راسخون

مبحث سی و یکم صالحین: نهضت سواد آموزی

farshon کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 43957
|
تاریخ عضویت : آذر 1387 

قبلا"بیشتردرموردش بحث درمیان بوداین روزهااین موضوع دررسانه های ارتباط جمعی کمرنگ شده امابنده موردی روسراغ دارم که حتی ازنظرمدرک تحصیلی ازبنده هم جلوزده ودرحال حاضرکارشناسی ارشدمی خونه.سندازاین بهتر؟

onlygod260 کاربر برنزی
|
تعداد پست ها : 86
|
تاریخ عضویت : فروردین 1392 

سلام منم مربی یکی از زندان های ایران هستم کار کمی سخته ولی شیرین و خیلی از زندانی های بیسواد علاقه به یادگیری دارن ولی مشکل اینجاست که آموزش و پرورش با ما هیچ همکاری نداره

aboalfazlm کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 323
|
تاریخ عضویت : مرداد 1388 

مدیرکل نظارت، سنجش، ارزشیابی تحصیلی و فناوری آموزش سازمان نهضت سوادآموزی از وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در کشور خبر داد.

به گزارش فارس، مهدی نامجومنش ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به صدور فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار کرد: هر واژه از پیام تاریخی امام راحل شامل با معنایی است.

وی با بیان اینکه امروز پس از گذشت 35 سال، اجماع جهانی آموزش همگانی را در دنیا مطرح کرده‌اند، افزود: برنامه امام خمینی (ره) برای آموزش همگانی یک برنامه دراز مدت بود که یونسکو تازه در این راستا مانور داده است.

نامجومنش، گیلان را در امر سوادآموزی جزو استان‌های خوب کشور معرفی کرد و گفت: در 34 سال گذشته موفق شدیم آمار باسوادی کشور را به 94 درصد برسانیم.

*وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در سطح کشور

این مسئول با بیان اینکه در کشور 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد وجود دارد ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی کشور تنها سازمانی است که موفق به انتشار کتاب‌های مناسب در خود این اقشار تولید کند.

وی به انتشار 420 عنوان کتاب اشاره کرد و گفت: اقشار محروم جامعه نیازمند تولید رسانه‌ها و کتاب‌های مناسب هستند.

*رسانه‌های دیداری وقت سوادآموزان را پر کرده است

نامجومنش، نبود آمارهای ثبتی درست از وضعیت بی‌سوادها در کشور، توجه به تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی را از مهم‌ترین چالش‌ها خواند.

وی خاطرنشان کرد: نبود علاقه لازم در سوادآموزان برای فراگیری سواد نیز از دیگر مشکلات این قشر است.

این مسئول، با بیان اینکه رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشتر وقت سوادآموزان را پر کرده است، تصریح کرد: باید سوادآموزان را با رسانه‌های مکتوب پیوند بزنیم تا احساس نیاز به آموزش را در خود افزایش دهند.

وی نبود انگیزه لازم برای یادگیرنده را از جمله مشکلات همه کشورها ذکر کرد.

*سبک زندگی در سوادآموزی تاثیرگذار است

مدیر کل نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی کشور اراده سواد‌آموزی مخاطب‌محور را یکی از سیاست‌های حوزه اجرایی سازمان مذکور معرفی کرد.

وی اضافه کرد: امروزه سبک زندگی و اقتضائات منطقه‌ای در سواد آموزی تاثیرگذار است از این رو سواد آموزی باید مخاطب محور باشد.

نامجومنش با بیان اینکه سواد آموزی قرن بیست و یکم سوادآموزی حرفه‌ای و تخصصی است، خاطرنشان کرد: سوادآموزی در این قرن دارای ابعاد و ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: سوادآموزی قرن 21 سوادآموزی تک بعدی و سنتی نیست و باید در آن ایده‌ها خلق شود تا قدرت بیان و درک لایه‌های درونی افزایش یابد.

این مسئول افزایش انسجام اجتماعی، پویایی اقتصادی، افزایش ارزش افزوده در اقتصاد کشور را از جمله آثار مثبت سوادآموزی در قرن 21 عنوان کرد.

