هفته پنجم:----o-( ذوالکفــــــل " ترک صفت رذیله حسادت ")-o---
بسمه تعالی
عهدنامه با خویش
امام صادق عليه السلام:
شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا برابر با شرك است.
ما رهروان ره حق که با خدا و امام زمان (عج) خویش عهد بسته ایم هر روز بهتر از روز قبل باشیم با خود عهد میبندیم که برای رضای حق و شادی دل شکسته مولایمان امام زمان (عج) با توکل به خدا و توسل به چهارده معصوم و همتی مضاعف ، از صفت رذیله حسادت دروی کنیم.
و بدینوسیله پیمانی مجدد با مولایمان حضرت ولی عصر(عج) می بندیم که راه ظهور را هموارتر سازیم.
این هفته ثواب و اجر این کار را هدیه می کنیم به ساحت مقدس امام زمان (عج) و در کنار آن برای سلامتی مسئولین سایت راسخون و مدیر تالار گفتگوی آزاد دعا میکنیم.
السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
خدایا توانی به من بده تا بتوانم نه تنها به داشته های دیگران حسادت نکنم بلکه برای بیشتر شدن داشته های دیگران دعا کنم
و برای همه شادی و سلامتی را آرزو داشته باشم
و بخاطر نداشته هایی که با صلاحدید خودت ندارم به دیگران حسادت نکنم
انشالله که همه دوستان بزرگوار راسخونی و همه شیعیان جهان در هر نقته از جهان خاکی زندگی سرشار از معنویت و شادی داشته باشند
خداونداازاین هفته به بعددروجودم نیرویی عطافرماتاجلوی هرگونه صفت حسادت خودرابگیرم جزحسادت درتحصیل که خودش مزایایی داردبارالها دروجودونفس انسانهای حسودازاین هفته به بعدنیروی مبارزه بانفس صفت زشت وبدحسودی راایجادفرما.آمین یارب العالمین
خدا را شکر : بنده به بزرگیش قسم میخرم که این صفت رذیله را نداشته و ندارم و از بچه گی هم خودم و هم خانواده ام با توجه به تربیت صحیح و قانع بودن به داشته هایمان از این صفت مبری بودیم و همیشه خدا را به خاطر این موضوع شاکریم ضمنا با پیشرفت دوستان و آشنایان و اقوام خوشحال و مسرور می شویم .به همین خاطر هرچه از خدا میخواهیم بدست می آوریم (شرعی و معقول) اما در زیر راه کاری برای درمان حسادت می آورم امیدوارم مقبول قرار گیرد:
حسد روحیه ی خواری و خود کم بینی است که به دنبال آن فرد آرزو می کند که نعمتی را که فرد دیگر دارد، نداشته باشد.
برای درمان این روحیه راهکارها زیر پیشنهاد می شود:1. تفکر در مورد ضررهایی که حسد بر روح و روان، دین و آخرت دارد.2. تقویت ایمان نسبت به ذات حق تعالی.3. انجام دادن رفتاری خلاف مقتضای حسادت.4. دعا و راز و نیاز با ذات حق تعالی، که بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی است.
برای پاسخ به پرسش ریشه های حسد و شیوه های درمان آن، دانستن مطالب زیر لازم است:
تعریف حسد؛ فرق حسد با غبطه و غیرت؛ ریشه های پیدایش حسد، شیوه های از بین بردن آن.
تعریف حسد: حسد روحیه خواری و خود کم بینی است که فرد حسود در خود می بینید که به دنبال آن آرزو می کند که نعمت واقعی یا خیالی را که فرد دیگر دارد، نداشته باشد، حال چه آن نعمت واقعی یا خیالی را خود داشته باشد و یا نداشته باشد یا به او برسد یا نرسد[1].
فرق حسد با غبطه: غبطه روحیه ای است که در پی آن فرد می خواهد نعمت و کمالی را که دیگری دارد، مثل آن را داشته باشد، بدون آن که آرزوی نابودی آن را در دیگری بنماید.[2]
فرق حسد با غیرت: غیرت روحیه ای است که به دنبال آن، فرد خواهان نداشتن زشتی و بدی از فرد دیگری است.[3]
ریشه های پیدایش حسد:[4]
پیدایش حسد، عوامل گوناگونی دارد که هر یک به تنهایی هم می توانند باعث پیدایش حسد شوند، لذا بسته به کمی یا زیادی این عوامل، حسد زدایی از سختی و آسانی برخوردار است. اینک برخی از آن عوامل را تذکر می دهیم:
1. خباثت و زشتی باطنی: روحیه عده ای این گونه شکل گرفته است که نمی توانند دارایی مادی و معنوی را در دیگری ببینند.
