تاریخچه خودرو ها
تاریخچه اتومبیل های بنزینی
اتومبيل به شكل امروزي را شخص بخصوصي اختراع نكرده است بلكه اين وسيله به تدريج تكامل يافته و بشكل امروزي در امده است .اتومبيلهاي اوليه شبيه درشكه بوده و با نيروي بخار بحركت در مي آمدند .اين نوع خودروها دو چرخ در عقب و يك چرخ در جلو داشتند .اتومبيل پس از اختراع ابتدا بعنوان يك وسيله ساده در اختيار اشراف قرار داشت شروع صنايع اتومبيل با اختراع موتور احتراق داخلي در سال 1860 بوسيله يك نفر بلژيكي به نام اتي ين لنواير (Etienne Lenoir) آغاز گرديد و سپس تغييرات جهشي و سريعي را طي نمود .
در بين سالهاي 1860 و 1870 در اروپا تجارب مختلفي بوسيله چند تن از مهندسين تحقق يافت يكي از اين تجربه ها ساختن يك موتور چهار سيلندر و نصب آن بر روي يك گاري كوچك بود كه توسط شخصي بنام زيگفريد ماركوس در سال 1874 در شهر وين انجام گرفت موتور اين وسيله نقليه از نوع بخاري بود و عمل احتراق مخلوط هوا و گاز زغال سنگ در داخل سيلندر به وسيله جرقه زني انجام ميگرفت نمونه بارز و عملي ساخت موتور احتراق داخلي در سال 1876 به وسيله يك نفر آلماني به نام نيكولاس اتو با موفقيت انجام شد . در اين عصر قهرمانان صنعت از جمله كات ليك دايملر و كارل بنز مستقل از هم كار ميكردند ولي جهت فعاليتشان يكي بود كوشش بسياري در جهت تحول اين صنعت انجام دادند . از جمله اين فعاليتها ميتوان به بهره گيري از الكتريسيته براي جرقه خودرو توسط بنز اشاره كرد .
گرچه صنعت اتومبيل در آلمان متولد شد ولي در فرانسه رشد نمود و در انگليس و آمريكا پيگيري بيشتري نسبت به آن بعمل آمد . اولين اتومبيل موفق آمريكايي Duryea نام داشت كه در سال 1893 به كار افتاد .
درسال 1903 تعداد خودروهاي ساخته شده در جهان به 62000 دستگاه رسيد كه نيمي از آن متعلق به كشور فرانسه بود . در سال 1906 بهترين و بي صدا ترين اتومبيل كه 7 ليتر حجم داشت در فرانسه با نام سيلور گاست (Silver Ghast) ساخته شد .
تاریخچه پورشه
اولين طرح او پروژه 12 , ماشينس بود با موتور 5 سيلندر كه با آب خنك مي شد و به سفارش Zundapp طراحي شده بود.اين طرح به علت قيمت بالايي كه داشت موفقيت چنداني كسب نكرد. پروژه مشابهي براي N.S.U در ژانويه سال 1934 طراحي شد كه ماشيني 4 سيلندر و مجهز به سيستم خنك شونده با هوا بود.هنگاميكه فروش N.S.U گسترش يافت اين طرح نيز متوقف شد.
در همان سال Porsche از طرف هيتلر ماموريت يافت تا ماشيني جهت مصرف عموم بسازد, كه چگونگي ساخت اين اتومبيل را در تاريخچه VolksWagen خواهم نوشت.در دهه 1930 Porsche جهت آشنايي با تكنولوژي اتومبيل سازي به كشورهاي امريكا و انگلستان سفر كرد و در سال 1937 با Henry Ford ملاقات نمود و در مورد ايده اتومبيل مردمي با او صحبت كرد.
Porsche فعاليت خود را به پروژه هاي VolksWagen محدود نكرد و آن را گسترش داد كه اين امر منجر به ساخت ماشين 16 سوپاپه اي بنام Auto Union P Wagen شد كه در مسابقات Grand Prix چندين كورد بجاي گذاشت.
او در زمينه توليد تجهيزات جنگي نيز فعاليت داشت كه حاصل اين تلاش طراحي تانك Tiger بود.به سبب خدمات Porsche به آلمان در اوج جنگ هيتلر به او لقب پروفسور داد.
Porsche سالهاي جنگ را در اشتوتگارد گذراند و در سال 1945 بوسيله امريكائيان دستگير و به فرانسه تبعيد شد.او دو سال زنداني بود. اما ايتاليايي ها يك ميليون فرانك براي بازگشت Porsche به تيم طراحي كارخانه Cisitalia پرداختند كه اين اقدام منجر به آزادي او در آگوست سال 1947 شد.
Porsche در اواخر سال 1947 تصميم به ساخت ماشينهاي اسپورت گرفت.اولين اتومبيل Project356 نام گرفت كه ماشيني سبك , رو باز , دو نفره مجهز به موتور 1131cc بهبود يافته Volkswagen بود.پس از آن اولين شاسي در مارس سال 1947 تكميل شد و در ناه مي بدنه روباز آن نيز توليد گشت. يك سوييسي اولين نمونه را در ماه سپتامبر خريداري كرد و در ماه آگوست خط توليد اتومبيل هاي اسپورت راه اندازي شد. اين مدل براي اولين بار در سال 1949 در نمايشگاه Geneva با موتور 1086cc به نمايش گذاشته شد.البته در ابتدا قرار بر اين بود كه اين اتومبيل با موتوري 1131cc به بازار عرضه شود.اولين سري پنجاه تايي اين ااومبيلها در كارخانه Gmund ساخته شدند.اما Porsche دريافت كه به فضاي بيشتري نياز دارد و سر انجام در سال 1949به اشتوتگارد برگشت.تا آن سال كمپاني داراي 150 كارمند بود و نيز تا سال 1950 تقريبا 300 اتومبيل توليد كرده بود.
در مارس 1951 پانصدمين Porsche توليد شد و سه ماه بعد از اين جريان مدلهاي اين كمپاني به صورت جدي در دنياي رقابت كارخانجات اتومبيل سازي مطرح شدند.Ferdinadn poesche در ژانويه 1952 در گذشت و پسرش جانشين او شد.مدل 356 ابتدا در سال 1951 با موتور 1500cc و سپس در سال 1955 با موتور 1600cc به بازار عرضه شد.
