مهمترین رویدادهای امروز(چهارشنبه) حوزه دین و اندیشه
خبرگزاری فارس: آیتالله مجتبی تهرانی معتقد است: اگر براى مجتهدى اول ماه ثابت شود، اگر اعلام ثبوت ماه و اشاعه آن موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین و وهن به اسلام شود، و یا موجب تضعیف نظام اسلامى شود، اعلام و اشاعه آن جایز نیست.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل پایگاه اطلاعرسانی آیتالله مجتبی تهرانی، با توجه به استفتاء مکرر مقلدین در خصوص راههای اثبات شرعی اول ماه، فتاوای فقهی این مجتهد علوم دینی به شرح ذیل اعلام میشود.
مسئله 1786- اوّل ماه به پنج چیز ثابت مىشود:
اوّل آنکه خود انسان ماه را ببیند. دوم، عدّهاى که از گفته آنان یقین پیدا شود، بگویند ماه را دیدهایم و همچنین است هر چیزى که به واسطه آن یقین پیدا شود. سوم، دو مرد عادل بگویند که در شب ماه را دیدهایم؛ ولى اگر صفت ماه را بر خلاف یکدیگر بگویند، یا شهادتشان خلاف واقع باشد مثل این که بگویند داخل دائره ماه طرف افق بود، اوّل ماه ثابت نمىشود. امّا اگر در تشخیص بعض خصوصیات اختلاف داشته باشند مثل آنکه یکى بگوید ماه بلند بود و دیگرى بگوید نبود، به گفته آنان اوّل ماه ثابت مىشود. چهارم، سى روز از اوّل ماه شعبان بگذرد که به واسطه آن، اوّل ماه رمضان ثابت مىشود و سى روز از اوّل رمضان بگذرد که به واسطه آن، اوّل ماه شوّال ثابت مىشود. پنجم، حاکم شرع حکم کند که اول ماه است.
مسئله 1787- در اینجا چند مسئله است:
اوّل: اگر حاکم شرع حکم کند که اوّل ماه است، این حکم براى همگان حجّت است و کسانى هم که از او تقلید نمىکنند، حتّى مجتهدین دیگر باید به حکم او عمل نمایند، ولى کسى که مىداند حاکم شرع اشتباه کرده نمىتواند به حکم او عمل نماید.
دوم: اگر اوّل ماه براى مجتهدى ثابت شود، ثبوت ماه نزد آن مجتهد فقط براى خود او حجّت است و براى دیگران حتّى مقلّدین آن مجتهد حجت نیست.
سوم: اگر از ثبوت اوّل ماه نزد مجتهدى براى دیگران و یا مقلّد او یقین به اوّل ماه حاصل شود، یقین دیگران و مقلّد او به اوّل ماه براى آنها حجت است؛ نه آنکه ثبوت ماه نزد مجتهد براى آنان حجّت باشد؛ و رابطهاى بین تقلید و ثبوت ماه نزد مجتهد نیست.
چهارم: در صورت شک یا ظنّ به خلاف حکم حاکم شرع، باید به حکم حاکم شرع عمل شود و آن حکم حجّت است مگر آنکه یقین بر خلاف آن داشته باشند.
پنجم: اگر حاکم شرع حکم کند به اوّل ماه رمضان، کسى که یقین بر خلاف حکم حاکم شرع ندارد اگر آن روز را روزه نگیرد و افطار کند، قضا و کفاره - در صورتى که مفطر کفاره داشته باشد - بر او واجب مىشود.
ششم: اگر حاکم شرع حکم کند به اوّل ماه شوّال، کسى که یقین بر خلاف آن ندارد اگر آن روز را روزه بگیرد روزه او حرام است.
هفتم: اگر براى مجتهدى اوّل ماه ثابت شود، اگر اعلام ثبوت ماه و اشاعه آن موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین و وَهن به اسلام شود، و یا موجب تضعیف نظام اسلامى شود اعلام و اشاعه آن جائز نیست.
هشتم: اگر هلال ماه با ابزار و وسایل جدید رؤیت شود، چنانچه آن وسایل تقویت کننده دیده بیننده باشد و یا موانع دید را بر طرف کند اشکال ندارد و اوّل ماه ثابت مىشود، ولى اگر تصرف در مریى محسوب شود مثلاً طورى تصرف کند که هلال ماه را که پایینتر از افق است بالا نشان دهد تا رؤیت شود این رؤیت حجّت نیست.
انتهای پیام/ک
خبرگزاری فارس: مشاور شیخ الازهر در امور گفتوگو، گفت: الازهر در رژیم مبارک نقش تاریخی خود را از دست داد و امروز پس از گذشت بیش از یکسال از پیروزی انقلاب مصر نقش خود را بازیافته است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری الوفد، محمود عزب، مشاور شیخ الازهر در امور گفتوگو با بیان اینکه در طول دهههایی که نظام سابق مصر حاکم بود، الازهر نقش تاریخی خود را از دست داد، گفت: امروز پس از گذشت بیش از یکسال از پیروزی انقلاب مصر نقش خود را به عنوان یک موسسه ملی در حل و فصل امور و حل اختلافات یافته است.
وی با بیان اینکه نقش الازهر در حوزه مصر، شناخته شده، تاریخ و متمدنانه است، افزود: الازهر کار سیاسی نمیکند و درهای آن برای همه مصریها باز است و هیچ گروه و حزب سیاسی را بر دیگری ترجیح نمیدهد.
مشاور شیخ الازهر با بیان اینکه هرگاه مصر ضعیف شده، الازهر نیز ضعیف شده است، تاکید کرد: باید با انصاف باشیم و بگوییم که الازهر دارای نواقصی است که باید اصلاح شود و الازهر آماده انجام اصلاحات است.
