اخبار قرآنی (چهارشنبه 28 تير 1391 )
| در ماه رمضان صورت میگيرد؛ پخش مسابقه تلويزيونی قرائت قرآن كريم در اردن |
گروه بينالملل: برنامه ضبط شده دومين دوره مسابقه قرائت قرآن كريم با نام «جايزه قاری اردن» ماه رمضان سال جاری از تلويزيون اردن و راديو قرآن اين كشور پخش خواهد شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روزنامه «السبيل» چاپ اردن، غسان الزيود، مدير هماهنگی جايزه قاری اردن اظهار كرد: اين رقابت كه پيش از اين با حضور قاريان برجسته از تمامی استانهای اردن برگزار شد، برنامه ضبط شده آن ماه رمضان از شبكه تلويزيونی اردن و راديو قرآن اين كشور پخش خواهد شد. غسان الزيود در ادامه افزود: هدف از برگزاری اين مسابقه كشف استعدادهای قرآنی و صاحبان صوتهای دلنشين است و پخش اين مسابقات در ماه رمضان فرصتی برای كسانی است كه تاكنون فرصت حضور در رسانههای گروهی را نداشتهاند. الزيود همچنين تصريح كرد: 100 نفر از اين متسابقين به مرحله نهايی اين مسابقات راه يافتهاند كه به نفرات برتر اين مسابقات در پايان ماه رمضان جوايزی اهدا خواهد شد كه جايزه نفر اول يك دستگاه خودرو خواهد بود. صالح الزيود، از ديگر مسئولان مسابقه جايزه قاری اردنی نيز با اشاره به استقبال گسترده جوانان از دومين دوره اين رقابت گفت: اين جايزه اقدامی در راستای خدمت به قرآن كريم و تقويت توانمندیهای قاريان اردنی برای شركت در مسابقات داخلی و بينالمللی است. علاءالدين القيسی، رئيس كميته داوری جايزه قاری قرآن اردنی نيز تأكيد كرد: برترينهای اين رقابت با توجه به توانمندیهای آنان در احكام تجويد و قرائت قرآن با صوتی زيبا و دلنشين، برای مرحله نهايی انتخاب شدند. يادآور میشود، كميته برگزاری مسابقات «جايزه قاری اردن» زمان دقيق برگزاری مرحله نهايی اين مسابقات را مشخص نكرده است. |
| برگزاری آزمون شفاهی دوره مدرسی قرائت عملی سطح 5 قرآن در خرمآباد |
گروه فعاليتهای قرآنی: آزمون شفاهی دوره مدرسی قرائت عملی سطح پنج قرآنكريم از عصر سهشنبه، 27 تيرماه در خرمآباد آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه لرستان، اين آزمون شفاهی قرائت سطح پنج قرآن از عصر سهشنبه، 27 تيرماه با شركت 30 متسابق از بين بانوان در محل ادارهكل تبليغات اسلامی آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد. شركتكنندگان ساير شهرستانهای استان نيز به ترتيب در روزهای تعيين شده با حضور در ادارهكل تبليغات اسلامی لرستان در اين آزمون شركت میكنند. اين آزمون در بخش بانوان با حضور دو ممتحن از سازمان دارالقرآن الكريم سازمان تبليغات اسلامی به اسامی زهرا بهاری و مريم اميريوسفی برگزار شد. شركتكنندگان در آزمون شفاهی در صورت قبولی میتوانند در آزمون فنون معلمی كه بهصورت كتبی 29 تيرماه در ادارهكل تبليغات اسلامی لرستان برگزار میشود حضور يابند. |
| ويژه بانوان؛ دوره تفسير قرآن و نهجالبلاغه در تبليغات اسلامی لرستان برگزار میشود |
گروه فعاليتهای قرآنی: دوره تفسير قرآن كريم و نهجالبلاغه روزهای سهشنبه هر هفته با حضور بانوان در ادارهكل تبليغات اسلامی لرستان برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه لرستان، اين دوره تفسير قران و نهجالبلاغه عصر هر سهشنبه با حضور بانوان در سالن نشستهای ادارهكل تبليغات اسلامی لرستان برگزار میشود. در اين دوره تفسير مهرداد ويسكرمی، از اساتيد و مفسران ممتاز استان لرستان آياتی از كلام وحی را تفسير میكند و در ادامه نيز پيرامون يكی از خطبههای نهجالبلاغه بحث میشود و اين خطبهها به زبان ساده و با مثالهايی برای بانوان تفسير و تشريح میشود. ادارهكل تبليغات اسلامی لرستان از بانوان خرمآبادی برای شركت در اين دوره تفسير قرآن دعوت كرده است. |
