اخبار دانشگاهی (91/04/27)
خبرگزاری فارس: انتخاب واحد ترم تابستان دانشجویان دانشگاه پیامنور از امروز آغاز شده است و تا 8 مردادماه ادامه دارد، نحوه طراحی سوالات پایان ترم دانشجویان بر اساس منابع نیمسال دوم سال تحصیلی 91-90 اعلام شده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، در ترم تابستان دانشجویان دانشگاه پیامنور حداکثر میتوانند 6 واحد درسی خودخوان را انتخاب کنند.
امتحانات دانشجویان در ترم تابستان از 4 شهریورماه آغاز میشود و تا 11 شهریورماه ادامه دارد و مسئولیت عدم رعایت پیش نیاز و سقف واحد حتی در صورتی که سیستم به دانشجو اخطار ندهد به عهده دانشجو است و دانشجویان موظف به رعایت آن هستند.
بر اساس این گزارش، ترم تابستان دانشجویان دانشگاه پیامنور فاقد حذف و اضافه ،حذف اضطراری و معدل است، نمرات ترم تابستان فقط در معدل کل دانشجویان محاسبه میشود.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: دورههای آموزشی دو روزه " آشنایی با نقشه جامع علمی کشور" از صبح امروز در سازمان بسیج دانشجویی کشور آغاز به کار کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، دورههای آموزشی دو روزه " آشنایی با نقشه جامع علمی کشور " از صبح امروز با حضور منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور؛ فصیحی، رئیس دفتر ترویج و اطلاع رسانی ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور و باوی، معاون علمی سازمان بسیج دانشجویی آغاز به کار کرده است و تا فردا، 28 تیر ماه ادامه دارد.
در کارگاه دو روزه " آشنایی با مبانی نقشه جامع علمی کشور " در سازمان بسیج دانشجویی، حدود 60 نفر از دانشجویان منتخب بسیجی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای مختلف در سه گروه فنی و مهندسی و علوم پایه، پزشکی و علوم انسانی و هنر حضور دارند.
بنا بر این گزارش، در این دوره آموزشی شرکت کنندگان با نقشه جامع علمی کشور، محتوا و اقدامات تدریجی برای اجرای آن آشنا میشوند.
در نقشه جامع علمی کشور 224 راهبرد وجود دارد که هر کدام از آنها محور عملیاتی بودن یک رشته خاص است؛ به این ترتیب در نشستهای تخصصی کارگاه آموزشی سازمان بسیج دانشجویی در هر گروه خاص، راهبردهای مرتبط با همان حوزه مورد بررسی قرار میگیرد.
همچنین یک آزمون در انتهای دوره برگزار میشود که در صورت به حد نصاب رسیدن، برای افراد گواهینامه معتبر آشنایی با نقشه جامع علمی کشور صادر میشود.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: طبق مصوبه هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی هیچ استادی به دلیل نگذراندن دورههای دانشافزایی با مشکل جذب مواجه نیست و اجباری برای حضور در این دورهها وجود ندارد.
محمدمحمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در مورد طرح دانشافزایی استادان به گفتوگو مشروح با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس پرداخت.
متن کامل گفتوگو به شرح زیر است:
*فارس: طرح دانشافزایی استادان از کجا شروع شد؟
*محمدیان: اولین بار در هنگام تدوین ضوابط و مقررات و آئیننامههای هیئتهای جذب دانشگاهها موضوع توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاهها مطرح و به عنوان شرط ورود اشخاص به جمع استادان دانشگاهها مطرح شد و پنج ماده درسی مهارتی و پنج ماده درسی معرفتی در نظر گرفته شد تا همه کسانی که میخواهند در کسوت استادی به خدمت در دانشگاهها بپردازند، این درسها را بگذرانند، همچنین اساتیدی که تبدیل وضعیت میشوند از قراردادی به رسمی آزمایشی و بعد به رسمی قطعی باید این دروس را بگذرانند.
لازم به تذکر است که طبق مصوبه هیئت مرکزی جذب اعضای هیئت علمی تا کنون هیچ استادی به دلیل نگذراندن این دورهها با مشکل جذب مواجه نشده است یا تبدیل وضعیت او متوقف نشده است و هیئتهای جذب دانشگاهها نهایت سعی خود را داشتهاند که دورههای دانشافزایی اعم از مهارتی و معرفتی موجب ارتقای علمی و مهارتی استادان شد و به هیچ وجه موجب توقف روند جذب آنها نشود.
پس از مطرح شدن دورههای دانشافزایی در فرایند جذب اعضای هیئت علمی؛ هنگامی که آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی مورد بازنگری و بازنویسی قرار گرفت و علاوه بر بندهای آموزشی و پژوهشی که قبلاً وجود داشت، بند فرهنگی نیز به آن اضافه شد، در تبیین فعالیتهای فرهنگی اساتید به دورههای دانشافزایی نیز اشاره شد و برای حضور در این دورهها امتیازاتی در نظر گرفته شد.
* فارس: با این توضیحات آیا حضور در دورههای دانشافزایی برای اساتید اجباری و الزامی است؟
*محمدیان: در فرایند آئین نامه ارتقاء هیچگونه الزام برای حضور در این دورهها وجود ندارد و اساتید گرانقدر ما از فعالیتهای متنوعی که در بند فرهنگی پیشبینی شده است میتوانند امتیاز فرهنگی را برای ارتقاء کسب کنند، که یکی از آن فعالیتها حضور در دورههای دانشافزایی است.
