برخی از آموزش های وبلاگ نویسی
آرزوی بسیاری از وبلاگ نویسان از جمله خود من اینست که بتوانیم زمان بیشتری برای کار بر روی وبلاگ خود پیدا کنیم. وبلاگ نویسان نیز مانند همه مردم عادی وظایف مختلفی را در طی روز انجام میدهند و از این جهت باید در یک روز کاری ، مدیریت بخصوصی را روی فعالیت خود داشته باشند تا هم به کارهای روزمره خود رسیده و هم وقت کافی برای نوشتن و ارسال پستهای با کیفیت در وبلاگ خود پیدا کنند.
اما شاید باور این موضوع سخت باشد که در دنیای شبکههای اجتماعی و سایتهای ویدیوئی و گجتهای گوناگون بتوان وقت کافی برای وبلاگ نویسی مداوم پیدا کرد. بنابراین در این مطلب قصد داریم تا یک لیست و چندین نکته در مورد راههای صرفه جویی در وقت برای نوشتن پستهای وبلاگ بیان کنیم که امیدوارم این راهنماییها برای شما مفید واقع شود!
۱- به حداقل رساندن حواس پرتیها
محیطی که وبلاگ نویس در آن شروع به کار میکند بر روی زمان نوشتن و اتمام مطالب بسیار تاثیرگذار است. وقتی که خود من شروع به نوشتن مطلبی میکنم ، همیشه دوست دارم که محیطی آرام و بدون سر و صدا را انتخاب کنم و در اکثر مواقع موبایل بازی و اس ام اس بازی را تعطیل کرده و در شبکههای اجتماعی مثل فیس بوک و مسنجرها کمتر رفت و آمد میکنم و صرفا وقت خود را متمرکز بر روی کار وبلاگ نویسی میکنم. اصولا همیشه اینطور است که هنگام یک کار کلی حواس پرتی ایجاد میشود و همه چیز دست به دست هم میدهد تا توقفی در کار شما ایجاد شود.
البته بسیار واضح است که هنوز بسیاری از وبلاگ نویسان این اصل را زیر پا میگذارند و همچنان در مواقعی شروع به نوشتن میکنند که حواس پرتی گریبان گیر آنهاست که در نهایت منجر به تاخیر در زمان نوشتن و کیفیت مطالب خواهد شد.
اگر میخواهید پستهای وبلاگ خود را سریع تر و به طور موثرتری انتشار دهید ، نیاز دارید که تمام حواس پرتیهای خود را حذف کرده و فقط تمرکز اصلی تان را در حیطه وبلاگ نویسی خود جمع کنید. در این راستا میتوانید چندین عادت مثل تماشای تلویزیون ، بروزرسانی و مطالعه مداوم شبکههای اجتماعی مثل فیس بوک و توییتر ، گپ و گفتگوی طولانی با دوستان ، جواب دادن به تلفن و موبایل ، چک کردن مداوم ایمیل را متوقف کنید و هنگام نوشتن مطالب به طور کامل تمرکز خود را بر روی نوشتن معطوف کنید تا هم سریعتر کارتان اتمام یابد و هم کیفیت نوشتن مطالب بالاتر رود.
۲- انتخاب موضوعات از قبل
برای نوشتن مطالب خود باید موضوع مورد نظرتان را از قبل در نظر بگیرید و از اینکه ناگهانی شروع به نوشتن کنید ، بپرهیزید. کافیست روز قبل چند دقیقه ای را برای پیدا کردن موضوع مطالب خود در نظر بگیرید و به این فکر کنید که فردا قصد دارید در مورد چه موضوعی بنویسید.
رعایت این راهکار مطمئنا در زمان کاری شما صرفه جویی موثرتری را ایجاد خواهد کرد. با این کار میتوانید چندین موضوع را از قبل انتخاب کرده و یکی را به راحتی برگزینید و از این رو دستتان در انتخاب مطالب باز خواهد بود.
۳- محدودیت زمانی
یک وبلاگ نویس باید برای کار خود یک محدودیت زمانی مشخص را در نظر بگیرد و اینطور نباشد که هر وقت دلش خواست و هر زمانی که حوصله داشت ، شروع به نوشتن کند. بهتر است ۱ ساعت مشخص در روز را برای نوشتن مطالب خود در نظر بگیرد و این موضوع باعث خواهد شد که کار منسجم تر پیش رود و مطالب زودتر برای انتشار آماده شود.
۴- جستجو در آرشیو سایت
یک وبلاگ نویس موفق همیشه از قبل میداند که فردا قرار است در مورد چه موضوعی بنویسد. اغلب وبلاگ نویسان موفق همیشه یک کاغذ یا یک وسیله همراه مثل موبایل یا تبلت همراه خود دارند و ایدههایی را که به ذهنشان میرسد را در آنها یادداشت میکنند که البته این ایدهها همیشه از مطالعه مطالب دیگر سایتها ایجاد میشود.
یک راه حل دیگر برای انتخاب موضوع اینست که در آرشیو سایت یا وبلاگ خود گشت و گذار کنید و ببینید که در مورد چه مطالبی ممکن است کم کاری کرده باشید و چه پستهایی میتواند آنها را کامل کند و حتی پستهای قدیمیرا از این طریق میتوان احیاء کرد و با مطالب جدید تلفیق نمود. این کار نیز یک صرفه جویی خوب برای انتخاب موضوع وبلاگ خواهد بود.
۵- توقف بررسی و تجزیه و تحلیل آماری
من باید اعتراف کنم که خود من گاهی اوقات بسیار وسواس به خرج داده و در گیر و دار تجزیه و تحلیل و بررسی آمار وبلاگم گرفتار میشوم. بررسیهایی مانند لینکهای ورودی ، گوگل آنالیز ، رتبه الکسا و دیگر چیزها که مطمئنا این روند برای یک وبلاگ نویس بسیار خطرناک است و دقیقهها و شاید ساعتهایی را در یک روز از او سلب کند.
درست است که آمار سایت را باید زیر نظر داشت اما این بررسیها میتواند هفتگی یا ماهانه انجام پذیرد و توجه بیش از حد به این موضوع زمان زیادی را از شما میگیرد. بهتر است چک کردن آماری وبلاگ خود را به صورت دوره ای و در زمانهای مشخصی انجام دهید.