| مديركل ارشاد كرمان: مهمترين نشانه توسعه فرهنگ قرآن تجلی آن در زمینه فرهنگ عمومی است |
گروه فعاليتهای قرآنی: تعالی نگرش جامعه به قرآن مجيد و تجلی فرهنگ حياتبخش قرآن در زمینه فرهنگ عمومی جامعه، مهمترين نشانه توسعه فرهنگ قرآنی و تحقق فرهنگ قرآنی در جامعه است. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه كرمان، احمد سعيدی، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان سهشنبه، 27 تيرماه در نشست توسعه ترويج فرهنگ قرآنی گفت: در حوزه توسعه فعاليتهای قرآنی در عرصه آموزشی، پژوهشی و تبليغی ظرفيت بالايی داريم. در حوزه دولتی دستگاههای زيادی دخيل هستند آموزش و پرورش، تبليغات اسلامی حوزههای علميه و اوقاف و امور خيريه و... و در كنار آنها در هر نقطهای دهها تشكل مردمی شكل گرفته و درحال كار هستند. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان تصريح كرد: بر اين اساس ظرفيتهای قابل توجهی وجود دارد كه لازم است به ضرورت بهرهوری از اين ظرفيت بالا توجه دقيقتری انجام شود و لازم است شرايط برای مهندسی و شناخت نقاط قوت و ضعف به شكل گستردهتری انجام شود. سعيدی بيان كرد: بهرهوری مناسب از اين ظرفيتهای بالا نيازمند مهندسی كافی و خوب است، وظيفه دولتمردان حمايت و هدايت و نظارت و ساماندهی مهندسی است و اين رويكرد گامی بهسوی وحدت انسجام است، ما نبايد پرچمدار آموزش قرآن باشيم، بلكه بايد تشكلهای آموزشی را حمايت، ساماندهی و مهندسی كنيم. وی در ادامه با اشاره به اينكه تحقق فرهنگ قرآنی در جامعه مستلزم اصلاح و انطباق نظام فرهنگی، سياسی و اجتماعی با فرهنگ قرآنی است، گفت: مسير حركتی ما بايد با آيات قرآن كريم و آنچه در ايده و مسير پيامبر عظيمالشـأن اسلام و ائمه معصومين آمده همسو و هم جهت باشد. سعيدی با اشاره به اينكه خدمت در مسير قرآن توفيق بزرگی است گفت: اميد كه همه بتوانيم در مسير تعالی و توسعه قرآن گام برداريم و با توجه به اينكه ما در استانی هستيم كه در معرض تهاجم وهابيگری است اكنون بهترين معبر و بهترين محمل برای ما در مسير جذب جوانان و نوجوانان، توسعه فرهنگ قرآنی است و ما تاكنون چهار كرسی تلاوت نور را در همين نقاط مورد هجمه برگزار كردهايم. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كرمان خاطرنشان كرد: وقتی بحث فرهنگ عمومی را دنبال و رسالت شورای فرهنگ عمومی را تبيين میكنيم در رسالت شورای فرهنگ عمومی بايد در راستای مبانی فكری ـ آرمانی ما حركت كند اين تعالی بايد بر اساس قانون اساسی باشد كه قانون اساسی برگرفته از انديشه قرآن است. |
| «باغ قرآن» و «قصه حيوانات قرآنی» در نمايشگاه قرآن عرضه شدند |
گروه كودك و نوجوان: كتاب شعر «باغ قرآن» سروده حميد جيحانی و مجموعه «قصه حيوانات قرآنی» نوشته سيدعلی پورحسينی ویِژه كودكان در غرفه انتشارات عروج انديشه نمايشگاه قرآن عرضه شده است. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)انتشارات «عروج انديشه» دو كتاب قرآنی تازه ویِژه كودكان در بيستمين نمايشگاه بينالمللی قران عرضه كرده است كه يكی از آنها كتاب شعر «باغ قرآن» سروده حميد جيحانی است. در اين كتاب با استفاده از شعر كودكان با اعراب قرآنی برای سهولت قرائت آن آشنا میشوند كه در ذيل هر يك از قطعات شعری آن مهين پودقاسمی توضيحی برای تلفظ درست عبارات قرآنی دارای اعراب نوشته است. طراحی هنری اين كتاب را شركت سيمای نور كوثر به انجام رسانده و فرشته اركيا تصويرگری آن را به عهده داشته كه به قيمت يك هزار تومان در شمارگان 5 هزار نسخه عرضه شده است. مجموعه «قصه حيوانات قرآنی» محصول