فعالیتهای دیگری که اساتید میتوانند از طریق آنها مبادرت به کسب امتیاز فرهنگی کنند عبارتند از: تالیف کتاب یا تولید آثار هنری، تدوین پیوست فرهنگی برای فعالیتها، ارائه مشاوره فرهنگی به دانشجویان، همکاری با تشکلهای دانشگاهی و نهادهای فرهنگی دانشگاه، مشارکت در برنامههای فرهنگی دانشگاه، حضور در خوابگاههای دانشجویی و راهنمایی دانشجویان، حضور در هماندیشی استادان و کرسیهای آزاد اندیشی، کرسیهای نقد و نظریه پردازی، کسب جوایز فرهنگی و ...
بنابراین از جهت آئین نامه ارتقاء هیچ اجباری برای حضور در دورههای دانشافزایی وجود ندارد و البته اگر کسی در این دورهها شرکت کند، از امتیاز متعارف آن بهرهمند خواهد شد مانند بسیاری از کنفرانسها و همایشها که اعضای هیئت علمی دانشگاهها در آنها شرکت و گواهی حضور دریافت میکنند.
اما از جهت آئین نامه جذب اعضای هیئت علمی و از نگاه هیئتهای جذب دانشگاهها، حضور در دورههای دانشافزایی برای اساتیدی که به تازگی جذب دانشگاهها میشوند یا تبدیل وضعیت پیدا میکنند، الزامی است و این یک شرط در کنار شرایط دیگری است که باید در جذب هیئت علمی به دانشگاه مد نظر باشد. البته همانگونه که در پاسخ به سئوال قبلی هم عرض شد، از طرف هیئت مرکزی جذب به تمامی هیئتهای جذب دانشگاهها توصیه شده است که فعلاً فرایند جذب هیچ فردی به دلیل عدم شرکت در این دورهها متوقف نشود و کسی معطل نشود.
بنابراین هم در فرایند آئین نامه ارتقاء و هم در فرایند آئیننامه جذب اعضای هیئت علمی اجبار و الزامی برای حضور در این دورهها وجود ندارد و اساتید با انتخاب و اختیار خویش در این دورهها حضور پیدا میکنند.
در سال گذشته تعدادی استاد تمام که هیچ نیازی به ارتقاء ندارند و مراحل جذبشان نیز سالهاست که سپری شده است در این دورهها شرکت کردهاند. در سال 90 بیش از 100 نفر استاد تمام در دانشگاههای بزرگ در جمع اساتید حضور داشتند که مایه دلگرمی برای برگزار کنندگان طرح بود.
مباحثی که در دورههای دانشافزایی ارائه میشود، مباحث مورد نیاز بوده و اساتید نیز از این مباحث استقبال میکنند.
فضای دوستانه و صمیمی که در این دورهها ایجاد میشود، یک فضای دلنشین و معنوی است که اساتید از آن لذت میبرند. هم اندیشی در این دورهها بطور طبیعی اتفاق میافتد و اساتید فرصت مناسبی برای بیان دیدگاههای خود پیدا میکنند و در یک محیط باز و آزاد سوالاتشان را مطرح میکنند. بدیهی است که چنین محیطی مطلوب اساتید بوده و مورد پذیرش و اقبال آنان قرار میگیرد.
* فارس: به استقبال اساتید از این طرح در سال 90 اشاره کردید؛ آیا آماری از سال 90 دارید؟
* محمدیان: این طرح در سال 88 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده بود ولی با گذشت دو سال اقدامی برای برگزاری دورهها به عمل نیامده بود.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها سال گذشته تصمیم گرفت که در ماه مبارک رمضان و تحت عنوان ضیافت اندیشه اساتید گام اول را برای برگزاری این دورهها بردارد و از فرصت تعطیلات تابستان و فضای معنوی ماه رمضان استفاده کند. پیش بینی ما حضور 2هزار استاد بود و فکر میکردیم که اگر در گام اول همین تعداد استاد شرکت کنند طرح موفقی خواهیم داشت. پس از اعلام برنامه و ثبت نام اولیه یکباره با 6 هزار استاد مواجه شدیم که متقاضی حضور در این دورهها بودند و حقیقتاً با سختی و مشکلات زیاد توانستیم دورهها را برگزار کنیم و بحمد الله به خوبی نیز اداره شد.
از میان 6 هزار استاد حدود هزار نفر آنان به همراه خانواده در مشهد مقدس حضور پیدا کردند و طرح را به شکل اردویی و در جوار حرم حضرت رضا (ع) برگزار کردند که حلاوت خاصی داشت و از کیفیت بالاتری برخوردار بود.
پس از ماه مبار ک رمضان نیز تا پایان سال 90 بیش از 4هزار استاد دیگر در دانشگاههای مختلف کشور در این دورهها شرکت کردند که جمعا 10 هزار نفر در این سال در طرح دانشافزایی حضور داشتند. توجه دارید که برای یک طرح که در بخش اساتید اجرا میشود؛ آن هم در گام اول رقم 10 هزار نفر رقم بسیار خوب و قابل توجهی است.