ده هزارمين Porsche در مارس 1956 ساخته شد كه تا آن زمان بسياري از اتومبيلها به امريكا صادر شده بودند و در اواخر دهه 1950 كارخانه سالانه 8000 دستگاه اتومبيل توليد مي كرد. توليد مدل 356 تا سال 1964 ادامه يافت تا اينكه در اين سال مدل معروف 911 جايگزين آن گرديد.
مدل 911 در سپتامبر 1964 با موتور 911Turbo را توليد نمود.حجم موتور 911 در سال 1977 به 3300cc افزايش پيدا كرد و اين مدل هم اكنون از پر شتابترين اتومبيلهاي جهان است.
علارغم محبوبيت زياد مدلهاي مختلف 911 , سال 1975 سال بدي براي اين كمپاني بود و فروش به كمتر از 10000 دستگاه اتومبيل در سال كاهش يافت.اما مدل نسبتا ارزان 924 كه در سال 1977 -پس از مدل 928-عرضه شد , پورشه را از خطر ورشكستگي نجات داد. اين مدل تحول بزرگي در صنعت اتومبيل سازي محسوب مي شد زيرا ابتكارات جديدي در آن بكار رفته بود كه از آن جمله مي توان به عقب بودن موتور سيستم خنك كننده آبي و ديفرانسيل عقب اشاره كرد.
مدل توربو شارژر دار 924 در سال 1979 ساخته شد و سپس اتومبيل Carrera Turbo نيز به بازار عرضه شد.
Porsche از اختلافات زياد بين مدلهاي 924 و 928 آگاه بود لذا در سال 1928 مدل 944 با موتور 2479cc را به بازار عرضه كرد. اين اتومبيل مدلي بين 924 و 928 بود.
مدل (Cabriolet) درشكه اي 911 نيز در همان زمان عرضه شد.سر انجام مدل نهايي 911 در سال 1985 مجهز به توربوشارژر دوقلو و بدنه اي سبك از جنس كولار و 4WD به بازار عرضه گرديد.اين مدل مسابقه اي B 959 نام گرفا و هر 250 دستگاه آن قبل از ساخت به فروش رفت.
Porsche به بهبود مدلهاي اوليه خود ادامه داد و S 928 با موتور 4 سوپاپه در سال 1985 و 924 -كه به خاطر بازدهي كمش اغلب مورد انتقاد بود- با موتور تضعيف شده در سپتامبر سال 1985 در كلاس S عرضه شد.
در سال 1988, Carrera 4 در بيست و پنجمين سالگرد تولد 911 به بازار عرضه گرديد.اين اتومبيل مدلي با قدرت 250 اسب بخار و دو ديفرانسيله (4WD) بود.
مدل 911 كه طراحي موتور آن به سال 1912 بر ميگردد همچنان به پيشرفت خود ادامه داد تا اينكه سرانجام به محبوبترين مدل Porsche تبديل شد.
تاریخچه بی ام و
Bayerische AG"" زندگي خود را در مونيخ به عنوان يك توليد كننده موتورهاي هوايي آغاز كرد و بعد از آن در سال 1923 شروع به توليد موتورسيكلت كرد.
اولين محصول او موتور مدل R 32 فروش بسيار موفقي داشته و اين كمپاني بعدها به نام BMW معروف شد.در سال 1928 با به كار گيري Dixi كارخانه مدلهاي گوناگوني توليد كرد.از جمله اين اتومبيلها مدلهاي BMW 3 , BMW 15 بودند.
در سال 1933 كمپاني با اطمينان از وضعيت مالي و پشتوانه علمي و عملي خود تصميم به ساخت اتومبيلي با موتور 6 سيلندر گرفته و نيز با ايجاد تغييراتي در شاسی آن دو محور چرخ ها را از هم بيشتر كرد.طي مدت كمتر از يك سال حجم موتور شش سيلندر به 1500CC افزايش يافت و در مدلهاي جديدي به نامهاي Sport و Saloon به بازار عرضه شد.در سال 1935 حجم اين موتور به 2000CC رسيد.
در سال 1936 بهترين اتومبيل اين دهه يك 326 قدرتمند به بازار عرضه شد.اين اتومبيل داراي شاسي متفاوتي بود و به عنوان پدر اتومبيلهاي دهه 1930 لقب گرفت.در سال 1937 مدل Sport دو نفره 328 به اتومبيلي سريع در تمامي پيستهاي اروپا تبديل شده بود. در همين سال مدل كوپه 327 به مرحله توليد انبوه رسيد.ولي آخرين اتومبيل قبل از جنگ محصول سال 1939 يك مدل 334 با حجم موتور 3500CC به توليد انبوه نرسيد.
به دليل بمباران كارخانه در شهر مونيخ, BMW بعد از جنگ دچار مشكلات بسيار جدي شده و ناچار به آلمان شرقي مقل مكان كرد.
در سال 1948 توليد موتورسيكلت مجددا آغاز شد.در سال 1952 با توليد مدل 501Saloon توليد اتومبيل از سر گرفته شد.
تا سال 1964 اتومبيلهاي اين كمپاني تقريبا مشابه يكديگر و داراي موتورهاي شش سيلندر V8 بودند.در سال 1955 يك مدل كوپه 503S ساخنه شد.البته فروش اين مدل به دليل قيمت بالا با مشكلات زيادي روبرو بود و در نتيجه BMW شروع به نوليد اتومبيلهاي كوچكتري كرد.
مدل 1500Saloon محصول 1961 كه در اندازه متوسط توليد شده بود BMW را از ورشكستگي نجات داد.
اين ابتكار ساخت يك سري از انومبيلهاي 4سيلندر را در دهه بعد به همراه داشت.با موتورهايي با قدرت 80bhp براي مدل 1500 كه گاه تا 170bhp براي محصولاتي مانند 2002Turbo افزايش مييافت.(واااي 2002 توريو )
اين سري از اتومبيلها در مدلهاي دو در , چهار در و كروك و بعد از سال 1871 در مدلهاي هاچبك توليد شدند.