*روخوانی قرآن مهم‌ترین انگیزه سوادآموزان در ایران است

وی با اشاره به اینکه در ایران سطح سوادآموزی بسیار سنگین تعریف شده است، یادآور شد: در بسیاری از کشورها که با مشکل بی‌سوادی مواجه هستند سوادآموزی تعاریف مختلف و ساده‌تری دارد.

به گفته نامجومنش، در ایران باسواد کسی است که بتواند بخواند و بنویسد، اعمال چهارگانه ریاضی را بداند و قرآن مجید را روخوانی کند.

وی روخوانی قرآن را مهم‌ترین انگیزه سواد آموزان در ایران دانست و خاطرنشان کرد: فقدان عزم ملی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی، مسدود نشدن راه‌های بازگشت به بی‌سوادی در کشور از دیگر مشکلات مبارزه با بی‌سوادی است.

مدیر کل نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی کشور متذکر شد: امروز دیگر در کشور کسی به دلیل نبود امکانات آموزشی از تحصیل باز نمی‌ماند و اگر ترک تحصیلی صورت می‌گیرد به خاطر مشکلات فردی است.5/10/92

aboalfazlm کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 323
|
تاریخ عضویت : مرداد 1388 

نرخ باسوادی در کشور چقدر است؟

نرخ باسوادی در کشور بیش از 93 درصد است.

معاون سازمان نهضت سوادآموزی امروز در نخستین جشنواره تجلیل از دستگاه های برتر سوادآموزی در اصفهان گفت: اختلاف باسوادی شهر و روستا هم اکنون از 39 به هشت درصد و اختلاف سواد بین زن و مرد از 26 به سه ونیم درصد در گروه سنی 10 تا 49 سال رسیده است.

اقای کوثری مازندران ، سمنان و اصفهان را به ترتیب سه استان برتر در حوزه سواد آموزی دانست و افزود: نرخ باسوادی در استان اصفهان در این گروه سنی بیشتر از 96درصد است.

وی گفت: بازنگری برنامه درسی با رویکرد نیاز مخاطب، تنوع بخشی به تولید محتوای آموزشی متناسب با گروه های خاص و افزایش توانمندی آموزش دهندگان را از برنامه های این سازمان برشمرد.

معاون توسعه مدیریت سازمان نهضت سوادآموزی گفت : استقرار نظام الزام و تشویق، ارتقای ظرفیت بخش غیردولتی، افزایش بهره گیری از ظرفیت رسانه های ارتباط جمعی و نهادینه سازی و مشارکت اثربخش دستگاه ها و نهادهای برتر از دیگر اهداف و برنامه های این سازمان است

به نظر مي‌رسد سازمان نهضت سوادآموزي به يك بازنگري كلي و همه جانبه نياز دارد تا بتواند خود را با شرايط جديدي كه كاملاً از شروع كار نهضت متفاوت است، آماده كند. در انجام اين مهم، ضرورت تغييرات همه جانبه در كليه مفاهيم – از سواد گرفته تا مفهوم آموزش بزرگسالان – و نيز در اهداف، روش‌هاي انجام كار، ساختار، تربيت معلم و نيز ابعاد مالي و مادي مساله، كاملاً قابل توجيه است.