۶- جلوگیری از اتلاف وقت در رسانههای آنلاین
سایتها و رسانههای اجتماعی مثل فیس بوک و یوتیوب برای یک وبلاگ نویس هم میتواند مفید باشد و هم مضر . شبکههای اجتماعی ارزش فراوانی برای وبلاگ شما دارند و کمکی برای اتصال شما در جهت ایجاد لینک و ترافیک از این رسانهها به داخل وبلاگتان هستند.
اما این نکته را مد نظر داشته باشید که استفاده به موقع و مفید از این شبکهها زمانی درست است که ساعتهای مشخصی برای این کار در نظر داشته باشید و مدام در بین مطالب مختلف و سطحی که روازنه در آنها ایجاد میشود ، نگردید و فقط هم و غم خود را بر روی وبلاگ و مطالب سایت خود بگذارید و هنگامیوارد این شبکهها شوید که واقعا میخواهید در جهت پیشبرد اهداف وبلاگی خود قدم بردارید.
من خودم شخصا علاقه خاصی به شبکه یوتیوب دارم و انواع فیلمهای آموزشی و سرگرمیرا از این شبکه میبینم. حتی گذشته از این استفادهها ، این شبکه برای تعداد بسیاری از وبلاگ نویسان حکم معدن طلا را دارد و با تهیه ویدیوهای کوتاه میتوانند کاربران زیادی را روانه وبلاگ خود کنند.
اما پیشنهاد من اینست تا میتوانید کمتر در شبکههای آنلاین گشت و گذار کنید و رعایت این موضوع در طی یک زمان کوتاه یا بلند مدت میتواند نتیجه قابل قبولی در جهت صرفه جویی در زمان نوشتن پستهای وبلاگی شما داشته باشد.
۷- توقف خواندن دیگر وبلاگها
برای من همیشه خواندن وبلاگهای متعدد از طریق فیدخوان همیشه در راس کار بود ، تا زمانی که متوجه شدم که این کار وقت بسیار زیادی از من را میگیرد و حذف این موضوع توانست صرفه جویی بسیار بالایی را برای من به ارمغان آورد.
البته من نمیگویم که وبلاگهای دیگران را مطالعه نکنید ، اما به این موضوع دقت داشته باشید که اصولا اینترنت یک منبع بی پایان از اطلاعات و محتواهای مختلف است که خواندن و مطالعه آنها کاری بس وقت گیر و هدر دادن زمان و انرژی است. سعی کنید ابتدا به امر وبلاگ نویسی خود بپردازید و در روزهای خاصی از هفته و در زمان اوقات فراغت خود به سراغ وبلاگهای دیگران رفته و آنها را مطالعه کنید.
گرچه این نکته دور از ذهن نیست که بسیاری از وبلاگ نویسان موفق از همین مطالعه وبلاگها به درجات بالا رسیده اند ، اما از راه درست و با تعیین زمانی مشخص تا همیشه به کارهای لازم خود به خوبی برسند.
این موضوع هم ناگفته نماند که بحث فعالیت در انجمنهای گفتگو نیز از این بحث دور نیست و میبایست فعالیت در آنها را منوط به حل مشکلات کاربران و یاد گرفتن موضوعات جدید و ایجاد لینک ورودی به وبلاگ خود کنید و از شرکت در مباحث بیهوده خودداری کنید.
راهکارهای شما برای صرفه جویی در زمان نوشتن مطالب وبلاگ چیست ؟ از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید!
۱۳ مرحله تا نوشتن پست جدید برای وبلاگتان
نوشتن محتوا برای وبلاگ کار ساده ایست ، اما اگر با قشر خاصی درگیر باشید خیلی هم سخت میشود ! چون شما میدانید که آنان به دنبال موضوع تخصصی نوشتههای شما هستند و بی دلیل به سمت وبلاگ شما نیامده اند . در این پست میخواهم به ۱۳ مرحله برای نوشتن یک پست کامل اشاره کنم و توضیحاتی درباره آن بدهم .
۱- کاربران خودتان را بشناسید
این که شما بدانید برای چه کسی مینویسید میتواند خیلی به شما کمک کند . چون نحوه نوشتن ، مقدار دانش خوانندگان وبلاگتان و .. میتواند در غنی شدن پستهایتان نقش داشته باشد. به آخرین نوشته خود سر بزنید و نظرات آن پست را بخوانید ، ببینید که کاربرانتان چه چیزهایی از شما پرسیده اند و شما چه پاسخ داده اید ! سطح سوالات آنها را ارزیابی کنید و حتی الامکان مقاله ای بنویسید که به خوانندگان وبلاگتان بیشترین دانش را اضافه کند.
۲- موضوع نوشتن را انتخاب کنید
در مرحله قبل دیدیم که چه کسانی قرار است نوشته مارا بخوانند ، پس الان باید ببینیم که چه محتوایی برای خوانندگان ما مفید خواهد بود . موضوع شما میتواند نیازهای خوانندگان وبلاگتان ، چیزهایی که شما میدانید و در رابطه با محصولاتی که میفروشید باشد.
۳- کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید
بعد از این که موضوع نوشته را انتخاب کردید و تقریبا فهمیدید که چه باید بنویسید ، کلمات کلیدی که تمایل دارید وبلاگ خود با آنها در موتورهای جست و جو پیدا شود را انتخاب کنید و بر روی آنها تمرکز کنید . پیشنهاد میکنم که مطلب نحوه انتخاب کلمات کلیدی صحیح را بخوانید ، چون دانستههای شما را در این رابطه تکمیل میکند.
۴- تحقیق
برای موضوعی که انتخاب کردید کمیدر بین سایتهای داخلی و خارجی تحیقیق کنید تا بدانید که دیگران چه چیزهایی نوشته اند و آیا نیازی هست که با نوشتن محتوای ، نوشته آنها را تکمیل کنید ؟
۵- بنویسید
فکر و خیال بس است ! حالا شروع به نوشتن کنید ، مثل زمانی که دارید با همکاران خود صحبت میکنید بنویسید ! همینطور میتوانید صدای خود را ضبط کنید و سپس صدا را پخش کنید و دیکته کنید. اینطوری میتوانید بدون هیچ بهانه ای نوشتن را آغاز کنید . البته شاید روزهای اول نوشتن کمیسخت باشد ، اما کمیکه دستتان روان شد از هر زمان اضافه ای برای نوشتن استفاده میکنید.