موفقيت در اين سريها باعث شد تا كمپاني ظرفيت خود را بالا برد و در سال 1967 , پص به همين منظور كارخانه Glas را خريداري كرد و پس از يك سال در اين كارخانه مدل 1600GT را توليد كرد.
ضمنا خط توليد مدلهاي كوپه بزرگ از سال 1965 به بعد ادامه داشت و مدلهاي Bertone از اين جمله بودند.
در سال 1968 توليد موتورهاي شش سيلندر قوي مجددا شروع شد و حاصل آن اتومبيلهاي Saloon بزرگ بود. در سال 1971 حجم موتورهاي Saloon به 3200cc افزايش يافت.
BMW در دهه هاي 1970 و 1980 فقط به بهتر كردن كيفيت توليدات قبلي خود پرداخت و حاصل اين تلاش سري 3(توليد اتومبيلهاي Saloon با اندازه متوسط) سري 5 (اتومبيلهاي Saloon در اندازه بزرگ) , سري 7 (اتومبيلهاي Saloon تشريفاتي و راحت) و سري 6(اتومبيلهاي كوپه Sport بزرگ) بود.
در سال 1978 تعدادي از اين اتپمبيلها مانند كوپه M1 با سرعتي در حدود 260 كيلومتر در ساعت و كيفيت بسيار بالا به بازار عرضه شد كه نشانه پيشرفت بسيار در صنعت اتومبيلهاي Sport بود.
انگيزه پيروزي در مسابقات فرمولا 1 باعث شد تا BMW مدلهاي M ام (M3 , M5 , M535i , M635 Csi) را توسط بخش سازنده اتومبيلهاي Sport توليد كند.
بخش تكنيكي BMW تصميم به رقابت با بخش تپليد كننده اتومبيلهاي مسابقه اي گرفت و حاصل اين رقابت توليد اتومبيلهاي Sport دو سرنشينه Z1 بود كه در سال 1989 به بازار عرضه شد.از جمله ديگر محصولات اين رقابت مدلهاي 328 و 507 و 325i -با قدرت 170hbp و موتوري شش سيلندر و 2500cc - مي باشد.
يكي از مهمترين اقدامات BMW در سالهاي اخير ايجاد دگرگوني در سري هاي گذشته 8,7,6,5,3 و تبديل آنها به اتومبيل هايي مطابق با استانداردهاي امروزي است كه از جمله اين اتومبيلها مي توان به مدل هاي 750iL از سري 7 اشاره كرد كه داراي موتور V12 با قدرت 300hbp و حجم موتور 5000CC مي باشد. اين مدل از اتومبيلهايي بود كه نظر تمام تاجران اتومبيل را به خود جلب نمود.
مدل كوپه دو سرنشينه 850i يكي از اتومبيلهاي Sport است كه بر روي كيلومتر شمار آن سرعت 250 كيلومتر در ساعت خود نمايي ميكند در حاليكه اتومبيل ظرفيت 274 كيلومتر در ساعت را نيز دارد.اين مدل برتري تكنيكي بالايي نسبت به بنز پيدا كند .
تاریخچه آئودی
هنگامي كه August Horch در سال 1910 اولين اتومبيل خود بنام Audi نوع B را توليد كرد با موفقيت زيادي روبرو شد.
پس از آن Horch در سال 1911 با Audi B وارد مسابقات Austrian Alpine شد او رهبري يك تيم از رانندگان را كه در بين آنها 2 تن از مهندسانش به نامهاي Graumuller و Lange نيز حضور داشتند بر عهده داشت.آنها موفق شدند مسابقه را بدون هيچ خطائي به پايان برسانند.آنها سال بعد نيز با همين اتومبيل وارد مسابقات شدند و پس از ان در سال 1913 آنها با Audi C در مسابقات شركت كردند.آن سال Audi C برنده مسابقات شد و در سال بعد نيز با برنده شدن نوع C اين اتومبيل با نام Alpensieger (برنده Alpine) شهرت يافت.
از ديگر مدلهاي Audi قبل از جنگ نوع E,D بودند كه در تعداد محدودي توليد ميشدند.
با آغاز جنگ جهاني اول در سال 1914 آيودي شروع به توليد كاميون هاي دو تني بر روي شاسي تقويت شده نوع C و همچنين وسايل نقليه جنگي نمود.توليد انواع D و C و E پس از جنگ نيز ادامه يافت و در كنار آنها مدل جديد نوع G نيز توليد شد. اما علاقه شخصي Horch در طي جنگ به دليل عدم وجود خلاقيت كاهش يافت و او در سال 1920 Audi را ترك كرد.
در سال 1922 نوع G جايگزين نوع C شد و دو سال بعد Audi شروع به ساخت اتومبيلهاي شش و هشت سيلند كرد. در سال 1928 به دليل عدم موفقيت نوع Imperator R به نظر ميرسيد كه اين آخرين مدل Audi باشد زيرا پس از آن زمان شروع به مونتاژ اتومبيلهاي ديگر توليد كنندها نمود.
همچنين در سال 1928 بود كه J.R.Rasmussen از D.K.W قسمت عمده سهام شركت را خريداري كرد. او امتياز توليد و طراحي را به Rickendbackbr از امريكا داد.موتورهاي آلماني ساخته شده از اين نوع در مدلهاي بعدي Audi استفاده شدند.
در سال 1931 يك Audi كوچكتر با شاسي D.K.W و موتور 1100cc Peugeot ساخته شد و سال بعد اين Audi بهمراه D.K.W و Wanderer و Horch عضو Auto-Union شد.پس از آن دو مدل موتورهاي Wanderer ساخته شدند و تا قبل از جنگ جهاني دوم فروش خوبي داشتند.
پس از جنگ جهاني Audi تبديل به يك اتومبيل ملي شد و كارخانه آن در Zwickau براي ساخت اتومبيلهايي كه بر اساس طرح D.K.W ساخته مي شدند بكار گرفته شد.
اين وضع تا سال 1949 كه Auto Union مجددا با سهام داري بيشتر Mercedes Benz تاسيس شد , ادامه يافت. پس از آن نام Audi تا سال 1965 كه VolksWagen اكثريت سهام آنرا خريداري كرد, از بين رفته بود.
در پايان سال 1968 فروش آيودي افزايش يافت و تنوع مدلهاي آن طور قابل توجهي زياد شد.