2. احساس تهی و خواری کردن[5]: یعنی چون در خود احساس خواری و کوچکی می کند، نمی تواند کمال یا خوبی ای را در دیگری ببیند.
3. روحیه خود خواهی و خود ستایی: چون می خواهد فقط خودش مورد ستایش باشد و مشهور گردد، نابودی عوامل آنها را در دیگری خواهان است.
4. روحیه دشمنی: چون نسبت به فرد مورد حسادت، دشمنی دارد، نمی خواهد دارایی ها و زیبایی های او را ببیند.
شیوه های درمان حسادت:[6]
1. فکر کردن در ضررهایی که حسد بر روح و روان دارد: چون حسود همواره در غم و غصه خواهد بود، زیرا نعمت های الاهی نسبت به دیگران هم همیشگی است و هم بی شمار و او در این آتش نگرانی و افسردگی می سوزد.
2. فکر کردن در مورد ضررهایی که معصومین (ع) برای دین و آخرت حسود بیان کردند که برخی از آنها را بیان می کنیم: حسد آفت دین، از بین برنده ایمان، باعث خروج از ولایت و دوستی ذات حق تعالی، دشمنی با کارهای خداوند، موجب عدم قبولی طاعت و توبه و شفاعت، و از بین برنده خوبی ها و منشأ بسیاری از گناهان است. [7]
3. تقویت ایمان نسبت به ذات حق تعالی و صفات و افعال او، و این که او هر دارایی، خوبی و زیبایی روحی و دنیوی و اخروی که به هر فردی داده است به خاطر رحمت، عدالت، حکمت و امتحان می باشد و بداند که اگر فردی از آنها بی بهره است بر اساس حکمتهای الهی مانند امتحان و یا بالابردن درجات روحی و اخروی و...است.
4. بدست آوردن روحیاتی که در ضدیت با منشأ حسد هستند؛ یعنی به جای زشتی باطنی، پاکی و گستردگی درونی داشته باشد. به جای احساس تهی و کوچکی از دارایی دیگران، عزت و کرامت نفس داشته باشد؛ به جای خود خواهی و خود ستایی، خدا خواهی، خداشناسی و فروتنی؛ و به جای دشمنی، دوستی با دیگران را پیشه خود سازد.
5. رفتاری خلاف مقتضای حسادت انجام دهد: به جای نگرانی خوشحالی؛ به جای ترش رویی، خوش رویی و به جای بدگویی، تعریف نماید به گونه ای این نوع رفتار ها ادامه یابد که مایه دوستی و مهربانی شود.
6. راز و نیاز داشتن با ذات حق تعالی، که هم بی نیاز است و هم بی نیاز کننده؛ راز و نیاز ، بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی مثل حسادت می باشد. امام سجاد زین العابدین و سید الساجدین (ع) در راز و نیازش با ذات حق تعالی،عرضه می دارند: خداوندا به تو پناه می برم از طوفانی شدن حرص و شعله ور گردیدن خشم و غالب شدن حسادت[8].
[1] چهل حدیث امام خمینی ره، ص 105، معراج السعادة مرحوم نراقی، ص 347، کیمیایی سعادت غزالی، ج 2، ص 126.
[2] معراج السعادة، ص 347؛ در خصوص ارزش غبطه رجوع شود به کتب اخلاقی و تفاسیر قرآن ذیل آیات: مطففین، 26، حدید، 21 و مائده، 48.
[3] همان.
[4] نک: کیمیای سعادت و معراج سعادت، بحث حسادت.
[5] امام خمینی حسد را همین روحیه،و ذل نفس، می دانند. نک: چهل حدیث، ص 107.
[6] همه این شیوه ها و با شیوه های دیگری تحت همین عناوین و یا عناوین دیگر در همین کتاب های اخلاقی ذکر شده و ذکر نشده، بیان شده اند.
[7] برای اطلاع بیشتر، نک: کافی،ج2، ص307؛ وسائل الشیعه،ج15، ص366؛ مستدرک الوسائل،ج12، ص20 و کیمیای سعادت و معراج سعادت، بحث حسادت.
[8] «اللهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب و غلبة الحسد». صحیفه سجادیه،ص56، کان من دعائه (ع) فی الاستعاذة من المکاره و سیئی الاخلاق و مذام الافعال.