۶- اضافه کردن لینکها
سعی کنید در نوشته خود به سایتهایی که در تحقیقات از آنها استفاده کرده اید لینک دهید . لینک دادن به دیگر مطالب وبلاگتان که هم سو با مطلب جدیدتان است را فراموش نکنید . از لینک دادن به دیگران هم نترسید.
۷- انتخاب تصاویر
یک یا چند عکس مناسب برای مطلب جدید وبلاگتان پیدا کنید و آنها را درون پست بگذارید. البته پیشنهاد میکنم مقاله چرا باید در مطالبتان از عکس استفاده کنید را بخوانید.
۸- ویرایش تیتر
آیا در مرحله ۵ تیتری برای پست خود برگزیدید ؟ حال نوبت جذاب تر کردن آن است . سعی کنید تیترهای مطالبتان نه خیلی مشروح باشد نه خیلی گنگ. اینطوری میتوانید حس کنجکاوی خوانندگاه را برانگیزید و آنها را به خواندن نوشته خود ترغیب کنید.
۹- ویرایش متن
حالا پست خود را بخوانید و ویرایشش کنید . اگر وقت دارید ، نوشته خود را روز بعد از نوشتن ویرایش کنید . اینطوری ذهن شما باز تر و آماده تر میشود تا نوشته را به عنوان یک کاربر تحلیل کند و نقاط ضعف آن را بگیرد.
۱۰- پست خود را بهینه کنید
بعد از این که ویرایش را انجام دادید . حال زمان آن است که موضوعات مناسب انتخاب کنید و یا اطلاعات و تگهای مورد نیاز برای موتورهای جست و جو را به آن اضافه کنید .
۱۱- انتشار و معرفی به دیگران
و حالا ، پستتان را منتشر کنید ! . آن را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و به اعضای خبرنامه خود اطلاع دهید. البته قبلا در مورد اقدامات مورد نیاز بعد از انتشار نوشتههای وبلاگ به صورت کامل توضیح داده ام.
۱۲- به نظرات پاسخ دهید
به نظرات کاربران با دقت پاسخ دهید و سعی کنید برای آنها ایمیلی بفرستید تا به وبلاگ شما باز گردند و پاسخ سوالشان را بخوانند . میتوانید از پلاگینهایی که برای این منظور هستند استفاده کنید.
۱۳- یاد بگیرید
حالا که نوشته خود را منتشر کردید . خوب است تا نگاهی به آمار و ارقام بیاندازید تا ببینید که شرایط پستتان چگونه بوده است . مثلا ببینید که آیا با کلمه کلیدی مورد نظر به رتبههای بالای موتورهای جست و جو رسیده است یا خیر یا کاربران بعد از خواندن آن سایت شما را ترک کردند یا به صفحات دیگر نیز سر زدند . از اطلاعات برای بهتر نوشتن مطالب بعدی خود استفاده کنید تا بهتر و قویتر بنویسید و وبلاگتان مطرح تر شود.
حال نوبت شماست ! آیا از روش فوق استفاده میکنید ؟ آیا کار خاصی انجام میدهید که من فراموش کرده ام ؟ دانستههای خود را در این رابطه در بخش نظرات به اشتراک بگذارید !
۵ ایده برای نوشتن مطلب بعدی وبلاگتان
منتظر ایده برای نوشتن هستید ؟ آیا وقت برای نوشتن دارید اما ایده ای به ذهنتان خطور نمیکند ؟ یکی از موضوعات زیر را برای نوشتن انتخاب کنید ! میتوانید هر وقت که برای نوشتن موضوع کم آوردید ، به این مطلب رجوع کنید . شاید ایدههای خوبی به ذهنتان رسید !
۱ – راهنمای کار با . . .
همیشه بعضی چیزها را یاد دارید ، اما به ذهنتان نمیرسد که آنها را برای کاربرانتان بنویسید . چرا به یک آموزش کامل کار با … فکر نمیکنید ؟ جای خالی را با یکی از بخشهای موضوعی وبلاگ خودتان پر کنید ! . راهنماها ، میتوانند به خوبی در ذهن کاربران بمانند و حتی کاربران را برای مطالعه دوباره آن مطلب به وبلاگ شما بکشانند.
۲ – چگونه . . . ؟
یکی از قدرتمندترین و ساده ترین تیترها برای نوشتن ، توضیحاتی در مورد یک عمل یا ابزار است . برای پیدا کردن و آشنا شدن با این مدل پستها ، به سایت howto.com مراجعه کنید . این مدل مطالب ، میتوانند به خوبی در شبکههای اجتماعی منتشر شوند و افراد زیادی را با وبلاگ شما آشنا کنند.
۳ – ۱۰ نکته برای . .
اگر در مورد یک موضوع ، توصیهها و یا نصیحتهایی دارید ، میتوانید آنها را تحت عنوان یک پست درآورید و در خوانندگانتان قرار دهید . مسلما ، آنها خوشحال میشوند وقتی تجارب شما را در رابطه با آن موضوع میخوانند.
۴ – مصاحبه با ..
کاربران همیشه دوست دارند تا با افراد فعال در حیطه کاری خویش بیشتر آشنا شوند . مثلا ، زمانی که وبلاگینا شروع به مصاحبه با افراد مشهور وب کرد ، توانست جای خود را در بین کاربران باز کند و بازدید کنندگان زیادی را به سمت خود جذب کند.
۵- نقد و بررسی دستگاه ..
آیا وسیله ای دارید که بخواهید آن را نقد و بررسی کنید ؟ چه اشکالی دارد تا خوانندگان وبلاگتان با نظر شما در مورد یک گجت ، لپتاپ ، تلفن همراه و .. آشنا شوند ؟
امیدوارم که از این مطلب استفاده خوبی ببرید و بتوانید با استفاده از این موضوعات ، مطالب جدیدی برای وبلاگ خود ایجاد کنید.
۱۰ نکته برای جذب همیشگی کاربر در اولین بازدید
اولین ورود یک کاربر به وبلاگ شما ، مهمترین ورود اوست ، زیرا وبلاگ شما هم میتواند در بازدید اول کاربر را برای همیشه جذب خود کند ، هم میتواند کاربر را فراری دهد . قبلا در مورد فراری دادن خوانندهها از وبلاگ هم نوشته ام ، اما در این مطلب دوست دارم تا چند نکته را در جهت جذب همیشگی کاربر در اولین بازدید را بازگو کنم.