از جمله نقاط برجسته تكنيكال اين شركت موتور پنج سيلندري بود كه در اواخر دهه 1970 بر روي سري 100 عرضه شد.همچنين توربو شارژ 4WD كه در مدل Quattro در سال 1980 و 1981 استفاده شد. از ديگر نقاط قوت اين شركت بود.
Audi Quattro و Quattro Sport كه هر دو فوق العاده خوب و قدرتمند بودند.موفقيت اين مدلها تقريبا موفق به فتح تمامي مسابقات مي شدند. اين امر سبب شد كه Audi و VolksWagen مدل هاي زيادي از اتومبيل هاي خياباني را توليد كنند.
چهار حلقه موجود بر روي آرم Audi بيان گر چهر شركتي است كه در Auto Union با يكديگر متحد مي باشند
تاریخچه مرسدس بنز
مرسدس نام يك دختر اسپانيايي است و اصولاً يك اسم اسپانيايي است كه به معناي وقار و زيبايي است.
آن آرم جاودان در سال 1903 طراحي گرديد اما در سالهاي 1909 ( دو بار ) ، 1916 و 1921 تكامل يافت تا اينكه در سال 1926 به يك ستاره طلايي با دايره اي كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گرديد و تا به امروز به همين شكل و شمايل ماند.
كارل بنز در بيست و پنج نوامبر سال 1844 در كاسروه ( يكي از شهرهاي آلمان ) پا به عرصه وجود گذاشت وقتي دو ساله بود پدرش درگذشت . با وجود وضع بد مالي ، مادرش امكانات آموزشي را براي او فراهم نمود . كارل بنز دبيرستان را زير نظر (( فرديناند رتين بافر )) به پايان رساند و بعد از آن در دانشكده فني در شهر كاسروه ادامه تحصيل داد . همزمان با تحصيل يك دوره دو ساله را در يك كارخانه فني و مهندسي در كاسروه گذراند در مدتي كه آنجا بود ، كارل تجربه هاي مقدماتي را در همه زمينه هاي فني كسب كرد . اولين تجربه كاري او ، به عنوان يك طراح در ساخت يك كارخانه در شهر (( مانهايم )) بود . وي در سال 1868كارش را از دست داد و جذب شركتي به نام (( Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik )) شد اين شركت بيشتر كارهاي ساختماني و پلسازي انجام مي داد . سپس در كارخانه (( Ben ckiser )) در وين مشغول بكار شد .
بنز ابتدا در تجارت موفقيتي بدست نياورد و خوش شانس نبود .براي مثال (( Iron foumdry and mechanical work shop )) كه از كارگاههاي او بود توسط ماموران سلطنتي مصادره شد در طول اين مدت كارل تمام توانايي
در سال 1886 توليدات بنز جوابگوي تقاضاي مردم براي خودرو نبود و او(( Benz & co . Rheinische Gas motoren Fabrik )) را به كارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراين كارخانه تا سال 1908 خودرو توليد مي شد. در سال 1893 مرسدس بنز خودروهايي توليد مي كرد كه مجهز به محورهاي پيچشي بود .
بين سالهاي 1894 تا 1901 بنز خودرو مدل (( velo )) را در كارخانه ((Benz & co )) توليد مي كرد. اين خودرو از قيمت متعادلي برخوردار بود و از اين خودرو دو نفره جمعاً 120 دستگاه توليد شد. بتدريج Benz & co به قدري پيشرفت كرد كه پيشتاز در امر خودرو سازي شد و در نهايت در سال 1899 به يك شركت سهامي تبديل شد
(( جوليوس گان )) عضو هيئت مديره و مسئول امور بازرگاني شركت شد كارگران قسمت توليدي از 50 نفر در سال 1890 به 340 نفر در سال 1899 رسيد. در همين سال بنز به تنهايي 572 دستگاه خودرو توليد كرد .
تاریخچه لامبورگینی
Lamborghini
Ferrucio Lamborghini در سال 1916 در شمال شهر Bolonga واقع در ايتاليا متولد شد.او تحصيلات خود را در زمينه اتومبيل هاي صنعتي كشاورزي به پايان رساند و سپس وارد ارتش شد و در قسمت نيروي هوايي مشغول به كار گشت. او عاشق اتومبيلهاي سريع بود و روياي سرعت در سر مي پروراند.وي در سال 1947 به تقويت يك اتومبيل Fiat پرداخت و در سال 1948 با اين اتومبيل در يك مسابقه Mille Miglia شركت كرد.
در سال 1949 لامبورگيني كمپاني خود را تاسيس كرد.اين كمپاني كار خود را با توليد سيستمهاي هوائي گرمازا و سرمازا آغاز نمود.
روياي ساخت اتومبيل باعث شد تا در سال 1963 تصميم به ساخت اتومبيلهاي مدرن بگيرد. اولين اتومبيل او 350GTV نام داشت كه اين مدل از يك موتور V12 به حجم 3500cc استفاده ميكرد.اين اتومبيل در نمايشگاهي در شهر تورين به نمايش گذاشته شد و از سال 1964 توليد آن آغاز گشت. كمپاني در سال 1963 تمام قطعات مورد نياز اتومبيلهايش را در داخل كارخانه خود توليد ميكرد.
در سال 1964 Lamborghini گيرباكس پنج دنده ZF را ارائه نمود كه اين گيرباكس يكي از بهترين گيرباكس هاي ساخته شده تا آن زمان محسوب ميشود.
در نوامبر 1965مدل Miura P-400 در شهر تورين ساخته شد و اين اتومبيل با يك مدل به نام 400-Gt با حجم موتور 4000cc پشتيباني شد.در اين زمان لامبورگيني به عنوان يك رقيب بسيار جدي براي كمپاني Ferrari مطرح بود.
اتومبيل Marzal با يك موتور شش سيلند به حجم 2000cc در سال 1967 ساخته شد.اگر چه اين مدل در تعداد انبوه توليد نشد اما راه را براي توليد مدل Espada كه يك اتومبيل 4 سرنشينه بود هموار كرد و اين اتومبيل در سال 1968 به بازار عرضه شد و در سال 1970 مدل Jarama جايگزين اين اتومبيل گشت.