وی با این ادعا که اصلاحات در الازهر با آمدن الطیب(قبل از انقلاب مصر) آغاز شده است، برای مدعای خود گفت: روش آموزش در الازهر در حال تغییر است و با اسلامگرایان و جریانهای دیگر در حال گفتوگو هستیم و هنگامی که انقلاب مصر آمد از این نیرو برای اصلاحات بیشتر کمک گرفت.
انتهای پیام/س
خبرگزاری فارس: یکی از رهبران شیعه مصر در بیانیهای ضمن حمایت از آیتالله باقر النمر خواستار آزادی وی و اعطای حقوق حقه مردم شیعه عربستان شد و اعلام کرد: عربستان به دنبال جنگهای مذهبی است.
به گزارش فارس، الطاهر الهاشمی رئیس نیروهای اهلبیت(ع) مصر و از رهبران شیعه این کشور در بیانیهای که یک نسخه از آن در اختیار خبرنگار فرهنگی قرار داده است، اقدامات ضدشیعی و ضدمردمی عربستان در شرق این کشور و دستگیری شیخ نمر باقر النمر را محکوم کرد.
وی در این بیانیه اقدامات عربستان سعودی را در راستای جنگ مذهبی خواند و با اشاره به جایگاه بینالمللی شیخ نمر، دستگیری وی را نقطه ننگ و سیاه جدیدی در کارنامه آلسعود دانست و اعلام کرد: در این اتفاقات خیری برای اسلام و مسلمین نمیبینیم و مزدوری آلسعود و ارائه دستوراتی از استعمار جهانی برای سرکوب شیعیان به چشم میخورد.
الهاشمی اقدام آلسعود در حق مردم منطقه شرقیه عربستان و نحوه برخورد با آیتالله نمر از رهبران شیعه این منطقه را برخاسته از ترس آلسعود دانست و با بیان اینکه دستگیری شیخ نمر زلزله در ارکان آلسعود است، تاکید کرد: ما سیاستهای طائفهگرانه و وحشیانه عربستان در تمام نقاط این کشور را محکوم و از شیعیان این کشور میخواهیم صبر و پایداری بر قوانین را الگوی خود قرار دهند.
این رهبر شیعیان مصر با بیان دستگیری شیخ نمر را خلاف عرف اخلاقی و قانونی دانسته و با اشاره به مخفی شدن آلسعود در پشت استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی، از سکوت جهان عرب، جهان اسلام و مجامع بینالمللی ابراز تاسف کرده است و از آنان خواسته است برای آزادی شیخ نمر و تقویت ارزشهای آزادگی تلاش کنند.
* محکومیت برخورد با شیعیان عربستان و شیخ نمر در حوزههای علمیه عراق
در همین حال حوزههای علمیه عراق نیز دستگیری شیخ نمر را محکوم کردند که از جمله آنها حوزه امام قائم(عج) که بازداشت نادرست وی را محکوم کرده است.
این حوزه آیتالله شیخ نمر را نماینده مردم منطقه شرقی عربستان برای بیان خواستهها و آرزوهایشان خوانده و خواستار آزادی وی و اعطای حقوق حقه مردم شرق عربستان شده است.
حوزه امام قائم(عج) کربلا در این بیانیه خواستار همبستگی علمای جهان اسلام با شیخ نمر و مردم شیعه منطقه شرق عربستان شده است.
انتهای پیام/س
خبرگزاری فارس: امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: 6 چیز از اخلاق قوم لوط است که «گشودن و باز گذاشتن دکمههای پیراهن و قبا» و «پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده میشود» از جمله آنهاست.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، پوشش، انتخاب نوع لباس و خرید آن همواره یکی از دغدغههای آدمی به ویژه بانوان بوده که ائمه (ع) دستورات خاصی در این زمینه دارند؛ بر این اساس آداب پوشش از منظر ائمه اطهار علیهمالسلام موضوعی است که آیتالله جوادی آملی آن را در کتاب «مفاتیحالحیات» ذکر کرده است که بخش دوم آن تقدیم خوانندگان میشود.
پوششهای پسندیده
رسول خدا (ص) میفرماید: برای حضور در میان برادران دینی، لباستان را آراسته و لوازم خود را به اصلاح آرید به گونهای که در میان مردم مانند خالی نمودار و برجسته باشید، زیرا خدا زشتی و و زشتنمایی را دوست ندارد؛ همچنین میفرماید: لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است، پس آن را بپوشید و مردگانتان را در آن کفن کنید.
پیامبر اکرم (ص) باز میفرماید: تا پایان عمر پوشیدن لباس پشمین را ترک نمیکنم تا پس از من سنت شود.
امیر مومنان(ع) میفرماید: لباس پنبهای بپوشید، چرا که آن لباس رسول خدا (ص) و لباس ما (اهل بیت) است و آن حضرت لباس پشمین و مویین را جز هنگام بیماری نمیپوشید. البته این بدان معناست که هر یک از لباس پشمی و پنبهای در مورد مناسب خود سزاوار پوشیدن است.
راوی گوید: هرگاه امام حسن (ع) برای اقامه نماز برمیخاست بهترین لباس را میپوشید. پرسیدند: چرا بهترین لباس خود را میپوشید؟ فرمود: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، پس خود را برای پروردگارم زیبا میکنم و او میفرماید: «در هر مسجدی خود را بیارایید» از این رو، دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم.
امام صادق(ع) میفرماید: کتان از [جمله ] لباس پیامبران است؛ همچنین میفرماید: روز جمعه خود را بیارایید و پاکیزهترین لباستان را بپوشید.
راوی میگوید: امام رضا(ع) در تابستان بر حصیری مینشست و در زمستان بر زیراندازی مویین و لباسش خشن بود؛ اما چون در میان مردم حاضر میشد لباس آراسته بر تن میکرد.
امام رضا(ع) میفرماید: روز جمعه مستحب است که مرد عمامه بر سر نهد و بهترین و پاکیزهترین لباسش را بپوشد و با بهترین عطر خود را خوش بو کند.
