روایــات حج
براي چه حج خانه خدا را حج ناميده اند ؟ امام فرمود : فلاني حج گزارد،يعنی رستگار شد
حج و عمره به جاي آوريد تا بدنهايتان به صحت و سلامت در آيد، و روزی شما وسيع شود، و خرج عيالتان مکفی گردد
زائر بيت الله آمرزيده مي شود، بهشت بر اوواجب مي گردد، عمل را از سر مي گيرد و مال و عيالش محفوظ است
کسي که دنيا و آخرت مي خواهد، به خانه خدا برود
به حضرت صادق (ع ) عرضه داشتم : قرض زيادي به عهده دارم ، عائله مندم ،قدرت بر حج ندارم ، مرا دعائی بياموز امام فرمود : به دنبال هر نماز واجب بخوان : اللهم صل علی محمد و آل محمد و اقض عنی دين الدنيا و دين الا خرة " خداوندا، درودت نثار محمد و آل محمد کن ، و دين دنيا و دين آخرت مرا ادا بنما " گفتم : دين دنيا برايم معلوم است ، دين آخرت چيست ؟ فرمود : دين آخرت حج است
:
به قطاري از شتران که حاجيان را براي زيارت خانه خدا مي برد، نظر فرمودند و گفتند قدمی برنمي دارند مگر اينکه برای آنان حسنه ای ثبت مي شود، و قدمی نمي نهند مگر اينکه گناهی از آنان محو مي گردد و چون از مناسک حج فارغ شدند، به آنان اعلام مي شود، بنايی را بنا کرده ايد، آن را خراب نکنيد، گناهان گذشته شما بخشيده شد، از حالا به بعد عمل نيک انجام دهيد
کسي که قرآن را در مکه ختم کند از دنيا نمي رود مگر آنکه پيامبرو همچنين جايگاه خود را در بهشت ببيند
خداوند، به چيزي بهتر از خموشي و راه رفتن به سوي خانه اوعبادت نشده است
خداوند حج و عمره اي که مخارجش از مال حرام تأمين شده نمي پذيرد
از اسحاق بن عمار روايت شده که حضرت صادق (ع ) فرمود : ای اسحاق کسی که يکبار خانه خدا را طواف کند، خداوند برای او هزار حسنه ثبت مي کند، هزار سيئه محو مي نمايد، برايش هزار درجه قرار مي دهد، هزار درخت در بهشت مي کارد و ثواب آزاد کردن هزار بنده به او مرحمت مي فرمايد، چون به ملتزم برسد هشت در بهشت به روی او باز مي شود و به او مي گويند : از هر دری که خواستی وارد شو اسحاق مي گويد : به حضرت عرضه داشتم اين همه برای کسی است که خانه خدا را طواف کند ؟فرمود : آري ، آيا به ثوابی عظيم تر از اين تورا خبر ندهم ؟ گفتم : آری خبر دهيد فرمود : هر کس حاجتی از برادر مؤمنش برآورده کند، به اندازه ده طواف به او ثواب مي دهند
يک نماز در مسجد الحرام بالاتر از صد هزار نماز در مساجد ديگر است
:
هيچ مکان عبادتي نزد خدا محبوبتر از محل سعي نيست ، چرا که در آنجاهر متکبر گردنکشی خاضع مي شود
در مسجد رسول خدا زياد نماز بخوان ، که پيامبرخدا فرمودند : نماز در اين مسجد برابر هزار نماز است در مساجد ديگر مگر مسجدالحرام که نماز در مسجد الحرام برابر هزار نماز در مسجد من است
کسي که حاجي را ملاقات کند و با او مصافحه نمايد، گويا بر حجر الاسود دست کشيده
به هر سنگ ريزه اي که حاجي به سوي جمره پرتاب مي کند، گناه بزرگ هلاک کننده ای از دوش جانش فرو مي ريزد
چون حاجی قربانی کند، قربانی او بهای آزادی وی از آتش قيامت است
زماني که يکي از شما حج به جاي آورد، حج خود را به زيارت ما در مدينه ختم کند که زيارت ما از تمام بودن حج است
