يك سيستم پرتال چيست و چگونه كار مى كند ؟

عبارت پرتال به معنى درگاه و در مى باشد . در �*قيقت وظيفه يك سايت پرتال جمع آورى اطلاعات از منابع مختلف و ايجاد يك درگاه وا�*د براى دسترسى به كتابخانه اى از اطلاعات و خدمات دسته بندى و اختصاصى شده مى باشد . پرتال ها با اين هدف ايجاد
مى شوند كه كاربران اينترنت بتوانند گردش خود را در اينترنت از طريق يك مدخل مدرن و ساختيافته شروع نموده و هر موقع كه اراده كنند بدون هيچ مشكلى به نقطه شروع بازگردند . 
در يك دسته بندى كلى عملكرد ها و قابليتهاى اصلى يك سيستم پرتال عبارتند از : 
- دسترسى به اطلاعات مورد نياز 
- ارتباط با ديگر كاربران 
- دسترسى به برنامه هاى كاربردى مجزا
- انجام امور روزمره كارى ، شهر ى ، ادارى و ...
بنابراين يك سايت پرتال بايد علاوه بر
قابليتهاى زير بنايى همچون امنيت ، سرعت ، و دقت ، سرويسهاى متععدى نيز در اختيار كاربران و مديران سايت قرار دهد . عمده اين سرويسها عبارتند از: 
1- سرويس مديريت م�*توا
2- سرويس پست الكترونيك
3- سرويس كنفرانس الكترونيكى 
4- سرويس جستجو 
5- سرويس عضويت در سايت 
6- سرويس نظر سنجى 
7- سرويس تكميل و ارسال فرم هاى الكترونيكى 
8- سرويس پرداخت اينترنتى 
9- سرويس خبر 

بايد توجه داشت كه يك پرتال موفق تنها شامل مجموعه اى از منابع اطلاعاتى نيست بلكه تركيب درستى از سرويس هاى اصلى فوق الذكر است . 

انواع پرتال :- پرتال هاى شركتى : Corporate Portal
دسترسى اختصاصى به اطلاعات خاصى از يك شركت يا
كمپانى خاص را فراهم مى كند .
- پرتال هاى تجارى : Commerce Portal
از مقوله تجارت الكترونيك پشتيبانى مى كند .
- پرتال هاى شهرى : City Portal
دسترسى به خدمات و اطلاعات يك شهر را ممكن مى
سازد .
- پرتال هاى فراگير : Pervasive Portal
دسترسى از طريق تجهيزات فراگير مثل PDA را ممكن مى
سازد . 

 

پورتال چیست؟

 

 وب پورتال چیست؟

 

 آشنايی با پورتال و مفاهيم زيربنايی آن

 

 پورتال چيست؟