اساتید شرکت کننده در این طرح: 35 درصد مربی؛ 42 درصد استادیار؛ 7 درصد دانشیار و یک درصد استاد تمام بودند. همچنین 79 درصد از شرکت کنندگان مرد و 21 درصد زن بودند.
* فارس: آیا در سال 90 از اساتید شرکت کننده در طرح نظر سنجی نیز داشتید؟ اساتید طرح را چگونه ارزیابی کردند؟
*محمدیان: از میان 10 هزار شرکت کننده حدود 8 هزار برگ نظر سنجی داریم که توسط اساتید تکمیل شده است و نتایج آن استخراج شده است که خلاصه آن به این شرح است:
تسلط علمی مدرس و تناسب مباحث با موضوع 40/4 (از 5 نمره)
میزان تسلط مدرس در پاسخ گویی به سوالات: 11/4
داشتن برنامه منظم جهت ارائه دروس: 25/4
توانایی مدرس در اداره کلاس: 25/4
قدرت ارائه و بیان مدرس: 40/4
رعایت اصول اخلاقی از طرف مدرسین: 75/4
معدل کل مدرسین : 32/4 بود که در ارزیابیهای آموزشی معدل خوبی است.
* فارس: برای سال 91 چه تدابیری اندیشیده شده است؟
*محمدیان: با تجربهای که در سال 90 به دست آمد در آئین نامه اجرایی این طرح بازنگری شد و اصلاحاتی در آن به عمل آمد. مسئولیت برگزاری دورهها بر عهده معاون آموزشی دانشگاه گذاشته شد که با همکاری دفتر هم اندیشی استادان دانشگاه دورهها را برگزار کنند. مسئولیت تامین محتوا و تامین مدرسین نیز بر عهده نهاد گذاشته شد.
هماهنگیهای خوبی با وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد به عمل آمد و آمادگی لازم برای بهتر برگزار شدن دورهها به وجود آمد و همانند سال گذشته ماه مبارک رمضان تحت عنوان فرصت طلایی در نظر گرفته شد و ضیافت اندیشه اساتید برای این ماه طراحی شد. در اطلاع رسانی اولیه بیش از 10 هزار استاد برای ماه مبارک رمضان ثبت نام کردهاند که اگر محدودیت نداشتیم این رقم به 20 هزار نفر نیز میرسید. محدودیت اصلی ما تامین مدرسین برای این دورههاست که برای حفظ کیفیت بهتر این دورهها ناچار هستیم این محدودیت را رعایت کنیم.
البته بعد از ماه مبارک رمضان نیز این دورهها در طول سال برگزار خواهد شد و پیشبینی ما این است که در سال 91 حدود 20 هزار نفر از اعضای هیئت علمی در این دورهها حضور خواهند داشت.
* فارس: برای تامین محتوا و مدرسین طرح چه تدابیری اندیشیده شده است؟
*محمدیان: برای هر کدام از عناوین طرح دانشافزایی یک گروه علمی تشکیل شده است که از اساتید برجسته آن موضوع هستند. این گروههای علمی مسئولیت تامین محتوا و منابع لازم را بر عهده دارند و سرفصلهای خوبی را برای هر کدام از موضوعات تدوین کردهاند. هم چنین تامین مدرسین مورد نیاز این طرح از میان فضلای حوزوی و دانشگاهی وظیفه دیگر گروههای علمی است که بحمد الله مدرسین خوبی را شناسایی کردهاند و با توجه به ارزیابیهایی که توسط اساتید شرکت کننده در طرح بوده است سعی کردهاند بهترین مدرسین را گزینش کنند.
وظایف گروههای علمی یک کار مستمر است و باید بطور پیوسته و مستمر سرفصلها را مورد بازبینی قرار دهند و محتوای بهتر و عمیقتری را ارائه نمایند و با برگزاری کارگاههای آموزشی برای مدرسین، در هر چه توانمندسازی بیشتر آنها تلاش کنند.
*فارس: رویکرد اصلی شما در برگزاری دورههای دانشافزایی چیست؟
*محمدیان: ما معتقد هستیم که اساتید دانشگاهها علاوه بر رسالت آموزشی که بر دوش دارند؛ مسئولیتهای تربیتی و فرهنگی نیز دارند و تاثیرگذاری بر فکر و دل و رفتار دانشجویان بر عهده آنان است و متقابلا نیز دانشجویان بیشترین تاثیرپذیری را از اساتید دارند. قریب به اتفاق اساتید ما متوجه این مسئولیت خود هستند و برای ایفای نقش تربیتی خویش نیز تلاشهایی دارند، اما همانگونه که برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دورههایی را میبینند و آمادگیهایی را کسب میکنند؛ برای تاثیر گذاری تربیتی و فعالیت فرهنگی نیز نیازمند گذراندن دوره هایی هستندو باید آمادگیهای لازم را کسب کنند.
با این مقدمه مختصر رویکرد اصلی ما در دورههای دانشافزایی، زمینه سازی برای همین ایفای نقش فرهنگی و تربیتی استادان در قبال دانشجویان میباشد. اگر به موضوعات و مباحث و سرفصلهای دانشافزایی توجه کنید کاملا این رویکرد را مشاهده خواهید کرد. در واقع ما به اساتید محترم عرض میکنیم که شما برای این که نقش تربیتی خود را در کلاسها وارتباطاتی که با دانشجویان دارید به درستی ایفا کنید، این طرح دانشافزایی به شما کمک میکند و آمادگی خوبی را در شما ایجاد خواهد کرد.