ديگری از عروج انديشه است كه در دو جلد سخت شرحی در مورد حيوانات اشاره شده در قرآن همچون سگ اصحاب كهف، نهنگ يونس، شتر صالح، پرندگان ابابيل و... ارائه می كند. نگارش اين كتاب را سيدعلی پورحسينی بر عهده داشته است و محمودپوروهاب آن را ويرايش كرده است كه با تصويرگری مينا محبتنيا و ناهيد جلاليان در غرفه انتشارات «عروج انديشه» عرضه شده است. همچنين در غرفه «عروج انديشه» كتاب كوچك جيبی با نام «كتابك نبوت» نوشته محمدحسين قاسمی ويژه نوجوانان انتشار موسسه «براق قم» عرضه شده است كه شامل معماها و دانستنیهايی درباره سرگذشت زندگی پيامبران(ع) است كه به قيمت 1200 تومان در اختيار علاقهمندان قرار میگيرد. مجموعه 6 كارت بازی نيز محصول «كمال انديشه» وابسته به انتشارات «عروج انديشه» در نمايشگاه با قيمت 4هزار تومان عرضه شده است كه شامل كارتهای بازی «كربلا»، «نبوت»، «احكام»، «گل نرگس»، «بينات» و «عترت» میشود. در كارت بازی «كربلا» معماهايی در مورد امام حسين(ع) در كارت بازی «گل نرگس» معماهايی در مورد امام زمان(عج) در كارت بازی «احكام» پرسشهايی درباره احكام فقهی در كارت بازی «نبوت» معماهايی در مورد پيامبر اكرم(ص) در كارت بازی «بينات» 114 پرسش قرآنی و در كارت بازی «عترت» 120 پرسش درباره معصومين(ع) از كودكان پرسيده میشود كه به اين وسيله آنها میتوانند با يكديگر مسابقه دهند. |
| در ماه رمضان؛ مسجد ابوالفضل(ع) اشتهارد ميزبان قاريان قرآن میشود |
گروه فعاليتهای قرآنی: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اشتهارد از برگزاری طرح ختم قرآن كريم در ايام مبارك ماه رمضان در مسجد ابوالفضل(ع) اين شهرستان خبر داد. مسعود جمشيدی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اشتهارد در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه البرز، گفت: اين مراسم طی 30 شب ماه رمضان به طور متمركز در اين مسجد برگزار میشود. وی افزود: در طول ماه مبارك رمضان هر شب يك جزء از قرآن توسط قاريان برجسته شهرستان بعد از نماز مغرب ختم میشود. جمشيدی خاطرنشان كرد: برگزاری اين طرح با همكاری 14 ارگان در شهرستان اشتهارد صورت می گيرد و در پايان ماه مبارك رمضان به 14 نفر از كسانی كه در طول اجرای اين طرح در اين مسجد حضور داشتهاند به قيد قرعه جوايزی اهدا خواهد شد. وی در پايان از اعطای 14 كمك هزينه سفر به مشهد مقدس به خواهران و برادران حاضر در اين طرح بهعنوان بخشی از جوايز در نظر گرفته شده اشاره كرد. |
| برپايی نمايشگاه قرآن در نظرآباد کرج |
گروه فعاليتهای قرآنی: همزمان با ماه مبارك رمضان نمايشگاه قرآن در شهرستان نظرآباد برپا میشود. ابوالفضل آزاد فلاح، سرپرست اداره ارشاد نظرآباد در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه البرز، با اعلام اين خبر گفت: اين نمايشگاه از دهه دوم ماه مبارك رمضان به مدت دو هفته در محل مصلی نماز جمعه اين شهرستان برپا میشود. وی افزود: در اين نمايشگاه كه در فضايی به مساحت 300 متر برپا میشود غرفههای مختلفی با عناوين قرآن، نهجالبلاغه، مفاتيح الجنان، نرمافزارهای قرآنی و بخش كودكان داير میشود. آزاد فلاح خاطرنشان كرد: برگزاری شبهای انس با قرآن با حضور قاريان برجسته در مساجد از ديگر برنامههای اداره ارشاد نظرآباد در ماه رمضان است. وی در پايان گفت: همزمان با ميلاد حضرت امام حسن(ع) نيز مراسم ويژهای در كليه مساجد و اماكن مذهبی برگزار خواهد شد. |
| در ماه رمضان؛ 4 محفل انس با قرآن در ساوه برگزار میشود |
گروه فعاليتهای قرآنی: كارشناس امور فرهنگی اداره تبليغات اسلامی ساوه از برگزاری 4 محفل انس با قرآن كريم بههمت اين اداره خبر داد.