1- تیتر
سعی کنید از حداکثر توان خود را در نوشتن تیترها استفاده کنید . تیترها میتوانند کاربر را برای خواندن مطالب شما تشویق کنند . جدا از این که زمان طولانی برای نوشتن مطالب خود میگذارید ، سعی کنید چند دقیقه هم برای نوشتن و انتخاب تیتر صحیح و جذاب وقت صرف کنید .
۲ – طراحی اختصاصی
چندین بار گفته ام و باز هم میگویم ! . داشتن طراحی اختصاصی برای یک سایت و یا وبلاگ ، میتواند حیاتی ترین عمل ممکن باشد . کاربران از ظاهرهای تکراری خسته شده اند ، دوست دارند طرحهای جدید ببینند. سعی کنید برای طراحی قالب ، بودجه ی مناسبی را کنار بگذارید تا بتوانید طراحی کاربرد پذیر و بهتری داشته باشید.
۳-معرفی / biography
اگر وبلاگ شخصی دارید و روزنوشتهای خود را در آن مینویسید . میتوانید توضیحاتی درباره خودتان به همراه وبلاگتان را در منوی کناری قرار دهید تا کاربران شما را بشناسند.
۴ – ترتیب منوی کناری یا sidebar
سعی کنید آخرین مطالب خود به همراه مطالب پربازدید را در منوی خود نمایش دهید . اخرین مطالب که کاربران را به خواندن اخرین مطالب شما جلب میکند و پربازدیدترین هم ، میتواند شوق کاربر را برای خواندن ادامه وبلاگ شما برانگیزد.
۵ – خبرنامه
خیلی بهتر است که فرم ثبت نام خبرنامه تان را در محلی قرار دهید که کاربران با اولین نگاه آن را بیابند و به دنبال آن نگردند ! . خبرنامه ایمیلی میتواند کاربران را شدیدا با مطالب شما درگیر کند.
۶ – پست مهمان
اگر در وبلاگ خود پست مهمان میپذیرید ، زیر پستهای مهمان اطلاعاتی در مورد نویسنده آن پست و همینطور اطلاعاتی در مورد نحوه نوشتن پست مهمان در وبلاگ خود ، درج کنید.
۷- دکمههای اشتراک گذاری
فراموش نکنید که مطالب خوب به اشتراک گذاشته میشوند ، پس با گذاشتن دکمههای اشتراک گذاری ، این حق را به کاربران بدهید تا مطالب شما را به راحتی به اشتراک بگذارند.
۸- ویرایش و صفحه بندی خوب
نوشتهها ، هر چقدر که با دقت نوشته شده باشند ، باز هم نیاز به ویرایش و بازبینی پایانی دارند . غلطهای املایی میتوانند کاربران را از وبلاگ شما فراری دهند . مطالب خود را پاراگراف بندی کنید تا کاربران کمتر احساس خستگی کنند ، همچنین ، از عکسهای مرتبط استفاده کنید.
۹ – تبلیغات زیاد
فکر نمیکنم نیازی به توضیح داشته باشد ! تبلیغات زیاد باعث فراری شدن کاربر میشود .
۱۰ – سرعت
بارگذاری سریع وبلاگ شما میتواند کاربر را خوشحال کند . اکثر کاربران بیشتر از چند ثانیه نمیتوانند صبر کنند تا یک صفحه نمایش داده شود . اگر میخواهید سرعت وبلاگ خود را افزایش دهید ، پیشنهاد من خواندن ۲۰ نکته برای بهبود و افزایش سرعت بارگذاری سایت شما است.
امیدوارم که این مطالب بتواند به شما در جذب کاربران در اولین بازدیدشان کمک کند . اگر نکته ای به نظرتان میرسد که میتواند در این لیست قرار گیرد ، میتوانید در بخش نظرات آن را به من یاد آوری کنید.
پن : بخشهایی از این مطلب با استفاده مطالب این وبلاگ نوشته شده است .
چگونه با مطالب خوب ، لینک و بازدید بگیریم ؟
بدون شک وقتی تمرکز خود را برای بهینه سازی وبسایتتان برای موتورهای جست و جو جمع کردید ، مطالب خوب و با ارزش را در اولویت قرار داده اید. مطالب خوب میتوانند کاربران شما را تحت تاثیر قرار دهند و آنها را به سایت شما بازگردانند . اگر موتورهای جست و جو برای شما بازدیدکنندگانی فراهم کنند و مطالب خوبی درون وبسایت شما نباشد ، مسلما ترافیک شما بدون استفاده خواهد ماند !
نوشتن مطالب خوب و دریافت بازدید و لینک در مقابل
اگر مطالب خوب بنویسید ، در جذب کاربر شانس بیشتری خواهید داشت . وقتی خوانندگان وبسایتتان تصمیم به اشتراک گذاری مطلب سایت شما در موتورهای جست و جو میگیرند ، شما یک لینک از شبکههای اجتماعی دریافت میکنید . آیا تا به حال شده است که از یک مطلب آنقدر خوشتان بیاید و آن را برای همه دوستانتان ارسال کنید ؟ آیا دوستانتان از آن مطلب خوششان نیامده است و آن را منتشر نکرده اند ؟
دوستان بازدیدکننده شما ، به سایت شما وارد میشوند و اگر از مطلب شما خوششان بیاید ، مسلما دوباره آن را در شبکههای اجتماعی منتشر میکند. حتی شاید آنها با خواندن مطلب شما ، ایده ای برای یک مطلب جدید به ذهنش برسد و آن را در وبلاگ خود منتشر کند و به سایت شما لینک بدهد.
اهمیت تولید مطالب خوب و جدید
شاید یادتان رفته باشد شما چرا اینجا هستید ؟ مطلب جدیدی در یک ادمین منتشر شده است و شما در حال خواندن آن هستید ، آیا غیر از این است ؟. به کاربران خود مطالب جدید و خوب آموزش بدهید تا آنها نیز برای شما کاری انجام بدهند و یا هر روز یا چند روز به سایت شما سر بزنند و مطالب جدیدتان را بخوانند . مطمئن باشید که خیلی از کاربران دوستانی دارند که در طی روز از آنها درباره سایتهای خوب و با ارزش میپرسند . سعی کنید که آنقدر به کاربران نزدیک بشوید تا اول از همه سایت شما را به دوستان خود معرفی کنند . شاید این روش به طور مستقیم به دریافت لینک مرتبط نباشد ، اما حلقه ایجاد لینک گسترده تر میشود.