آنکه در وطن عهده دار امور خانوادگي و مالي حاجي شود، اجرش مانند اجر اوست ، حتی مانند اين است که خود او به زيارت رفته باشد
دين برپاست مادامی که کعبه برپاست
کسانی را که به حج رفته اند و عمره به جای آورده اند احترام نماييد اين امر بر شما واجب است
منظور از وجوب نماز، حج ، طواف و ديگرمناسک بپا داشتن ذکر و ياد خداست ، پس وقتی که ذهن تو از هيبت و عظمت خدا که مقصود و مطلوب اصلی از عبادت است خالی باشد، ذکر زبانی چه ارزشی خواهد داشت
حج و عمره کننده وارد بر خدا هستند، اگر درخواستی کنند عطايشان فرمايد، و اگر دعا کنند اجابتشان نمايد، و اگر برای کسی شفاعت کنند شفاعتشان بپذيرد، و اگر هم سکوت کنند، خود به بذل عنايت آغازشان کند، و ازای هر درهم ، هزار هزار درهم عوضشان مي دهد
حاجياني که بازمي گردند سه دسته اند : دسته اي از آتش آزاد مي شوند، و دسته ای از گناهان خود خارج مي گردند مانند روزی که از مادر متولد شده اند، و دسته سوم با مصونيت مال و عيال برمي گردند و اين کمترين بهره ای است که عايد حاجی مي شود
در چهار موقع درهاي آسمان گشوده و دعاها مستجاب مي شود : هنگام تلاقی صفوف مبارزان در راه خدا، هنگام نزول باران ، هنگام اقامه نماز و هنگام ديدن کعبه معظمه
هر کس به کعبه نگاه کند، پيوسته حسنه ای برای او نوشته مي شود، و سيئه ای از او محو مي شود، تا وقتی که چشمش را از کعبه برگرداند
سه چيز در نزد خداوند از احترام خاصی برخوردارند که چيزی همانند آنها نيست ، کتاب او که فرمان و نور اوست ، خانه او که آن را قبله مردم قرار داد و از هيچ کس توجه به غير از آن را نمي پذيرد و عترت پيامبران
خداوند در اطراف کعبه صد و بيست گونه رحمت قرار داده است ، که شصت تای آن برای طواف کنندگان و چهل تای آن برای نمازگزاران و بيست تای آن برای کسانی است که به کعبه نگاه مي کنند
احدي از نيکان و بدان نيست که بر اين کوهه اوقوف کند مگر اينکه خدا دعای او را به اجابت مي رساند، دعای نيکان نسبت به امور دنيا و آخرتشان مستجاب مي شود، ولی دعای بدکاران درباره دنيايشان مستجاب مي شود
قبل از اينکه حاجيان و عمره کنندگان با گناه آلوده شوند، در سلام کردن و دست دادن به آنان مبادرت کنيد
علت اينکه منا، منا ناميده شده است ، آن است که جبرئيل در آنجا به ابراهيم گفت هر چه مي خواهی از خدايت تمنا و خواهش کن
حاجی تا هنگامی که به گناه آلوده نشده به نور و سيمای حج باقی خواهد ماند
اي مردم ، با آگاهي و دين کامل حج بگزاريد، و از حج بازنگرديد مگربا توبه و تصميم به ترک گناه
حج ، پاداشش بهشت است ، و عمره کفاره هر گناه است
د
گناهاني وجود دارد که در غير عرفات آمرزيده نمي شو
سعی بين صفا و مروه ، برای خوار کردن جباران قرار داده شده است
به مکه شروع کنيد و به ما ختم نماييد
نگاه کردن به کعبه عبادت است
حج خانه خدايتان را ترک نکنيد که هلاک مي شويد
اي علي ، کسي که حج را - در حالي که قادر به انجام آن است - ترک کند، کافر است
: يا علي ، کسی که حج را از امروز به فردا بيفکند تا از دنيا برود، روز قيامت خداوند، او را يهودی يا مسيحی مبعوث گرداند
ا
گر مردم حج اين خانه را ترک کنند، بي درنگ بر آنها عذاب فرود مي آيد