اكبر رضايی، كارشناس امور فرهنگی اداره تبليغات اسلامی ساوه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، گفت: سهميه اداره تبليغات شهرستان در سال جاری برگزاری 10 محفل انس با قرآن كريم است كه از اين تعداد تاكنون 4 محفل در ايام دهه فجر برگزار و 4 محفل نيز در ايام ماه مبارك رمضان برگزار ميشود. وی بيان كرد: از اين تعداد 2 محفل قرآن شهری در موسسات قرآن و 2 محفل قرآن روستای نيز در خانههای قرآن در اين ايام برگزار خواهد شد. رضايی در ادامه از برگزاری طرح تلاوت نور خبر داد و افزود: با همكاری موسسه قرآنی بصائر نيز در اين ايام طرح تلاوت نور روزانه با قرائت يك جزء از قرآن كريم توسط روحانيون مستقر در مساجد برگزار میشود. اين مقام مسئول در پايان اظهار كرد: اين طرح از اوايل ماه مبارك رمضان در مساجد محمد رسول الله(ص) و امام حسن مجتبی(ع) شهرستان ساوه تا پايان اين ايام برگزار میشود. |
| با حضور بهرامپور؛ طرح آموزش تفسير كل قرآن در مؤسسه محمد امين(ص) تهران اجرا میشود |
گروه مؤسسات قرآنی مردمنهاد: با بهرهگيری از رهنمودهای ابوالفضل بهرامپور، از مفسران و مؤلفان قرآنی، طرح آموزش تفسير كل قرآن كريم در محل مؤسسه محمد امين(ص) اجرا میشود. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در راستای تبليغ و ترويج فرهنگ قرآنی مؤسسه قرآنی محمد امين(ص) تهران اقدام به اجرای طرح آموزش تفسير كل قرآن كريم كرده است. طرح آموزش تفسير كل قرآن كريم با حضور ابوالفضل بهرامپور، از اساتيد، مفسران و مؤلفان قرآنی در قالب كلاسهای متعدد در محل مؤسسه قرآنی محمد امين(ص) تهران اجرا خواهد شد. گفتنی است طرح فوقالذكر در كنار ديگر برنامههای مؤسسه محمد امين(ص) اعم از دورههای تربيت مربی تجويد، مربيگری خردسالان، مربيگری مفاهيم، روخوانی و روانخوانی، حفظ، مفاهيم، تفسير، تثبيت، تجويد مقدماتی و پيشرفته قرآن كريم و ... برگزار میشود. مكان مؤسسه قرآنی محمد امين(ص) در شهر تهران، ميدان شهدا، خيابان 17 شهريور، كوچه شهيد قادری، بن بست سيد كاظم، پلاك 2 واقع شده است. يادآور میشود با توجه به اين كه در ايام تابستان دانشآموزان و همچنين دانشجويان با اوقات فراغت مواجه هستند، مؤسسه قرآنی محمد امين(ص) تهران اقدام به انجام فعاليتهای بیشماری عبارتاند از دورههای عمومی و تخصصی كامپيوتر، دورههای مقدماتی تا پيشرفته زبان انگليسی كرده است كه علاقهمندان میتوانند روزانه با شمارههای 02133136163 و 33130988 تماس حاصل كنند. خبرنگار: مرضيه باقری |
| برگزاری مراسم اختتاميه اولين دوره تربيت مربی قرآن كريم در تهران |
گروه حوزههای علميه: به همت معاونت تهذيب حوزههای علميه مراسم اختتاميه اولين دوره تربيت مربی قرآن كريم در تهران برگزار میشود. به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، معاونت تهذيب حوزههای علميه استان تهران جهت ارتقای سطح قرآنی طلاب و تربيت مربی جهت برنامههای آموزشی قرآنی، اولين دوره تربيت مربی قرآن كريم را در تهران برگزار كرد. بنا بر اين گزارش، اولين دوره تربيت مربی قرآن كريم با حضور 45 طلبه قرآن آموز در مدت 30 روز در مدرسه علميه حضرت عبدالعظيم حسنی(ع) شهر ری برگزار شد. لازم به ذكر است، در مراسم اختتاميه اولين دوره تربيت مربی قرآن كريم كه چهارشنبه، 28 تيرماه، ساعت 9 صبح در مدرسه علميه حضرت عبدالعظيم حسنی(ع) در شهر ری برگزار میشود، آيتالله زابلی از اساتيد اخلاق حوزه برای طلاب حاضر در جلسه سخنرانی میكند. |
| افزايش بودجه برنامههای قرآنی ماه رمضان در استان مركزی |
گروه فعاليتهای قرآنی: مسئول دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامی استان مركزی از افزايش بودجههای برنامههای قرآنی در نظر گرفته شده ويژه ماه مبارك رمضان در استان خبر داد.