سلام خدا را شکر این صفت رذیله در من وجود نداره و آرزو میکنم اگه تو وجود کسی هست ترکش کنه و ترک رو هم ببنده به موتورش و بیخیالش بشه
اللهم عجل لولیک الفرج
حسد از مریضی های بسیار خطرناک روحی هست ک اگه کسی بهش گرفتار بشه زندگی خیلی خیلی واسش سخت و طاقت فرسا میشه چون حسود ب هیچ وجه تحمل دیدن نعمتای ک ب افراد میرسه رو نداره و نمیخواد هیچ موفقیتی شامل حال دیگران بشه و دوس داره همه نعمتا فقط ب خودش برسه درصورتی ک اگه شخص حسود ب این نکته توجه کنه ک دنیا، دنیای امتحان و آزمایش هست و خدا از راههای مختلف مثل درد و رنج و محدودیت در اعطای نعمت، انسان رو امتحان میکنه تا فرد قابل و شایسته مشخص بشه مطمئنا این صفت رذیله رو ترک میکنه!چه خوبه ک همه و ازجمله خودم از همه ی این امتحانها سربلند بیرون بیایم و دنیا و آخرت خودمونو آباد کنیم...آمین!
(355) 1- ابو جعفر باقر (ع) گفت: آدميزاده در اثر شدت و تندى دست به كارى مىزند كه به مرز كفر وارد مىشود. حسادت، ايمان آدمى را مىبلعد مانند آتش كه هيزم را به كام خود مىكشد.
گزيده كافى ج1 245 رشك، حسد ..... ص : 245
السلام علیک یا صاحب الزمان (عج)
خدایا توانی به من بده تا بتوانم نه تنها به داشته های دیگران حسادت نکنم بلکه برای بیشتر شدن داشته های دیگران دعا کنم
و برای همه شادی و سلامتی را آرزو داشته باشم
و بخاطر نداشته هایی که با صلاحدید خودت ندارم به دیگران حسادت نکنم
انشالله که همه دوستان بزرگوار راسخونی و همه شیعیان جهان در هر نقته از جهان خاکی زندگی سرشار از معنویت و شادی داشته باشند
ضرر حسد به خودمان بر میگردد وسودی ندارد
همه اش ضرر است سودی ندارد
امام صادق عليه السلام:
لقمان به فرزندش گفت: حسود را سه نشانه است: پشت سر غيبت مى كند، روبه رو تملّق مى گويد و از گرفتارى ديگران شاد مى شود.
حسد یکی از زشتترین و قبیحترین خصلتهایی است که در هر جامعهای دیده میشود. عدهای همه چیز را برای خود میخواهند. از آسایش و یا پیشرفت دیگران ناراحت میشوند. خودخوری میکنند و رنج خود را بصورت آزار دادن ، بدگویی و کار شکنی کردن ابراز میکنند. به جای اینکه بکوشند تا خودشان هم پیشرفت داشته باشند ، میکوشند تا دیگران را ساقط کنند و از ارزش بیندازند. این واکنش همان حسد است که خصلتی ناپسند و نکوهیده است.
کار حسد ممکن است به جایی برسد که حتی برای زوال نعمت از شخص ، محسود خود را به آب و آتش زده و او را نابود کند. چنانچه نمونهاش در داستانها و تاریخ معروف است. در نکوهش حسد همین بس که نخستین قتلی که در جهان واقع شد از ناحیه قابیل نسبت به برادرش هابیل بود که بر اثر انگیزه حسد چنین اتفاقی افتاد.
حسد نشانه چند نوع کمبود است.
•فرد حسود خودخواه است و همه چیز را تنها برای خود میخواهد.
•کم ظرفیت و زبون است و گرنه در برابر مقام یا پیشرفت یا امتیازاتی که دیگران بدست میآورند، خود را اینچنین نمیبازد.
•کوردل و کوته بین است و به همین دلیل دیگران را نمیبیند، فکر نمیکند که دیگران هم حقی دارند و باید به جایی برسند.
•متجاوز است و حاضر است به طرف ضربه بزند و حیثیت و آسایش او را به خطر بیندازد تا به خیال خود عقده و کمبودی را که در خود مییابد بگشاید.
راه علمی و عملی جلوگیری از حسد
راه علمی به مراجعه کردن و تفکر در آنچه از مفاسد حسد ذکر شد بلکه در مزمت دنیا و فنای آن است تا درخت خبیث دوستی دنیا که ریشه هر گناهی است از دل بیرون رود و آزاد گردد. طریق عملی پیروی نکردن و عملی نبودن چنین خاطره زشتی است. زیرا هر خاطرهای که از آن پیروی نشد بخودی خود از بین میرود. چنانچه در روایت چنین رسیده که (وسوسه مانند حمله کردن به سگ است. اگر به او اعتنا شود ستیزهتر میگردد و اگر بی اعتنایی شود دور میشود.)
کسی که حسادت درونش ایجاد میشود حتی اگه حواسش نباشد که دارد حسادت میکند اما این حس را داره که یه چیزی در قلبش در حال داغ شدنه وهمین خیلی آزارش میدهد ...من اگه این حس را پیدا کردم سعی میکنم به خدا متوسل شوم ....
خدا هم چه زیبا حسد درونم را به دوستی صمیمانه تبدیل میکند....الهی شکر..............