ساخت لینک یا link building مثل این میماند که شما از دوستانتان بخواهید که شما را به دیگر دوستانشان معرفی کنند . در این حالت ، شما فقط کاربر را برای خواندن مطالب تبلیغاتی خود دعوت نمیکنید ، بلکه با مطالب خوب از آنها پذیرایی میکنید و اگر آنها به محصول و یا خدمات شما نیاز داشته باشند ، از صفحه مخصوص به آن دیدن میکنند و از محصول و یا خدمات شما استفاده میکنند.
Link Bait چیست ؟
تکنیکهای فراوانی در بهینه سازی وبسایتها وجود دارد که هنوز توسط سایتهای فارسی استفاده نمیشوند.در مقاله قبلی به Call To Action پرداختم و در این مقاله میخواهم در مورد Link Bait اطلاعاتی را در اختیار شما دوستان قرار دهم.
Link baitچیست ؟
لینک بیت ، یک مقاله یا یک امکانی است که برای جلب توجه بازدیدکنندگان و جذب وبلاگ نویسها و . . برای دریافت لینک است . Matt Cutts درباره link bait اینگونه میگوید : (( یک چیز آنقدر جذاب که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند. )) . link baitها میتوانند یکی از ابزار بازاریابی ویروسی باشند ، به این گونه که میتوانید از آنها به عنوان سکوی پرتاب خود یاد کنید !. یک Link Bait خوب ، میبایست یک مقاله ، یک ویدئو ، موسیقی و یا یک نرم افزار باشد .
Link bait و تاثیر آن بر سئو
تعداد و کیفیت لینکها ، یکی از فاکتورهای موتورهای جست و جو برای رتبه دهی به سایتها هستند. لینک بیت ، در زیر شاخه لینک بیلدینگ قرار میگیرد و میتوانند یکی از مهمترین بخشهای سایت شما باشند.
با داشتن لینک بیت خوب ، میتوانید تعداد فراوانی لینک خوب و با کیفیت و بازدید فراوانی دریافت کنید . مطالب خوب در شبکههای اجتماعی به صورت ویروسی منتشر میشوند و هیچ چیز جلودار آنها نیست .
انواع Link baitها
اطلاعات : این Link baitها ، اطلاعاتی را در اختیاز بازدیدکننده قرار میدهند که برای او بسیار جالب هستند . مثل اطلاعات کاملی از جمعیت کره زمین که توانسته نظر خیلی از افراد را به خود جلب کند.
خبری : انشار جدیدترین خبرها در کمترین زمان ممکن ، میتواند به پیشرفت سایت شما و تبدیل به یک Link bait کمک کند.
ابزاری : تعدادی از ابزارها هستند که به درد افراد میخورند ، مثل تبدیل ارقام ویندوز به فارسی.
بخشهای یک link bait
تیتر : تیتر مناسب ، میتواند نقش نوشدارو را برای شما بازی کند . آن را طوری بنویسید که کاملا در چشم باشد و بازدیدکنندگان را تشویق و یا دعوت به خواندن ادامه متن کند.
اطلاعات : توضیحاتی در مورد ادامه صفحه و جذب بازدیدکننده برای ماندن در این صفحه
بخش اصلی : بخشی است که باید کاربر اطلاعات مورد نظر خود را بدست آورد
اشتراک گذاری : مهمترین بخش در یک Link bait ، بخش اشتراک گذاری است . باید این بخش را به خوبی طراحی کنید که کاربر در کمترین زمان ، پست شما را به اشتراک بگذارد . زیبایی این بخش و کاربردپذیر بودن آن بسیار مهم است و میتواند نقش اساسی را درون Link bait شما ایفا کند.
چه کسانی به Link bait ما لینک میدهند ؟
۱-کسانی که مطلب شما را به درد بخور میدانند و به شما لینک میدهند.
۲-رابطه ای بین مطلب شما با خواننده وجود دارد که به شما لینک میدهد.
۳-خواننده از لینک دادن به شما سود خواهد برد ، مثلا تکمیل کردن یکی از مطالبش و یا شرکت در قرعه کشی که برای لینک دهندگان میخواهید انجام دهید.
۱۲ راه برای افزایش بازدید کنندگان ثابت سایت
قبلا در یک ادمین در مورد افزایش بازدید مطالبی را تحت عنوان ” ۱۰۰ راه افزایش بازدید سایت و وبلاگ” نوشته ام .اما در این پست ، به ۱۲ مورد که به وبسایت شما کمک میکند تا پیشرفت کند و بازدید بیشتری دریافت کند ، اشاره کنم.
اما چگونه مردم را برای خواندن نوشتههایتان ترغیب کنید ؟
۱- بپرسید !
از کاربران خود در مورد مطالب مختلف سوال بپرسید و از آنها نظراتشان را بخواهید . مطمئن باشید که این روش تاثیر گذار خواهد بود و میتواند کاربران را برای بازگشت به وبسایت شما و پرسیدن نظر دیگر دوستانشان درباره آن موضوع ترغیب کند.
۲- تبلیغات
اگر از لحاظ بودجه توانایی تبلیغات به صورت کمپین را دارید ، تبلیغات را در اولویت قرار دهید و در بازههای زمانی مختلف تبلیغات کنید . مثلا در زمان شروع وبسایتتان یک دوره ۳ ماهه ، در ۶ ماه بعد یک دوره ۳ ماهه دیگر ، که این بسته به استراتژی شماست و برای هر وبسایتی از لحاظ بودجه و نیاز به کاربر متفاوت است.
۳- پست مهمان
همه ی ما میدانیم که پست مهمان میتواند به پیشرفت یک سایت کمک بسزایی کند و بازدید فراوانی برای یک سایت به ارمغان بیاورد . در مورد پست مهمان در یک ادمین قبلا هم نوشته ام.
۴- اشتراک گذاری
همه چیز میتواند به اشتراک گذاشته شود ! مطالب ، نظرات ، ایدهها ، محصولات و . . . اکثر وبسایتهای بزرگ برای پیشرفت خود ، از شبکههای اجتماعی استفاده کرده اند و برای آن استراتژی دارند . همچنین ، تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو نیز امری غیر قابل انکار است.
