هر روز مطالبی زیبا و جالب از تکنولوژی
دوچرخه هوشمند JIVR یک دوچرخه سخنگو است که با سایر ابزارهای هوشمند از طریق اپلیکیشن واسط ارتباط برقرار میکند.
دوچرخه JIVR با یکبار شارژ تا 20 مایل رکاب میدهد و ویژگی برتر آن تاشو بودنش است که در محیطهای شهری بسیار ارزشمند است چراکه کاربر میتواند دوچرخه را زیر بغل زده و با خود به مترو ببرد.
با اتصال آیفون به دوچرخه امکانات شنیداری هنگام دوچرخهسواری راه میافتد و با شنیدن موسیقی دلخواه میتوان لذت دوچرخهسواری از نوع برقی را تجربه کرد.
به دلیل فراگیر نبودن این فناوری بالطبع قیمتش بالاست و بین 699 الی 1749 پوند توسط مبدع آن قیمتگذاری شده است.
مارچین پیات کوفسکی مبدع دوچرخه برای تولید انبوه آن نیاز به علاقهمندان سرمایهگذاری در این زمینه دارد و اگر همه چیز خوب پیش رود سپتامبر 2015 آن را دستکم در خیابانهای لندن خواهیم دید.
پتنتی متعلق به کمپانی بوئینگ که به تازگی جزئیات و اطلاعات مرتبط به آن در اینترنت انتشار یافته تا حد زیادی یادآور خاطرات فیلم های علمی و تخیلی همچون جنگ ستارگان است که در آنها یک سپر محافظتی ویژه از برخورد آتش دشمن به نیروهای خودی و سفینه ها و… جلوگیری می نمود.
این پتنت که تحت عنوان “متد و روشی برای تضعیف موج انفجار از طریق سپر الکترومغناطیسی” نامگذاری شده، بیانگر ایده ای برای توسعه ی تکنولوژیست که به کمک آن می توان از وسایل تقلیه نظامی در میادین جنگ و در مقابل موج های انفجار حاصل از برخورد موشک و موارد مشابه به زمین محافظت نمود.
بر اساس الگوی ارائه شده از جانب بوئینگ سنسوری که بر روی وسایل نقلیه نظامی نصب شده پس از رخ دادن یک انفجار در فاصله ای نزدیک، محل اصابت آتش دشمن را شناسایی و سپس با فعال کردن یک سیستم ویژه اقدام به شلیک پالس های قدرتمند لیزر در جهت موج حاصل از آن می نماید.
این پالس های لیزر قوی در اصل با یونیزه کردن ذرات هوا اقدام به ایجاد یک کانال پلاسما می نمایند، دما و تراکم این کانال به گونه ای است که می تواند قدری از موج انفجار را بازتاب داده و باقی آن را نیز جذب و یا منکسر نماید تا از آسیب وارد شدن به تجهیزات مختلف و یا پرتاب شدنشان به اطراف جلوگیری کند.
همچنین از این تکنولوژی می توان برای محافظت از ناوگانهای دریایی، ساختمان ها و هواپیماها نیز استفاده نمود. البته نباید از یاد برد که طبق پتنت بوئینگ جلوگیری از برخورد مستقیم موشک و یا سایر موارد مشابه به تجهیزات تحت حفاظت امکان پذیر نیست و این روش تنها یک سیستم ایمنی در برابر موج های ایجاد شده ی پس از انفجار محسوب می گردد.
ایده ی تجاری-نظامی مذکور سه سال پیش در ایالات متحده به ثبت رسیده و اخیراً جزئیاتی از آن توسط سازمان ثبت ابداعات و اختراعات در این کشور به بیرون درز پیدا کرده است.
منبع : دیجیاتو
همکاری اخیر مایکروسافت با یک سازنده لوازم جانبی صوتی از کشور سوئد به نام Coloud، منجر به تولید هدفون جدیدی به نام Hoop by Coloud برای اسمارت فون های سری لومیا شده است.
این هدفون از نوع in-ear بوده، کاملا درون گوش قرار می گیرد و برای افرادی مناسب بوده که زندگی پر جنب و جوش تری از سایرین داشته و به ورزش های سنگین می پردازند.
همانگونه که گفتیم، این هدفون ها برای فعالیت های ورزشی مناسبند و مایکروسافت ادعا دارد که این هدفون می تواند در هنگام انجام ورزش های سنگین نیز، از خود عملکردی مناسب بر جای بگذارد.
این هدفون توسط مایکروسافت طراحی شده و قادر است در برابر گرد و خاک، غبار، قطره های آب و عرق از خود مقاومت نشان دهد. محصول مورد بحث همچنین از کابلی بهره می گیرد که از مواد بازتاب دهنده برخوردار است، در نتیجه هدفون یاد شده اجازه می دهد تا در تاریکی نیز، کاربر قابل مشاهده باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری به عمل آید.
همانگونه که در تصاویر زیر مشاهده می کنید، حلقه ی سیم از بالای هدفون رد شده و به شکلی قابل تنظیم، به شما اجازه می دهد تا آن را برای سایز گوش خود تنظیم نموده تا در هنگام دویدن، خیالتان از بابت افتادن هدفون ها از گوش راحت باشد.