چالش‌هاي مقدماتي نهضت سوادآموزي:
1- ضرورت استفاده از فن‌آوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات و ايجاد شبكه‌هاي لازم در هر منطقه به خصوص مكان‌هاي پرت و غيرقابل دسترس به منظور از بين بردن نابرابري‌هاي آموزشي موجود.
بدون ترديد، لازمه‌ي استفاده از اين فن‌آوري‌ها، انجام فعاليت‌هاي ديگري مانند همكاري بين موسسات آموزش بزرگسالان، كتابخانه، موزه و تأسيسات مربوط به آموزش از راه دور و نيز بهبود كيفيت آموزش بزرگسالان و پذيرش تعداد هرچه بيشتري از آن‌ها با هزينه‌اي به مراتب كمتر از قبل است.
2- در دسترس قرار دادن و به روز كردن مداوم مهارت‌هاي معلمان در كليه‌ي سطوح به منظور بهبود كيفيت كار معلمان و تعهد آن‌ها به اين امر.
به عبارت ديگر، برخلاف شكل سنتي آموزش، كه عمدتاً بر نيروي انساني متكي است، در اشكال جديد آموزش، شامل آموزش غيررسمي، آموزش از راه دور يا آموزش متناوب (در مدرسه و در محل كار)، ضرورت تغييراتي كلي در فرايند آموزشي، در صلاحيت‌ها و مهارت‌هاي مورد نياز معلم و در ساير جوانب كار، كاملاً بديهي است.
3- چالش سوم آموزش بزرگسالان، تغيير در مفهوم سنتي « يادگيري» به عنوان فرايندي دشوار و ملال‌آور با تأكيد بر الگوي كمبود و نقصان فراگيران و نيز فرايندي فردي، به مفهوم نويني از يادگيري است، كه فرايندي است طبيعي، اجتماعي و فعال، كه در آن، فراگيران با چالش «توليد دانش» روبه‌رو هستند تا با توليد مجدد آن.
4- چالش ديگر نهضت سوادآموزي، از بين بردن شكافي است كه ميان يادگيري نظري و عملي وجود دارد. امروزه امكان تفكيك ميان فرايند يادگيري و كاربرد حرفه‌اي آن غيرممكن است. بنابراين، مؤسسات آموزشي به جاي فراهم كردن حداقل سواد و مهارت، بايد چند رشته‌اي باشند و افراد را هم‌زمان براي زندگي مدني، فرهنگي، اجتماعي و خانوادگي آماده كنند. لذا بايد آموزش بزرگسالان را به عنوان فرايندي دائمي و مادام‌العمر ديد؛ آموزشي كه هدف آن صرفاً مقابله با بي‌كاري نيست، بلكه بايد به آن به عنوان راه‌حلي براي مهارت‌هاي لازم از دست رفته در جامعه‌ي مبتني بر اقتصاد و فن‌آوري در حال تغيير سريع، نگاه كرد.
5- چالش ديگر نهضت سوادآموزي، توانمند كردن افرادي است كه از ساير اقشار جامعه آسيب‌پذيرتر و فقيرترند. اين اقشار عمدتاً در مناطق روستايي و عشايري كشور زندگي مي‌كنند و در تحقيقات متعدد به اين نكته اشاره كرده‌اند كه اشتغال بيش از حد به كار و فقر، مانع دستيابي آن‌ها به اين كلاس‌ها است. به عبارت ديگر، اين افراد به دليل امكانات محدود و شرايط نامناسب زندگي، از دستيابي به دانش و مهارت‌هاي لازم براي زندگي در قرن بيست و يكم محروم شده‌اند.
6- سازمان نهضت سوادآموزي از يك نظام سنجش مناسب براي آموزش بزرگسالان برخوردار نيست و در بعضي از تحقيقات از زبان سوادآموزان به ترس آن‌ها از امتحان و مردودي اشاره شده است. به نظر مي‌رسد آن‌چه در نهضت به عنوان ارزشيابي توصيفي آغاز شده، همراه با تجارت جهاني در اين امر، مي‌تواند راه‌گشاي اين مشكل براي سازمان باشد.
7- شايد مهم‌ترين چالش در زيرنظام مالي و مادي، عدم مديريت اين منابع، توزيع نامناسب آن ميان سطوح آموزشي و فعاليت‌هاي پشتيباني و از همه مهم‌تر، فراهم آوردن امكان استفاده از ظرفيت مشاركت‌هاي مردمي و ورود بخش خصوصي به اين آموزش‌ها است.