* فاس: در مورد محتوای این دورهها نیز مختصری توضیح دهید؟
*محمدیان: این دورهها به دو بخش مهارتی و معرفتی تقسیم میشود. در بخش مهارتی عناوین پنجگانه عبارتند از :
1- ضوابط و مقررات دانشگاهی
2- روشها و فنون تدریس
3- روش و مدیریت تحقیق
4- ارزیابی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
5- مدیریت اطلاعات علمی و منابع الکترونیکی
در بخش معرفتی نیز عناوین پنجگانه عبارتند از:
1- معرفت شناسی اسلامی و فلسفه علم
2- اصول تعلیم و تربیت اسلامی
3- اندیشه سیاسی اسلام و مبانی انقلاب اسلامی
4- اخلاق علمی و حرفهای
5- تاریخ علم متناسب با رشته تحصیلی و تاریخ تمدن اسلامی
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: در مراسم ضیافت اندیشه انشگاه شهید بهشتی مستند "میراث آلبرتا " بررسی و نقد میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، برای دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه دانشگاه شهید بهشتی فردا چهارشنبه 28 تیرماه بررسی و نقد مستند "میراث آلبرتا " انجام میشود.
براساس این گزارش این جلسه نقد فیلم 28 تیر با حضور فتح آبادی استاد دانشگاه از ساعت 16:30 تا 18 در تالار مولوی این دانشگاه برگزار میشود.
لازم به ذکر است طرح ضیافت اندیشه دانشجویی این دانشگاه باحضور 300 دانشجوی پسر از روز 25 تیر آغاز و تا 4 مرداد ادامه دارد.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: در بیانه پایانی نخستین نشست سراسری هماهنگی تشکلهای اسلامی دانشجویی دانشگاههای کشور بر همبستگی با جوانان انقلابی کشورهای منطقه تأکید شد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، امروز با قرائت بیانه پایانی اولین نشست سراسری هماهنگی تشکلهای اسلامی دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور به کار خود پایان داد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
" بسمه تعالی
با استعانت از درگاه حضرت حق و در سایه عنایات حضرت ولی امر و ضمن تبریک حلول ماه ضیافت الهی رمضانالمبارک به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ، اولین نشست سراسری هماهنگی تشکلهای دانشجویی در تاریخ 26 و 27 تیرماه 91 به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
دانشجویان شرکت کننده در این نشست ضمن تجدید پیمان با آرمانهای امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی و ضرورت تبعیت از فرامین مقام عظمای ولایت بر موارد ذیل تأکید کردند:
1-تشکلهای اسلامی دانشجویی با تأکید بر اشتراکات خود که همان پایبندی به اسلام ناب، قانون اساسی، اصل مترفی ولایت فقیه و قانونمداری میباشد اعلام میدارم که در عین تنوع و اختلاف در روشها و سلایق معتقد به لزوم هماهنگی جبههای بین تشکلهای اسلامی میباشم و در لبیک به رهبر خویش با جدیت تحقق مناسب این امر را پیگیری مینمایند و با درک شرایط حساس مقطع کنونی از انقلاب اسلامی همراه با نگاه استراتژیک به مسائل در این موقعیت به دنبال افزایش نشاط، امید و توانمندی دانشجویان و دانشگاهها و نیل به هدف عالی خود که همان تحقق آرمانها و اهداف متعالی انقلاب در بستر دانشگاه اسلامی است میباشد.
2-این روزها روزهایی است که دشمنان قسمخورده اسلام و مسلمین که خود در منجلاب سرمایهداری عریان و بحرانهای ناشی از آن فرو غلطیدهاند میپندارند که با عنادورزیهای خود و تحریمهایی که سالهاست از اثری که آنها پنداشتهاند افتاده است، میتوانند اراده الهی ملت مسلمان ایران در نیل به حقوق خویش را خدشهدار کنند. ملتی که به رهبری پیشوای فرزانه خویش صبورانه ایسادهاند و مجاهدانه عامل به این آیه قرآن کریم است که میفرمایند"یا ایهاالذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوالله " و ملت مسلمان ایران به تحقق وعده الهی ایمان دارند که میفرماید " ان تنصروالله ینصرکم و یثبط اقدامکم". جنبش دانشجویی مسلمان هم که خود برآمده از دل ملت مسلمان ایران است با اتکای به خداوند و اعتقاد راسخ به ادامه راه امام و شهدا در این روزگار که روزگار بدر و خیبر و دلاوری است تا آخرین نفس ایستاده است و یار و یاور و پشتیبان رهبر و مقتدای خویش بوده و خواهد بود. همچنین بر این عقیدهایم که باید در شرایطی که منطقه شاهد خیزش ملتها مقابل دیکتاتورها و شکلگیری بیداری اسلامی است با توجه به اهمیت این برهه از زمان همبستگی خود با جوانان انقلابی این کشورها را اعلام داشته و زمینه ارتباط و تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر این فضا را فراهم آوریم.