Hoop by Coloud از یک اسپیکر ۳۲ اهم استفاده کرده و فرکانس بازخوردش نیز بین ۲۰ الی ۲۰.۰۰۰ هرتز است؛ ۲۰.۵ گرم وزن دارد و در دمای منفی ۵ الی ۴۰ درجه سلسیوس نیز می توان از آن استفاده نمود.
هدفون یاد شده از همین حالا در اروپا با قیمت ۲۹ یورو قابل سفارش بوده و در سه رنگ سبز، نارنجی و مشکی به بازار عرضه می گردد. مایکروسافت همچنین توصیه می کند که در کنار لومیا ۶۴۰ و XL640 از این هدفون استفاده شود؛ اگرچه سایر اسمارت فون های سری لومیا نیز با Hood سازگار هستند.
منبع : دیجیاتو
سازمان پروژههای تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی پنتاگون روی پروژهای کار میکند که به زودی جایگزین فناوری جیپیاس خواهد شد و باید با فناوری موجود خداحافظی کرد.
غیرقابلاعتماد بودن جیپیاس در برخی موقعیتهای ضروری دولت ایالاتمتحده امریکا را به این فکر انداخته که دنبال فناوری ردیابی قابلاعتمادتری باشد تا به رعدم سیگنال رسانی مربوط به نقاط کور که نقطهضعف عمده جیپیاس است غلبه کند.
دارپا به صورت اساسی روی فناوری جدید برای ارائه موقعیت صحیح مکانی و ناوبری ردیابی دقیقتر و قابلاعتمادتر کار میکند و فکر میکند دستیابی سریعتر به چنین فناوری امریکا را نسبت به رقبا جلو انداخته و به فناوری جدید به عنوان مزیتی استراتژیک نگاه میکند.
نیاز به انجام عملیات بهطور مؤثر در مناطقی که جیپیاس جواب نمیدهد بهطور بالقوه امتیازی برای طرف مقابل (دشمن فرضی) محسوب میشود و دسترسی در زمان معین به فناوری جدید و بدیل جیپیاس از سوی مقامات ارشد نظامی به دارپا منتقلشده است.
دارپا دنبال فناوری جدید با الگوریتم انعطافپذیر میگردد تا بتواند نقاط ضعف جیپیاس را بپوشاند. در حال حاضر اغلب کسبوکارها برای رساندن کالا به دست مشتری، خودروها و ... از جیپیاس استفاده میکنند ولی عدم انعطافپذیری جیپیاس مشکلاتی را به وجود آورده است.
تعریف ساعتهایی با دقت بالا،شتاب سنجهای خودکالیبره و ژیروسکوپهای جدید و ابزار ناوبری بدون نیاز به منبع خارجی ازجمله فناوریهایی بودهاند که در کنار جی پی سی سعی شده بر مشکلات غلبه کنند.
دارپا سعی کرده سیستم ردیابی جدید را به صورت real-time و از طریق سیستم چند منبعی و چندوجهی توسعه دهد و در این راستا حسگرهایی که سیگنالهای اطراف را به عنوان فرصت نگاه میکند (مانند تلویزیون، رادیو، دکلهای مخابراتی و موبایل و حتی رعدوبرق و نور) طراحی و توسعه داده و درواقع آنچه SNPS نامیده میشود تکمیلکننده جیپیاس بوده و عیبهای جیپیاس را برطرف میکند و مشکلات ناشی از فیکس کردن موقعیت بر اساس ساختمان، عمق شاخ و برگها، موقعیت زیر آب و زیرزمین که جیپیاس قادر به ردیابی نیست، برطرف میکند.
آنچه ساخته میشود بدون وابستگی به انرژی به سربازان و یا حتی ابزار نظامی مانند تانکها داده میشود تا حسگرهای مرتبط بدون محدودیت به مأموریت خود ادامه دهند.
دارپا گیرندههای جیپیاس را در وزن 50 پوند در دهه 1970 ساخت و بعداً سیستم مذکور را در قطع پاکت سیگار در 1991 کوچکسازی کرد. معمولاً ارتش امریکا قبل از عرضه تجاری، فناوریها را به صورت انحصاری در اختیار نظامیان خود قرار میدهد.
منبع: پی سی ورد
چندی است که توجه ولوو به ایمنی وسایل نقلیه دو چرخ معطوف شده و در همین راستا نیز این کمپانی خودروساز سوئدی طی همکاری اش با یک شرکت طراحی انگلیسی به نام Grey London و Albedo100 نوعی اسپری رنگ بازتابی را ساخته که تنها در شب قابل رویت است.
این اسپری که LifePaint نام دارد، از لحاظی فنی اصلا رنگ به حساب نمی آید و در عوض نوعی ماده قابل شستشو است که تا ۱۰ روز پس از استفاده دوام می آورد و جالب است بدانید تا زمانی که در معرض نور چراغ های اتومبیل قرار نگیرد اصلا قابل رویت نیست و تنها در این صورت است که شروع به درخشش می کند.