پوششهای ناپسند
حضرت رسول (ع) میفرماید: هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخفام است: طلا و لباس نازک و نیز میفرماید: ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند. علی(ع) پرسید: این چه اطاعتی است؟ فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد؛ همان گرامی به علی(ع) فرمود: ای برادر! به تو سفارشی میکنم آن را رعایت کن که شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تکبر تو را نگیرد؛ همچنین فرمود: از خصلتهایی که موجب هلاکت قوم لوط شد پوشیدن حریر (ابریشم) بود.
امیر مؤمنان(ع) میفرماید: 6 چیز از اخلاق قوم لوط [قومی که به سبب همجنسگرایی دچار خشم و عذاب الهی شد]در این امت است: پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده میشود، گشودن و باز گذاشتن دکمههای پیراهن و قبا و ... ؛ همچنین میفرماید: لباس سیاه نپوشید، چرا که آن لباس فرعون است؛ نیز میفرماید: هر کس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید و متکبر در آتش دوزخ است.
امام باقر (ع)میفرماید: رسول خدا(ص) امتش را از به دست کردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمود.
امیر مومنان (ع) پیوسته میفرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی که به سان عجمها [بیگانگان] غذا نخورند و لباس نپوشند پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان میکند.
امام صادق (ع) میفرماید: کفش باریک و نوک دراز نپوشید، چرا که آن، کفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.
به فرموده امام صادق(ع) : رسول خدا (ص) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی میفرمود.
لباس شهرت
رسول خدا (ص) از انگشتنما شدن در هر دو سو (افراط و تفریط) نهی فرموده است: افراطی در نازکی، نرمی و بلندی لباس و یا تفریط در ضخامت، زبری و کوتاهی آن و نیز میفرماید: لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید و نیز میفرماید: هر کس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتی که آن را کنار نهد و همچنین میفرماید: هر کس در دنیا لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند.
امام حسین (ع) میفرماید: هر کس لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباسی از آتش بر او بپوشاند.
حضرت امام صادق (ع) میفرماید: خدا لباس شهرت را دشمن دارد؛ همچنین میفرماید: برای خواری مرد همین بس که لباس انگشتنما و بدنام کننده بپوشد.
انتهای پیام/ک
خبرگزاری فارس: «امام الفقهاء» سریالی است که شیعیان کویت آن را تهیه و تولید کردهاند اما دارای خطای بزرگی به نام به تصویر کشیدن امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، اوایل بهمن گذشته اخباری درباره ساخت سریال جدیدی با عنوان «امام الفقهاء» در رسانههای عربی منتشر شد و این روزها مردم عراق آماده میشوند تا این سریال را از شبکه رسمیشان مشاهده کنند.
کارگردانی این سریال بر عهده «سامی جنادی» کارگردان سوری است و سناریوی آن را «حامد العلی» از نویسندگان ناشناس شیعی کویت نوشته و این سریال توسط شرکت کویتی «الخیر» تهیه شده است.
در خلاصه داستان این سریال، آمده است: گفته شده او (امام صادق(ع)) نخستین مدرس علم کیمیا بوده است که جابر بن حیان به دست او پرورش یافته است و «صادق» خوانده شده است.
* داستان تربیت ائمه اربعه اهل تسنن به دست امام صادق (ع) در سریال
پایگاه رسمی شبکه العراقیه به عنوان تنها پخش کننده این سریال هیچ اطلاعاتی درباره «امام الفقهاء» در اختیار بازدیدکنندگان آن قرار نداده است و تنها اطلاعاتی که درباره این سریال منتشر شده توسط یک شبکه خبری فیسبوکی با عنوان «شبکههای ماهوارهای شیعی/ دو» منتشر شده است.
این شبکه خبری فیسبوکی در مطلبی که عنوان کرده آن را به صورت اختصاصی منتشر میکند، عنوان کرده که این سریال دارای سه بخش است و بخش اول آن به مسئله زید شهید میپردازد.
در همین حال به نظر میرسد این سریال با توجه به نامش نگاهی به تربیت شدن ائمه اربعه اهل تسنن به دست مبارک امام صادق(ع) داشته باشد.
* بازیگران برتر سوری در سریال «امام الفقهاء»
همچنین عنوان شده که تامین مالی این سریال توسط شیعیان کویت صورت گرفته و در آن بازیگران سوری و عراقی بازی میکنند و همچنین چهره امام صادق(ع) و امام باقر(ع) نیز به تصویر کشیده شدهاند و نقش آن حضرات را به ترتیب «خالد العامر» بازیگر کویتی و «علی شقیر» بازیگر لبنانی بازی میکنند.
بنابر این گزارش در این سریال که در شهرک «الفیصل» کویت تصویربرداری شده، بازیگران بزرگ سوری از جمله ایمن زیدان، بازیگر سریال معروف «آقای مدیرکل» در نقش هشام بن عبدالملک، منی واصف بازیگر نقش هندجگرخوار در فیلم «محمد رسولالله»، «جیهان عبدالعظیم» و «لیلیا الاطرش» بازی میکنند.
همچنین این پایگاه از تایید سناریوی این سریال توسط «حجتالاسلام سید جعفر مرتضی العاملی» در لبنان و «شیخ معتصم السید احمد» خبر داده است.
حجتالاسلام سید جعفر مرتضی العاملی، که البته تنها متن این سریال را تایید کرده از علمای برجسته حوزه علمیه قم بود که در دهه هفتاد توانست جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را از آن خود کند.
وی در سال 1993 به بیروت برگشت و آنجا به تدریس علوم حوزوی و فعالیتهای مذهبی مشغول شد و از جمله حوزه علمیه امام علی(ع) را تاسیس کرد.