3-علیرغم فعالیتهای خوب صورت گرفته در فضای دانشگاهی کشور متأسفانه امروز جنبش دانشجویی نسبت به برخی اقدامات انجام شده و نتایج مترتب بر آن انتقادهای اساسی دارد. اقداماتی نظیر خصوصیسازی امکانات رفاهی دانشجویی، پذیرش دانشجوی پولی، موانع سر راه شکلگیری کرسی آزاد اندیشی، فضای غیر پویا و کم نشاط در برخی دانشگاهها به بهانه سختگیریهای امنیتی، اشاعه بدرفتاریهای فرهنگی، رواج برخوردهای سلیقهای در بین برخی مدیران دانشگاهها و عدم قانونگرایی و... اهم مشکلات و مسائلی است که باید هرچه زودتر حل و فصل گردد. تشکلهای اسلامی دانشگاهها ضمن ابراز نگرانی از این موارد از مسئولین امر میخواهند تا هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکلات تصمیمات صحیح و برخواسته از یک نگاه فرهنگی و دانشگاهی را اتخاذ نمایند.
4-نیک میدانیم که دانشگاه مبدأ تحولات است و در ایام مختلف به ویژه سالهای منتهی به انتخابات توجه جریانهای سیاسی خارج ازدانشگاه و حتی گروههای وابسته به بیگانگان و معاندین بر این نهاد متمرکز شده است. امری که در فتنههای گذشته از جمله سال 78 نیز ورود یافت. جایی که وادادگی برخی مجموعههای دانشجویی موجب انحراف قسمتی از این جنبش انقلابی و طیف پیشگام گردید. امسال نیز با توجه به حساسیتهای موجود و تلاشها و رقابتهای انتخاباتی لزوم هوشیاری دانشجویان و مسئولان و پرهیز از هرگونه سستی و بی بصیرتی در لوای تبعیت از رهبر فرزانه انقلاب میتواند مورد نیاز برای جنبش دانشجویی را رقم بزند. همچنین با توجه به لزوم توسعه تشکلهای اسلامی جهت افزایش بصیرت و نشاط در فضای دانشگاهها خاطرنشان میگردد مسئولان امر باید ضمن دقت لازم جهت احراز صلاحیتهای قانونی عناصر تأثیرگذار در مقولهای از مانعتراشیهای سلیقهای و خارج از اصول و چارچوب قانون جلوگیری نمایند.
5-مسئولین تشکلهای اسلامی دانشجویی ضمن پاسداشت پیشرفتهای درخشان علمی و صنعتی ایران اسلامی در سالهای اخیر خود را شاگردان مکتب اساتید شهیدی همچون شهریاری و علیمحمدی دانسته و خواهان به کار گیری تمامی ظرفیتهای دانشجویی و دانشگاهی جهت استقلال علمی کشور میباشد و به عنوان راهبرد نیل به این هدف، توجه به رهنمودهای رهبر انقلاب علیالخصوص"تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" را سرلوحه کار خود میداند.
6-در پایان شرکت کنندگان در این نشست ضمن تشکر از حضور و توجه وزیر محترم علوم ، تحقیقات و فنآوری در این نشست و پیگیری این وزارت در تحقق مطالبه رهبر فرزانه انقلاب از ایشان توقع دارند، تا با افزایش تعداد نشستهای دانشجویی و همچنین پیگیری مطالبات مطروحه در این نشستها زمینه همافزایی هر چه بیشتر ارکان آموزش عالی کشور جهت تحقق آرمانهای انقلاب را فراهم آورند.
فعالین دانشجویی تشکل های اسلامی دانشگاههای سراسر کشور
27تیرماه 1391
دانشگاه شهید بهشتی"
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: مدیر تشکلهای دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برنامههای غرفه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در نمایشگاه بین المللی قرآن را تشریح کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجت الاسلا م والمسلمین سیدمحمد طاهری با بیان اینکه هر روز تعداد 200 نفر از دانشجویان شرکت کننده در طرح ضیافت اندیشه از استان و شهرستانهای تهران برای بازدید از نمایشگاه قرآن میآیند، گفت: برنامههایی مانند بازدید از غرفههای قرآنی دانشگاهی ؛ شرکت در نشستهای تخصصی قرآنی؛ دانشگاهی و بازدید از غرفه ویژه نمایشگاه برای این دانشجویان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: اهدای بن کارتهای خرید کتاب از نشر معارف ؛ اهدای هدایای فرهنگی و قرآنی و صرف افطار از دیگر برنامههای غرفه نهاد نمایندگی رهبری برای دانشجویان شرکت کننده در نمایشگاه قران خواهد بود.
حجت الاسلام طاهری به فعالیتهای ویژه غرفه نهاد رهبری در دانشگاهها در نمایشگاه قران اشاره کرد و گفت: رونمایی از 12 سایت رسمی پرسمان در موضوعاتی مانند اخلاق؛ مهدویت و مباحث کلامی و غیره آنهم بصورت یک روز در میان در این غرفه ؛ ارایه و رونمایی از نشریه الکترونیکی دانشجو و ائمه جماعات ؛ معرفی همه سایتهای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها از دیگر اقدامات این غرفه در نمایشگاه خواهد بود.
وی بیان کرد: ویژه نامه پرسمان مخصوص نمایشگاه بین المللی قران نیز از 5 ماه مبارک رمضان در اختیار بازدیدکنندگان قرار میگیرد.