به گفته نیک کانر مدیر عامل ولوو در انگلستان، همه ساله ۱۹۰۰۰ هزار دوچرخه سوار تنها در انگلستان دچار آسیب دیدگی می شوند و ساخت محصولی مانند این می تواند تاثیری شگرف در آمار مجروحان این وسیله داشته باشد.
وی در صحبت هایش افزود: ما در ولوو بر این باوریم که بهترین راه برای نجات یافتن از یک سانحه، تصادف نکردن است و متعهدیم که با کاهش شمار سوانح رانندگی جاده ها را به محیطی امن تر برای تردد بدل نماییم.
ولوو اعلام کرده که کاربران می توانند با خیال آسوده از این اسپری که مواد درونی اش هم بر پایه آب ساخته شده روی لباس ها، کلاه ایمنی، کفش، کوله پشتی و بسیاری موارد دیگر استفاده نمایند.
گفتنی است که این اسپری هنوز هم در همه نقاط دنیا موجود نیست و در حال حاضر تنها شش فروشگاه دوچرخه در کنت و لندن آن را عرضه می کنند، با این حال چنان استقبال عمومی از آن خوب باشد، پای این محصول به آنسوی مرزهای انگلستان نیز کشیده خواهد شد.
منبع : دیجیاتو
ربات ها عموما برای دریافت انرژی مورد نیاز خود به باتری متکی هستند اما احتمال می رود که به زودی امکانی فراهم گردد تا این دست سازه های بشری با خوردن مواد دیگر شروع به حرکت نمایند.
پژوهشگران چینی ماشین های فلزی مایعی را طراحی کرده اند (تصویر آنها موجود نیست) که با «خوردن» آلومینیوم و دیگر موادی که واکنش های الکترونیکی-شیمیایی تولید می کنند، می توانند به اطراف حرکت کنند.
در حال حاضر نمی شود امکانی را برای این ربات ها فراهم آورد تا حرکت خود را تحت کنترل بگیرند با این حال قادرند شکل فضایی که در آن قرار دارند را به خود بگیرند و برای نمونه می توان آنها را در داخل کانال هایی جاری ساخت.
این ماشین های بی نظم سرعت چندان بالایی ندارند و در حال حاضر با خوردن فلزات تنها می توانند برای مدت بیش از یک ساعت با سرعت دو اینچ بر ثانیه حرکت کنند.
نمی توان انتظار داشت که به این زودی ها شاهد یکی از همان ربات های تغییر شکل دهنده به سبک ترمیناتور ۲ باشیم، اما باید به اطلاع تان برسانیم که هم اکنون یکی از مواد پایه برای ساخت این ربات های مایع آماده شده است.
گوگل نوع جدیدی از دستگاه کروم را رونمایی کرده که به راحتی در جیب جای می گیرد. این گجت که Chromebit نام دارد در اصلی یک کروم بوک است که در داخل یک دانگل جای گرفته است.
گجت کوچکی که در تصویر می بینید شامل یک چیپ Rockchip 3288، دو گیگابایت رم، ۱۶ گیگابایت حافظه eMMC و پورت USB 2.0 بوده و از استانداردهای WiFi 802.11 ac و Bluetooth 4.0 پشتیبانی می کند.
از دیگر امکانات این دستگاه می توان به کنترلر Smart Ready و پردازنده گرافیکی چهار هسته ای ARM Mali 760 اشاره نمود. درست مانند Compute Stick برای استفاده از این محصول نیز تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به هر نمایشگر مجهز به پورت HDMI متصل نمایید و دیگر همه چیز تمام است و نمایشگر شما به یک کامپیوتر بدل شده.
برخلاف استیک اینتل سر HDMI به اطراف می چرخد و به همین دلیل به راحتی می توانید آن را به پورت هایی که قابل دیدن نیستند متصل نمایید.
در مورد عمر باتری این دستگاه هم گوگل اعلام کرده که هنوز نمی تواند در این رابطه اظهار نظر کند چراکه کروم بیت همچنان در مرحله تست قرار دارد.
این کمپانی وعده داده که دستگاه مورد بحث قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار خواهد داشت و در قالب رنگ های نقره ای، آبی یا نارنجی از این تابستان در اختیار علاقمندانش قرار می گیرد.
منبع : دیجیاتو
فیسبوک طرح هایی بلند پروازانه را در سر دارد و می خواهد امکان اتصال به اینترنت را برای پنج میلیارد نفری که در حال حاضر از دسترسی به آن محروم هستند فراهم نماید و در همین راستا نیز تصمیم گرفته پهپادهای خورشیدی خود را که ابعادی به اندازه هواپیماهای تجاری دارند به آسمان ها بفرستد.
این پهپادها به گونه ای طراحی شده اند که می تواند سیگنال های اینترنتی را برای نقاطی ارسال کنند که در حال حاضر شبکه های متعارف موبایل امکان دستیابی به آنها را ندارند.
شرکت مورد بحث از سال ۲۰۱۳ تاکنون روی پروژه Internet.org کار می کند و هدفش هم بالا بردن سطح دسترسی افراد به اینترنت است. در این پروژه قرار است که علاوه بر رفع محدودیت های دسترسی به شبکه های موبایل و اینترنت، هزینه بالای استفاده از اطلاعات و سخت افزار مورد نیاز برای این منظور نیز کاهش یافته و محدودیت های منابع گران قیمت برق و فقدان دستیابی به محتوی در زبان های اصلی هم مرتفع گردد.