* ضرورت اقدام مسئولان فرهنگی، تلویزونی و حوزوی برای تصحیح خطای بزرگ سریال
اما سازندگان این سریال که بنا بر اطلاعات موجود متن صحیح و درستی را برای ساخت این سریال تهیه کردهاند به نظر میرسد تنها یک خطا دارند و آن اینکه با این ادعا که آیتالله سیستانی و دیگر مراجع شیعه مجوز به تصویرکشیده شدن ائمه اطهار را صادر کردهاند اقدام به این کار کردهاند.
این در حالی است که هیچ فتوایی که در این زمینه صراحت بر این امر داشته باشد وجود ندارد و تنها برخی از مراجع عظام آن هم با شرایط بسیار سختی این امر را تایید کردهاند که آن هم با تایید مصادیق امکان پذیر است.
به گزارش فارس به نظر میرسد ضروری است مقامات فرهنگی، تلویزونی و حوزوی کشورمان با مذاکره با سازندگان این سریال و یا شبکه العراقیه به عنوان شبکه رسمی عراق تلاش کنند با امکانات فنی موجود امکان پخش این سریال که بر اساس شنیدهها میتواند حتی در برابر سریال موهن «الفاروق عمر» بایستد را فراهم کنند.
---------------------------------
گزارش: سجاد اسلامیان
---------------------------------
انتهای پیام/س
خبرگزاری فارس: کتاب مباحثه با جان هیک حاصل مباحثه حجتالاسلام رشاد نظریهپرداز نظریه ابتناء و جان هیک مبدع پلورالیسم دینی است.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در مقدمه کتاب آمده است پلورالیسم، دارای مأخذ لاتینی و به معنای کثرت گروی است. ریشهشناسی تاریخی پلورالیسم از حیث معنایی، تعابیری چون باور به تعداد خدایان و ارباب انواع و نیز احزاب و مسلکهای گوناگون را فرا روی مینهد.
این در حالی است، که ظرفیتهای مفهومی پلورالیسم، انضمام آن به عناوینی چون معرفتی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و دینی، انواع تکثرگرایی در عرصههای معرفت و مناسبات را صورت میبندد.
اما گوناگونی تفاسیر و معانی موجود از تعبیر پلورالیسم دینی با عنایت به پراکندگی رهیافتها به مقولات دین و فلسفه، مدلل میشود. فراوانی بطون حقایق متکثر و به تبع آن، تبلور جلوهای از حقیقت در ادیان مختلف، از جمله تعابیر و معانی مذکور است.
در این مقدمه آمده است، در کل، دیدگاههای بنیادین مطرح شده پیرامون کثرت دینی یا «مسئلهی دیگر ادیان» در چهار عنوان و رویکرد ذیل، طبقهبندی و تدوین شدهاند.
این عناوین، در سنت کلامی مسیحی، از کیفیت مواجهه مسیحیت با دیگر ادیان، پرده برمیدارند. رویکردهایی که بنا به مشی و محتوایشان، یا طریق تایید و توجیه را پیموده و یا کثرت دینی را بر نتافتهاند.
نخستین نظرگاه یعنی «طبیعتگرایی تحولگرا» از تنوع ادیان به فرافکنی بشری تعبیر کرده و آن را مطرود میانگارد.
دیدگاه دوم، زیر عنوان «حصرگرایی» تنها یک دین را حق مطلق دانسته و از بطلان سایر ادیان، سخن میراند. اینان به زعم هیک، ساحل نجات کشتی دین را سنت مسیحی دانسته و بهشتیان را مسیحیان میپندارند. مسیح محوری، کانون انحصارگرایی است و اتحاد انسانیت و خداوند از رهگذر مسیح شناسی تبیین میشود.
دیدگاه سوم، «شمولگرایی» است. هیک، آن را شکل دیگری از کاتولیک دانسته که مقبول پروتستانتیزم است. شمول گرایان، حقیقت مطلق یک دین را پیش میکشند، حقیقتی که ادیان دیگر در حکم مداخل آنند. در جغرافیای کلام مسیحی، اعتقاد به این ایده که خدایی واحد، کانون پرستش ادیان بوده اما کاملترین معرفت به حق را در مسیحیت باید یافت، یعنی زیستن در وادی شمولگرایی، به دیگران بیان، اینان، پیروان سایر ادیان را اهل نجات و واجد حیات مقدس میدانند، مشروط به متابعت از ضوابط مسیحیت.
اما واپسین نظرگاه «پلورالیسم» دینی است. این دیدگاه، بر مقصدی واحد اصرار میورزد که بر طرقی متفاوت، مترتب است، بدین معنا که واقعیت مطلق، در تمامی ادیان، به اشکال مختلف، تجربه و درک میشود.
اما واپسین نظرگاه، «پلورالیسم» دینی است. این دیدگاه، بر مقصدی واحد اصرار میورزد که بر طرقی متفاوت، مترتب است، بدین معنا که واقعیت مطلق، در تمامی ادیان، به اشکال مختلف، تجربه و درک میشود.
در ادامه این کتاب پلورالیسم دینی هیک، مولود جریانی است که با شاخصههایی چون تلقی غیرسنتی از کتاب مقدس و اعتقادات و نیز تاثیرپذیری از اصول اخلاقی مدرن، زیر عنوان پروتستانتیزم لیبرال، تعریف میشود. از دیگر ماخذ پلورالیسم دینی هیک، الگوی معرفت شناختی نوین کانت است که تمایز نومن و فنومن را پیش میکشد. در عین حال، تأملات هیک در باب عقلانیت ایمان دینی در کنار فعالیتهای سیاسی او نیز در باروری درخت پلورالیسم، ایفای نقش کردند.