راهبردهاي پيشنهادي:
1- تعريف مجدد مفاهيم اساسي آموزش بزرگسالان، شامل سواد، سوادآموز، آموزشيار، محتوا، كلاس درس، فرايند ياددهي – يادگيري، مفهوم يادگيري و غيره.
2- ايجاد تحولات ساختاري در دو بعد كمي و كيفي:
در بعد كمي، تشكيلات متمركز و ديوان‌سالار به ساختاري غيرمتمركز و كوچك تبديل شده و بخشي از مسئوليت‌هاي آن به نهادهاي مردمي سپرده مي‌شود.
در بعد كيفي، تغيير در شكل و محتوا مورد توجه قرار مي‌گيرد و بر موضوعاتي چون تغيير در روش‌ها، تربيت معلماني حرفه‌اي و علاقمند، مديريت كارآمد و تبديل فرايند ياد دادن به ياد گرفتن تأكيد مي‌شود.
3- توجه به صلاحيت‌ها و مهارت‌هاي مورد انتظار در پايان آموزش بزرگسالان به جاي تغيير مرتب محتواهاي فعلي.
4- تنوع‌بخشي به روش‌هاي ارائه‌ي مطالب به صورت حضوري، نيمه حضوري و از راه دور.
5- افزايش سطح تحصيلات و مهارت‌هاي كاركنان سازمان و توسعه‌ي مهارت‌هاي حرفه‌اي و تخصصي آن‌ها.
6- متناسب‌سازي محتواي آموزشي با توجه به مهارت‌هاي زندگي، علايق سوادآموزان و نيازهاي منطقه‌اي و محلي.
7- ايجاد و توسعه‌ي مراكز يادگيري محلي با انواع كاركردهاي آموزشي، مهارتي و اطلاع‌رساني براي نوجوانان دختر، پسر و بزرگسالان.
8- طراحي و پياده‌سازي نظام مديريت و برنامه‌ريزي مشاركتي در سطح مناطق.
9- توسعه‌ي سوادآموزي به خصوص در ميان زنان و دختران در مناطق روستايي و عشايري.
10- فراهم كردن شرايط براي پي‌گيري و اجراي تعهدات بين‌المللي، مانند برنامه‌ي آموزش براي همه.
11- شركت فعالانه در مجامع و سازمان‌هاي آموزشي و تربيتي منطقه‌اي و بين‌المللي و مطرح كردن تلاش‌هاي انجام شده در كشور و آگاهي از تجارب بين‌المللي در اين زمينه.
12- انجام هر گونه تغييرات و اصلاحات در آموزش بزرگسالان بر اساس نتايج تحقيقات.

aghjeh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 230
|
تاریخ عضویت : مهر 1389 

سال 1358 بود؛  نزدیک به یک سال از  بسیج مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی و به ثمر نشستن آرمان‌های امام خمینی (ره) می‌گذشت و حال زمان آن فرارسیده بود تا ملت ایران با تمام توان به جنگ جهالت و بیسوادی برود.

7 دی ماه سال 1358 حضرت امام خمینی (ره) فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر کرد؛ فرمانی که آغازگر تلاش عظیم مردم ایران برای مبارزه با بیسوادی بود.

در بخشی از متن پیام حضرت امام خمینی (ره) آمده بود: «... مایه بسی خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد؛ ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا انشاء الله در آینده نزدیک، هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد.

برای این امر لازم است تمام بیسوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن بپاخیزید و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات بپا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد و برادران و خواهران ایمانی برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن برکنید؛ تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است....»

* هنوز بیش از 9 میلیون بیسواد در کشور داریم

علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی می‌گوید: بر اساس آخرین سرشماری، 9 میلیون و 719 هزار نفر خود را بیسواد اعلام کردند که 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد بین 10 تا 49 سال هستند.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف هستیم تا بیسوادی را در سنین بین 10 تا 49 سال تا پایان برنامه پنجم توسعه ریشه‌کن کنیم.

* دلایل کند پیش رفتن سوادآموزی در کشور

از زمان صدور فرمان امام خمینی (ره) برای تشکیل نهضت سوادآموزی، 33 سال می‌گذرد، باید دید چقدر نهضت سوادآموزی توانسته است، در این مسیر موفق باشد.