فیسبوک در نظر دارد که به واسطه همکاری با بزرگانی همچون نوکیا و سامسونگ به این اهداف جامه عمل بپوشاند و امکان دسترسی همه انسان ها به اینترنت و شبکه های موبایل را فراهم نماید. یکی از راهکارهایی هم که در همین راستا ارائه گردیده، نوعی پهپاد خورشیدی است که سیگنال های اینترنتی را به اطراف ارسال می کند.
این پرنده در اصل یک هواپیمای بدون سرنشین هم اندازه با بوپینگ ۷۴۷ است که در سال گذشته نیز نمونه کوچکتری از آن با موفقیت آزمایش شد و حالا فیسبوک باور دارد که با توسعه بهتر تکنولوژی ها و باتری های خورشیدی وارد فاز تازه ای شده و آمادگی لازم برای استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین را دارد.
لازم است تاکید کنیم که پرواز این پرنده ها هم اکنون در مرحله تست قرار دارد اما می توانیم اطلاعاتی مختصر در رابطه با آنها را در اختیارتان قرار دهیم: برای نمونه این هواپیماها قادرند در ارتفاعات ۶۰ تا ۹۰ هزار پایی از سطح زمین پرواز کنند و با استفاده از لیزر سیگنال های اینترنت را برای نواحی دور افتاده دنیا ارسال کنند.
براساس خبری که در نیویورک تایمز منتشر شده فیسبوک در نظر دارد ناوگانی ۱۰۰۰ عددی از این پهپادها را به اقصی نقاط دنیا بفرستد با این همه جی پاریخ نایب رئیس واحد مهندسی این شرکت به وال استریت ژورنال گفته است که برحسب میزان موفقیت این پروازهای آزمایشی در مورد آینده این پروژه تصمیم گیری خواهند کرد.
منبع : دیجیاتو
زندگی امروزه ما روز به روز بهسوی هوشمندتر شدن پیش میرود و در این مسیر نیز تمامی قطعات تصمیم دارند تا از این قافله عقب نمانند. بعد از تلویزیون و لامپهای هوشمند اکنون نوبت به چاقوی هوشمند رسیده است. این ابداع جدید نیز از سوی غول کرهای سامسونگ ساخته شده که گلکسی BLADE edge نام دارد و چاقویی است بسیار هوشمند و ماهر.
سامسونگ مدعی شده است که این چاقو به کمک سنسورهای مختلفی که دارد میتواند برشها را 50 درصد سریعتر از سایر چاقوها ایجاد کند و امکانات زیادی را نیز در اختیار کاربر قرار میدهد. اما در پشت پرده چه خبر است؟
فردا روز 13 بهدر است و در این روز همه ساله کمپانیهای مختلف دروغ 13 که البته خارجی آن اول آوریل است را منتشر میکنند که گویا این محصول نیز دروغ سامسونگ برای این روز است. این چاقوی هوشمند که بیشتر شبیه به فیلمهای علمی تخیلی است، در واقع پرچمدار جدید این شرکت بوده که گلکسی S6 نامیده میشود و اکنون درون یک الماس تراش خورده قرار گرفته و عمل یک چاقو را انجام میدهد و میتواند از غذاهایی که شما درست کردهاید عکس بگیرد.
اما برخلاف گلکسی S6 این محصول در برابر آب مقاوم است و دسته آن نیز برای برشهای بهتر قابل تغییر زاویه بوده تا کاربر راحتتر از آن استفاده کند. اما هرچه که باشد دروغی بیش نیست و به هیچ وجه شاهد حضور چنین محصولی در بازارها نخواهیم بود.
آیا تلفن هوشمند شما هم چینی است؟ احتمال بسیار زیاد بله. واقعیت امر این است که بسیاری از تبلتها و تلفنهای هوشمند و حتی خیلی گجتهای دیگر در چین تولید میشوند. چین خانه فاکسکان و 162 تا از 500 کمپانی بزرگ دنیاست و شهر شنزن خانه بسیاری از شرکتهای بزرگ الکترونیکی است. از محصولات الکترونیکی که در چین تولید میشوند میتوان به اسمارتفون، تبلت، تلویزیون، صفحه نمایش، اسکنر، باتریهای پرتابل، پرینتر، پروژکتور، لامپهای الایدی، دوربینهای دیجیتال، اسپیکرهای بلوتوث، پلیر دیویدی و بلو-ری، وسایل خانه و حتی سیگارهای برقی اشاره کرد.
اما آیا با تمام این تفاصیل، میتوانیم این ابزار ساخته شده را ساخته یک برند چینی بدانیم؟ در واقع بزرگترین کمپانیها متعلق به سه کشور ژاپن، کره جنوبی و آمریکا هستند و هر سه این کشورها از چین برای ساختن محصولاتشان استفاده میکنند.
در واقع چینیها عصای دست تمام کمپانیهای بزرگ هستند و هر چه بخواهند را تولید میکنند، اما چرا خودشان مستقل نشده و برند خودشان را ندارند؟
برندهای فنآوری چینی
نمیتوان چین را خالی از برند نامید. این کشور خانه برندهای بزرگی چون لنوو، هواوی، ZTE و شیائومی است و شرکتهای اینترنتی چون بایدو، تنسنت و علی بابا نیز اصالتا چینی هستند.
