راسخون

آیه نورانی شب هفدهم ماه مبارک رمضان

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 


ما از اشکار شدن حقیقت جلوی دیگران میترسیم

اما جلوی خدا نه

چرا

؟؟؟؟؟؟؟


شاید چون ستار العیوب است ولی خدا با این کار به ما فرصت جبران میده


nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

این ایه به نوعی به روز معاد اشاره داره که در ان همه چیز عیان میشود در نزد خداوند متعال

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

فماله من قوة و لا ناصر:
برای انسان هیچ نیروئی از درون و یاوری از بیرون وجود ندارد.

نیروئی که بر زشتیهای اعمال و نیات او پرده بیفکند و یاوری که او را از عذاب الهی رهائی بخشد. این معنی در بسیاری از آیات قرآن آمده است که در آن روز نه یار و یاوری وجود دارد، نه فدیه و فدائی پذیرفته می شود، نه راه فرار و بازگشتی در برابر انسان قرار دارد.

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

وقتي كه ما در امور مختلف دقت مي‌كنيم درمي‌يابيم كه تفكيك ظاهر از باطن نسبت به انسان محدود، مطرح است. ولي [اين تفكيك] نسبت به خداوند متعال كه آگاه از عالم غيب و شهادت و عالم سر و خفاست، [معنا ندارد] زيرا خود فرموده است:
إن تجهر بالقول فإنّه يعلم السرّ و أخفي.
اگر سخن به آوازگويي، او نهان (سرّ) و نهان‌تر (اخفي) را مي‌داند.
و مي‌فرمايد:
و أسرّوا قولكم أو اجهروا به إنّه عليمٌ بذات الصدور
و [اگر] سخن خود را پنهان داريد، يا آشكارش نماييد، در حقيقت وي به راز دل‌ها آگاه است.
بنابراين ظاهر و باطن جزء امور نسبي هستند. اما معناي رايج «سرّ» عبارت از چيزي است كه پيچيده و در نتيجه پوشيده باشد. چنين چيزي وجود [خارجي] ندارد، زيرا تمام آن‌چه در عالم طبيعت است، ظاهر مي‌باشد يا حداكثر آن كه غالب انسان‌ها به دنبال آن نيستند؛ مانند معادني كه بيش از ميليون‌ها سال در درون زمين مخفي بود و مردم به آن توجهي نداشتند اما همين كه متوجه آن شدند و درباره‌اش به جست‌وجو و كاوش پرداختند به آن دست يافتند. اين وصف دربارة ساير امور علمي و فكري نيز وجود دارد و تنها تفاوت در رسيدن يا نرسيدن افراد [به حقيقت سرّ] است. بنابراين ممكن است مطلبي نسبت به شخص زيد كه به واقع امر آگاه نيست، سرّ باشد اما نسبت به عمرو كه نسبت به آن امر آگاهي يافته است، سرّ نباشد. هم‌چنين ممكن است مسئله‌اي براي يك شخص در يك زمان معين سر باشد اما در زمان ديگر نباشد.

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

نزد خداي تعالي اسراري است كه آن را براي هيچ يك از مخلوقاتش ـ در هر درجه و مرتبه‌اي كه باشند ـ آشكار نمي‌سازد. و بر اين مبناست كه گفته شده: «ربوبيت را سرّي است كه چنان‌چه آشكار شود، ربوبيت باطل مي‌گردد».

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

به باور پاره‏اى منظور اين است كه: خداى فرزانه در روز رستاخيز عملكرد هر انسانى را براى همگان آشكار مى‏سازد تا آنان بدانند كه او به خاطر چه عملى در خور پاداش يا كيفر گرديده است تا بر شادمانى و اندوه نيكان و ستمكاران افزوده شود. و واژه «سرائر» به معنى چيزى است كه هر انسانى از كارهاى شايسته و يا ناشايسته و يا ايمان و كفر در دل نهان مى‏دارد.

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

اين سوره مباركه با سوگندهايى انديشاننده آغاز مى‏گردد تا به همه انسان‏ها توّجه دهد كه هان اى مردم! همه انديشه‏ها و گفتار و عملكرد زشت و زيبا و عادلانه و ظالمانه شما ثبت و ضبط مى‏گردد و بر هر كدام شما فرشته‏اى نگهبان گمارده شده است؛ بنابراين مسئولانه بگوييد و بنويسيد و برنامه بريزيد و مسئولانه عمل كنيد كه سخت بازخواست خواهيد شد

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 
ظاهر و باطن جهان از دیدگاه عارفان