۵- ساخت ویدئو
مطالبی که نیاز به توضیحات زیادی دارند و میتوانند کاربران را خسته کنند را در قالب یک ویدئو به همراه آموزش inter active و یا با استفاده از اسلایدها برای سایت خود آماده کنید.مطمئن باشید که تاثیر گذار است و کاربران را به وبسایت شما باز میگرداند !
۶- کتاب الکترونیکی
خیلی از سایتهای بزرگ برای خود کتابهای الکترونیکی زیبایی درست میکنند و به رایگان در اختیار کاربران قرار میدهند . این کتابها با سرعت نور در اینترنت منتشر میشوند و نام آن وبسایت را به گوش افرادی که هنوز به آن سر نزده اند ، میرساند.
۷- سئو
سئو ، میتواند بازدید فراوانی برای شما به ارمغان بیاورد . شاید فرایند مشکل و زمان بری باشد اما در جذب کاربران دائمیتاثیر گذار است.
۸- نوشتن نظرات بیشتر
نوشتن نظرات بیشتر در سایتها و وبلاگهای دیگر ، میتواند ۲ چیز برای شما به ارمغان بیاورد : ۱- اولا این که ، به وبسایت شما بک لینک بیشتری داده میشود (مشکلی نیست که nofollow باشند) ۲ - وبلاگ نویسها و مدیران سایتها به کاربرانی که نظرات بیشتری میدهند توجه میکنند و به وبسایت آنها مراجعه میکنند.
۹- نظرات بهتری بگذارید
در پیروی از مورد شماره ۸ ، لطفا نظراتی که در وبسایتها میگذارید کمیبهتر باشند و سعی کنید برای آنها کمیفکر کنید و سپس دکمه ارسال نظر را بزنید ! زیرا مدیران و وبلاگ نویسهای بزرگ ، از نظرات کوتاه و بدون محتوا خوششان نمیآید و شاید افزونههای اسپم ، شما را اسپم شناسایی کنند و نظر شما را به پوشه جفنگ بفرستند.
۱۰- خبرنامه راه اندازی کنید
اگر فکر میکنید که میتوانید وبسایت خود را همچنان پا برجا نگه دارید ، خبرنامه راه اندازی کنید و برای کاربران خود ، مطالب جدیدتان را ارسال کنید تا کاربران به وبسایت شما سر بزنند و در وبگردیهای روزانه ، شما را فراموش نکنند.
۱۱-ایمیلهای فالو آپ بزنید
به ایمیلهایی که به طور خودکار برای کابران در زمانهای خاص ارسال میشوند ، ایمیلهای فالو آپ گفته میشوند . این ایمیلها میتوانند کاربران شما را در ارتباط با سایتتان نگاه دارند و هر روز برای آنها مطالب از پیش تعیین شده ارسال شود.
۱۲ – پادکست درست کنید
پادکست ، ابزار خوبی برای کسب بازدید فراوان است . اما نه هر پادکستی ! مطالبی را که به نظرتان میشود در قالب یک فایل متنی ارسال شود ، نیازی نیست حتما به عنوان یک پادکست در بیاید . در انتخاب محتوای پادکستها دقت کنید و با وسواس آنها را ویرایش و درست کنید تا کاربران متوجه حرفه ای بودن شما بشوند.
همچنین ، سئوموز فارسی نیز سلسله پستهای در زمینه افزایش بازدید ارسال کرده است که میتواند به شما کمک کند.
امیدوارم که این ۱۲ نکته بتواند به شما در مدیریت بهتر سایتتان و افزایش تعداد کاربران همیشگی آن کمک کند . در صورتی که نکته ای را از قلم انداخته ام در بخش نظرات آن را بگویید تا در لیست بالا به نام خودتان قرار گیرد.
چگونه از وبلاگ نویسی کسب درآمد کنیم؟
امروزه کسب درآمد در اینترنت برای افرادی تازه کار در دنیای اینترنت به خصوص اگر تواناییهای دیگری هم داشته باشند بسیار ساده تر از گذشته شده است و گزینههای بیشتری هم برای کسب درآمد بوجود آمده است فقط کافیست یک وبلاگ داشته باشید و شروع کنید البته به دلیل تحریمهای اعمال شده علیه ایرانیان وبلاگها و وب سایتهای فارسی برای کسب درآمد از روشهای معمول دچار دردسرهایی هستند و در برخی موارد این کار غیر ممکن شده است. اما اگر می توانید به زبانی غیر از فارسی مانند انگلیسی یا عربی مطلب بنویسید و شخصی در خارج از کشور دارید که می توانید به او اعتماد کنید تا برای شما یک حساب بانکی معتبر همراه با آدرس خودش باز کند، در این صورت باید بگویم یک بازار جهانی منتظر شماست فقط کافیست یک وبلاگ بسازید و شروع به نوشتن کنید. به هر حال فکر می کنم بد نباشد مروری بر روشهای کسب درآمد موجود داشته باشیم.
برنامههای تبلیغاتی- در سالهای اخیر تعداد شرکتها و سازمانهایی که از طریق دیگر وب سایتهای و وبلاگها تبلیغ می کنند بسیار زیاد شده است بدین ترتیب یک وبلاگ نویس که معمولاً سرمایه زیادی هم ندارد بدون احتیاج به بازاریابی مشتری خود را پیدا خواهد کرد و فقط با ارائه یک شماره حساب معتبر بین المللی و پر کردن یک فرم ثبت نام و پس از بررسیهایی که از طرف ارائه دهنده تبلیغات صورت می گیرد کسب درآمد خواهد کرد در این نوع تبلیغات دارنده وبلاگ تبلیغات متنی را را برای بازدیدکنندگان خود نمایش می دهد و با هر کلیکی که بازدیدکنندگان روی تبلیغات متنی می کنند مبلغی به حساب وبلاگ نویس واریز می شود. معروفترین سرویس از این نوع Adsense است که متعلق به غول اینترنتی گوگل می باشد البته گوگل ایرانیان را تحریم کرده و نمی توانند از این سرویس استفاده کنند. و از موفق ترین برنامههای تبلیغات متنی که اخیراً به این جمع اضافه شده اند می توان به Chitika’s eMiniMalls و WidgetBucks و Text Link Ads اشاره کرد.