برخی از برندهای چینی با اینکه فعلا نو ظهورند، در خانه بسیار بزرگ بوده و سهم زیادی از فنآوری کشورشان را دارند. مثلا در حوزه صفحه نمایش، شرکتهای خانگی 20 درصد از سهم کلی این تجارت را در دست دارند. همین امر باعث میشود که کمپانیهایی مثل TCL، هایسنس و اسکای وورث از نظر اقتصادی بهقدری قدرتمند باشند که بتوانند به صورت بینالمللی توسعه یابند و فعالیت داشته باشند.
مثلا هایسنس که بزرگترین برند تولید تلویزیون در چین است، تبدیل به پر سرعتترین برند در حال رشد در استرالیا و آمریکا شده است.
حضور اسمارتفونهای چینی
چین در هر سال صدها میلیون تلفن تولید میکند و بیش از نیمی از تولید جهانی را در دست دارد. شیائومی که اپل چین نامیده میشود پرفروشترین برند آن هم تنها در چهارمین سال حضورش است.
به عنوان مثال آخرین محصولش یعنی Mi Note شبیه به آیفون 6 پلاس است و در واقع سبکتر و بزرگتر، آنهم با قیمت بسیار پایینتر ساخته شده است.
غیر از شیائومی برندهای دیگری چون هواوی نیز با وجود هوشمندهایی چون آنر در تلاشند که بازار آمریکا و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. ZTE نیز با پشتیبانی از تیم بسکتبال نیویورک نیکز در تلاش است که تا پایان امسال، 60 میلیون از اسمارتفونهای نوبیا و استار 2 را در جهان عرضه کند.
فقط این برندها نیستند و شرکتهای دیگری چون وان پلاس، اوپو، جیونی، IUNI، کوپلند و میزو نیز به سرعت در حال رشدند.
بیشتر تلفنهای دنیا در چین ساخته میشوند، اما تا همین اواخر خیلی از برندهای این کشور نمیخواستند یا نمیتوانستند که به بازارهای جهانی وارد شوند. مثلا شیائومی تنها به صورت آنلاین محصولاتش را میفروشد، مدت زمان عرضه آنها محدود است و شعارش این است ” تنها برای طرفداران”.
شیائومی ردمی 1S سال گذشته در وب سایت فلیپ کارت در هند، تنها به مدت 4 ثانیه قابل دسترس بود.
تصمیم شیائومی برای انتخاب روش آنلاین برای فروش شاید غیر معمول بهنظر برسد، اما این روش کمپانی را از هزینههای اضافی پیوستن به توزیع کنندگان، خرده فروشان و اپراتورها رها میکند و از همه مهمتر باعث میشود که کمپانی کنترل بهتری روی زمان بندی وارد شدن به بازارهای نوظهور داشته باشد.
نوآوری یا تقلید؟
وسایل الکترونیکی ساخته شده در در چین ارزان باقی میماند. با اینکه تمرکز جدید روی بازار نوآورانه است، قیمت کمتر نسبت به قیمت برندهای فعلی، راحتترین روش ماندن در مسیر تولید است. پس همین امر باعث میشود که برندهای چینی به تقلید، نه نوآوری بپردازند، اما همه چیز فقط تقلید محض نیست. دکتر پیتر چاندها مدیر عامل DrPete Technology Experts میگوید: تنها کافیست که به تعداد ثبت اختراعات این کشور که در حال حاضر از آمریکا پیشی گرفته توجه کنید. با وجود بازار وسیع موجود در کشور و استفاده از بازارهای داخلی، این کمپانیها میتوانند تجربه خودشان را افزایش داده و هزینهها را کاهش دهند. من مطمئنم در مدت دو سال آینده نوآوریهای شیائومی میتواند از سامسونگ و دیگر رقبای اندرویدی پیشی بگیرد.
اما تنها چیزی که میتواند مانع از این پیشرفت شود، نبود پشتیبانی و خدمات در آمریکا و اروپاست. این مشکل در کشورهایی مثل برزیل، ترکیه، روسیه و مکزیک وجود ندارد، زیرا این کشورها بازارهای مورد توجه چین هستند. کورسی میگوید : حضور چین با تقلید شروع شد، اما روز به روز نوآوری بیشتری وارد کار میشود.
چرا برندهای چینی تمام تلاش خودشان را میکنند تا شبیه برندهای کرهای یا ژاپنی شوند؟
کورسی ادامه میدهد: زمانی که رشد اقتصادی ژاپن آغاز شد و شرکتهای ژاپنی شروع به حضور در دنیا کردند، به دلیل استفاده از مهندسی معکوس، به آنها هم به چشم تقلیدکار نگاه میشد.
