قرآن کریم این ارزش را تصدیق فرموده است. لکن در کنار این آموزش، پرورش هم باشد، دعوت به تقوا هم باشد. آموزش تنها نباشد؛ آموزش و تربیت باشد. انسان تا آخر عمرش، هم به علم احتیاج دارد، هم به آموزش، و هم به پرورش. این که بعضی از اشخاص گمان می کنند که ما دیگر وقت درس خواندنمان گذشته است، این صحیح نیست. درس، یک وقت معین ندارد. علم یک وقت معین ندارد. اگر انسان در حال احتضار هم یک کلمه یاد بگیرد بهتر از این است که جاهل باشد. این طور نباشد که شما که آنها را تعلیم می دهید و ان شاء اللّه موفق خواهید بود، غفلت از تربیت، از این غفلت نکنید. آن جمله هایی که می خواهید یادشان بدهید، جمله هایی باشد که دعوت به تقوا شده، دعوت به مکارم اخلاق شده».
حقوق طالب دانش در کلام امام سجاد علیه السلام
امام سجاد علیه السلام حق دانش پژوهان را بر استاد در کلامی زیبا به خوبی ترسیم کرده است. آن حضرت فرموده اند: «حق آن که از تو دانش می آموزد، آن است که بدانی خداوند، عزوجل، تو را در دانشی که به تو داده و گنجینه های آن را بر تو گشوده، سرپرست آنان قرار داده است. اگر در آموزش مردم، نیک از عهده بر آمدی و با آنان درشتی نکردی و تنگ نگرفتی، خداوند از فضلش تو را فزونی بخشد و اگر دانش را از مردم باز داری و یا هنگام درخواستِ دانشت با آنان درشتی کنی، بر خدای، عزوجل، سزاست که دانش و عظمت را از تو بگیرد و تو را از دل ها بیندازد».
آداب آموزش
همان گونه که در روایات آمده است، آموزش آدابی دارد که هر آموزگار و سواد آموزی باید مؤدَّب به این آداب باشد تا در کار خویش موفق شود. اخلاص، فروتنی، مرافقت و نرمی، و بزرگداشت شاگرد از آن جمله است. حضرت امام خمینی رحمه الله در سفارش به سوادآموزان می فرماید: «شما از آن بچه کوچکی که پیشتان می خواهد سواد آموزی کند تا آن پیرمرد و پیرزنی که با عصا می آید پیشتان ـ و ان شاءاللّه بیاید ـ علم را، آموزش را، با حوصله تمام، (چون به این قسم از مردم حوصله لازم است) با صبر تمام آموزش بدهید و در ضمنِ این آموزش آن پَرِ دیگر را هم تقویت کنید که تقواست. یعنی جمله هایی که انتخاب می کنید برای این که آنها را یاد بدهید، جمله هایی باشد که در آن تقوا هم ذکر باشد».
نهضت سواد آموزی در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
«برادران و خواهران نهضت سوادآموزی بدانند که در حال جهادند. به شهرها و روستاهای دورافتاده رفتن، و درِ خانه ها را زدن و در مساجد کلاس تشکیل دادن و بدون چشمداشتِ احسنت و تشکری علم و سواد را ـ که ارزنده ترین هدیه هاست ـ به مردم دادن یک جهاد است. بی سوادی برای همه جوامع انسانی یک لکه ننگ است، اما برای یک جامعه مسلمان انقلابی، در این دوران و عصر پر زحمت که قدرت های بزرگ از بی سوادی و ناآگاهی مردم استفاده می کنند، بیشتر مایه ننگ است. نمی خواهم به بی سوادان اهانت کنم، امّا بی سوادی واقعاً لکه ننگی است. خود بی سوادان، و در کنار آنان با سوادان، تلاش کنند که این لکه ننگ را بشویند».
حضرت امام(س) علم آموزی را عبادت و از حوائج ضروری و اولیه زندگی افراد می شمارند. آن بزرگوار همچنین، مردم را به قیام عمومی برای ریشه کن کردن مشکل بی سوادی، که آن را در کشوری همچون ایران مایه شرم می داند، فرا می خواند.