مدیر تشکل های دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در پایان تصریح کرد: افتتاحیه بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قران روز چهارشنبه بعد از نماز مغرب است و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و معاون سیاسی فرهنگی وی حجتالاسلام محمدیان و قریشی نیز در این مراسم شرکت میکنند.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس:رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این گردهمایی این پیام را به سطح دانشگاه و جامعه میرساند که سد یکجانبهگرایی و دستور و اطاعت و فرمانبرداری با حضور شما، در دانشگاه آزاد شکست.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نشست کمیته مشاوران شاخه کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی که صبح امروز (سهشنبه) در سالن همایشهای میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه آزاد در بعد انسانی بر روی 3 پایه استاد، دانشجو و از آن مهمتر کارمند قرار گرفته است، گفت: بنابراین کارمندان یکی از مهمترین اعضای دانشگاه هستند که نظر و مشورت آنها بسیار مهم و مفید است.
وی با بیان اینکه در 3 سال آینده با ایجاد منابع جدید صرفهجویی و مدیریت بهتر وضعیت معیشتی کارمندان را متناسب با همکارانشان در دیگر دانشگاههای کشور خواهیم کرد، افزود: در 700 صفحه مشکلاتی که برای بنده ایمیل کردهاند،یکی از انتظارات که به حق هم هست افزایش حقوق کلارمندان به اندازه دانشگاههای دولتی است. البته این را نیز باید در نظر داشت که بنایی را که ظرف 30 سال ساخته شده است را نمیتوان در مدت کوتاهی اصلاح کرد.
دانشجو ادامه داد: باید با دست خودمان به تدریج قوانین را به گونهای اصلاح کنیم که منجر به سرعت بیشتر در ارتقا کیفیت دانشگاه و فارغالتحصیل شدن دانشجویان بهتری شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره مهمترین هدف این نشست گفت: این گردهمایی این پیام را به سطح دانشگاه و جامعه میرساند که سد یکجانبهگرایی و دستور و اطاعت و دیوار فرمانبرداری با حضور شما، در دانشگاه آزاد شکست.
دانشجو یکی از اهداف این نشست را بررسی 2 مسئله تعطیلی پنجشنبهها و ادامه تحصیل کارمندان دانشگاه آزاد دانست و افزود: بسیاری از کارمندان موافق تعطیلی پنجشنبهها بودهاند و بسیاری دیگر نیز خواهان ادامه تحصیل شدهاند.
به گفته وی، پکیج تعطیلی پنجشنبهها بدین گونه است که مجموع ساعات کاری کارمندان کمتر از ساعات کاری دیگر دانشگاهها نشود، و اگر اینچنین شد باید افزایش ساعات کاری در روزهای دیگر صورت پذیرد؛ همچنین دانشگاههایی که نیاز به فعالیت در روز پنجشنبه هستند، بایستی برای کارمندان اضافه کار در نظر گیرند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر این طرح رای نیاورد به کمیته کارشناسی ارسال میشود که آنها نیز تا قبل از مهرماه آن را بررسی کرده و پس از اصلاحات رایگیری اینترنتی صورت می گیرد.
در نهایت پس از اظهارنظر 2 تن از مخالفین و 2 تن از موافقین رایگیری صورت گرفت که اعضا با اکثریت آرا، موافق تعطیلی پنجشنبهها شدند.
وی درباره ادامه تحصیل کارمندان نیز اظهار داشت: اگر این طرح به درستی اجرایی نشود، وقفهای در دانشگاه ایجاد میشود. اگر هم کارمندان اجازه تحصیل نداشته باشند راندمان کار کاهش پیدا میکند، بنابراین باید به یک نقطه تعادل برسیم.
دانشجو پکیج پیشنهادی کارشناسان دانشگاه آزاد برای ادامه تحصیل کارمندان را اینگونه برشمرد که هر ساله بین 5 تا 10 درصد کارمندان اجازه ادامه تحصیل را داشته باشند تا خدشهای در کار دانشگاه ایجاد نشود. در کنار آن صلاحیت علمی و اجرایی در اولویت قرار گیرد تا براساس معدل کسانی که امکان موفقیتشان در اخذ مدرک بالاتر بیشتر است، ادامه تحصیل دهند. همچنین این افراد باید با چارچوب نظام و ولایت فقیه که خط قرمز ماست در تضاد نباشند؛ البته این ربطی به جریانات سیاسی درون نظام همچون اصلاحطلب و اصولگرا ندارد.
وی در خصوص شهریه دانشگاه کارمندان نیز گفت: کارشناسان دانشگاه هزینه 70 درصدی را برای کارمندان و 30 درصدی را برای دانشگاه پیشنهاد کردند، که معاونت مالی دانشگاه پیشنهاد 50 درصدی برای هر دو طرف را داد؛ البته اگر این افراد موفق به اخذ مدرک نشوند، باید هزینهای را که دانشگاه تقبل کرده است را پس دهند.
پس از پایان اظهارات دانشجو، 2 تن از مخالفین و موافقین به ایراد سخن پرداختند و این طرح نیز با اکثریت آرا به تصویب رسید که تصویب این طرح با الله اکبر کارمندان و تشویق همراه شد.