کمپانیهای کرهای هم در ابتدای امر چنین بودند، اما تنها در رابطه با چین است که ذهنیت خوبی به دلیل نیروی کار ارزان، هزینههای پایین، عدم خلاقیت و عدم حفاظت از مالکیت معنوی وجود ندارد. ولی این این قضیه مرتبط به گذشته بوده و روز به روز در حال تغییر است. با اینکه ذهنیت غربیها درباره چین در حال دگرگونی است، این کشور برندهای زیادی برای ارایه به جهان ندارد. آیا مردم میدانند که لنوو یک برند چینی است؟ احتمالا تعداد این افراد زیاد نیست، زیرا نام این برند هم ما را یاد کشور سازندهاش نمیاندازد.
برندهای چینی در حال رشدند، اما این رشد چه هزینهای برای دیگر برندها در بردارد؟
سامسونگ بزرگترین تولید کننده اسمارتفونهای اندرویدی است، اما با رشد برندهای چینی موقعیت سامسونگ که فقط یک تولید کننده سختافزاری است، بیشتر به خطر میافتد، زیرا قادر نخواهد بود که با چنین حجم تولیدی با این قیمت پایین رقابت کند.
اپل از این خطر بیشتر در امان است، زیرا دارای یک اکوسیستم نرمافزاری است که طرفدارانش شدیدا به آن وابستهاند.
در واقع سوخت ماشینهای اپل هم تولید همین کمپانی است و این قضیه باعث میشود که هیچ برند چینی حداقل تا چند مدت آینده نتواند این کمپانی را شکست دهد.
تسلط بر چگونگی حضور؟
برای اینکه بتوانند جهانی شوند، کمپانیهای چینی نیاز دارند که چیزهایی را تغییر دهند. مثلا شیائومی هنوز سیستم عاملی به زبان انگلیسی ندارد.
سخنگوی کمپانی برند واچ درباره حضور کمپانیهای چینی در رویداد CES چنین میگوید: از بین برندهای حاضر یعنی ZTE، لنوو، هواوی و شیائومی، این لنوو بود که توجهات بیشتری را به خود جلب کرد و در شبکههای اجتماعی بیش از 13000 بار نام ذکر شد.
این رقم در برابر ارقام 1300 بار برای ZTE و 1200 بار برای شیائومی و بیش از 800 بار برای هواوی واقعا زیاد و قابل توجه بوده است.
برای مقایسه باید بگوییم که تعداد ذکر شدن (mention) نام سامسونگ 35000 بار بوده و با اینکه اپل در این رویداد حضور نداشت، بیش از 19000 بار به محصولاتش و خود برند اشاره شده بود. از سوی دیگر الجی تنها 2000 بار اشاره شده و این نشان میدهد که کمپانیهای چینی در به سایه راندن کمپانیهای کرهای واقعا موفق بودهاند.
شاید برندهای چینی در خانه شیر باشند و در کشورهای دیگر هنوز به موقعیتی که باید برسند، نرسیده باشند، اما اگر هر کدام از آنها بتواند رسانههای جهانی را متقاعد کنند که در کارهایشان نوآوری دارند، میتواند به مانند لنوو به یک برند قابل احترام جهانی تبدیل شوند.
افرادی که در مناطق دور افتاده دنیا خصوصا در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند می توانند با هزینه بسیار پایین تست تشخیصی بیماری های مختلف را انجام دهند و این کار حتی به صورت از راه دور نیز برایشان امکان پذیر شده.
به تازگی نوعی پلتتفرم دو بخشی حسگر زیستی (two-part biosensing platform) توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه آتلانتیک فلوریدا ساخته شده است که می تواند ویروس ها و باکتری هایی نظیر اشریشیا کلی، استاف و حتی HIV را با استفاده از یک قطره خود بیمار تشخیص دهد.
علت اینکه از عبارت دو بخشی در نام این پلتفرم استفاده شده این است که دستگاه شامل یک تکه فیلم ارزان قیمت، باریک و منعطف و یک اپلیکیشن موبایل می شود.
برای تشخیص هر بیماری به فیلم مخصوص آن نیاز است و در صورتی که فرد ناقل باکتری یا ویروس مورد نظر باشد، به خاطر وجود نانو ذرات خاص، رنگ فیلم تغییر خواهد کرد.
اگر یک مرکز سلامت، شخص با صلاحیت جهت تشخیص بیماری را در اختیار نداشته باشد، عکس مربوط به نتیجه تست با استفاده از اپلیکیشن یاد شده برای متخصصین امر در اقصی نقاط دنیا ارسال خواهد شد.
در غیر اینصورت، حتی پرسنل غیر پزشک هم می توانند نتایج بدست آمده را با نمونه هایی که از قبل در داخل اپلیکیشن ذخیره شده مقایسه نمایند و در مورد بیماری اعلام نظر کنند.
پژوهشگران اعلام امیدواری کرده اند که در آینده از این روش برای تشخیص بیماری های بیشتر و حتی پاتوژن های موجود در غذا یا آب بهره بگیرند.
منبع : دیجیاتو
در میان ساندبارهای مختلفی که سامسونگ در سال جدید میلادی به بازار ایران معرفی کرده، ساندبار سری 5 (HW-H560) با 320 وات قدرت خروجی، کیفیت صدای مطلوب و بدنه فلزی به همراه طراحی زیبا، محصولی فراتر از یک ساندبار رده میانی به شمار میآید.