حجتالاسلام محمدرضا شفيعی، مسئول دارالقرآن اداره كل تبيلغات اسلامی استان مركزی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، گفت: اداره كل تبليغات اسلامی استان طرحها و برنامههای ويژهای را بهمناسبت ماه مبارك رمضان امسال تدارك ديده است. وی اجرای طرح بينات 15 را يكی از اين برنامه عنوان كرد و افزود: اين طرح با محوريت ترجمه و تفسير سورههای مباركه فتح و دخان در 12 دوره در 12 شهرستان برگزار میشود كه در هر شهر به توجه به تصميمات و انتخاب امور قرآنی اداره تبليغات اسلامی آن شهرستان ترجمه و تفسير يكی از اين سورهها صورت میگيرد. حجتالاسلام شفيعی در ادامه طرح ترتيلخوانی قرآن كريم با عنوان با قرآن در رمضان، 12 دوره در 12 شهرستان و برگزاری محافل انس با قرآن شهری در 12 شهرستان و محافل انس با قرآن روستايی در 12 روستای استان را از ديگر برنامههای ويژه اين ماه با فضيلت دانست. مسئول دارالقرآن اداره كل تبليغات اسلامی استان مركزی در پايان با اشاره به تخصيص اعتبار 26 ميليون تومانی برای برنامههای قرآنی ماه مبارك رمضان در سال جاری خاطرنشان كرد: بودجههای برنامههای قرآنی امسال برای ماه مبارك رمضان نسبت به سال گذشته رشد داشته و افزايش تعداد برنامهها به خوبی مؤيد اين مطلب است. |
| محمد نقدی خبر داد: بررسی روند ترجمه قرآن بر روی نقشه جهان در نمايشگاه قرآن |
گروه ادب: مدير بخش ترجمه بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم، از ارائه روند ترجمههای قرآن كريم در سراسر دنيا بر نقشه جهان و معرفی مترجمان در اين بخش از نمايشگاه خبر داد.
حجتالاسلام و المسلمين محمد نقدی، مدير بخش ترجمه بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم، با اشاره به برنامههای در نظر گرفته شده برای اين بخش از نمايشگاه گفت: در سالهای گذشته به منظور آشنايی بيشتر مردم با انواع و روند ترجمههای قرآن كريم به زبانهای مختلف، تعدادی از آثار موجود در اين حوزه به نمايش گذاشته میشد كه البته حجم بسيار اين آثار سبب شد تا در اين دوره تصميم ديگری برای اين اطلاعرسانی اتخاذ كنيم. مدير بخش ترجمه بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم، ادامه داد: در بيستمين دوره نمايشگاه قرآن كريم با استفاده از نقشه پنج قاره جهان، روند و تعداد ترجمههای مختلف در مناطق مختلف جهان به نمايش گذاشته میشود. نقدی تصريح كرد: در اين بخش، علاوه بر اطلاعرسانی صحيح، كيفيت بصری نقشه طراحی شده نيز نظر بسياری از مراجعهكنندگان را به خود جلب خواهد كرد. همچنين معرفی مترجمان از ديگر بخشهايی است كه برای اين دوره نمايشگاه درنظر گرفته شده است كه در آن تمامی مترجمان با مذهب آنها معرفی خواهند شد. مدير بخش ترجمه بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم با بيان اينكه اين كار برای نخستينبار در سطح كشور انجام میشود، يادآور شد: اين بخش با هدف آشنايی مراجعهكنندگان با هدف روند ترجمه از عصر نزول تاكنون انجام شده است. در اين بخش، آماری از تعداد ترجمههای انجام شده به زبانهای مختلف نيز ارائه خواهد شد. نقدی برنامههای طراحی شده برای اين دوره نمايشگاه را بر مبنای بيانات مقام معظم رهبری درخصوص ترجمه قرآن عنوان كرد و گفت: براساس بيانات ايشان در سال 75 درخصوص ترجمههای قرآن كريم، تصميم گرفتيم تا به دور از هر گونه شتابزدگی و با برنامهريزی بهتر به طراحی برنامهها و نوع فعاليتهای اين بخش در نمايشگاه بپردازيم. مدير بخش ترجمه بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم در پايان عنوان كرد: برای غنیتر شدن اين بخش، نشستهای تخصصی مختلفی با موضوع ترجمههای قرآن كريم درنظر گرفته شده است كه بعد از تصويب نهايی در ايام ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد. يادآور میشود، بيستمين نمايشگاه بينالمللی قرآن كريم از روز 26 تيرماه تا 26 مردادماه ميزبان علاقهمندان در مصلی امام خمينی(ره) خواهد بود. |
| بررسی وضعيت آموزش قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی/49 حجت الاسلام مجيدی: جنبش نرمافزاری در آموزش قرآن به نابينايان و ناشنوايان مورد توجه قرار گيرد |
گروه كودك و نوجوان: نماينده ستاد همكاریهای حوزههای علميه و آموزش و پرورش استان تهران با اشاره به اينكه نبايد در زمينه آموزش قرآن به افراد استثنايی تنها به كلاسهای درس اكتفا كرد گفت: استفاده از وسايل ارتباطی نوين همچون نرمافزارهای آموزشی بايد بيش از پيش در اين راستا به كار گرفته شوند.
