راسخون

آیه نورانی شب هفدهم ماه مبارک رمضان

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

معنای اصلی حسرت آشکار شدن و انکشاف است. گفته شده؛ چون در قیامت حقایق و اسرار روشن می‌شود (روزی که اسرار باطن شخص آشکار شود)  آن را روز حسرت خوانده‌اند

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 


من که خیلی از این ایه میترسم 

میشه گفت این ایه یه هشدار 

یه هشدار بسیار جدی


این ترس خوبه ولی به شرطی که بازدارنده باشه و انسان رو در صدد جبران اشتباهاتش بر اورد

اخه ما خیلی اوقات میترسیم ولی باز انجامش میدم طبق صحبت ابجی نازنین مرگ خوبه برای همسایه

 

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

بعد از مرگ انسان از هر نظر در معرض خطرهاي گوناگون چون کيفرها، رسوائي‌هاي گوناگون قرار دارد، اگر توبه ننمايد، و با توبه از دنيا نرود و خداوند ستارالعيوب به داد او نرسد، ممکن است در برزخ رسوا شود و يا در قيامت اسرار باطني او آشکار گردد و رسوا شود، به خصوص آن که يکي از نام‌هاي روز قيامت «يوم تبلي السراير»  است.

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

در کفایة الموحدین فرماید که سرائر و عقاید مردم ظاهر و منکشف شود در حالتى که صفوف انبیا و ملائکه مقربین آراسته شود و خلایق صف در صف ایستاده باشند که آدمى محشور مى شود با حالات و احوالى که در دنیا زندگانى نموده و با آن اعمال قبیحه شنیعه که مشغول بوده و به آنچه از نیات قبیحه که در دل او جاى گرفته، و همه خلق به او مشاهده کنند شخص را به آن رسوائى و گرفتارى، و ملائکه غلاظ و شداد اطراف او را گرفته و به این وصف و حالت او را در معرض خطاب و عتاب الهى در آرند. آری چون پرده ها بالا رفت و سرایر آشکار گشت به فرموده ی قرآن: "یعرف المجرمون بسیماهم فیؤخذ بالنواصی و الأقدام *.. . هذه جهنم التی یکذب بها المجرمون" سوره ی الرحمن، آیات 41 و 43؛ بدکاران به سیما و علامتشان شناخته می شوند. پس موی پیشانی آنان را بگیرند با پاهایشان، یعنی سر و قدم را جمع کنند و در دوزخ افکنند،.. . این همان دوزخی است که آن را تکذیب می کردند. 

tahmores کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 11998
|
تاریخ عضویت : شهریور 1391 




من که خیلی از این ایه میترسم 

میشه گفت این ایه یه هشدار 

یه هشدار بسیار جدی


این ترس خوبه ولی به شرطی که بازدارنده باشه و انسان رو در صدد جبران اشتباهاتش بر اورد

اخه ما خیلی اوقات میترسیم ولی باز انجامش میدم طبق صحبت ابجی نازنین مرگ خوبه برای همسایه

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
دقیقا  نکته همین جاست 

میترسیم اما عمل نداریم 

از جهنم میترسیم اما باز گناه میکنیم 

آجی نازنین  یه نکته گفتین زدین به هدف

 

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 






 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
دقیقا  نکته همین جاست 

میترسیم اما عمل نداریم 

از جهنم میترسیم اما باز گناه میکنیم 

آجی نازنین  یه نکته گفتین زدین به هدف

آجی من خودم رو میگم و به کسی توهین نمیکنم ولی فکر میکنم من عالم بی عمل که تو مثل ها میگن هستم .من فکر میکنم خیلی از ماها انقدر اطلاعاتمون بالاست ولی در مقام عمل که میرسه متاسفانه ....دیگه از اون شعار دادن ها خبری نیست.