رئیس دانشگاه آزاد آزاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال تداوم این جلسات تا 3 بار در سال هستیم، گفت: جلسه آتی در ماههای پایانی سال خواهد بود که اقداماتی پختهتر در آن بررسی خواهد شد.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: مسئول بررسی و تحلیل بسیج اساتید دانشگاههای کشور توسعه قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم را از اولویتها و سیاستهای سازمان بسیج اساتید در حوزه سیاسی اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، رمضان شعبانی مسئول بررسی و تحلیل بسیج اساتید دانشگاههای کشور در ششمین کارگاه آموزشی جنگ نرم که به همت بسیج اساتید استان خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه حرکت نظام از بخش نظام سازی عبور کرده است، گفت: اکنون حرکت در راستای دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی است.
وی افزود: فرجام دولت سازی و جامعه سازی، تمدن سازی است که این تمدن در نهایت به تمدن امام زمان (عج) متصل خواهد شد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر بخواهیم دانشگاه را مرجع همه تحولات بدانیم، باید ارتباط دانشگاه با انقلاب و ارتباط بسیج اساتید با دانشگاه را مورد بررسی قرار دهیم، تصریح کرد: حضرت امام در این باره فرمودند مبدا همه تحولات در جامعه دانشگاه است.
مسئول بررسی و تحلیل بسیج اساتید دانشگاههای کشور در مورد ماموریتهای سازمان بسیج اساتید برای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی و کمک به اسلامی کردن دانشگاهها نیز گفت: سازمان بسیج اساتید باید بسترهایی را برای تحقق منویات حضرت امام و مقام معظم رهبری فراهم کند و از ارزشها و فرهنگ حاکم از انقلاب صیانت کند.
این استاد دانشگاه درباره ماموریتهای اساسی در بسیج اساتید در محیط دانشگاهها تصریح کرد: توسعه قدرت نرم و مقابله با جنگ نرم، کمک به کارآمدی نظام اسلامی و عبور از چالشها و جهاد علمی و تحول در علوم انسانی از اولویتها و سیاستهای سازمان بسیج اساتید در حوزه سیاسی است.
مسئول بررسی و تحلیل بسیج اساتید دانشگاه کشور از اولویتها و سیاستهای سازمان بسیج اساتید در حوزه سیاسی گفت: توسعه گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاهها و آحاد جامعه توسعه کرسیهای آزاد اندیشی، تحلیل و برآورد از وضعیت دانشگاهها، مسئولیت تغذیه فکری و سیاسی، شبکه نیروی انسانی در بسیج اساتید و بهره گیری از فضای مجازی از اولویتها و سیاستهای این سازمان است.
شعبانی اضافه کرد: با این نگاه بسیج اساتید در حقیقت به دنبال تقویت فرماندهان جنگ نرم در کنار دو شبکه نیروی انسانی برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و بصیرت افزایی در فضای عمومی جامعه است.
این استاد دانشگاه در مورد دو شبکه دیگر همراهی کننده فرمانده جنگ نرم تصریح کرد: شبکه اهل قلم و شبکه سایبری به عنوان دو شبکه جاری دهنده به فرماندهان جنگ نرم هستند که در آینده قدرت سایبری به ابر قدرت تبدیل خواهد شد.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: دانشجویان تشکلهای دانشگاه آزاد از اظهارات تملق جویانه برخی از حاضرین در نشست کمیته مشاوران شاخه کارمندان دانشگاه آزاد گلایه کردند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، اولین نشست کمیته مشاوران شاخه کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز سهشنبه در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد.
در این نشست و در پایان سخنرانی فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد، جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد بیرون از سالن برگزاری مراسم تجمع کرده بودند و با سر دادن شعارهای انقلابی خواهان حضور در این مراسم بودند.
برهمین اساس دانشجو خطاب به کارمندان، با بیان اینکه برخی از تشکلها مایل هستند که در این مراسم شریک ما باشند، خطاب به مسئولین جلسه گفت: اجازه بدهید دانشجویان به داخل جلسه بیایند.
پس از باز شدن دربهای سالن، دانشجویان با پرچمهای "یا مهدی" یا "یا زهرا" و شعارهایی همچون "مرگ بر منافق"، "مرگ ضد ولایت فقیه" "خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست"، "فقر و فساد و تبعیض، دکتر ما بپا خیز" وارد سالن شدند که در این میان فرهاد دانشجو نیز با شعار "ماشاءالله حزبالله"، با بیان اینکه بنده به عنوان یک پروفسور و استاد دانشگاه افتخارم این است که ولایی هستم و با تکان دادن دست خود برای دانشجویان در شعارهای آنها شریک شد.
در ادامه این نشست اکبری مدیر کل تشکلهای دانشگاه آزاد پشت تریبون رفت که حضور این فرد در پشت تریبون، انتقادات دانشجویان را در پی داشت.
در پایان اظهارات اکبری وی به رئیس دانشگاه آزاد پرچمی را که روی آن "السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین" را که از کربلا آمده بود، به فرهاد دانشجو برای نصب در اتاق ریاست هدیه داد.