باقرزاده در این خصوص می‌گوید: اگر آمار بیسوادی زیاد است باید محاسبه کرد که سهم دستگاه‌هایی که در این زمینه باید دخیل می‌شدند، چقدر است؟

وی می‌افزاید: از ابتدا سوادآموزی موضوعی ساده تلقی شد که نیاز به تخصص نداشت و باعث شد که ما از ابتدا دنبال جذب افراد متخصص نباشیم و اگر کسی کمتر از دیپلم هم بود، به سوادآموزی می‌پرداخت.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: در بخش نهضت سوادآموزی، دستگاه‌ها احساس وظیفه نکردند تا در جریان فرهنگی که در کشور  ایجاد شده است، کمک کنند.

وی تصریح می‌کند: تمام کشورهای موفق در زمینه سوادآموزی به دانشگاه توجه کردند و فعالیت‌های پژوهشی انجام دادند.

باقرزاده با بیان اینکه ریشه‌کنی بیسوادی منحصر به نهضت سوادآموزی شد، می‌گوید: تا نهضت سوادآموزی ایجاد شد، افراد از فعالیت دست کشیدند.

وی می‌افزاید: در زمینه سوادآموزی هیچ تجربه موفقی قبل از انقلاب وجود نداشت ضمن اینکه در طول 33 سال گذشته هیچکس آدرس و اسامی افراد بیسواد را در اختیار ما قرار نداد و تنها آمار اعلام شد؛ تبلیغ برای ایجاد تقاضا در نهضت سوادآموزی و جذب بیسوادان کافی نبوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی نماینده ولی فقیه در سازمان نهضت سوادآموزی نیز در بیست و نهمین اجلاس روسای آموزش و پرورش که از ابتدای به بحث سواد آموزی در کشور اشاره کرد و افزود: سوادآموزی در سال‌های اول مثل درخت توت می‌ماند یعنی افراد بیسواد به راحتی جذب می‌شدند پس از آن به مانند درخت انار است که باید دانه دانه چید و در نهایت مثل گردو که باید آنها را به سختی چید.

 

*نهضت سواد آموزی دامنه علم‌آموزی را به روستاهای محروم برد

عباس مقتدایی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ارزیابی مثبت از نحوه عملکرد سازمان نهضت سواد آموزی در کشور به فارس می‌گوید: یکی از آرمان‌های نظام اسلامی ایجاد دانایی حداکثری در سطح جامعه است؛ بر این اساس دولت موظف شده است تا براساس اصل 30 قانون اساسی خدمات آموزشی رایگان را برای عموم مردم جامعه فراهم کند.

وی با تأکید بر اینکه موضوعاتی در قانون اساسی مطرح شده است که لازمه اجرای مناسب آن افزایش آگاهی‌های عمومی است، بیان می‌کند: نهضت سواد آموزی به صورت بسیج عمومی برای از بین بردن بیسوادی وارد عمل شد و موفق شد تا در مدت کوتاهی دامنه علم‌آموزی را به روستاها و مناطق محروم و بخش‌های کمتر توسعه یافته برد.

*قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 40 درصد مردم در کشور باسواد بودند

ابوالقاسم خسروی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این زمینه اظهار می‌دارد: بیسوادی را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات ایران در زمان رژیم پهلوی دانست.

وی ادامه می‌دهد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 35 درصد از دانش‌آموزان دختر موفق به ادامه تحصیل می‌شدند و حدود 40 درصد از افراد جامعه باسواد بودند.

خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر اهمیت دادن به لزوم سواد آموزی برای تمام دانش‌آموزان در کشور به حدی است که کلاس درسی در یک روستایی با وجود تنها یک دانش‌آموزان همچنان تشکیل می‌شود، می‌افزاید: 3 سال متوالی ایران توانست در بحث مبارزه با بیسوادی از سوی یونسکو مقام برتر را کسب کند.

* به سوادآموزی کمک کنیم

آنچه مسلم است نهضت سوادآموزی در سال‌های گذشته اقداماتی انجام داده است و آموزش 35 میلیون نفر در کشور، نکته کم اهمیتی نیست اما این روزها، سوادآموزی نیاز به کمک بیشتری دارد.

