آیه نورانی شب هفدهم ماه مبارک رمضان
ما از اشکار شدن حقیقت جلوی دیگران میترسیم
اما جلوی خدا نه
چرا
؟؟؟؟؟؟؟
شاید چون ستار العیوب است ولی خدا با این کار به ما فرصت جبران میده
این ایه به نوعی به روز معاد اشاره داره که در ان همه چیز عیان میشود در نزد خداوند متعال
فماله من قوة و لا ناصر:
برای انسان هیچ نیروئی از درون و یاوری از بیرون وجود ندارد.
نیروئی که بر زشتیهای اعمال و نیات او پرده بیفکند و یاوری که او را از عذاب الهی رهائی بخشد. این معنی در بسیاری از آیات قرآن آمده است که در آن روز نه یار و یاوری وجود دارد، نه فدیه و فدائی پذیرفته می شود، نه راه فرار و بازگشتی در برابر انسان قرار دارد.
وقتي كه ما در امور مختلف دقت ميكنيم درمييابيم كه تفكيك ظاهر از باطن نسبت به انسان محدود، مطرح است. ولي [اين تفكيك] نسبت به خداوند متعال كه آگاه از عالم غيب و شهادت و عالم سر و خفاست، [معنا ندارد] زيرا خود فرموده است:
إن تجهر بالقول فإنّه يعلم السرّ و أخفي.
اگر سخن به آوازگويي، او نهان (سرّ) و نهانتر (اخفي) را ميداند.
و ميفرمايد:
و أسرّوا قولكم أو اجهروا به إنّه عليمٌ بذات الصدور
و [اگر] سخن خود را پنهان داريد، يا آشكارش نماييد، در حقيقت وي به راز دلها آگاه است.
بنابراين ظاهر و باطن جزء امور نسبي هستند. اما معناي رايج «سرّ» عبارت از چيزي است كه پيچيده و در نتيجه پوشيده باشد. چنين چيزي وجود [خارجي] ندارد، زيرا تمام آنچه در عالم طبيعت است، ظاهر ميباشد يا حداكثر آن كه غالب انسانها به دنبال آن نيستند؛ مانند معادني كه بيش از ميليونها سال در درون زمين مخفي بود و مردم به آن توجهي نداشتند اما همين كه متوجه آن شدند و دربارهاش به جستوجو و كاوش پرداختند به آن دست يافتند. اين وصف دربارة ساير امور علمي و فكري نيز وجود دارد و تنها تفاوت در رسيدن يا نرسيدن افراد [به حقيقت سرّ] است. بنابراين ممكن است مطلبي نسبت به شخص زيد كه به واقع امر آگاه نيست، سرّ باشد اما نسبت به عمرو كه نسبت به آن امر آگاهي يافته است، سرّ نباشد. همچنين ممكن است مسئلهاي براي يك شخص در يك زمان معين سر باشد اما در زمان ديگر نباشد.
نزد خداي تعالي اسراري است كه آن را براي هيچ يك از مخلوقاتش ـ در هر درجه و مرتبهاي كه باشند ـ آشكار نميسازد. و بر اين مبناست كه گفته شده: «ربوبيت را سرّي است كه چنانچه آشكار شود، ربوبيت باطل ميگردد».
به باور پارهاى منظور اين است كه: خداى فرزانه در روز رستاخيز عملكرد هر انسانى را براى همگان آشكار مىسازد تا آنان بدانند كه او به خاطر چه عملى در خور پاداش يا كيفر گرديده است تا بر شادمانى و اندوه نيكان و ستمكاران افزوده شود. و واژه «سرائر» به معنى چيزى است كه هر انسانى از كارهاى شايسته و يا ناشايسته و يا ايمان و كفر در دل نهان مىدارد.