تعلیم و تربیت، اساس نظام فکری اسلام است. هدف تعلیم و تربیت اسلامی، تربیت انسان مهذب است و همه برنامه ریزی و فعالیت های برنامه ریزان و معلمان باید برای تحقق این هدف سازماندهی شود تا از این طریق بتوانیم صلح و صفا و سعادت را برای همیشه به جامعه اسلامی مان برگردانیم. دانش آموزی از نگاه اسلام، ابزار دانایی است. از همین رو اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است.
امام خمینی(س) آن پیشوای علم و حکمت نیز با اقتدا به سیره نبوی و سنت علوی و با توجه به قدرت سترگ سلاح دانش در جامعه اسلامی، در هفتم دی 1358 با فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی، امت مسلمان ایران را متوجه این عزم ملی و فرهنگی کرد و فرمود: « تعلیم و تعلم، عبادتى است که خداوند تبارک و تعالى ما را بر آن دعوت فرموده است.» (صحیفه امام، ج11، ص: 447)
حضرت امام خمینی (س) در سخنان خود به مناسبت تأسیس نهضت سوادآموزی فرمود: «از جمله حوایج اولیه براى هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست آموزش براى همگان است. مع الأسف کشور ما وارث ملتى است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم؛ و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالى.» (صحیفه امام، ج11، ص: 446)
در متن پیام حضرت امام خمینی(س)، دو هدف ارزشمند قرار دارد که می تواند علت تأکید ایشان برسوادآموزی باشد: 1. اهداف کوتاه مدت که شامل آموزش همگانی خواندن و نوشتن به عنوان فریضه ای الهی و رفع محرومیت زدایی از قشر بی سواد جامعه است. 2. اهداف بلندمدت که ارتقای آگاهی و دانش بزرگ سالان نوسواد در زمینه های گوناگون و تبدیل فرهنگ وابسته کشور، به فرهنگی مستقل است و به استقلال فرهنگی و علمی کشور می انجامد.
حضرت امام(س) علم آموزی را عبادت و از حوائج ضروری و اولیه زندگی افراد می شمارند. آن بزرگوار همچنین، مردم را به قیام عمومی برای ریشه کن کردن مشکل بی سوادی، که آن را در کشوری همچون ایران مایه شرم می داند، فرا می خواند. ایشان در پیامی که در هفتم دی ماه سال 1358 صادر کردند، فرمودند: « مایه بسى خجلت است که در کشورى که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگى مىکند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم.» (صحیفه امام، ج11، ص: 446)
جامعه ای سعادتمند است که به سلاح علم و ایمان مجهز باشد. دین بدون علم، ملعبه دست منافقان زیرک و علم بدون دین، همواره در انحراف بوده است. بنابراین وظیفه مربیان، آن است که این دو بال را به طور موزون و هماهنگ در سوادآموزان تقویت کنند، تا از این طریق بتوانیم جامعه متعادل و سعادتمندی داشته باشیم.
سواد آموزی به توفیق فرمان امام خمینی (س) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و از آن پس در شمار مقدس ترین آرمانهای انقلاب اسلامی در آمد.به حتم، چنین آرمان مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم ترین اهداف و برنامه های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.
نیاز به توصیه و توجیه نیست؛ زیرا همگان می دانند که آموختن تنها دستاویز انسان در سراشیب نشناختن و ندانستن است. اما همتی بلند می خواهد و توفیقی مداوم.در دین و آیینی که تعلیم و تعلم، عبادت است، جستجوی دانش، فریضه و عالم ارجمندترین کس در میان مردم است، محرومیت از خواندن و نوشتن، بخشودنی نیست.
تشکیل نهضت مقدس سوادآموزی، اقتضای روح و مرام انقلاب اسلامی بود و اگر چنین نبود، جای هزار شگفتی و تاسف بود. به یمن فرمان امام خمینی (س) پایه و اساس نهضتی گذارده شد که در هر گام، طاغوتی را شکست و در هر مرحله توفیقی به چنگ آورد.