در سال 1971 V8 Urraco با حجم 2500cc اولين اتومبيلي بود كه لامبورگيني براي ورود به بازار اتومبيلهاي اسپورت كوچك توليد كرد.اما اين اتومبيل جذابيتي مانند ديگر محصولات اين شركت نداشت.
يكي از مدلهاي موفق و بسيار سريع Lamborghini به نام That's it در سال 1973 به بازار عرضه شد.در سال 1972 Ferrucio Lamborghini تصميم گرفت تا خود را بازنشسته كند و كنترل كمپاني خود را به Georgs Henry Rosetti سپرد. بعدها Rosetti قسمتي از كمپاني را به يكي از دوستان خود به نام Leimer واگذار كرد.
كمپاني به علت نوسانات اقتصادي موجود در ايتاليا دچار مشكلات مالي شد و مجبور به ساخت اتومبيل براي ديگر كارخانه ها گرديد.از اين سري اتومبيل ها مي توان به مدل اسپورت M1 اشاره كرد كه به سفارش شركت BMW ساخته شد.
در سال 1981 مدل Jalpa با حجم موتور 3500cc ارائه شد.در سال 1985 موتوري با حجم 5200cc و قدرت 455hp توسط اين كمپاني به بازار عرضه شد.موضوع قابل توجه در اين موتور وجود 4 سوپاپ در هر سيلندر بود.
اين كمپاني بعدها تحت نظر Chrysler در آمد و توليدات خود را با عرضه اتومبيل LM002 كه يك موفقيت بزرگ بود ادامه داد.
از ديگر اتومبيلهاي آن ميتوان به مدل Diablo با حجم موتوري معادل 5700cc و قدرتي در حدود 492bhp اشاره كرد.
توليد اتومبيلهاي رويايي اين شركت از 350 دستگاه در سال 1989 به 2500 دستگاه در سال 1994 رسيد.اين كمپاني همچنان يكي از بهترين توليد كنندگان اتومبيلهاي اسپورت در جهان است.
تاریخچه ایران خودرو و پیکان
ايران ناسيونال يا همان ايران خودرو كه مادر پيكان در 40 سال اخير بوده روز 12 مهرماه 1341 با سرمايهاي در حدود 10 ميليون تومان و با هدف مونتاژ و توليد انواع خودرو وتوسط آقايان حاج علي اکبر خيامي ، محمود خيامي ،احمد خيامي ، خانم مرضيه خيامي و خانم زهرا سيدي رشتي در خيابان اکباتان تهران تأسيس شد و از 28 اسفندماه 1342 با توليد اتوبوس شروع به كار كرد. اينک با گذشت بيش از40سال از زمان تأسيس آن همچنان در زمينه ي طراحي و توليد خودروهاي سواري ، اتوبوس و ميني بوس به عنوان بزرگترين توليد کننده ي خودرو در کشور ، در راستاي تأمين نياز هاي جامعه ، ورود به بازارهاي جهاني ، تعميق ساخت داخل کردن قطعات و در نهايت تحقق اهداف ايران به فعاليت خود ادامه مي دهد .
شرکت ايران خودرو بزرگترين شرکت خودرو سازي کشور مي باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد توليد خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است .
اما توليد اتوبوس آن هم به تيراژ محدود خواستههاي برادران خيامي، مديران آن روز ايران خودرو، را برآورده نميكرد، و به همين دليل در آن زمان آنها سعي كردند با كارخانجات خودروسازي دنيا ارتباط برقرار كنند تا بتوانند خودرويي را براي اقشار متوسط در ايران توليد كنند.
فورد، پژو، فولكس و تالبوت برخي گزينههايي بودند كه با آنها تماس برقرار شد. هنوز هم بسياري بر اين باورند كه استعمار پير انگلستان كه صنعت خودروي خود را در آن روزگار مظهر اراده ملي خود ميديد، به وسيله راههايي كه همه به آن روشهاي انگليسي نام ميدهند سبب شد تا شركت تالبوت بتواند جاي شركتهاي آلماني و فرانسوي را بگيرد؛ اما عدهاي ديگر نيز ميگفتند در آن زمان تنها كارخانجات انگليسي روي خوش به مديران ايران خودرو نشان دادند. به هرحال پيكان وارد ايران شد.
درسال 1345 قراردادي بين شركت ايران خودرو و تالبوت در مورد مونتاژ و ساخت خودروي پيكان كه نام انگليسي آن هيلمن بود منعقد شد و به طور رسمي با وارد شدن قطعات از تالبوت انگلستان كه در آن روزگار زيرمجموعه شركت كرايسلر آمريكا بود توليد پيكان در ارديبهشت سال 1346 با ظرفيت 60 هزار دستگاه آغاز شد، اين تيراژ به تدريج به 120 هزار دستگاه رسيد.
اما ورود اولين پيكان به خيابانهاي تهران بسيار جالب بود، خودرو بعد از طي مسافت كمي جوش ميآورد، علت هم مشخص بود، رادياتور براي انگلستان طراحي شده بود نه ايران؛ بعدها با اصلاح اين ايراد، مشكل پيكان تا حدودي حل شد.
توليد داخل اين خودرو به آرامي و با شكلگيري قطعهسازان كوچك و بزرگ و با به وجود آمدن نظامهاي مهندسي در حال افزايش بود.
شايد دانستن اين مطلب جالب است كه توليد اين خودرو پس از يك دهه توليد در انگلستان، در ايران شروع شد. پيكان را شايد هنوز هم بتوان در استراليا ديد، محبوبترين مكانهايي كه بعد از ايران اين خودرو در آن توليد يا فروخته شده است را ميتوان انگلستان و استراليا دانست.
چهره خودرو كه طراحي آن در سال 1965 به پايان رسيده و در سال 1966 نيز در شهر كاونتري انگلستان توليدش آغاز شده بود آكنده از فرمهاي هندسه و قرينهاي است كه چهره يك اتومبيل كلاسيك را تداعي ميكند.
مدلهاي اوليه پيكان در انگلستان داراي حجم موتور 1725 سيسي بود، در سالهاي بعد يعني سال 1969 مدل دولوكس پيكان كه در ايران نيز بسيار مشهور است ساخته شد.