و از دیگر شرکتهایی که در این زمینه فعالیت می کنند می توان به
Azoogle Ads, Intelli Txt, DoubleClick, Tribal Fusion, Adbrite, Clicksor, AdHearUs, Kanoodle, Pheedo, TextAds,Bidvertiser, Fastclick,Value Click
اشاره کرد.
و اخیراً BlogAds به عنوان اولین سرویس ارائه دهنده تبلیغات متنی اختصاصی برای وبلاگها راه اندازی شده است.
تبلیغات RSS - یکی از روشهای جدید که برخی وبلاگ نویسان از آن کسب درآمد می کنند تبلیغات RSS است. و برخی از وبلاگ نویسان از این طریق به موفقیتهای کوچکی دست پیدا کرده اند. اما هنوز بنده نشنیده ام که وبلاگ نویسی به این شیوه درآمد هنگفتی بدست آورده باشد. اما فکر می کنم در آینده منبع درآمد خوبی باشد.
حمایت مالی- در این روش یا خودتان شرکت یا فردی را پیدا می کنید که محصولاتش را در وبلاگ خود تبلیغ کنید و یا آن شرکت وبلاگ شما را پیدا می کند و سفارش تبلیغ می دهد و به این ترتیب با پرداخت هزینه ای شما برای او به روشهای مختلف تبلیغات می کنید حتی بعضی از شرکتها کل فضای تبلیغاتی یک وبلاگ را خریداری می کنند مثلاً اگر کل تبلیغاتی که به صورت سالیانه می توانید در یک وبلاگ انجام دهید ۲ میلیون تومان باشد، این مبلغ را دریافت کرده و برای یک سال اختصاصاً برای آن شرکت تبلیغ می کنید. که در این روش هم تبلیغات دهنده سود می برد ( چون بدون رقیب و اختصاصی تبلیغ می کند و در عین حال می تواند از تخفیفهای معمول برای تبلیغات بلند مدت و پرتیتراژ رسم است استفاده خواهد کرد.) و هم وبلاگ نویس چون انرژی خود را بر روی بهینه سازی وبلاگ خود می گذارد. یکی دیگر از روشهای معمول این است که کمپانیهای بزرگ مبلغی را به نویسندگان وبلاگهای پر بازدید پرداخت می کنند تا برای معرفی محصول جدید آنها مطلب بنویسد و به این ترتیب آنرا به بازدید کنندگان خود معرفی کنید. فکر می کنم این روش در ایران کارایی زیادی داشته باشد چون ما در ایران قانون محکمی برای حمایت از نویسندگان اینترنتی نداریم و حاصل زحمات چندین ساعته و تخصص چندین روزه در عرض چند ثانیه به وفور کپی می شود و در اینترنت پخش می شود به عنوان مثال مطالبی که در یاد بگیر دات کام منتشر می شود بسته به موضوع آن پس از مدتی تا ۵۰ کپی از آن در وبلاگها و وب سایتهای مختلف یافت می شود (حتی بعضی از وب سایتهای دولتی که دارای بودجههای سنگینی هستند و در اینجا از آنها نام نمی برم بدون ذکر منبع، مقالات یاد بگیر دات کام را کپی می کنند .) خوب حداقل به این روش برای نویسندگان هم فرصت مناسبی فراهم می شود تا امرار معاش کنند. و البته بیشترین سود را تولید کننده یا صاحب کالا خواهد برد.
برنامههای Affiliate (واسطه ای) - در این روش یک شرکت به عنوان واسط بین فروشنده اصلی (صاحب کالا) و فروشنده جزء (وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایتها) عمل می کند و به ازای فروش هر کالا درصدی از سود به فرشنده جزء یا وبلاگ نویس پرداخت می شود. این شیوه بیشتر به نفع صاحب کالا است چون حتی اگر جنسش فروخته نشود برای آن تبلیغات مجانی کرده است. اما روی دیگر سکه وبلاگ نویسان و صاحبان سایتها هستند که اگر شرکت واسط معتبر باشد درآمد نسبتاً خوبی می توانند داشته باشند در ایران هم این روش متداول ترین روش برای کسب درآمد است. اما وبلاگ نویسان و صاحبان سایتهای ایرانی که از این روش استفاده می کنند معمولاً کلاه گشادی از طرف شرکتهای واسط سرشان می رود و از آنجا که این شرکتها روشهای تبلیغات هرمی برای خود دارند متاسفانه با جستجو در اینترنت تعریف تمجیدهای دروغین زیادی در مورد آنها خواهید یافت و چون یک وبلاگ نویس ظاهراً هزینه ای برای تبلیغ متحمل نشده است (در حالیکه وقت گرانقدر خود و هزینه اتصال به اینترنت را از دست داده است. ) معمولاً شکایتی از این شرکتها نمی شود بنابراین آنها همچنان به کلاه برداری خود ادامه می دهند و کسی جلوی آنها را نمی گیرد. خلاصه باید بگویم وبلاگ نویسان زیادی به این روش در کشور ما مورد سوء استفاده قرار گرفته اند و می گیرند. البته در دنیا شرکتهای معتبر و قانونی هم وجود دارند که از آنجمله می توان به Amazon, Linkshare, Clickbank, Commission Junction اشاره کرد. و سود نسبتاً مناسبی هم به وبلاگ نویسان پرداخت می کنند.
داراییهای دیجیتال - روزانه تعداد وبلاگهایی که کارهای دیجیتال خود می فروشند بیشتر می شود که از آنجمله می توان به e-bookها و دورههای آموزشی و سمینارهای از راه دور اشاره کرد. که البته این روش هم نیاز به اجرای دقیق قانون کپی رایت دارد.