یکی از شاخصههای اصلی این محصول، توانایی پخش صدای تلویزیون به صورت بیسیم و از طریق بلوتوث است. به کمک این ویژگی و با توجه به محدودیت قدرت و کیفیت صدای تلویزیون در مقایسه با دیگر محصولات صوتی، ساندبار گزینهای ایدهآل برای پخش صدای تلویزیون با کیفیتی بالاتر و در عین حال بدون تجمع سیم اضافی در اطراف آن خواهد بود.
تکنولوژی به کاررفته در این محصول، صدایی فراگیر (Surround) را به صورت نرمافزاری تولید میکند تا عدم امکان چینش بلندگو در نقاط مختلف فضای مورداستفاده (همانند سینمای خانگی)، مانعی برای کیفیت مطلوب صدا در این محصول نباشد.
با توجه به فضای محدود آپارتمانهای امروزی، بدون شک ساندبار، مناسبترین گزینه برای بهره بردن از صدایی فراگیر، واضح و قدرتمند است. قابلیت نصب محصول روی دیوار و همچنین طراحی خطی بلندگو به همراه ساب ووفر، گواهی بر این ادعاست که ساندبار افق جدیدی را در عرصه محصولات صوتی به نمایش درآورده است. این محصول نه تنها برای آپارتمانهای کوچک، بلکه برای اتاق شخصی افراد نیز بسیار مناسب بوده و با قابلیت پخش صدا به صورت بیسیم و از طریق بلوتوث، پاسخگوی روند جدید تکنولوژی پخش صدا خواهد بود.
آنتن ها باید به اندازه ای بزرگ باشند که کار کنند و بتوانند امواج الکترومغناطیسی مورد نیاز برای برقراری ارتباط را ایجاد نمایند. همین مساله یکی از محدودیت های فیزیکی تجهیزات الکترونیکی محسوب می گردد و این یعنی هر دستگاهی در دنیای فناوری های متصل به اینترنت می تواند تا اندازه ای معین کوچک باشد.
اما احتمال می رود که در آینده نه چندان دور این محدودیت ها رفع شوند. براساس پژوهشی که در نشریه Physical Review Letters منتشر شد، این نظریه مطرح شده که امواج الکترومغناطیسی با استفاده از فرایندی به نام «شکست تقارن» یا symmetry breaking نیز قابل تولید شدن هستند.
در این فرایند، یک میدان الکتریکی که عمدتا متقارن هم هست، خاصیت یکسانی خود را از دست می دهد؛ به بیان دیگر زمانی که شارژ الکتریکی در حرکت نیست، این تقارن حفظ خواهد شد اما به محض اینکه شروع به حرکت می کند، همین شکست تقارن باعث ایجاد امواج الکترومغناطیسی شده که می توانند آنتن های ریزی را ایجاد نموده و در نهایت می شود از آن برای طراحی نسل جدیدی از تلفن های همراه و دستگاه های اینترنت اشیاء بهره گرفت.
نظریه الکترومغناطیس که مدت زمان زیادی هم از مطرح کردنش می گذرد (از قرن ۱۹ تاکنون) الگوی ریاضی تعریف شده ای ندارد و توضیح نمی دهد ماده ای که به الکترون ها اجازه حرکت کردن نمی دهد چطور می تواند به عنوان یک آنتن عمل نماید.
دکتر Dhiraj Sinha سرپرست تیم تالیف این مقاله اظهار داشت: این مساله مدت ۶۰ سال است که باعث سردرگمی دانشمندان و مهندسان شده است.
این پژوهشگران با استفاده از فیلم های نازکی از فیزوالکتریک (piezoelectric) که به ولتاژ ورودی واکنش داده و دچار لرزش می شود، موفق به کشف فرکانس های مشخصی شدند که می توان به عنوان آنتن از آن بهره گرفت.
پروفسور Gehan Amaratunga از دپارتمان مهندسی کمبریج گفت: اگر بخواهید از این مواد برای انتقال انرژی استفاده نمایید باید تقارن را شکسته و به حرکت الکترون ها شتاب دهید که این همان تکه گم شده معمای نظریه الکترومغناطیس است.
اما این یافته ها صرفا آغاز راه را نشان می دهند و Amaratunga می گوید: حرف من این نیست که به یک نظریه یکپارچه و عظیم در این رابطه دست یافته ایم، بلکه به لطف این نتایج می توانیم درک بهتری از مکانیزم الکترومغناطیس و کوانتوم داشته باشیم و با این کشف، دریچه ای تازه به سوی دنیایی از احتمالات به رویمان گشوده خواهد شد.
منبع : دیجیاتو
سال 2015 را میتوان سال ساعتهای هوشمند نامید، این صنعت با رشد قابل ملاحظهای در تعداد محصولات روبرو شدهاست بهطوریکه سامسونگ در سال گذشته به تنهایی 6 مدل ساعت و بند هوشمند را معرفی کرد. از معرفی ساعت هوشمند اپل نیز نمیتوان گذشت و دیگر تقریبا تمام سازندگان تلفن همراه، ساعتهای هوشمند خود را روانه بازار کردهاند.
