راسخون

احکام پزشکی

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
استفاده از عورت مصنوعى در آموزش پزشکى‌
 
 آلت و عورت مصنوعى حکم عورت واقعى را ندارد و نگاه‌ کردن و لمس آنها اشکال ندارد مگر آنکه به قصد ریبه بوده و یا موجب تحریک شهوت گردد.
 
 
ایت الله خامنه ای . اجوبه الاستفتائات
 
masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
لمس و نگاه حرام در حین آموزش پزشکى
 
 تحصیل و فراگیرى علم پزشکى از طریق معایناتى که فى نفسه حرام هستند در مواردى که یاد گرفتن این علم و شناخت راههاى درمان بیماریها متوقف بر آن باشد، اشکال ندارد مشروط به اینکه دانشجو اطمینان داشته باشد که توانائى نجات جان انسانها در آینده متوقف بر اطلاعاتى است که از این طریق به دست مى‌آید و همچنین مطمئن باشد که در آینده در معرض مراجعه بیماران بوده و مسؤلیت جان آنان را بر عهده خواهد داشت.
 

  آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
رجوع به پزشک غیر همجنس

  اگر معالجه مستلزم لمس و نگاه حرام باشد با امکان رجوع به پزشک همجنس، رجوع به غیر همجنس جایز نیست.

 

  آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تاتو کردن ابرو
 
تاتو کردن ابرو براى زنان مانع ندارد، ولى اگر در نظر عرف زینت محسوب مى‌شود باید از نامحرم بپوشانند.
 

  آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
جلوگیرى از بچه‌دار شدن

  جلوگیرى از بچه‌دار شدن فى نفسه منعى ندارد و در زنان باید با اجازه شوهر باشد، لکن از لمس و نگاه حرام باید اجتناب شود

 

  آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
جلوگیرى دائمى از باردار شدن
 
جلوگیرى دائمى از باردارى براى زنى که از خطر باردارى خوف دارد جایز است بلکه اگر حاملگى براى حیات مادر خطر داشته باشد، باردار شدن به طور اختیارى جایز نیست. و نیز اگر جلوگیرى دائمى با یک غرض عقلایى ـ مثل اینکه زنى است که زمینه مساعدى براى به دنیا آوردن فرزند معیوب دارد ـ صورت بگیرد و ضرر قابل توجهى هم نداشته باشد و با اجازه شوهر باشد، اشکال ندارد.
 

  آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
بستن لوله‌هاى منى مرد
 
اگر بستن لوله‌هاى منى مرد با یک غرض عقلایى صورت بگیرد و ضرر قابل ملاحظه‏‌اى هم نداشته باشد، فى‏ نفسه اشکال ندارد.
 

  آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
سقط جنین
 
سقط جنین شرعاً حرام است مگر آنکه استمرار حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد که در این صورت سقط جنین قبل از ولوج روح، اشکال ندارد، ولى بعد از دمیدن روح جایز نیست حتّى اگر ادامه حاملگى براى حیات مادر خطرناک باشد، البته اگر استمرار باردارى، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات زندگى طفل به هیچ وجه ممکن نباشد ولى نجات زندگى مادر به تنهایى با سقط جنین امکان داشته باشد، سقط جنین جایز است.
 

  آيه الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
سقط جنینى که بیمارى‌‌هاى خطرناک دارد
 
اگر تشخیص بیمارى‌هاى خطرناک در جنین قطعى است و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندى موجب حرج مى‏باشد، در این صورت جایز است قبل از دمیده شدن روح، جنین را اسقاط کنند ولى بنا بر احتیاط، دیه آن باید پرداخت شود.
 

  آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تشریح جسد میت
 
  اگر نجات نفس محترمى یا کشف مطالب جدید علم پزشکى که موردنیاز جامعه است و یا دستیابى به اطلاعاتى راجع به بیمارى‌‌هایى‌ که زندگى مردم را تهدید مى‏کند، منوط به تشریح جسد میّت باشد، این عمل اشکال ندارد، ولى واجب است تا حد امکان از جسد میّت مسلمان استفاده نشود، و اجزائى هم که از جسد فرد مسلمان جدا مى‌‌شوند در صورتى که دفن آنها با جسد، حرج یا محذورى نداشته باشد واجب است با خود جسد دفن شود در غیر این صورت دفن آنها به‌طور جداگانه یا همراه با میّت دیگر جایز است.
 

  آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تلقیح مصنوعى
 
 تلقیح آزمایشگاهى اسپرم و تخمک زن و شوهر فى نفسه اشکالى ندارد، و کودک نیز ملحق به آنها مى‌‌باشد، ولى واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود.
 
 
 تلقیح زن از طریق نطفه مرد اجنبى فى‏‌نفسه اشکال ندارد ولى باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود و به هر حال در صورتى که با این روش کودکى به دنیا بیاید، ملحق به شوهر آن زن نمى‌‏شود بلکه ملحق به صاحب نطفه و به زنى است که صاحب رحم و تخمک است.
 

  آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
پیوند اعضاى حیوان به بدن انسان
 
پیوند اعضاى حیوان به بدن انسان مانع ندارد ولى نماز خواندن با آن اشکال دارد مگر اینکه از قبیل چیزهایى باشد که داراى حیات است که با پیوند آن به بدن انسان حیات پیدا کند و جزو بدن انسان گردد و یا از حیوان حلال گوشت مذکى استفاده شده باشد.
 

  آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات

 

masoudranjbar کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2212
|
تاریخ عضویت : شهریور 1388 
تداوى با خمر
 
معالجه با شراب و سایر مُسکرات در صورتى که یقین داشته باشد بیمارى قابل علاج بوده و علاج هم منحصر در استعمال آن است و عدم استعمال منجر به مرگ یا چیزى نزدیک آن مى‌شود، به مقدار رفع ضرورت جایز است.
 

  آيت الله خامنه اي،اجوبه الاستفتائات