این هدف ها در پیام تاریخی امام امت که روز هفتم دی ماه سال ۱۳۵۸ به این مناسبت صادر فرمودند، بیان شده است: «ملت شریف ایران، شما مى دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتورى و ظلم، تبلیغات بى محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتى که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود مى شد که در اوج ترقى است. از جمله حوایج اولیه براى هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنهاست آموزش براى همگان است. مع الأسف کشور ما وارث ملتى است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم؛ و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالى. مایه بسى خجلت است که در کشورى که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگى مى کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم. و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده، براى مبارزه با بی سوادى به طور ضربتى و بسیج عمومى قیام کنیم تا ان شاء اللَّه در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایى را آموخته باشد. براى این امر، لازم است تمام بیسوادان براى یادگیرى و تمام خواهران و برادران با سواد براى یاد دادن بپاخیزند، و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات بپاخیزد و از قرطاسبازى تشریفات ادارى بپرهیزد. برادران و خواهران ایمانى، براى رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بُن بر کنید. تعلیم و تعلم، عبادتى است که خداوند تبارک و تعالى ما را بر آن دعوت فرموده است. ائمه جماعات شهرستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا، با سوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود یاد بدهند و منتظر اقدامات دولت نباشند، و در منازل شخصى، اعضاى بی سواد را تعلیم کنند و بیسوادان از این امر سرپیچى نکنند. من از ملت عزیز امید دارم که با همت والاى خود، بدون فوت وقت، ایران را به صورت مدرسهاى درآورند، و در هر شب و روز و در اوقات بیکارى یکى- دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند.» (صحیفه امام، ج11، ص:446 و 447)
اهمیت مبارزه با بی سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش تمام کشورهای جهان، و به خصوص جوامع در حال توسعه، از دیرباز به اهمیّت این امر پی برده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه های گسترده ای برای مبارزه با بی سوادی به انجام رسانده است. تشکیل نهضت سوادآموزی و فعالیت ها و موفقیت های آن در صحنه های بین المللی، شاهد گویایی بر این ادعاست. امید می رود تلاش گسترده و همگانی مردم و مسئوولان دلسوز، به ویژه دست اندرکاران این نهاد بزرگ، پدید آمدن ایرانِ باسواد و با فرهنگ را به زودی امکان پذیر سازد.
نهضت سواد آموزی بعد از تاسیس با فعالیت حجتالاسلام و المسلمین محسن قرائتی و دیگر افراد دلسوز قشر وسیعی از افراد بی سواد جامعه را با سواد کردند. در متن پیام حضرت امام (ره) دو هدف ارزشمند و گرانسنگ تبیین شدهاست: الف) کوتاه مدت: آموزش خواندن و نوشتن به افراد محروم از نعمت ارزشمند سواد ب) بلند مدت: ارتقاء آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینههای مختلف و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا سازمان نهضت سواد آموزی با اجرای طرحهای مختلف از جمله طرح بسیج سواد آموزی توانست هدف کوتاه مدت فرمان تاریخی امام (ره) را در ربع قرن گذشته محقق نماید و نرخ با سوادی کشور را در جمعیت ۶ ساله و بالاتر از ۵/۴۷ در صد در سال ۱۳۵۵و۸۵ درصد در سال ۱۳۸۰ افزایش دهد و در راستای نیل به اهداف بلند مدت، با شروع آموزشهای توسعه (آموزشهای پس از سواد) فصل جدیدی از کتاب زرین انقلاب شکوهمند اسلامی رقم خورده و اکنون که در صد قابل توجهی از افراد بزرگسال جامعه در گروه سنی زیر ۴۵ سال (گروه مولد جامعه) با سواد شدهاند. آموزشهای توسعه در ابعاد مختلف فرهنگی مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هدف کاربردی کردن سواد وبرنامههای پس از سوادآموزی، اطلاعی رسانی و آگاه سازی و آموزش حرفهای درآمدزا به مورد اجرارگذاره شدهاست. مدیریت نهضت سواد آموزی استان اصفهان در مدت بیست وپنج سال فعالیت درخشان خود موفق شده نرخ با سوادی استان اصفهان را از ۹/۵۲ در صد در سال ۱۳۵۵و۹/۹۱درصددرسال ۱۳۸۱ افزایش دهد و مقام دوم رشد نرخ با سوادی کشور را به خود اختصاص دهد.