جنگجو در راه خدا و حج کننده و عمره کننده ،همه ميهمانان دعوت شده خداوندند
حج ، جهاد است
حج ، چه نيکو جهادی است
چهار تا از کاخهای بهشت در دنياست : مسجد الحرام ، مسجد پيامبر، مسجد بيت المقدس و مسجد کوفه
حج به جا آوريد تا بي نياز شويد
انفاق نمودن مال برای سفر حج مانند انفاق در راه خداست که خداوند صد برابر آن را پاداش مي دهد
کسي که به روزه داري افطار دهد يا مسلماني را رهسپار حج کند و يا جنگجويی را تجهيز نمايد يا عهده دار خانواده او شود، اجر او مانند اجر آنهاست
داخل شدن در کعبه وارد شدن به رحمت خداست
ا
خدا حاجي را مي آمرزد، و همچنين هر کسي را که حاجی برای او طلب آمرزش کند
کسي که به حج مي رود خدا ضامن اوست ، اگر او را زنده نگه دارد، به اهل و عيالش مي رساند، و اگر او را بميراند وارد بهشت مي کند
وقتی که حاجی وارد مکه مي شود، خدا دو فرشته را برای او مي گمارد تا طواف و نماز و سعی او را حفظ نمايند، و وقتی که در عرفه مي ايستد دوش راست او را مي زنند و مي گويند : نگران گذشته نباش ، پس بنگر در آينده چگونه خواهی بود
اين خانه ستونی از ستونهای اسلام است ، و هر کس به حج يا عمره برود، خدا ضامن اوست ، اگر بميرد وارد بهشتش مي کند، و اگر به خانواده اش برگردد با اجر و سود برمي گردد
کسي که به حج يا عمره مي رود نزد خدا مي رود، و بر خدا لازم است که مهمانان خود را گرامی بدارد و آنان را بيامرزد
جنگجو در راه خدا و کساني که حج و عمره برگزار مي کنند ميهمانان خدا هستند، خدا آنان را دعوت کرده و آنها پذيرفتند، و از او درخواست کردند و به آنها عطا نمود
سه گروه نزد خدا مي روند : جنگجويان ، حج کنندگان و عمره گزاران
يک حج بهتر از دنيا و هر چه در آن است ، و يک نماز واجب از هزار حج بهتر است
هيچ کاری بهتر از حج نيست مگر در جهاد و شهادت در راه خدا
چيزی بهتر از حج نيست مگر نماز
حج مقبول ، جزايی جز بهشت ندارد
ايمان به خدا، جهاد درراه خدا، و حج مقبول
حج ، جهاد ناتوان است
يک نماز واجب بهتر است از بيست بار رفتن به حج ، و يک بار رفتن به حج بهتر است از خانه ای پر از طلا که هر چه در آن است صدقه داده شود
يک حج بهتر از آزاد کردن هفتاد برده است
حج و عمره دو بازار از بازارهای آخرت اند، کسی که زياد حج و عمره بجا آورد از ميهمانان خداست ، اگر خداوند او را نگه دارد آمرزيده نگه مي دارد، و اگر او را
بميراند وارد بهشت مي کند
حج و عمره ، فقر و گناهان را مي زدايد چنانکه کوره آهنگری ناخالصي هاي آهن را
سه چيز است که ثوابشان در آخرت و اثرشان در دنيا هم هست : حج که فقر را مي زدايد، صدقه که بلا را دفع مي کند و نيکی که عمر را مي افزايد
حاجي ، هيچ وقت تهيدست نمي شود
مسافرت کنيد تا بدنتان سالم شود، و جهاد نماييد تا غنيمت به دست آوريد، و حج برويد تا بي نياز گرديد
کسی که مي خواهد به حج برود بايد بشتابد
کسی که برای رفتن به حج استطاعت داشته باشد، ولی آن را بدون عذر موجه به تأخير بيندازد تا مرگ او فرا رسد، يکی از شرايع اسلام را از دست داده است
کسي که حج واجب خود را بدون اينکه مرضی باز دارنده يا حاجتی لازم يا فرمانروايی ظالم مانع شود، بجا نياورد و بميرد،