ساعتهای هوشمند و بندهای سلامتی به تازگی راه خود را به بازار کشور ما نیز پیدا کردهاند و به لطف افزایش مدلها و گستره قیمتی، انتخابهای خوبی نیز وجود دارد که در این بحث به بهترین آنها خواهیم پرداخت.
Apple Watch: برای تولید اپل واچ مهندسین این کمپانی قطعهای آلومینیوم، استیل ضدزنگ و طلا را روی میزی گذاشته و اندیشیدهاند تا چگونه بهترین ابزار ممکن را که در شان اپل باشد، ایجاد کنند و سرانجام آنها اپل واچ را تولید کردهاند. ابزاری با 18 ساعت عمر باتری و نمایشگر خاص محصول اپل که زیبایی و کارایی را برای شما به ارمغان میآورد. سنسورها و برنامههای زیادی در این ساعت هوشمند گنجانده شده تا سلامتی شما را نیز تحت نظر داشته باشد. قیمت سادهترین نوع این محصول 350 دلار اعلام شده و تا 10 هزار دلار برای نسخه طلایی بالا میرود.
Samsung Gear S: مگر میشود راهنمای خریدی در کار باشد و نامی از محصولات این کمپانی به چشم نخورد. سامسونگ به نوعی پرکارترین شرکت در این حوزه است و تنوع بالایی در محصولاتش وجود دارد. ساعت هوشمند سامسونگ ظاهری رویایی دارد و بسیار نزدیک به ساعتهای هوشمندی است که در رویاهایمان میدیدیم. این محصول تنها ساعت هوشمندی است که قابلیت نصب سیمکارت را دارد و میتواند ما را از به همراه داشتن تلفن همراه برای کارهای روزانه بی نیاز کند. با گیر اس میتوانید تماس برقرار کنید یا پیامک ارسال نموده و پیام برنامههای دیگر را مدیریت کنید. باتری این محصول هم میتواند شما را برای یک روز کامل همراهی کند. ساعت را میتوانید با قیمت معقول 329 دلار تهیه کنید.
Microsoft Band: غول دنیای نرم افزار چندسالی است پا به تولید سخت افزارهایی چون سرفیس گذاشته تا به رونق سیستم عاملش کمک کند. بند سلامتی مایکروسافت مجموعهای از سنسورهای گوناگون است که میتواند همه حرکات شما را زیر نظر بگیرد و وضعیت جسمیتان را رصد کند. این محصول مایکروسافت برای تمامی پلتفرمها ساخته شده و شما قادر خواهید بود علاوه بر دستگاههای ویندوزی، آیفون و گوشی اندرویدی خود را به آن متصل کنید تا اطلاعات را مشاهده نمایید. همچنین این محصول میتواند شما را از پیامها و تماسها مطلع سازد. قیمت بند مایکروسافت 199 دلار است.
LG G Watch R: بر خلاف بقیه ساعتهای هوشمند، این مدل از صفحه نمایشی گرد استفاده میکند که حس یک ساعت را به طور کامل منتقل میکند. این ساعت بر پایه Android Wear است و بیشتر به تلفن هوشمند شما متکی است تا اینکه یک وسیله جدا باشد؛ به همین دلیل صفحه نمایش بزرگی هم ندارد و تنها با ارایه اطلاعات به اسمارتفون شما و نمایش پیامها و هشدارها بسنده کرده است.
Motorola Moto 360: این ساعت از کیفیت ساخت بالا و صفحه نمایش دایرهای استفاده میکند و قابلیتهایی چون سنسور ضربان قلب، شارژ بدون سیم، سنسور سنجش نور محیط و میکروفون دوگانه را به همراه دارد. از نظر ظاهر نیز به جز قسمت مشکی زیر صفحه نمایش که از گردی کامل آن جلوگیری کرده است، میتوان از موتورلا به خاطر این طراحی خوب تقدیر کرد. تمامیاین موارد با قیمت پایه 250 دلار ارایه میشود.
Asus ZenWatch: بسیاری این مدل را زیباترین ساعت هوشمند میخوانند، هر چند که اپل واچ هم شباهتهایی با این ساعت هوشمند دارد ولی سیستم عامل پوشیدنی اندروید قابلیتهای بیشتری به این ساعت بخشیده است. وجود هزاران برنامه و ظاهر مختلف برای رابط کاربری این ساعت ارزش بالای اندروید را به رخ رقیبان میکشد.
Samsung Gear Fit: بند سلامتی سامسونگ ظاهری دلربا دارد که به نظر میرسد از آینده به دنیای ما سفر کرده است. صفحه نمایش خمیده، وزنی کم و کیفیتی بالا این محصول را زیباتر کردهاست. در اصل این دستگاه جدای از دیگر بندهای سلامتی، میتواند یک ساعت هوشمند هم باشد که ساعت را برای شما نمایش دهد؛ همانگونه که میتواند قدمهای شما را بشمارد. این محصول از سنسورهای کم ولی کاربردی استفاده میکند. قابلیتی به نام حالت مربی در این بند وجود دارد که برای شما برنامهای تنظیم میکند تا بتوانید ورزش را به طور منظم پیگیری کنید. باتری این محصول با هر بار شارژ تا 5 روز دوام میآورد و قیمتی برابر 145 دلار دارد.