اين سوره مباركه با سوگندهايى انديشاننده آغاز مىگردد تا به همه انسانها توّجه دهد كه هان اى مردم! همه انديشهها و گفتار و عملكرد زشت و زيبا و عادلانه و ظالمانه شما ثبت و ضبط مىگردد و بر هر كدام شما فرشتهاى نگهبان گمارده شده است؛ بنابراين مسئولانه بگوييد و بنويسيد و برنامه بريزيد و مسئولانه عمل كنيد كه سخت بازخواست خواهيد شد
در منظر عارف،در جهان خلقت،یعنی کتاب تکوینی حق تعالی،اسراری نهفته که با کوشش و تهذیب میتوان از ظواهر آن که«عالم شهادت»است به کنه و بطن آن که«عالم غیب»است راه یافت.خداوند در قرآن کریم میگوید:
«یعلمون ظاهرا من الحیوة الدّنیا و هم عن الآخرة هم غافلون»
معنای این آیه آن است که آخرت در بطن دنیاست و شرط پی بردن به آن،گذر از ظواهر دنیا براساس نظر عارفان،همه موجودات در جهان هستی و عوالم مختلف،صورتی دارند و معنایی
ماه هیچ وقت پشت ابر نمیمونه شاید یه جورایی مصداق این ایه باشه خدا میخواد به بنده اش بگه من تو رو افریدم و در مسیر زندگی با تو بودم تا پیری و مرگ و در تمام این دوران ناظر بر اعمال بنده اش حالا که تدبیر بنده و کل جهان هستی در دست خداست چرا انسان کار اشتباه انجام میده و چرا در پی جبرانش نیست
قرآن در راه تربيت و آفرينش مسؤليت در زندگى انسان، به او توجه مىدهد كه روز رستاخيز روز آشكار شدن درونها و باطنها، زشتىها و زيبايىها، رازهاى زندگى و اسرار نهفته در دلها و جانها، و روز فاش و برملا شدن شقاوتها و جنايتهاى هولناكى است كه در دخمهها و دهليزهاى مرگ و شكنجه و زندانهاى نشاندار و بى نام نشان به دست جلادان مسخ شده استبداد و اختناق بر آزادى خواهان و ستمستيزان روزگاران مىرود و سانسور مىشود.آرى، روز رستاخيز، روز آشكار شدن زيبايىهاى زشتنمايش دادهشده و زشتىهاى بزك شده وزيبا جلوه داده شده است.
ما از اشکار شدن حقیقت جلوی دیگران میترسیم
اما جلوی خدا نه
چرا
؟؟؟؟؟؟؟
آجی به نظرم ما از اشکار شدن حقیقت در مقابل خدا هم میترسیم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
آجی اگه میترسیدیم که دیگه گناه نمیکردیم
شاید دیگران اشتباهات ما رو نفهمن اما خدا که میبینه هر لحظه
اصل ظاهر و باطن در تفسیر عرفانی یک مبنای مهم و اساسی به شمار میرود.جهان، انسان و قرآن از نظر متضمن بودن بر جنبه های ظاهری و باطنی از نوعی همانندی برخوردارند.در نگاه عارفان این جهان ظاهری دارد و باطنی(صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی).انسان نیز از این قاعده مستثنا نیست و از این نظر،عارفان به حواس ظاهری و باطنی برای انسان قائلند.در چشم انداز عرفان،نقش معرفت باطنی یا همان معرفت قلبی و شهودی در مقابل معرفت و علم ظاهری جایگاه بس مهمی را به خود اختصاص میدهد.
من که خیلی از این ایه میترسم
میشه گفت این ایه یه هشدار
یه هشدار بسیار جدی
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
آجی اگه میترسیدیم که دیگه گناه نمیکردیم
شاید دیگران اشتباهات ما رو نفهمن اما خدا که میبینه هر لحظه
اجی ولی من فکر میکنم ما میترسیم ولی فکر میکنیم که مرگ برای همسایه است و نوبت ما نمیشه در نتیجه نوبت بازخواست کردن اعمال ما هم نمیشه به همین خاطر گناه میکنیم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
آجی اگه میترسیدیم که دیگه گناه نمیکردیم
شاید دیگران اشتباهات ما رو نفهمن اما خدا که میبینه هر لحظه
اجی ولی من فکر میکنم ما میترسیم ولی فکر میکنیم که مرگ برای همسایه است و نوبت ما نمیشه در نتیجه نوبت بازخواست کردن اعمال ما هم نمیشه به همین خاطر گناه میکنیم
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
آره آجی درست میگین
ما هنوز نمیدونیم که شاید لحظه ای دیگه زنده نباشیم