حجتالاسلام والمسلمين مهران مجيدی، نماينده ستاد همكاریهای حوزههای علميه و آموزش و پرورش استان تهران در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: وقتی صحبت از كودك و نوجوان استثنايی میشود، يعنی اينكه با افرادی سر و كار داريم كه از نعماتی كه ديگران از آن برخوردار هستند محرومند و لذا شكل ارائه اطلاعات و آموزشها همچون آموزش مفاهيم دينی و قرآنی بايد در آنها تغيير كند. وی گفت: البته اين تغيير بايد در نحوه ارائه مفاهيم آموزشی باشد و بسته به ميزان ادراك و سطح هوشی آنها بايد حجم اطلاعات ارائه شده كم و زياد شود و مجاز نيستيم به ويژه در مورد مفاهيم دينی و قرآنی برداشتها و اغراض شخصی را مخلوط كنيم بلكه بايد با رعايت وفاداری اصل محتوا را نيز به آنها عرضه كنيم. بايد به نگرش دانشآموز استثنايی نسبت به قرآن پيش از آموزش آن دست يافت مجيدی ادامه داد: درصد موفقيت ما در ارائه مطلوب مفاهيم قرآنی و دينی به اين افراد رابطه مستقيم با نگرش دانشآموز استثنايی نسبت به آموزهها و مفاهيم دينی و قرآنی دارد كه مطمئناً با آنچه كه شايد ما تصور میكنيم، فرق میكند و به طور مثال در مورد قرآن ارائه ظاهری آن و پرداختن به الفاظ و نحوه چگونه خواندن صحيح آن نيست. اين مدرس حوزه گفت: اگر ما بتوانيم پيش از ارائه محتوای آموزشی قرآن به دانشآموز استثنايی به آنچه كه او در مورد مفاهيم دينی و قرآنی همچون جهان آفرينش و هدف از خلقت و ساير موارد مشابه فكر میكند، دست پيدا كنيم آن موقع است كه میتوانيم قرآن و مفاهيم آن را مطابق با نگرش و باوری كه در ذهن آنها نقش بسته است، آموزش دهيم.
نماينده ستاد همكاریهای حوزههای علميه و آموزش و پرورش استان تهران تصريح كرد: البته اين شكل ارائه با گذشته كه بايد كلاس درس و يا محيط آموزشی شكل میگرفت و دانشآموزان پای درس استاد مینشستند تفاوت كرده است و در شرايط كنونی ديگر نمیشود به ميزان ساعات آموزشی در كلاسهای درس مدارس بسنده كرد و با استفاده از نرمافزارهای متنوع آموزشی بايد به آموزشی پيگير و مداوم در زمينه قرآن به كودكان و نوجوانان استثنايی به ويژه نابينايان و ناشنوايان انديشيد كه شكر خدا از اين حيث فعاليت گستردهای در حال انجام است و نرمافزار آموزشی كم نداريم. در اختيار داشتن قرآن به خط بريل شرط كافی برای آموزش قرآن به نابينايان نيست وی گفت: شايد گفته شود كه به طور مثال در مورد افراد نابينا نيازمند به قرآن به خط بريل هستيم و دانشآموز با كمبود و يا گرانی آن مواجه است كه بايد بگويم به نظر من و با توجه به سابقه تدريسی كه در اين زمينه به ويژه در مواجهه با كودكان و نوجوانان نابينا داشتهام، در اختيار داشتن قرآن به خط بريل تنها زمينه را برای قرآنآموزی دانشآموز نابينا فراهم نمیآورد و او بايد تقويت حافظ شده و ارتباط شنيداری مناسبی در اين روند برقرار كند. مجيدی گفت: چه بسيار با دانشآموزان نابينايی برخورد داشتهام كه اشراف كافی به خط بريل داشتهاند اما پس از طی يك دوره آموزشی از روخوانی ساده قرآن عاجز بودهاند، اما در عين حال شاهد بوديم كه همان دانشآموز نابينا موزيسين چيرهدستی تربيت شد كه به راحتی میتوانست با استفاده خط بريل نت موسيقی بخواند. اين كارشناس علوم تربيتی اذعان كرد: به تعبير بسياری از كارشناسان بينايی 70 درصد در زمينه گيرايی و سرعت عمل در زمينه آموزش و فراگيری نقش دارد، اما فرد نابينا بايد به فكر جايگزينی آن با 30درصد باقيمانده باشد كه اينجا دو حس لامسه و سامعه بايد تحريك شده و بيش از پيش در خدمت آموزش قرآن به فرد نابينا قرار گيرد. وی ادامه داد: در مورد افراد ناشنوا نيز بايد با استفاده از نرمافزارهای طراحی شده تصويری كه در آن از روشهای ايما و اشاره و ساير شيوههای استاندارد و متداول آموزشی به كار رفته است، استفاده كرد و آموزش قرآن را به شكل پيگير و مستمر با استفاده از اين ابزار در مدت زمانی كه دانشآموز در اختيار محيطهای آموزشی نيست به خانوادههايشان سپرد. ادامه دارد... |