بهترين مدل پيكان كه در ايران معروف به پيكان اونجر است نيز در سال 1975 ساخته شد؛ تالبوت در آن زمان موتور پرتحرك فورد را بر روي پيكان گذاشته بود.
پيكان تا قبل از انقلاب در بيش از شش مدل توليد شد كه پيكان استيشن، دولوكس، كار، جوانان برخي از مدلهاي قبل از انقلاب پيكان است.
روند مونتاژ خودرو در ايران خودرو به همين ترتيب تا سال 1364 ادامه يافت و تا اين سال كماكان قطعات اصلي از خارج وارد و شركت ايران خودرو آن را مونتاژ ميكرد، و در كنار آن قسمتهايي چون بدنه، رادياتور، شيشه و كمك فنر عقب و جلو در ايران ساخته ميشد.
در سال 1364 خط توليد پيكان تالبوت انگلستان متوقف و در شركت پژو فرانسه ادغام شد. با توجه به اين وضعيت، توليد پيكان از سقف بيش از 70 هزار دستگاه در سال 1363 به سه هزار دستگاه در سال 1368 رسيد و عملا خط توليد پيكان ميرفت تا با توقف روبهرو شود.
اما در سال 1368 مديران آن زمان ايران خودرو تصميم گرفتند تا خطوط دست دوم شركت تالبوت را خريداري كرده و با تقسيم آن در توليد كنندگان قطعات خودرو و بازسازي بخشي از خطوط توليد ايران خودرو سعي كردند پيكان را از ورطه نيستي نجات دهند، اما بعد از نصب خطوط ايران خودرو با خطوط ناقص ، دست دوم و مستهلك شدهاي روبهرو بودند كه كاستيهاي فراواني داشت.
در سال 1370 صنعت خودروي ايران به جانداري نيمهمرده شبيه بود؛ ركود اقتصادي و صنعتي بعد از جنگ و حدود هفت سال خواب زمستاني، ايران خودرو را در آستانه نابودي قرار داده بود.
در آن زمان بسياري معتقد بودند ديگر احتياجي به صنعت خودرو نيست و عدهاي نيز خواستار ادامه توليد كارخانجات خودروسازي و نجات آن بودند، اما پيكان در آن سالها، صنعت خودروي ايران را نجات داد و جريان حياتي سرمايه را به شركت ايران خودرو بازگرداند.
حتي در اوايل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، اين خودرو از محبوبيت نيفتاد و همچنان پول رايج بازار خودروي ايران بود.
تعمير راحت، ارزان بودن تعمير، تعمير در همه جا، هزينه كم و انس مردم ايران با اين خودرو، همچنان اين خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتريترين خودرو مطرح ميكرد.
خودروي پيكان از طي دهه 70 به بعد سبب شد مراكز قطعه سازي نيز بعد از انقلاب دوباره با داخلي سازي قطعات پيكان شكل بگيرد، بسياري از قطعه سازان از كپي كاري قطعات پيكان به روش مهندسي معكوس به دانش ساخت دست يافتند وتا جايي پيش رفتند كه هم اكنون به اروپا و آمريكا نيز صادرات قطعه انجام ميدهند.
آخرين مدل پيكان طراحي معروف كرايسلر است كه توليدش در ايران از سال 1359 آغاز شد. شايد اولين زمزمههاي رفتن پيكان سال 1356 به گوش ميرسيد. در آن زمان قرار بود پژو 304 هووي پيكان شود و طي مدتي كوتاه اين نوعروس، قصد گرفتن جاي پيكان را داشت.
و بالاخره در سال 1384 و تولید دو ميليون و 295 هزار دستگاه پيكان تولید آن متوقف شد.
سال شمار توليد انواع سواري :
1346) سواري پيکان در مدلهاي دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسي با حجم موتور 1600 و 1725 و 1800 سي سي .
1369) سواري پژو 405 در مدلهاي Gl و Glx با حجم موتور 1580 سي سي
1374) سواري پژو 405 در دو مدل دنده اي و اتوماتيک با حجم موتور 2000 سي سي
1374) سواري پژو 205 مدل Gr با حجم موتور 1360 سي سي
1376) سواري پژو Rd با حجم موتور 1600 سي سي
1377) سواري استيشن پژو 405 با حجم موتور 2000 سي سي
1378) پارس با حجم موتور 1800 سي سي
1379) توليد آزمايشي سمند (پروژهx7 ) با حجم موتور 1800 سي سي و سيستم انژکتوري
1380) پژو 206 باحجم موتور 1400 سي سي
1380) افتتاح خط توليد سمند با حضور رياست محترم جمهور وقت آقای خاتمی
و پس از آن تولید سمند Lx.
1383)تولید سومین مدل سمند." سمند سریر"
1384)پرده برداری از اولین پزو فرانسوی , ایرانی .پژو آریان و تولید آخرین پیکان !
سال شمار توليد انواع خودروهاي کار :
1342) اتوبوس مرسدس بنز مدل 302 ، مدلهاي ( برون شهري ، درون شهري ، فرمان چپ و شاسي ) ، اتوبوس بنز Lp 608 ، اتوبوس بنز مدل Op
1344) ميني بوس کومر (ميني بوس ،وانت و آمبولانس )
1346) ميني بوس مرسدس بنز مدل 319 که بعد ها به مدل 309 تغيير يافت در مدلهاي : (استاندارد و سقف بلند )
1349) ميني بوس مرسدس بنز 409 آمبولانس
1350) ميني بوس بنز 309 (ميني بوس ، وانت و آمبولانس تک کابين و دو کابين )
1367) ميني بوس مرسدس بنز مدل 508 ( استاندارد و سقف بلند )
1368) اتوبوس شهري مدل O355
1369) ميني بوس بنز 508 کاروان ، ميني بوس بنز 409 ، ميني بوس بنز M30 ، ميني بوس بنز 508 کاروان ، ميني بوس بنز 409 ، ميني بوس بنز M30
1373) اتوبوس توريستي سقف بلند مدل 400 ، ميني بوس بنز O508 D
1374) اتوبوس سوپر C400 ، ميني بوس کاروان
1375) اتوبوس درون شهري S360
1376) اتوبوس دو طبقه ي نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهي نئوپلن ، اتوبوس شهري لاينر نئوپلن ، اتوبوس توريستي سقف بلند مدل 400 توليد انبوه ، ميني بوس هيوندايي مدل E ، ميني بوس هيوندايي مدل M ( ميني بوس و نوع وانت ) ، اتوبوس شهري دو کابين
تاریخچه فولکس واگن
اين كمپاني بر اثر آرزوري دو نفر با شخصيتهاي كاملا متفاوت بوجود آمد: Adolf hitler وporsche.