از دیگر مصادر و مناشی مشی پلورالیستی هیک، تاکید مسیحیت بر انحصار کمال و نجات در یک دین، به رغم مشاهده صدق و خلوص سایر ادیان است. هیک با رویکردی تحلیلی، بر تجربه دینی به جای اعتقادات دینی، تاکید میکرد. اما در مقام بر شمردن پارهای از از خاستگاههای فرعی پلورالیسم دینی هیک، موارد ذیل، مورد استناد هستند: بسط پوزیتیویسم، فلسفه تحلیلی زبان و هرمنوتیک و نیز توسعه ارتباطات جهانی و آگاهی بیش ازپیش از سایر ادیان نائل شد. این در حالی است که دعاوی مطلق در سنن بزرگ دینی، دیدگاه مذکور را که ماخوذ از رویه کانتی است، بر نمیتابند. از سوی دیگر، خود او به رهیافت مطلق گرایانهاش از مسیحیت در اوان تفکر، اذعان میدارد. خدا و جهان ادیان، فلسفه دین و شر و خدای عشق، از آثار مهم هیک میباشند. او مشی پلورالیستی را در آکسفورد، مقارن با دومین جنگ جهانی، میآغازد. البته، ریشه طرح جان هیک، بر این باور بود که از رهگذر پلورالیسم دینی میتوان به همزیستی ادیان نائل شد.
این در حالی است که دعاوی مطلق در سنن بزرگ دینی، دیدگاه مذکور را که مأخوذ از رویهی کانتی است. بر نمیتابند. از سوی دیگر، خود او به رهیافت مطلق گرایانهاش از مسیحیت در اوان تفکر، اذعان میدارد. «خدا و جهان ادیان»، «فلسفه دین و شر و خدای عشق»، از آثار مهم هیک هستند. او مشی پلورالیستی را در آکسفورد مقارن با دومین جنگ جهانی، میآغازد. البته، ریشه طرح چنین مباحثی را باید در کانونیترین مساله مطرح نزد فیلسوفان دین قرن بیستم یعنی مقوله عقلانیت ایمان دینی، جست.
در این کتاب نوشته شده است پلورالیسم، دیدگاهی است در تبیین و واکاوی آموزه «نجات». این آموزه - چنانکه گذشت - در متن الهیات مسیحی، کانون نگرشهای حصر گرایانه و شمول گرا نیز بوده است. او مفهوم نجات را متکثر انگاشته و در طریق شلایرماخری، از اشکال متفاوت مفهوم حاضر در سنن بزرگ، سخن میراند. دیدگاه هیک، ارائه تفسیری نوین از رستاخیز مسیح را ایجاب میکند و این چیزی نیست جز گونهای مسیح شناسی جدید.
اما پلورالیسم هیک، هجمهای تمام عیار به مبانی انحصارگرایی، او وحدت وجود شناختی مسیح با خدا را وانهاده و در غلطیدن در ایده رستگاری بر محور مسیحیت را، بر نمیتابد. هیک با شمول گرایی نیز سر سازش نداشته و کانون نقدهایش بر این رویه را بر تمثیل هیات بطلمیوسی بر ساخته میکند. اما مبانی نظرگاه پلورالیستی هیک در قلمرو دین، بر چهار رکن اساسی، مبتنی است، ارگانی که ریشه در دیدگاه واقعگرایی انتقادی او دارند: «تنوع انکارناپذیر باورهای دینی»، «گرایش ذاتی انسانها به دین» یا به تعبیر دیگر، این که انسانها ذاتا دینی هستند، «و همی و خیالی نبودن اعتقادات دینی» و در نهایت اینکه، «تمامی سنن دینی»، وقوع تغییرات مثبت در زندگانی پیروانشان را دنبال کرده و داعیهدار آنند. حال، موضع واحد هیک در قبال سه جریان پیشین که میتوان از آنها با عناوین جدید طبیعتگرایی، غیر واقعگرایی و مطلق گرایی یاد کرد، تلقی از ادیان به عنوان گونههای مختلف تجربه، دریافت و زیست در ارتباط پویای با واقعیتی برتر یعنی خداوند است.
جان هیک در ایران، فیلسوف شناخته شدهای است. سروش از او تاثیر پذیرفته و نصر نیز در باب نظرات هیک، اظهارات همدلانهای دارد. اما نظریه پلورالیسم دینی هیک، با نقدهای فراوانی مواجه شده که در عمدهترین آنها، ابهام، اشتباه مقولی، تهافت و تناقض و دور معرفت شناختی، دستمایه شبهات تفصیلی، قرار گرفتهاند.
این کتاب حاصل مواجه انتقادی ده ساله علیاکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر نظریه جان هیک است که به درخواست هیک نوشته و برای وی ارسال شده است و جان هیک نیز پاسخ اجمالی آن را نوشته و برای وی فرستاده است.
کتاب مباحثه با جان هیک به قلم علی اکبر رشاد در 246 صفحه، قطع رقعی، 2500 نسخه و بهای 5000 تومان توسط سازمان انتشارات فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
انتهای پیام/ک
خبرگزاری فارس: گروهی از وبلاگنویسان و فعالان فضای مجازی در اعتراض به اقدام پلیس و دولت عربستان سعودی در بازداشت آیتالله باقر النمر، کمپینی تشکیل دادهاند
به گزارش خبرگزاری فارس، گروهی از وبلاگنویسان و فعالان فضای مجازی در اعتراض به اقدام پلیس و دولت عربستان سعودی در زخمی و بازداشت کردن شیخ نمر باقر النمر اقدام به تهیه کمپین حمایت از وی کردهاند.
بنابر این گزارش فعالان سایبری میتوانند با قرار دادن لوگوی این کمپین در سایت یا وبلاگ خود و امضای این طومار به این حرکت انسان دوستانه بپیوندند.
همچنین افرادی هم که دارای وبلاگ نمیباشند میتواننند در قسمت نظرات همراهی خود را با این جریان اعلام نمایند.
برای امضاء این طومار به اینجا مراجعه نمائید.