| اجرای طرح جزءخوانی قرآن در يزد آغاز شد |
گروه فعاليتهای قرآنی: مسئول روابط عمومی ادارهكل اوقاف و امور خيريه استان يزد گفت: اطلاعرسانی و برنامههای طرح جزءخوانی قرآن كريم در يزد آغاز شده است. محسن گلستانیفر، مسئول روابط عمومی ادارهكل اوقاف و امور خيريه استان يزد در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه يزد، گفت: با بهرهگيری از ظرفيت آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) يزد در اجرای برنامههای قرآنی طرح جزءخوانی قرآن كريم در ماه مبارك رمضان، امسال از ساعت 17 و با پخش زنده از سيمای تابان در اين آستان متبركه برگزار میگردد. وی ادامه داد: تبليغات محيطی طرح جزءخوانی قرآن كريم با طراحی و چاپ بنرهای متعدد در 20 نقطه از شهر يزد آغاز شده و اطلاعرسانی اين طرح بزرگ نيز در دستور كار قرار دارد. گلستانیفر در پايان گفت: طرح جزءخوانی قرآن كريم با همكاری ادارهكل اوقاف و امور خيريه استان، تبليغات اسلامی، صدا و سيمای مركز يزد، اتحاديه موسسات قرآنی ـ مردمی استان و آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) يزد برگزار خواهد شد. |
| ضرورت بازنگری در نگارش تفاسير قرآنی پس از انقلاب/20 سيدكاظم ارفع عنوان كرد: توقف در اقوال گذشتگان و عدم نقد آراء؛ آسيبهای تفاسير قرآن |
گروه ادب: يكی از پژوهشگران قرآنی با اشاره به آسيبهای متعدد در تفاسير پس از انقلاب، اكتفا به ذكر نقل قولهای گذشتگان را از جمله اين موارد دانست و عنوان كرد: اكتفا به ذكر اقوال گذشتگان، مفسران را از بررسی و نقد اين آراء بازداشته است.
حجتالاسلام و المسلمين سيدكاظم ارفع، مترجم قرآن كريم و نهجالبلاغه در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، با اشاره به روند تفسيرنويسی پس از انقلاب و تحولات ايجاد شده در اين زمينه، گفت: قبل از انقلاب مفسرانی بودند كه در فرق مختلف شيعه و اهل سنت به نگارش تفسير پرداختند كه بسياری از اين آثار به يادگار مانده و مورد استفاده پژوهشگران قرار گرفته است. وی به تفسيرنويسی پس از انقلاب اشاره كرد و ادامه داد: پس از انقلاب نيز به دليل تغيير رويكرد حاكم و اهتمام ويژه پژوهشگران به موضوعات مختلف قرآنی، فعاليت و جوشش جديدی در حوزه تفسيرنويسی پديد آمد. در اين راستا، آثار توليد شده در اين حوزه علاوه بر كميت از منظر كيفيت نيز تغيير كردند كه بايد اين را مديون انقلاب اسلامی كه انقلابی قرآنی بود بدانيم. به گفته اين مدرس حوزه و پژوهشگر قرآنی، علاوه بر رشد كمی و كيفی تفاسير منتشر شده در سه دهه اخير، سبك نوينی نيز در نگارش پديد آمد كه ايجاد اين روند را بايد مديون تلاش بزرگانی چون علامه طباطبايی(ره) و آيتاللهالعظمی جوادیآملی بدانيم. روندی كه در آن سادهنويسی و همهفهم كردن مسائل دينی و قرآنی در قالب تفسير حرف نخست را میزند. ارفع با بيان اينكه پس از انقلاب، نهضت علمی تفسير در حوزههای علميه و مراكز قرآنپژوهی به وجود آمد، يادآور شد: قرآن هميشه باطراوت است و فرسودگی در آن راه نمیيابد و بنا بر مقتضيات هر زمانی میتوان از آن استفاده كرد؛ بدون اينكه نويسنده