در سال 1974 نيز گلف به بازار عرضه شد.در مدل هاي اوليه اين اتومبيل از موتور هايي به حجم 1093cc استفاده مي شد و اين مدل بسيار
تاريخچه پژو 405
تاريخچه
با توجه به قدمت طراحي بدنه پيكان و خارج از رده بودن تكنولوژي ساخت آن و نياز شديد به سرمايه گذاري مجدد براي قالب هاي بدنه و تجهيزات مورد نياز .ايران خودرو تصميم گرفت از سال 1368 پژو 405 را در مدل هاي
(جی -ال و جی-ال-ایکس)
توليد كند. اين خودرو در سال 1987 ميلادي با مدنترين تكنولوژي به عنوان جديدترين مدل توسط پژو به بازارعرضه شد و در سال 1988 ميلادي به عنوان بهترين اتومبيل سال در اروپا و همچنين به عنوان اتومبيل وارداتي به آمريكا انتخاب شده بود.خطوط جديد توليد پژو 405 نيز در تاريخ 13/9/1369 توسط رئيس جمهور كشورمان افتتاح شد.
از سال 1369 مونتاژ و توليد انواع اتومبيل سواري پژو (از جمله پژو 405 جي ال، پژو 405 جي ال ايکس 1580 و 2000 سي سي و پژو 405 جي ال ايکس اتوماتيک 2000 سي سي) در خطوط توليد سواري سازي به انجام رسيده است.
ساخت داخلي قطعات اين محصول از سال 1373 در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پايان سال 1377 کل اقلام حذف شده از مجموعه قطعات وارداتي که حاصل تلاش صنعتگران ايراني مي باشد و معادل 77% بوده و با درنظر گرفتن اقلامي که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتي به پژو فرانسه اعلام شده است ، ميزان ساخت قطعات داخل اين خودرو به 89% بالغ خواهد گرديد.
بررسي هاي به عمل آمده حاکي از اين بود که از ميان قطعات مورد استفاده در توليد پژو 405 مي بايست 35 قطعه به کلي تغيير مي يافت و علاوه بر آن 84 قطعه کاملا جديد شامل 17 قطعه مربوط به بدنه و 67 قطعه تزييناتي، طراحي و ساخته مي شد و اين مبناي فعاليت فشرده طراحان و مهندسين مرکز تحقيقات ايران خودرو قرار گرفت.
کليه محاسبات و اقدامات اجرايي اين پروژه در مرکز تحقيقات ايران خودرو انجام شده و خودروي پژو 405 تشريفاتي
(ليموزين) به عنوان اولين دستاورد اين مرکز تحقيقاتي محقق شد.
اعمال دقت و ظرافت در ساخت اين خودرو تا بدان حد بود که موجب شگفتي کارشناسان بين المللي خودرو گرديده و با اختصاص جايگاهي در موزه پژوي فرانسه به خودروي تشريفاتي ساخت ايران، توانمندي صنعتگران ايراني به قضاوت جهانيان گذاشته شد. اين خبر در جرايد و محافل خارجي انعکاس وسيعي داشته و يکي از مجلات فرانسوي زبان از موفقيت ايران با تعبير "وقتي پژو مرسدس بنز را مات مي کند" ياد کرده است.
پژو 405 ايران بهترين اتومبيل توليدي در خاورميانه
يکي از موفق ترين اتومبيلهاي کلاس متوسط پژو که در سال 1988 توسط بسياري از مجلات معتبر اتومبيل به عنوان اتومبيل سال انتخاب گشت ، اتومبيل پژو 405 مي باشد.
انواع مدلهاي پژو 405 که علاوه بر فرانسه در انگلستان نيز ساخته مي شود فقط به صورت سدان ( 4 در ) و استيشن بوده و موتور به صورت عرضي در امتداد پلسها نصب گشته است. در سالهاي گذشته پژو با موتور 1.4 ليتري نيز توليد مي گشت ولي به دليل محدوديتهاي کنترل گازهاي خروجي از اگزوز اين موتور از روي اتاق 405 حذف گرديد. سال 1995 پژو با موتورهاي تکنولوژي بالا و راندمان خوب به بازار عرضه مي شد ، از جمله موتور 1.8 ليتري با قدرت 101 اسب بخار و تورک 153 نيوتن متر ، موتور دو ليتري با 121 قوه اسب و تورک 176 نيوتن متر که همگي مدلهاي نامبرده به صورت 2 سوپاپ براي هر سيلندر مي باشد. در رديفهاي بالاتر موتورهاي چهار سوپاپ 2 ليتري با 2 ميل سوپاپ بالايي با 150 اسب قدرت و 183 نيوتن متر و همچنين موتورهاي اخير با کمک سيستم توربو
ام-آی
16 قدرت خود را به 196 اسب بخار و 196 نيوتن متر و رينگهاي 16 اينچي و لاستيکهاي 205 خود که
تی
16 ناميده مي شود ، مي تواند شتاب صفر تا صد خود را به 7 ثانيه برساند و حداکثر سرعت 230 کيلومتر را به دست آورد. پژو 405 همچنان با موتور ديزل 1905 سي سي نيز عرضه شده که مدل معمولي با قدرت 68 اسب بخار و مدل توربو با 90 اسب بخار اتومبيل بسيار کم مصرفي مي باشند. ر
پژو 405 در دو مدل
جی-ال
و
جی-ال-ایکس
به بازار عرضه شده و يکي از بهترين اتومبيلهاي مونتاژ شده در ايران مي باشد. بدنه پژو 405 ايران در عين زيبايي و جاداري با طرح آئروديناميک و با ضريب 31% در برابر جريان هوا مقاومت ناچيزي دارد. ر
فاصله دو محور عقب و جلو از هم 2669 ميليمتر بوده که مانند تمامي مدلهاي پژو از حد متوسط کلاس خود فراتر مي باشد. اکسل پژو 405 مجهز به بازوهاي عرضي و فنرهاي مارپيچ مجهز به فنر لول و کمک فنر ضد چرخش به کمک فنرهاي دو جهته مي باشد. سيستم تعليق هر يک از چهار چرخ به صورت مستقل عمل کرده که سبب راحتي سرنشينان و چسبندگي بهتر در جاده و در مانورها مي گرد