 

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

قرآن کريم در آيه ديگر نيز از معرفي شدن مجرمان خبر داده و فرمود: «يعرف المجرمون بسيماهم»  در قيامت گنه کاران از چهره‌هاي شان شناخته مي‌شوند.
طبق اين گونه آيات معلوم مي‌شود روز قيامت، روز ظهور و بروز اسرار است، اسرار نهفته انسان آشکار مي‌شود، اعم از ايمان و کفر و نفاق يا نيت خير و شر، يا ريا و اخلاص و اين ظهور روز به روز براي مومنان مايه افتخار و مزيد بر نعمت است، براي مجرمان مايه سرافکندگي و منشا خواري و خفت، و چه دردناک است که انسان عمري زشتي‌هاي دروني خود را از خلق خدا مخفي کرده باشد و با آبرو در ميان مردم زندگي مي‌کند، ولي در آن روز که همه اسرار نهاني آشکار مي‌گردد، در برابر همه خلايق شرمسار و سرافکنده شود که گاه درد و رنج اين عذاب از آتش دوزخ دردناک تر است.

mina_k_h کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 12298
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 


ما از اشکار شدن حقیقت جلوی دیگران میترسیم

اما جلوی خدا نه

چرا

؟؟؟؟؟؟؟


شاید دلیلش این باشه که هنوز خیل ها قیامت رو باور نکرده اند!

خیلی از ما فقط این زندگی زودگذر رو باور داریم و برای همین هست که از اینکه آبرویمان جلوی کسی برود و از کارهایمان با خبر شوند نگرانیم!

ولی چون قیامت را هنوز قطعاً باور نکرده ایم و وقوع آن را دیر می پنداریم و فرصت زیاد!!! از آشکار شدن حقیقت نزد پروردگارمان بیم نداریم!

mina_k_h کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 12298
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

در اين آيه به توصيف آن روز بزرگ پرداخته، مى‏فرمايد: «در آن روز كه اسرار پنهان (انسان) آشكار مى شود)) (يوم تبلى السرائر). آرى ! در آن روز كه ((يوم البروز)) و" یوم الظهور" است اسرار درون آشکار مى شود، اعم از از ایمان و کفر و نفاق ، یا نیت خیر و شر، یا ریا و اخلاص ، و این ظهور و بروز براى مؤ منان مايه افتخار و مزيد بر نعمت است.

mina_k_h کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 12298
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ. نه تنها سرائر انسان آشكار مى‏شود بلكه آن جهان جهانى است كه حقايق عالم در آن جهان به طور كلى مشهود است؛ انسان، هم بواطن و سرائر خودش را مشاهده می کند هم سرائر عالم را.

maryam5852 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 672
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 

« تُبْلي » : مورد امتحان و آزمايش قرار مي‌گيرد . نمايان و هويدا مي‌شود . از آنجا كه به هنگام آزمايش ، حقيقت اشياء ظاهر و آشكار مي‌شود ، اين ماده در اينجا به معني ظهور و بروز آمده است . « السَّرَآئِرُ » : جمع سَرِيرَة ، نهانيها و پنهانيها . اسرار و رازها . نيّات و عقائد و هرچيزي كه نهفته و پوشيده باشد .‏

maryam5852 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 672
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 

حضرت وصی علیه السلام فرمودند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : " براى هر بنده اى باطنى است و ظاهرى ، پس كسى كه باطنش را اصلاح كند خداوند ظاهرش را نيز آراسته مى سازد، و آن كه باطنش را تباه كند خداى ظاهرش را تباه سازد."


در نشئه طبيعت و دنيا، سلطان اسم شريف ((الظاهر)) حكومت مى كند چه اينكه در عالم آخرت دولت كريمه اسم شريف ((الباطن )) حكم فرما است و بر همين مبناى رصين ، در آن عالم سرائر وجودى شخص برايش ظهور مى كند زيرا يوم ظرف ظهور اشيا را گويند و آنجا را به يوم تبلى السرائر نام مى برند يعنى روزى كه در آن ظرف ، بواطن به منصه ظهور مى رسد.

maryam5852 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 672
|
تاریخ عضویت : بهمن 1391 

«يوم تبلی السرائر» آشكار شدن نيات درونی و رازهای پنهان بندگان را وعده می‌دهد

 در قرآن كريم از ويژگی‌های قيامت، «يوم تبلی السرائر»، آشكار شدن رازهای پنهان افراد خواهد بود كه در واقع اسرار پنهان افراد، ايمان، كفر، نفاق و نيات آن‌ها همگی آشكار می‌شود.

mansoor67 کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 3583
|
تاریخ عضویت : فروردین 1388 

از روز قیامت است چنین یاد

وان روز یقین وزد چنین باد

سری به نهان دگــــــر نماند

سری به غم و دگر کند شاد

فی البداهه: منصور مقدم  5/5/92