بنابر این گزارش رژیم عربستان سعودی در حالی شیخ نمر باقر النمر را در هفته گذشته بازداشت کرد که پیش از این نیز دو بار و طی سالهای 2006 و 2008 میلادی، شیخ را بازداشت کرده بود.
بازداشت وی در هفته گذشته موج اعتراضات مردم عربستان را ایجاد کرده است.
انتهای پیام/س
| غبارروبی مساجد در گچساران آغاز شد |
گروه فرهنگ و هنر: در آستانه ماه مبارك رمضان غبارروبی 26 مسجد شهری و روستايی و حسينيههای اين شهرستان با همكاری هيئت امنای مساجد و مردم آغاز شد. حجتالاسلام سيدعبدالرحيم ملكوتی، رئيس اداره تبليغات اسلامی گچساران در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كهگيلويه و بويراحمد، گفت: اين مراسم بهمنظور استقبال از ماه مبارك رمضان و نظافت مساجد برای مهمانی خدا برگزار شد. وی اظهاركرد: مسجد نخستين و اثرگذارترين پايگاه در فرهنگ و مكتب اسلام است و علیرغم توسعه امروزی جهان، نقش مسجد بیبديل در اصلاح جامعه نقشی ارزنده دارد؛ لذا توجه به اين مكان مقدس به عنوان يك امر لازم در شرايط امروز زندگی جامعه ضروری است. رئيس اداره تبليغات اسلامی گچساران تصريح كرد: مساجد پايگاه دينداری و تهذيب نفس است و شايسته است كه فضای مقدس مسجد از هر آلودگی مادی و معنوی پاكيزه باشد. وی اعلام آمادگی اعزام تعدادی مبلغ دينی به مناظق روستايی سطح شهرستان در ماه مبارك رمضان را نيز يادآور شد و افزود: برپايی نماز جماعت،بازگو كردن احكام دين مبين اسلام از جمله اهداف اعزام روحانی به مناطق روستايی در اين ماه عزيز و رحمت است. |
| زندگی امام خمينی(ره) در قالب فيلم سينمايی ساخته میشود |
گروه فرهنگ و هنر: حضرت امام خمينی(ره) بنيانگذار فقيد جمهوری اسلامی يكی از تاثيرگذارترين شخصيتهای تاريخ معاصر ايران است كه بهزودی زندگی ايشان موضوع ساخت فيلم سينمايی میشود.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، حضرت امام خمينی(ره) بنيانگذار فقيد جمهوری اسلامی يكی از تاثيرگذارترين شخصيتهای تاريخ معاصر ايران است و جدا از وجهه سياسی شخصيت امام راحل، زندگی شخصی و ابعاد علمی و روحانی اين رهبر و مرجع بزرگ قابل بررسی و تحليل است. بر اساس اين گزارش؛ با گذشت بيش از دو دهه از درگذشت رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، تحليل شخصيت ايشان و جايگاهی كه در تغيير سرنوشت يك ملت داشت همچنان جذاب است. يادآور ميشود؛ فيلم سينمايی زندگی امام خمينی(ره) به تهيهكنندگی منوچهر محمدی به فرازهايی مهم از زندگی اين رهبر مذهبی و سياسی در يكی از مقاطع تاثيرگذار دوران حيات ايشان را به تصوير میكشد. |
| از سوی آستان قدس رضوی انجام میشود؛ افتتاح «كتابخانه وحی» در ماه مبارك رمضان |
گروه ادب: مديركل روابط عمومی آستان قدس رضوی به اجرای برنامههای متعدد فرهنگی در ايام ماه مبارك رمضان از سوی اين مركز اشاره و عنوان كرد: افتتاح «كتابخانه وحی» به زبانهای فارسی، انگليسی و عربی از جمله اين برنامهها است.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی آستان قدس رضوی، حسين يوسفی، مديركل روابط عمومی آستان قدس رضوی، با اشاره به برنامههای اين مركز در ماه مبارك رمضان گفت: بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با انجام تحقيقات و تأليفات مختلف با موضوعات قرآنی، مؤسسه چاپ و انتشارات با انتشار سالانه ميليونها قرآن، كتابخانه تخصصی قرآن و حديث با دارا بودن بيش از 100 هزار كتاب خطی و ديجيتال، دانشگاه علوم اسلامی رضوی با پرورش سالانه تعداد زيادی دانشجو در حوزهها و رشتههای قرآنی و مؤسسه آفرينشهای هنری با گسترش هنرهای قرآنی و انتشار جلوههای مختلف آن برخی از مراكز و مؤسسات آستان قدس رضوی است كه در حوزه مسائل قرآنی مشغول به فعاليت هستند. وی در ادامه از حضور گسترده آستان قدس رضوی در نمايشگاه قرآن تهران و نمايشگاه قرآن و عترت در مشهد خبر داد و گفت: نمايشگاه و كارگاه تخصصی با موضوع قرآن در رشتههای مختلف با حضور هنرمندان صاحبنام از نيمه ماه مبارك رمضان در مركز دائمی نمايشگاهها و همايشهای آستان قدس رضوی برپا خواهد شد. مديركل روابط عمومی آستان قدس رضوی عنوان كرد: در ماه مبارك رمضان مستند فعاليتهای قرآنی آستان قدس رضوی و كتابخانه وحی به زبانهای، عربی، فارسی و انگليسی رونمايی خواهد شد. وی يادآور شد: مراسم مناجاتخوانی در سحرهای ماه مبارك رمضان از ساعت يك بامداد در رواق امام خمينی(ره) اجرا خواهد شد كه عموم زائران و مجاوران میتوانند از اين برنامه استفاده كنند. مديركل روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: جلسات «دين، نشاط و زندگی» با موضوعات متنوع و مورد نياز و حلقههای معرفت برای خواهران و برادران با بررسی موضوعات و رفع شبهات از سوی اداره پاسخگويی به سؤالات دينی و اطلاعرسانی آستان قدس رضوی از ديگر برنامههای درنظر گرفته شده برای اين ايام است كه برگزار میشود. وی در ادامه به برنامههای تدارك ديده شده برای ارائه خدمات رفاهی به زائران پرداخت و افزود: در تمامی بخشها اعم از صندلیهای چرخدار، ماشينبرها، كفشداریها و... در اين ايام به طور ويژه آماده خدمترسانی حداكثری به زائران هستند. وی با اشاره به خدمات و كمكهای مؤسسه امداد آستان قدس رضوی به محرومان و مستمندان گفت: اين مؤسسه در ايام ماه مبارك رمضان در راستای عمل به نيات واقفان اقدام به كمك و ياری به محرومان و مستمندان در مناطق مختلف شهر مشهد و حومه خواهد كرد. |