نهادهای نظارتی باید از عملکرد نهضت سوادآموزی، نقاط قوت و ضعف آن گزارش دهند؛ دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی به کمک آن آیند و سازمان و نهادها و تمام مردم متحد شوند و به واقع ریشه بیسوادی در کشور برای همیشه از بین برود.

 

mghjkhhjiu کاربر برنزی
|
تعداد پست ها : 64
|
تاریخ عضویت : شهریور 1392 

نهضت سواد اموزی بیشتر مدرک دادن به افراد هستش وگرنه خیلی ها نهضت رفته اند ولی قادر به خواندن هم نیستند.

maryamr کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 321
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 

(به انگلیسی: ) یک سازمان دولتی ایرانی است که در سال ۱۳۵۸ به فرمان آیت الله سید روح الله خمینی و به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند(محرومین) تشکیل گردید.

سازمان‌های زیر تاکنون با هدف سواد آموزی به بزرگسالان در ایران فعالیت نموده‌اند:

  1. سازمان تعلیمات اکابر (۱۳۲۰-۱۳۱۵)

  2. سازمان آموزش سالمندان (۱۳۳۵-۱۳۳۲)

  3. سازمان آموزش بزرگسالان (۱۳۴۳-۱۳۳۵)

  4. کمیته ملی پیکار جهانی با بی‌سوادی(۱۳۵۵-۱۳۴۳)

  5. سازمان جهاد ملی سوادآموزی (۱۳۵۷-۱۳۵۵)

  6. نهضت سوادآموزی(۱۳۵۸ تاکنون)

در ۷ دی ۱۳۵۸ سازمان نهضت سواد آموزی با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد این سازمان تا سه سال به صورت شورایی اداره می‌شد تا سرانجام حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی به ریاست آن منصوب گردید.

متن پیام امام خمینی (ره) به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم
ن و القلم و ما یسطرون
ملت شریف ایران می دانید که در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افکنده بود، علاوه بر دیکتاتوری و ظلم، تبلیغات بی محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی که در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود وانمود می‌شد که در اوج ترقی است. از جمله حوایج اولیه برای هر ملت در ردیف بهداشت و مسکن بلکه مهمتر از آنها، آموزش برای همگان است. مع‌الاسف کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اکثر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن بر خور دار نیستند چه رسد به آموزش عالی. مایه بس خجلت است که در کشوری که مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‌کند که طلب علم را فریضه دانسته‌است، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه درازمدت فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بی سوادی بطور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا ان شاء الله در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران با سواد برای یاد دادن بپاخیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امکانات به پا خیزد و از قرطاس بازی و تشریفات اداری بپرهیزد. برادران و خواهران ایمانی! برای رفع این نقیصه درد آور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بن بر کنید. تعلیم و تعلم عبادتی است که خداوند تبارک و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده‌است. ائمه جماعات شهر ستانها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تکایا با سوادان نوشتن و خواندند را به خواهران و برادران خود یاد دهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی اعضای بی سواد را تعلیم کنند و بی سوادان از این امر سر پیچی نکنند. من از ملت عزیز امید دارم که با همت والای خود بدون فوت وقت ایران را به صورت مدرسه‌ای در آورند و در هر شب و روز و در اوقات بی کاری یکی دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند. بپا خیزید که خداوند متعال با شماست. از خدای تعالی سعادت و سلامت و رفاه ملت شریف را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته روح الله الموسوی الخمینی هفتم دی ماه ۵۸ مطابق با هشتم صفر ۱۴۰۰ (صحیفه نور، جلد یازده، ص ۱۶۱ مورخه هفتم دی ۱۳۵۸)