سيستم فرمان از نوع دنده شانه اي بوده که به صورت وضعيت بالا و پايين مي توان بر حسب قد راننده آن را تنظيم نمود . تعداد دور غربال فرمان 4.1 دور و شعاع گردش 5.5 متر است. توضيح آن که تعداد دور قفل در قفل در مدل
جی-ال-ایکس
.که مجهز به کمک هيدروليک است 3.1 دور مي باشد
پژو 405 ايران داراي دو گاردان بوده و ديفرانسيل جلو مي باشد و از اين نقطه نظر تقسيم وزن 1020 کيلوگر خالص آن 605 کيلوگرم در جلو و 415 کيلوگرم بر روي اکسل عقب مي باشد که نسبت تقسيم 59.3% در جلو و
40.7% در عقب فراهم مي آورد. توضيح آنکه مدل جي ال ايکس پژو که وسايل آسايش بيشتري چون کولر ، فرمان هيدروليک ، قفل مرکزي ، شيشه هاي برقي براي سرنشينان جلو و شيشه رنگي را فراهم مي آورد ، وزني حدود
10 کيلوگرم سنگين تر از مدل
جی-ال
دارد
حداکثر سرعت پژوي 405 ايران 177 کيلومتر در ساعت بوده که اين اتومبيل مي تواند شتاب صفر تا يکصد کيلومتر را در زمان 12 ثانيه بپيمايد
ايمني
بادشکنهاي جلو ،لبه سپر ، برف پاک کنهاي متناسب با شيشه هاي جلو و عقب ، درها با واشرهاي لاستيکي خميده که به کاپوت کاملا کيپ شده است، کناره هاي خميده تحتاني، دستگيره هاي در داخل قرار داده شده، آينه هاي ديد عقب با دو زاويه پهن جهت رسيدن به بهترين وضعيت ايمني تعبيه شده اند. سيستم ترمزها با نوع موتور و نه با ميزان تجهيزات هماهنگي دارد. ترمزهاي ديسکي با ابزار اندازه گيري شناور در قسمت جلو، ترمز کاسه اي عقب، مدار هيدروليک با شکل (ایکس انگلیسی) و فرمان هيدروليک، ضربه گيرهاي کناري تمام درها، ايمني در کوچکترين جزئيات درنظر گرفته شده است. دربهاي مستحکم محافظت مسافران را در حوادث رانندگي ضربات کناري افزايش مي دهند. ر
کيفيت، بهبود و آسايش، سه نکته کليدي که بر مفهوم 405 سايه افکنده است در تمامي جنبه هاي آن اعمال شده است. هر کدام از بازبيني ها جهت داشتن بهترين تمرکز راننده تعبيه شده است و تمامي ملزومات در خصوص آسايش و ايمني را در بر دارد.
تاریخچه پیکان
تاريخچه پيكان
پس از چند تجربه ناموفق در خصوص اتومبيل هاي فيات در ايران، جدي ترين قدم براي اتومبيل سازي با شروع به كار كارخانه ايران ناسيونال در 27 مرداد 1341 با عرضه اتومبيل پيكان برداشته شد. كارخانه ايران ناسيونال براي آخرين مدل اتومبيل با عنوان پيكان و پيكان جوانان راه اندازي شد. شركت ايران خودرو در سال 1345 اجازه تاسيس كارخانه ساخت انواع اتومبيل سواري از نوع چهار سيلندر را دريافت كرد و پس از استقرار تاسيسات اتومبيل سازي پيكان با ظرفيت اوليه 6 هزار دستگاه در سال، اولين اتومبيل ها با امتياز ساخت گروه سواري كرايسلر به توليد رسيد. اولين اتومبيلي كه در سال 1346 ساخته شد پيكان بود كه در دو مدل دولوكس و كارلوكس به بازار عرضه مي شد.
در اين سال وانت پيكان و تاكسي پيكان هم به آن اضافه شد و پيكان اتوماتيك نيز در سال 1349 به توليدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پيكان توليد مي شد كه عبارت است از : دولوكس، وانت، كار، جوانان، تاكسي و اتوماتيك. پس از تعطيلي خط توليد شركت تالبوت و لغو قرارداد بين آنها براي تامين قطعات قواي محركه در سال 1364 استمرار توليد پيكان در داخل كشور در دستور كار قرار گرفت. پس از تحقيقات و مطالعات گسترده استفاده از نيروي محركه جديد به جاي نيروي محركه اصلي پيكان مورد تاييد واقع شد. بر اساس قراردادي با شركت فرانسوي اين شركت توافق نمود نياز ايران خودرو به 60 هزار دستگاه موتور و سيستم تعليق پژو 504 را براي نصب بر روي بدنه پيكان فعلي به مدت شش سال تامين نمايد. داخلي كردن ساخت قطعات پيكان در سال 1370 با ايجاد واحد خودكفايي ايران خودرو آغاز و در سال 1372 در شركت ساپكو متمركز گرديد. با تحقق برنامه هاي پيش بيني شده در مورد قطعات ايران خودرو و افزايش توان توليد سازندگان قطعه تا حد 120 هزار دستگاه در سال هم اكنون حدود 98 درصد از قطعات پيكان 1600 در داخل كشور ساخته مي شود. پس از راه اندازي و بهره گيري از ماشين آلات خريداري شده از شركت تالبوت انگلستان و ساخت قطعات لازم در ايران، پيكان 1600 پس از مدتي توقف در شهريور ماه 1371 دوباره توليد شد.
http://www.hayateno.net/840128/industry.htm
یک سایت جالب در مورد هیلمن و پیکان(توصیه شده برای دوستدارن پیکانهای دوره ی باستان تاکنون)
http://freespace.virgin.net/hillman.hunter/pictures.htm