شبکه وبلاگ نویسی – یکی از روشهای موثر که امروزه زیاد به چشم می خورد. اتحاد چندین وبلاگ کوچک است. به این صورت که چندین وبلاگ نویس درباره موضوعی مشترک یا نزدیک به هم شروع به نوشتن می کنند. و به یکدیگر لینک می دهند و گاه هر کدام از آنها دو یا چند وبلاگ را به طور همزمان اداره می کنند. و برای جذب حامیان مالی هم به صورت مشترک بازار یابی می کنند و وقتی که یک مشتری پیدا کردند به صورت گروهی برای فروش کالا یا خدمات او کار می کنند. این افراد به صورت گروهی کار می کنند بنابراین یک شبکه قوی بوجود آورده اند که هم خواننده را راضی نگه داشته اند و هم می توانند به طور موثری تبلیغات کنند و حامی مالی خود را راضی نگه دارند البته درآمد آنها هم تقسیم می شود ولی آنها می توانند از روشها متنوعی برای کسب درآمد استفاده کنند. عده ای هم که وب سایت دارند افرادی را استخدام می کنند که وبلاگ نویسند و از آنها می خواهند درباره وب سایت آنها مطلب بنویسند و به سایت آنها لینک بدهند. و به این صورت یک شبکه حمایتی می سازند.
موقعیتهای شغلی - در سراسر دنیا رسم است که وبلاگ نویسان موفق توسط روزنامهها، مجلات، وب سایتهای بزرگ و سایر سازمانهای خصوصی یا دولتی استخدام می شوند یا قرار دادهایی با آنها بسته می شود و خدمات آنها برای یک دوره مشخص خریداری می شود. به این ترتیب برای وبلاگ نویسان موقعیتهای شغلی جدید و مناسبی بوجود خواهد آمد.
هدیه گرفتن - در بعضی از کشورها از جمله آمریکا رسم است که وبلاگ نویسانی که مطالب مفیدی می نویسند از خوانندگان و موسسات پاداش می گیرند گاه این پاداشها و جوایز آنقدر زیاد می شود که شخص می تواند بقیه عمر خود را فقط وبلاگ نویسی کند. نمونه موفق این افراد «جیسون کوکته» است.
تجارت - بعضی از وبلاگ نویسان مقالات زیادی درباره انواع کالا و برندهای مختلف می نویسند و آنها را نقد می کنند و در کنار این مقالات یک فروشگاه اینترنتی راه می اندازند و به این ترتیب برای خود یک تجارت کوچک راه می اندازند. برای اینکه با این روش درآمد مناسب داشته باشید باید یک وبلاگ یا وب سایت بزرگ و بسیار فعال داشته باشید که مرتب به روز رسانی می شود.
مشاوره - یکی از راههای کسب درآمد به کمک وبلاگ نویسی گرفتن حق مشاوره است. اگر تخصصی دارید می توانید در مورد آن تحققیق کنید و اطلاعات بیشتری بدست آورید سپس مقالات زیادی بنویسید و در ازای دریافت وجه با توجه به تخصص خود به آنها مشاوره بدهید توجه داشته باشید که باید در زمینه ای که می خواهید مشاوره خود را بفروشید باید صلاحیت داشته باشید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.
سخنرانی - اگر فردی هستید که به راحتی مقاله می نویسد پس احتمالاً می توانید خوب هم سخنرانی کنید پس می توانید جلسات آموزش و سمیتار برگزار کنید و برای مدعوین سخنرانی کنید و از طریق فروش بلیط کسب درآمد کنید و البته اعتبار زیادی هم کسب خواهید کرد.
گوگل ادسنس چیست ؟
کسب درآمد از اینترنت چند سالی است که به بین افراد آنلاین جا افتاده و همه دوست دارند که درآمد معقولی از این طریق داشته باشند . اما در مقالات قبلی به روشهای کسب درآمد از اینترنت اشاره کرده بودم ، اما این دفعه میخواهم به مبحث گوگل ادسنس اشاره کنم . این سیستم تبلیغاتی در کشور ما زیاد جا نیافتاده است ، دلایل بسیاری برای این کار وجود دارد که در ادامه مطلب به آنها میپردازم
شیوه کاری ادسنس
شیوه کاری ادسنس برای ما آشناست ، زیرا ادسنس سیستم کلیکی بیش نیست اما امکاناتی دارد که (مخمان سوت میکشد ) . این سیستم کلیکی معتبر ، بر اساس کلمات درون وبسایت شما تبلیغات را نمایش میدهد ! تبلیغات هدفمند . . .
در این سیستم ، تبلیغات افرادی که در adwords تبلیغات داده اند نمایش داده میشود ، همه نوع تبلیغاتی وجود دارد ، چون این سیستم تبلیغاتی بین الملی است.
سطح درآمد
اگر بازدید روزانه بالای ۱۰۰۰۰ تا داشته باشید میتوانید روزانه حداقل ۱۰$ کسب کنید ، توجه کنید که حداقل درآمد شما است . هر کلیک در این سیستم به ارزش کلمه کلیدی مربوط است و هیچ سطحی برای هر کلیک تعیین نشده است . هر کلیک از ۰٫۰۱ تا ۱۰ $ وجود دارد .
ثبت نام و شروع
اگر وبسایتی به زبان فارسی دارید ، قید ادسنس را بزنید . ولی اگر وبسایت انگلیسی دارید باز هم روشهای برای کار کردن با این سیستم محبوب هست . این شرکت درآمدها را به عنوان یک چک از طرف گوگل با سطح ۱۰۰$ به درب منزل میفرستد ( ایران ، نه ) . برای کار با این سیستم شما باید یک آشنا قابل اطمینان در آنطرف مرزها داشته باشید تا چک را دریافت و به حساب بانکی شما در ایران واریز کند. فقط نباید (سوتی) بدهید که ایرانی هستید ، چون امکان Ban شدن از طرف adsense وجود دارد
Google AdSense Google AdSense یک انجمن تبلیغی است که متعلق به موتور جستجوی Google است. به طور خلاصه، می توانید جاوا اسکریپت ارائه شده توسط این پلتفرم را در وب سایت خود جاسازی کنید. Google Script تبلیغات مرتبط با محتوای محتوای شما را به مشتریان ارائه می دهد.
کسب درآمد از گوگل ادسنس Google Adsense ساده است. تنها کاری که افراد باید انجام دهند این است که بر روی آگهی نمایش داده شده در وب سایت شما کلیک کنند، در این صورت می توانید به سادگی از تبلیغات خود پول نقد کسب کنید. (مردم مجبور نیستند به آن وب سایت مراجعه کنند و یک چیز بخرند، شما تعهدی در این زمینه نخواهید داشت، فقط با کلیک بر روی آگهی پول نقد خود را به دست خواهید آورد) برای گفتگو با وب سایت افرک برای سفارش کلیک های گوگل.