به دين يهودی يا مسيحی مرده است
هيچ کس از حج محروم نمي ماند مگر در اثر گناه ، و اين در حالی است که خداوند اکثر گناهان را مي بخشد
اي عيسي ، اگر قدرت آن را داري که نان ونمک بخوری و هر سال به حج بروي ، اين کار را بکن
کسی که دو بار به حج برود تا زنده است در خير و برکت قرار خواهد گرفت
: کسی که سه بار به حج مي رود هيچ وقت فقير نمي شود
کسی که ده بار به حج مي رود، خدا او را محاسبه نخواهد کرد
در هر يکی از ماههای سال مي توان به عمره رفت ، و بهترين عمره ، در ماه رجب است
مکه محبوبترين زمين پيش خداست
خوردن و آشاميدن در شهر مکه همچون روزه داري در غير از آن است ، و يک روز روزه داری در آن شهر برابر است با يکسال روزه داری در جاهاي ديگر، و راه رفتن در شهر مکه عبادت است
کسي که در شهر مکه سجده مي کند همچون کسي است که در راه خدا در خون خود مي غلتد
هيچ روزهايی همچون ده روز اول ذي الحجه نيست که خدا دوست دارد مردم در آن مشغول عبادت او شوند
مسح کشيدن حجر الاسود و رکن يماني گناهان را مي ريزد و از بين مي برد
وقتی که شب عرفه و اوايل روز منی فرا مي رسد، خدا به کسانی که در عرفات و منی ايستاده اند، گرامي ترين ملايک خود را مباهات مي کند
وقتی که مردم جايگاههای خود را در منی مي گيرند، ندا کننده ای از سوی خدا ندا مي کند : اگر رضايت مرا خواسته بوديد، من راضی شده ام
حج اکبر روز قربانی است
رمی جمرات ذخيره روز قيامت است
کسي که در يکي از دو حرم ( مکه و مدينه ) بميرد، در روز قيامت بي ترس و هراس مبعوث مي گردد
خدا، طعام دادن و کشتار قربانی در منی را دوست مي دارد
وقتی که مؤمن سر خود را در منی مي تراشد و آن را در زمين دفن مي کند، در روز قيامت هر مويی با زبان گويا به نام صاحبش تلبيه مي گويد
آب زمزم بهترين آب روی زمين است
کسي که هفت بار دور خانه خدا طواف کند، ودو رکعت نماز پشت مقام بخواند، و از آب زمزم بخورد، گناهان او آمرزيده مي شود هر قدری که باشد
ب
راي هر دردي که آب زمزم خورده شود دواست
بهتر از حج چيزی نيست مگر نماز
چون از حج فارغ شدي ، گويا تازه از مادر متولد گشتي
خدا را! خدا را! در حق خانه پروردگارتان ، تا زنده ايد آن را وا مگذاريد که اگر رها شود، (از عذاب الهي ) مهلت داده نخواهيد شد
هيچ جايي نزد خداي تعالي محبوبتر از مسعي نيست زيرا که هر گردنکش ومتکبری در آن جا خوار و ذليل مي شود
آيا نمي بينيد که خدای سبحان مردمان را از زمان آدم - صلوات الله عليه - تا پايان جهان با سنگهايی که نه سودی مي رسانند نه زيانی و نه مي بينند و نه مي شنوند آزمايش کرد، و آن سنگها را خانه با حرمت خود ساخت و آن را جايگاه گرد آمدن مردم قرارداد سپس آن را در سنگلاخترين مکانها و بي گياهترين نقاط زمين و تنگترين دره ها جای داد، در ميان کوههای خشن و ريگهای داغ و چشمه های کم آب و آباديهای دور از هم که نه شتری در آنجا فربه مي شود، نه اسبي ، نه گاوی و نه گوسفندی اگر خدای سبحان مي خواست خانه باحرمت خود ومشعرهاي ارجمند خويش را در ميان باغها و جويبارها و سرزمينهای هموار و پر درخت و پر ميوه که خانه هايش به هم پيوسته و روستاهايش نزديک به هم است ، در ميان گندمزارها و باغهای خرم و زمينهای پر گياه و دشتهای پرآب و در وسطباغستانهای خرم و بهجت زا و جاده های آباد قرار مي داد هر آينه به همان نسبت که آزمايش و امتحان ساده تر بود پاداش و جزا کم بود