عملکرد سازمان

نهضت سواد آموزی بعد از تاسیس با فعالیت حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قرائتی و دیگر افراد دلسوز قشر وسیعی از افراد بی سواد جامعه را با سواد کردند. در متن پیام حضرت امام (ره) دو هدف ارزشمند و گرانسنگ تبیین شده‌است: الف) کوتاه مدت: آموزش خواندن و نوشتن به افراد محروم از نعمت ارزشمند سواد ب) بلند مدت: ارتقاء آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینه‌های مختلف و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا سازمان نهضت سواد آموزی با اجرای طرح‌های مختلف از جمله طرح بسیج سواد آموزی توانست هدف کوتاه مدت فرمان تاریخی امام (ره) را در ربع قرن گذشته محقق نماید و نرخ با سوادی کشور را در جمعیت ۶ ساله و بالاتر از ۵/۴۷ در صد در سال ۱۳۵۵و۸۵ درصد در سال ۱۳۸۰ افزایش دهد و در راستای نیل به اهداف بلند مدت، با شروع آموزشهای توسعه (آموزشهای پس از سواد) فصل جدیدی از کتاب زرین انقلاب شکوهمند اسلامی رقم خورده و اکنون که در صد قابل توجهی از افراد بزرگسال جامعه در گروه سنی زیر ۴۵ سال (گروه مولد جامعه) با سواد شده‌اند. آموزشهای توسعه در ابعاد مختلف فرهنگی مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با هدف کاربردی کردن سواد وبرنامه‌های پس از سوادآموزی، اطلاعی رسانی و آگاه سازی و آموزش حرفه‌ای درآمدزا به مورد اجرارگذاره شده‌است. مدیریت نهضت سواد آموزی استان اصفهان در مدت بیست وپنج سال فعالیت درخشان خود موفق شده نرخ با سوادی استان اصفهان را از ۹/۵۲ در صد در سال ۱۳۵۵و۹/۹۱درصددرسال ۱۳۸۱ افزایش دهد و مقام دوم رشد نرخ با سوادی کشور را به خود اختصاص دهد.

این سازمان تاکنون پنج مدال افتخار از یونسکو و آیسسکو دریافت کرده‌است .به امید سواد شدن همه هم میهنان عزیزم....

majidbarati کاربر تازه وارد
|
تعداد پست ها : 3
|
تاریخ عضویت : خرداد 1391 
بسم الله الرحمن الرحيم. با سلام و خسته نباشيد. بنظر من اين نهضت که به فرمان امام خميني ره تاسيس شد خوب بوده و هست.ولي يه سري مشکل داره که بايد رفعش کنن.يکي اينکه نبايد معلم هايي که تو نهضت درس ميدهند ديدشون کوتاه باشه.يعني نبايد به فکر نمره باشن،مثل همين روش غلط مدرک گرايي که خيلي رواج داره.بايد يه طوري رفتار بشه با دانش آموزا که درس رو ياد بگيرند،نه اينکه حفظ کنند و نمره بگيرند و بعدشم همه چيز يادشون بره.بايد شرايط رو براي سوال کردن دانش آموز فراهم کنند.دانش آموز نبايد خجالت بکشه از سوال کردن.بايد کلمه(چرا) ورد زبونشون باشه و براي هر چيزي دليل بخوان.تا ذهنشون باز بشه.کما اينکه خوش اخلاقي معلم خيلي تاثير داره و مهمه.ما بايد در رواج اين نهضت تلاش کنيم تا همه بتونن فکر قشنگ و باز فکر کنند.باتشکر
mrt4636 کاربر برنزی
|
تعداد پست ها : 172
|
تاریخ عضویت : آذر 1392 

الان با توجه به کوچ پیش از پیش روستایی ها به مناطق شهرنشین باتوجه به علل و عوامل مختلف پیش از پیش نیزا به راه اندازی اینگونه کلاسها در سطح شهرها و شهرستانها بصورت عمده و با تبلیغات فراوان حس میشه..چون اکثرا یا کم هستن و یا اگر باشند کم به چشم میاند و اطلاع رسانی دربارش وجود نداره

majidbarati کاربر تازه وارد
|
تعداد پست ها : 3
|
تاریخ عضویت : خرداد 1391 
البته من يه چندتا عکس در اين مورد داشتم که متاسفانه چون بلدنبودم نتونستم براتون ارسال کنم.لطفا راهنمايي کنيد.باتشکر
aminerezayi کاربر تازه وارد
|
تعداد پست ها : 1
|
تاریخ عضویت : دی 1392 