| حجتالاسلام مسعود آذربايجانی: روانشناسی بايد با همافزايی در كنار دين به مدد انسان آيد |
گروه سلامت: عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: علم روانشناسی به تنهايی نمیتواند پاسخگوی نيازهای انسان در مواجه با سختیها و ناملايمات زندگی باشد و بايد با همافزايی در كنار دين به مدد انسان آيد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، حجتالاسلام و المسلمين مسعود آذربايجانی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در همايش يك روزه بررسی نقش آموزههای دينی در ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی با اشاره به اين مطلب، گفت: روانشناسی و دين دو شاخه معرفتی جدا از همديگر هستند كه بايد در كنار يكديگر به همافزايی برسند تا در پرتو اين همافزايی، برای خدمت به انسانها در راستای مقابله با ناملايمات و آسيبها كمك بگيريم. وی با اشاره به فرازهايی از قرآن كريم در مورد آفرينش انسان در سختیها، افزود: به همين دليل اگر تصور كنيم فقط براساس ظرفيتهای علم روانشناسی میتوانيم به مقابله و مواجهه با سختیها در زندگی بر آييم راه ما راهی اشتباه است و بايد با استفاده از دين و روانشناسی در كنار يكديگر به همافزايی دست يابيم. آذربايجانی در ادامه با اشاره به پيگيری رويكردهای علمی در راستای تحول علوم انسانی، گفت: به روز كردن علم روانشناسی، بومیسازی و ارزشمداری علم توليد شده سه راهبرد علمی است كه در كارگروههای علمی به وجود آمده در حال پيگيری است و مراد از اين تحول در علوم اجتماعی كنارگذاری علم روانشناسی نيست، بلكه بايد مطالب دارای مبانی فكری مخالف فرهنگ ما از دايره علم جديد حذف شود و مطالب مفيد مورد استفاده محافل قرار گيرد.
اين دكترای روانشناسی در حوزه دين با اشاره به اينكه اعتقادات دينی میتواند در مباحث و مشكلات روانشناسی به انسان كمك كنند، افزود: استفاده و بهرهمندی از مقياسهای دينی براساس مطالعات علمی و تجربی، ميسر شده و مشاورههای دينی بر اساس اين مقياسهای دينی در مشاوره امكانپذير شده است تا با بهرهمندی از آنها در ارائه مشاورهها راهكارهای مناسبی به دست آيد. آذربايجانی با اشاره به ضرورت و اهميت استفاده از مقياسهای دينی در مشاورهها، گفت: نياز به ابزار مناسب در سنجش ويژگیهای روانی، وجود آزمونهای نامعتبر در بازار توسط افراد سودجو، تأثير بافت فرهنگی در مشاوره، استفاده از آموزههای اسلام و قرآن و حديث در امر مشاوره و نياز به مقياسهای دينی در تربيت دينی و پژوهش و مشاوره از جمله ضرورتهای استفاده از مقياسهای دينی در مشاوره است. وی با اشاره به تعريف مقياس و مشاوره دينی، گفت: مشاوره دينی به معنای چارچوب و الگويی در مشاوره است كه براساس آيات و روايات قرآن و احاديث پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) استخراج شده باشد و يا حداقل مخالف آنها نباشد و مقياس دينی نيز به معنای مقياسهايی است كه يكی از ويژگیهای آزمودنی را در حوزه دينی بسنجد. آذربايجانی در ادامه به برخی مقياسهای دينی اشاره كرد و گفت: مقياس سنجش صبر، دينداری، كارآمدی خانواده از ديدگاه اسلام، سنجش عقل، سنجش رضامندی در زناشويی، سنجش هدف در زندگی با تكيه بر اسلام، سنجش حسادت از منظر اسلام و مقياس سنجش شادكامی در اسلام از جمله مقياسهايی است كه در مشاوره مورد استفاده قرار میگيرد. وی در پايان خاطرنشان كرد: علم روانشناسی به تنهايی نمیتواند پاسخگوی نيازهای انسان در مواجهه با سختیها و ناملايمات زندگی باشد و بايد با هم افزايی در كنار دين به مدد انسان آيد. يادآوری میشود، همايش يك روزه بررسی نقش آموزههای دينی در ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به مدت يك روز از ساعت 8 تا 14 روز گذشته در سالن همايشهای بهزيستی با حضور متخصصان روانشناسی و دين برگزار شد. |
| شهريورماه؛ طرح ولايت در یزد اجرا میشود |