در منظر عارف،در جهان خلقت،یعنی کتاب تکوینی حق ‏تعالی،اسراری نهفته که با کوشش و تهذیب می‏توان از ظواهر آن که«عالم شهادت»است به کنه و بطن آن که«عالم غیب»است راه‏ یافت.خداوند در قرآن کریم می‏گوید:
«یعلمون ظاهرا من الحیوة الدّنیا و هم عن الآخرة هم‏ غافلون»
معنای این آیه آن است که آخرت در بطن دنیاست و شرط پی بردن به آن،گذر از ظواهر دنیا براساس نظر عارفان،همه موجودات در جهان هستی و عوالم مختلف،صورتی‏ دارند و معنایی

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

ماه هیچ وقت پشت ابر نمیمونه شاید یه جورایی مصداق این ایه باشه خدا میخواد به بنده اش بگه من تو رو افریدم و در مسیر زندگی با تو بودم تا پیری و مرگ و در تمام این دوران ناظر بر اعمال بنده اش حالا که تدبیر بنده و کل جهان هستی در دست خداست چرا انسان کار اشتباه انجام میده و چرا در پی جبرانش نیست

saeedakh کاربر طلایی3
|
تعداد پست ها : 2084
|
تاریخ عضویت : خرداد 1390 

قرآن در راه تربيت و آفرينش مسؤليت در زندگى انسان، به او توجه مى‏دهد كه روز رستاخيز روز آشكار شدن درون‏ها و باطن‏ها، زشتى‏ها و زيبايى‏ها، رازهاى زندگى و اسرار نهفته در دل‏ها و جان‏ها، و روز فاش و برملا شدن شقاوت‏ها و جنايت‏هاى هولناكى است كه در دخمه‏ها و دهليزهاى مرگ و شكنجه و زندان‏هاى نشاندار و بى نام نشان به دست جلادان مسخ شده استبداد و اختناق بر آزادى خواهان و ستم‏ستيزان روزگاران مى‏رود و سانسور مى‏شود.آرى، روز رستاخيز، روز آشكار شدن زيبايى‏هاى زشت‏نمايش داده‏شده و زشتى‏هاى بزك شده وزيبا جلوه داده شده است.

tahmores کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 11998
|
تاریخ عضویت : شهریور 1391 




ما از اشکار شدن حقیقت جلوی دیگران میترسیم

اما جلوی خدا نه

چرا

؟؟؟؟؟؟؟

آجی به نظرم ما از اشکار شدن حقیقت در مقابل خدا هم میترسیم

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

آجی اگه میترسیدیم که دیگه گناه نمیکردیم  

شاید دیگران اشتباهات ما رو نفهمن  اما خدا که  میبینه  هر لحظه
 


nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 

اصل ظاهر و باطن در تفسیر عرفانی یک مبنای مهم و اساسی به شمار می‏رود.جهان، انسان و قرآن از نظر متضمن بودن بر جنبه‏ های ظاهری و باطنی از نوعی همانندی‏ برخوردارند.در نگاه عارفان این جهان ظاهری دارد و باطنی(صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی).انسان نیز از این قاعده مستثنا نیست و از این نظر،عارفان به حواس ظاهری و باطنی‏ برای انسان قائلند.در چشم‏ انداز عرفان،نقش معرفت باطنی یا همان معرفت قلبی و شهودی در مقابل معرفت و علم ظاهری جایگاه بس مهمی را به خود اختصاص می‏دهد.

tahmores کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 11998
|
تاریخ عضویت : شهریور 1391 

من که خیلی از این ایه میترسم 

میشه گفت این ایه یه هشدار 

یه هشدار بسیار جدی

nazaninfatemeh کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 81124
|
تاریخ عضویت : خرداد 1389 





~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

آجی اگه میترسیدیم که دیگه گناه نمیکردیم  

شاید دیگران اشتباهات ما رو نفهمن  اما خدا که  میبینه  هر لحظه


اجی ولی من فکر میکنم ما میترسیم ولی فکر میکنیم که مرگ برای همسایه است و نوبت ما نمیشه در نتیجه نوبت بازخواست کردن اعمال ما هم نمیشه به همین خاطر گناه میکنیم



 

tahmores کاربر طلایی1
|
تعداد پست ها : 11998
|
تاریخ عضویت : شهریور 1391 







~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

آجی اگه میترسیدیم که دیگه گناه نمیکردیم  

شاید دیگران اشتباهات ما رو نفهمن  اما خدا که  میبینه  هر لحظه


اجی ولی من فکر میکنم ما میترسیم ولی فکر میکنیم که مرگ برای همسایه است و نوبت ما نمیشه در نتیجه نوبت بازخواست کردن اعمال ما هم نمیشه به همین خاطر گناه میکنیم

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

آره  آجی درست میگین 

ما هنوز نمیدونیم که شاید لحظه ای دیگه زنده نباشیم