این سازمان تاکنون پنج مدال افتخار از یونسکو و آیسسکو دریافت کردهاست.
سلام به همه دوستان و تشکر بابت همراهیتون توی این تاپیک .
لیست امتیازات مبحث 31 طرح صالحین (نهضت سواد آموزی)
ضمن عرض تشکر، امتیازات درخواستی تقدیم گردید
بپاس زحمات مدیر محترم مبحث 31، جناب zahra7720 ، مطابق با قوانین طرح صالحین، 200 امتیاز تقدیم شد
روابط عمومی راسخون
| نام کاربری | امتیاز | |
|---|---|---|
| 2 | nargesi | 30 |
| 3 | masoudranjbar | 30 |
| 4 | mhn1592 | 30 |
| 5 | mohammadhoseinshokri | 10 |
| 6 | haj114 | 10 |
| 7 | mansoor67 | 50 |
| 8 | siryahya | 30 |
| 9 | yasin69 | 30 |
| 10 | yarabyarabyarab | 40 |
| 11 | farshon | 40 |
| 12 | onlygod260 | 40 |
| 13 | aboalfazlm | 40 |
| 14 | aghjeh | 50 |
| 15 | mghjkhhjiu | 20 |
| 16 | maryamr | 30 |
| 17 | majidbarati | 50 |
| 18 | mrt4636 | 40 |
| 19 | aminerezayi | 30 |
| 20 | mina_k_h | 40 |
| 21 | mohammadtorres | 30 |
| 22 | abbaslib | 40 |
| 23 | muhammad_mahdi | 30 |
| 24 | arseyfi | 50 |
| 25 | sabrezinab | 20 |
| 26 | omiddeymi1368 | 40 |
| 27 | lenditara1 | 30 |
| 28 | yahagg118 | 20 |
| 29 | xplod2012 | 30 |
| 30 | maryamjoon | 50 |
| 31 | rohallah | 30 |
| 32 | leilamm | 20 |
| 33 | adelmoh | 30 |
| 34 | agayempor | 30 |
| 35 | ahmadfarm | 20 |
| 36 | saharjoon | 30 |
| 37 | arsenal007 | 10 |
| 38 | hoseinh1990 | 30 |
| 39 | parisaexp | 30 |
| 40 | shokaraneh | 30 |
| 41 | batlagh0007 | 30 |
| 42 | nazaninfatemeh | 20 |
کلاس های سواد آموزی تو منطقه ی ما برگذار می شد ولی خیلی وقته که اصلا حرفی از نیست.
سلام
از کلیه شرکت کننده ها تشکر قدردانی میکنم و امیدوارم که همیشه پیروز و سربلند و سر زنده باشند .
همچنین از کاربر و ایجاد کننده مبحث zahra7720 تشکر ویژه دارم
باا تشکر
ضمن عرض سلام و ادای احترام
در پایان این مبحث مفید و کاربردی از کلیه مشارکت کنندگان محترم، مدیرگرامی تالار جناب "09303495228" و ایجاد کننده و مدیر مبحث30 و 31، راسخونی محترم "" که در ایجاد و هدایت مباحث و ارائه یک جمع بندی کاربردی و مثمر ثمر، فعال و مسئولانه حضور داشتند، تقدیر و تشکر نموده، از درگاه خالق یکتا برای یکایک این عزیزان آرزوی سرافرازی، موفقیت و سلامتی داریم.
امیدواریم مباحث مطرح شده توانسته باشد نقش خود را در راستای ارتقاء سطح معرفت و بینش همراهان بحث ایفا کرده باشد.
یا حق
با ما همراه باشید....