گروه سیاسی و اجتماعی: رئيس سازمان بسيج دانشآموزی و فرهنگيان استان یزد گفت: برنامه آموزشی و توجيهی حلقههای صالحين دانشآموزی با عنوان طرح ولایت از 11 لغايت 23 شهريورماه در این استان برگزار میشود. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه يزد، علی صدری، رئيس سازمان بسيج دانشآموزی و فرهنگيان یزد 27 تیرماه در نشست ستاد هماهنگی بسيج دانشآموزی و فرهنگيان استان گفت: بهمنظور آموزش نمايندگان دانشآموزان عضو حلقههای صالحين هر مدرسه، اردوی آموزشی طرح ولايت از 11 لغايت 23 شهريورماه با حضور 360 نفر از دانشآموزان برگزيده بسيجی دبيرستانهای استان در اردوگاه شهيد صدوقی سانيج برگزار میشود. وی ادامه داد: اجرای طرح هاديان بصير بهمنظور دانشافزائی معلمان مرد بسيجی در زمينههای مسائل روز، مباحث سياسی و عقيدتی، اجرای طرح مشكات با موضوع عفاف و حجاب برای معلمان خواهر بسيجی، تجليل از دستاندركاران و مربيان اردوهای راهيان نور از جمله برنامههای این سازمان است. صدری در پایان گفت: اجرای طرح ارزيابی از واحدهای مقاومت دانشآموزی و نواحی بسيج دانشآموزی و فرهنگيان در شهرستانها و مناطق و برگزاری همايش توجيه برنامههای بسيج برای مديران مدارس از ديگر برنامههای در دست اقدام سازمان بسيج دانشآموزی و فرهنگيان در تابستان امسال است. |
| مسلمانان جمهوری آذربايجان از سی و يكم تيرماه روزهدار میشوند |
گروه بينالملل: اداره مسلمانان قفقاز، شنبه، سی و يكم تيرماه، را به عنوان نخستين روز ماه مبارك رمضان در جمهوری آذربايجان اعلام كرد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاعرسانی«APA»، شورای قضّات اداره مسلمانان قفقاز، ديروز، 27 تيرماه، با صدور بيانيهای، نخستين روز ماه مبارك رمضان سال 2012 ميلادی در جمهوری آذربايجان را شنبه، 31 تيرماه، اعلام كرد. در بخشی از بيانيه اداره مسلمانان قفقاز تصريح شده است: بر اساس بررسیهای صورتگرفته و محاسبات نجومی، 29 يا 30 مردادماه نيز در جمهوری آذربايجان عيد فطر خواهد بود. همچنين در آستانه حلول ماه مبارك رمضان، الله شكور پاشازاده، رئيس اداره مسلمانان قفقاز از تمام علمای سراسر جمهوری آذربايجان خواست تا اذان ماه مبارك رمضان در مساجد اين كشور همزمان پخش شود. |
| پخش برنامه راديويی «برآستان جانان» در خراسان شمالی |
گروه خبرنگاران افتخاري / حامد شاکریان: ويژهبرنامه راديويی «بر آستان جانان» در ماه مبارك رمضان هر روز از شبكه اترك پخش میشود. به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روابط عمومی صدا و سيمای مركز خراسان شمالی، اين برنامه راديويی در قالب تركيبی و نمايشی به صورت زنده هر روز از اول ماه مبارك رمضان با تعداد 30 برنامه پخش خواهد شد. برنامه «بر آستان جانان» به مدت 90 دقيقه از ساعت 18:30 با هدف ارشادی و تركيبی و در موضوع معارفی ارائه میشود و گزارش، موسيقی با كلام، تقويم رمضان، پيام پزشكی، نمايش و رمضان در خراسان شمالی از آيتمهای اين برنامه خواهد بود. همچنين، از آيتمهای ديگر اين برنامه راديويی ارتباط با مراكز ديگر استانها، اخلاق در جامعه و آموزش و فلسفه پخت غذاهای رمضان است. امير بديعی تهيهكنندگی، علی رضوانی گويندگی، آرش ضرغامی گزارشگری و مريم نيازی نيز نويسندگی اين برنامه راديويی را برعهده دارند. مخاطبان شبكه اترك میتوانند نظرات خود را در مورد برنامههای صدا و سيما با شمارههای 162 در بجنورد و 05842209000 در شهرستانها و سامانه پيامك 30000662 روابط عمومی صدا و سيمای خراسان شمالی درميان بگذارند و يا با مراجعه به پايگاه صدا و سيمای خراسان شمالی به نشانی www.bojnourd.irib.ir نظرات خود را ثبت كنند. |
| دقايقی پيش؛ آزمون طرح «نور» ويژه دانشآموزان و فرهنگيان استان مركزی آغاز شد |
گروه فعاليتهای قرآنی: آزمون سطوح بيست جزء و حفظ كل قرآن كريم طرح نور ويژه دانشآموزان و فرهنگيان استان مركزی صبح امروز، 28 تيرماه آغاز شد.
سيد مجتبی طباطبايی، مسئول گروه گسترش فرهنگ نماز، قرآن و عترت اداره كل آموزش و پرورش استان مركزی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، با اشاره به اينكه آزمون طرح نور ويژه دو گروه خواهران و برادران برگزار میشود اظهار كرد: مكان برگزاری آزمون برادران مدرسه تخصصی قرآن كريم متقين واقع در خيابان ميثم و مكان برگزاری آزمون خواهران مدرسه تخصصی قرآن كريم امام خمينی(ره) واقع در خيابان شهيد باهنر روبروی مسجد المهدی(عج) است. طباطبايی با بيان اينكه آزمون بهصورت شفاهی و بر اساس قرعه از هر پنج جزء يك سوال شفاهی مطرح میشود گفت: فرم داوری آزمون نيز بر اساس فرمهای مسابقات دانشآموزی حفظ قرآن كريم خواهد بود. وی با بيان اينكه آزمون استانی بيست جزء و كل قرآن طرح نور به هيچ وجه تكرار نخواهد شد گفت: ملاك صدور گواهينامه و موفقيت در آزمون كسب 70 درصد از نمره (حسن حفظ، تجويد، صوت و لحن، وقف و ابتداء) خواهد بود. اين مقام مسئول در پايان خاطرنشان كرد: نتايج آزمون حفظ بيست جزء و حفظ كل دانشآموزان و فرهنگيان نيمه دوم مردادماه سال جاری اعلام خواهد شد. |