خداوند مردمان را بيافريدوآنهارا به پيروی از دين و آنچه مصلحت دنيايشان درآن است فرمان داد و حج را مايه فراهم آمدن مردم از شرق و غرب عالم و آشنا شدن آنها با هم (و آگاه شدنشان از حال و روز يکديگر ) قرار داد و تا بازرگانانی که
از شهری به شهری کالا مي برند سود برند، و کرايه دهندگان و شترداران به فايده ای رسند، و تا آثار پيامبر خدا شناخته شود و خبرهای آن حضرت نقل و بازگو شود و از يادها نرود اگر هر قومی و مردمی (فقط) به شهر و سرزمين خود بسنده مي کردند نابود مي شدند و شهرها ويران مي گشت و درآمدها و سودها افت مي کرد، و خبرها پوشيده مي ماند و کسی از آنها آگاه نمي شد اين است علت حج
حج آرامش بخش دلهاست
نديده ام که چيزي همانند مداومت بر زيارت خانه خدا چنان سريع توانگري آوردو فقر رابزدايد
حق حج (برتو) اين است که بداني بدان وسيله بر پروردگارت وارد مي شوي ، واز گناهانت به سوی آن مي گريزي ، و به وسيله آن توبه ات پذيرفته مي شود و فريضه و تکليفی را که خدا بر تو واجب کرده است ادا مي کنی
تماميت حج به ملاقات کردن با امام است
:درباره آيه هر کس دراين سراي کورباشد در آخرت نيز کورتر است و گمراهتر" فرمودنداو کسی است که حج ، يعنی حج واجب ، را به تأخير اندازد و بگويد : امسال حج مي روم ، سال ديگر حج مي روم تا آن که سرانجام مرگش فرا رسد
با امام صادق به حج رفتم هنگام عبور از راهی آن حضرت بر فراز کوهي رفت و از آن بالا به مردم نگريست و فرمود: چه بسيار است هياهو و چه اندکند حاجيان !
کسي که اين خانه را زيارت کند، اگر سه خصلت در او نباشد، ارزش ندارد: ورعی که او را از معاصی خدا باز دارد، حلمی که با آن خشمش را مهار کند، و خوشرفتاری با کسی که با وی همنشينی و مصاحبت دارد
اگر انسان مال حرامی به دست آورد و با آن به زيارت خانه خدا رود و تلبيه بگويد،(در جوابش ) ندا آيد که : لا لبيک و لا سعديک و اگر از راه حلال به
دست آورده باشد ندا آيد که : لبيک و سعديک
هر کس که با مال حرام حج کند وبگويد : لبيک اللهم لبيک ، خداوند به اوفرمايد:لا لبيک و لا سعديک ، حجت از آن خودت باد!
حج بر دو گونه است : حج برای خدا و حج برای مردم کسی که برای خدا حج گزارد خداوند بهشت را به او پاداش دهد و هر که برای مردم حج رود پاداش و ثوابش در
روز قيامت به عهده همان مردم است
هرکس در راه رفتن به مکه يابرگشتن ازآن بميرد،روز قيامت از آن ترس و هراس بزرگ در امان باشد
هرکس در حال احرام بميرد خداوند اورا لبيک گويان برانگيزد
هر انساني که وارد حرم شود و به آن پناه برد از خشم خدا در امان است و هر حيوان و پرنده ای وارد آن شود نبايد آن را رم
داد يا آزارش رساند تا آن گاه که از حرم خارج شود
مردم امام خودرا گم مي کنند ولي آن حضرت در موسم حج حاضر مي شود و مردم را مي بيند اما آنها او را نمي بينند
به نقل از سایت http://hajj.iec-md.org
خیلی ممنون دوست عزیز خیلی مفید بود
بازم ازین مطالب بزار