سلام

مامان من مدرک سوم نهضت داشت رفت ثبت نام کنه برا ادامه تصیل یکی از نهضت کارنامشو گرفت برد دیگه ازش خبری نشد اونم ترک تحصیل کرد

نمیدونم نظامشو یکم چدیدتر بگیرن خوبه

mina_k_h کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 12298
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

عمده‌ترين نقاط مثبت سازمان نهضت سوادآموزي به شرح زير است:
- توجه سازمان نهضت سوادآموزي به اشكال جديد آموزش بزرگسالان و تلاش در جهت توسعه‌ي آن‌ها، مانند ايجاد مراكز يادگيري محلي، تشكيل گروه‌هاي پي‌گير، خدمات مكاتبه‌اي و غيره.
- دستيابي به موفقيت‌ها و افتخارات بين‌المللي در چند نوبت، كه ناشي از تعامل دائم با تشكيلات بين‌المللي مرتبط و نيز تلاش‌هاي كاركنان و آموزشياران آن است.
- توجه جديد به ابعاد كاربردي سوادآموزي و پذيرش ضرورت انجام اصلاحات در فرايند ياددهي – يادگيري، مانند ارزشيابي توصيفي از سوادآموزان.
- تصويب و اجراي «طرح تجميع»، كه مي‌تواند امكان استفاده از نيروهاي توانمند آموزش و پرورش را در انواع طرح‌هاي نهضت سوادآموزي فراهم آورد.
- مشاركت در برگزاري همايش‌ها و كارگاه‌هاي نظري و عملي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي جهت ارتقاي توانمندي‌هاي كاركنان و آموزشياران (متأسفانه در چند سال اخير، كوتاهي‌هايي در اين روند ديده مي‌شود).
- اقدام در جهت عدم تمركز در فعاليت‌ها به خصوص در تهيه و توليد مواد و مطالب آموزشي.
– استفاده از انواع فضاها براي توسعه‌ي امر سوادآموزي و مراحل بعد آن.
- مرتبط كردن اين آموزش‌ها با باورها و اعتقادات ديني مردم و استفاده از اين باورها در پيشبرد امر آموزش سوادآموزي.
- وجود حمايت‌هاي قانوني بسيار گسترده از آموزش بزرگسالان در قانون اساسي، مصوبات مجلس، اهداف كلي آموزش و پرورش و سند چشم‌انداز بيست ساله.
- وجود حمايت‌هاي بين‌المللي از برنامه‌ي سوادآموزي و آموزش بزرگسالان و امكان استفاده از رهنمودهاي اين سازمان‌ها در سياست‌گذاري‌ها.

mohammadtorres کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 21972
|
تاریخ عضویت : فروردین 1392 

نظرتون در مورد این عکس چیه؟

abbaslib کاربر برنزی
|
تعداد پست ها : 19
|
تاریخ عضویت : اردیبهشت 1390 

سلام دوستان

من در بین سالهای 77 تا 84 به عنوان یک کتابدار روستائی در خدمت جامعه روستایی شهرستان بابل بودم. یکی از منابعی که مورد اقبال جامعه روستایی بود مجموعه کتابهای خواندنی های آسان نهضت سوادآموزی برای بزرگسالان بود.واقعا کتابهای مفیدی بود. من به تمامی دوستان خصوصا دانشجویان رشته کتابداری توصیه می کنم این منابع را حداقل یکبار مطالعه کنند

muhammad_mahdi کاربر برنزی
|
تعداد پست ها : 558
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 

طرح خوبیه ، یکی از آشناهامون شرکت کردش البته فکر کنم فقط دو پایه تحصیلی ادامه داد

ولی انصافا معلمه خالصانه کار میکرد ، خودش پیگیر تر بود خودش میامد دم در و با اصرار می برد برای کلاسا

خدا خیرشون بده