نيازی به تفسير به رأی داشته باشد؛ از اين رو نهضت علمی تفسير پس از انقلاب در بسياری از مراكز صورت گرفت. در اين زمان نويسندگان با توجه به شرايط روز جامعه برخلاف سنت پيشينيان خود، از مختصرنويسی به مفصلنويسی روی آوردند. نوشتن تفسیر برای خوشآمد فرق مختلف، از جمله آسیبهای موجود در این منابع اين مترجم قرآن كريم با بيان اينكه تفاسير قرآن كريم پس از انقلاب همپای زمانه پيش رفته است، ادامه داد: همزمان با انتشار تفاسير متعدد قرآنی، مراكز قرآنپژوهی نيز فعاليت خود را آغاز كردند كه در برخی از اين مؤسسات، بررسی آثار تفسيری از منظر محتوا توانست قسمتی از مشكلات و نواقص موجود در حوزه تفسير را برطرف كند. وی در ادامه به برخی از آسيبهای موجود در اين منابع اشاره و عنوان كرد: خارج شدن از مسير تشيع، از جمله آسيبهای موجود در اين آثار است. به عبارت ديگر، برخی از مفسران برای خوشآمد برخی از فرق و گروهها با تندروی و بدون در نظر گرفتن احاديث اهل بيت(ع) به تفسير آيات وحی میپردازند. ارفع تصريح كرد: اين در حالی است كه ارائه تفسير متقن در گرو بهره گرفتن از روايات اهل بيت(ع) است؛ چرا كه پيامبر اسلام(ص) نخستين كسی بود كه به تفسير آيات الهی پرداخت و بعد از ايشان ائمه اطهار(ع) درستترين تفاسير از آيات را ارائه دادند. وجود آيات متعدد در قرآن كريم مؤيد اين نكته است.
وی از ديگر آسيبهای موجود در تفاسير قرآن پس از انقلاب را در نظر نگرفتن سطوح و اقشار مختلف جامعه دانست و افزود: اگرچه فعاليتهايی در اين زمينه صورت گرفته است و برخی از پژوهشگران بر آن بودهاند تا آيات را براساس نيازها و پرسشهای جامعه بررسی كنند، اما بايد گفت كه هنوز راه بسياری برای رسيدن به مطلوب در اين حوزه وجود دارد. هنوز اين آثار در سطحی نيستند كه جوانان را به مطالعه تفاسير قرآن ترغيب كنند. تفاسیر سه دهه انقلاب گامی برای طرح و بررسی مباحث میانرشتهای برنداشتهاند اين مدرس حوزه علميه از ديگر آسيبهای موجود را تكيه كردن مفسران بر بيان اقوال گذشتگان عنوان و تصريح كرد: متأسفانه يكی از آسيبهايی كه مكرراً در بسياری از تفاسير قرآن ديده میشود، ذكر نقل قولهای ديگر مفسران بدون نقد و بررسی آنها است. در اين صورت مخاطب تنها مجموعهای از نقل قولها و نظرات مفسران گذشته و معاصر را میبيند. اين مترجم نهجالبلاغه در ادامه تأكيد كرد: متأسفانه بايد گفت كه قرآن آنچنان كه بايد و شايسته است مورد بررسی علمی قرار نگرفته. تفاسير به دليل ساختار و فضای مناسب برای طرح موضوعات مختلف میتوانند از جمله آثار تأثيرگذار و زمينهساز در توليد علم و بررسی موضوعات ميانرشتهای باشند. در حالی كه بسياری از مفسران از پرداختن به اين وجه آيات غافل بودهاند. به گفته اين پژوهشگر قرآنی، هر يك از آيات كلام الهی میتواند راهگشای بسياری از مسائل در علوم و پايهگذار تحقيقات علمی بر مبنای آيات قرآنی باشند كه هنوز چنان كه بايد مورد توجه و اهتمام نويسندگان قرار نگرفته است. ارفع در ادامه به نبود تفاسير ادبی در سه دهه گذشته اشاره كرد و درباره چرايی اين روند، گفت: محتوا و ساختار تفاسير بنا بر مقتضيات زمان تغيير میكند؛ از اين رو در دورههای اخير مفسران با توجه به نيازهای اقشار مختلف جامعه به ويژه نسل جوان كشور، موضوع تفاسير خود را فراتر از بلاغت قرار دادند تا پاسخگوی بخشی از پرسشهای جامعه باشند. وی در پايان عنوان كرد: همچنين آثار ادبی در جامعه امروز تنها مخاطبان خاص خود را دارد. بررسی آمار استقبال مخاطبان از ترجمههای ادبی و غيرادبی مؤيد اين نكته است. |