در ادامه و پس از قرعه کشی عمره مفرده کارکنان زمانی که فرهاد دانشجو در حال خارج شدن از سالن بود جمعی از دانشجویان به اقدامات تشکلهای سیاسی دانشگاه آزاد در دوره جاسبی و حال حاضر انتقاد کردند و یکی از دانشجویان خطاب به اکبری، گفت: تملق تا به کی؟ شما تا چه زمانی میخواهید از امام رهبری و پرچم امام حسین (ع) استفاده کنید.
موج حضور دانشجویان در درب خروجی سالن نشست باعث ایجاد تنشهایی نیز شد؛ در این زمینه علی صالحی قائم مقام تشکل یکی از دانشگاههای آزاد استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار فارس با انتقاد از پشت تریبون رفتن اکبری، گفت: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که افرادی که تا دیروز تملق جاسبی را میکردند تغییر چهره داده و اکنون متملق آقای دانشجو شدهاند.
این دانشجوی دانشگاه آزاد با بیان اینکه از ابتدا به ما گفته بودند این دیدار خصوصی و مختص تلاشهای دانشگاه آزاد است، تصریح کرد: دانشجویان تشکلهای دانشگاه آزاد به این مراسم آمده بودند تا مطالباتشان را با رئیس دانشگاه آزاد مطرح کنند.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: مراسم فارغالتحصیلان دورههای مدیریت کسب و کار MBA با حضور بیش از پانصد فارغ التحصیل این رشته در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مراسم فارغالتحصیلان دورههای مدیریت کسب و کار MBA موسسه آموزش عالی آزاد بهار برای کدهای بیست و پنجم تا سی و هشتم با حضور بیش از پانصد فارغ التحصیل این رشته در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.
این دورهها زیر نظر وزارت علوم تحقیقات آموزش عالی انجام شده است در این مراسم همچنین هفتاد نفر از نخستین فارغ التحصیلان کشور در دوره POST MBA معرفی شدند.
در این مراسم سید مهدی الوانی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تشریح ویژگیهای دوران تازه مدیریتی جهان تصریح کرد: عصر حاضر عص پیچیده و آشوبناکی است و یکی از ویژگیهای مدیریت در این دوره این است که دانشگران جای کارگران را گرفتهاند.
وی گفت: دانش هم مانند سایر فرآوردههای عصر امروز تاریخ مصرف پیدا کرده است؛ بنابراین آنچه امروز میآموزیم دیگر برای آینده مفید نیست.
الوانی با اشاره به سپری شدن دورهای که در آن کارگران صرفا با زور بازو پیشرفت میکردند افزود: امروز دانش کارگران و قدرتی که علم برایشان میسازد قدرت و توانمندی اصلی کارگران محسوب میشود.
مدیر دورههای مدیریت عالی کسب و کار DBA موسسه آموزش عالی آزاد بهار با ذکر مثالی از دانش رایانهای عصر جدید تاکید کرد: در دوران حاضر کسانی موفقند که از دانش روز بهره مند شوند.بنابراین علم امروز برای فردا مفید نیست.
در این مراسم همچنین محمدرضا امامی، عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی، به عنوان نماینده فارغ التحصیلان بهار با اشاره به تلفیق دانش روز استادان و تجربه مدیریتی فراگیران، آن را موجب شکل گیری کلینیک مدیریتی دانست و افزود: دانش کاربردی برای کار مدیریتی مفید است.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: فضای دانشگاه میتواند مورد سوءاستفاده جریانات رادیکال قرار گرفته شود، لذا تشکلها میبایست در زمینه برخورد و مبارزه با این تهدید هدایت شوند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، اولین نشست هماهنگی تشکلهای اسلامی دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور ساعاتی پیش با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.
در حاشیه این نشست 3 کارگروه ویژه تشکیل شد. کارگروه اول با موضوع بررسی راهکارهای چگونگی حفظ اتحاد استراتژیک در عین تفاوت در تاکتیک با مسئولیت دفتر تحکیم وحدت برگزار شد.
مهدی امیریان دبیر دفتر تحکیم وحدت گزارش کار این کارگروه را ارائه داد.
وی گفت: همه ما تشکلها از نظر اصول و ارزش کوچکترین انحرافی با آرمانها نداریم و مهمترین بحثهایی که در این کارگروه شد این بوده که نسبت به اصول دغدغهمند بمانیم.
امیریان ادامه داد: از دیگر بحثهای مطرح شده شناخت دقیق دوست و دشمن است که این شناخت در نگاه جبههای ما بسیار مؤثر واقع میشود.
وی ادامه داد: با جذب قشر خاکستری که انتقادهایی دارند و بعضا بیتفاوت شدهاند، میتوانیم در مشارکت گرفتن آنها در فعالیتها به پویایی و تکامل دانشگاه کمک کنیم.
امیریان اضافه کرد: فضای دانشگاه میتواند مورد سوءاستفاده جریانات رادیکال قرار گرفته شود، لذا تشکلها میبایست در زمینه برخورد و مبارزه با این تهدید هدایت شوند.
دبیر دفتر تحکیم وحدت گفت: در این کارگروه بحث موازی کاری مطرح و گفته شد که تشکلها نباید با هم موازیکاری داشته باشند که این امر برگزاری جلسات رفاه در دانشگاهها محقق میشود.
امیریان گفت: در کارگروه بررسی راهکارهای چگونگی حفظ اتحاد استراتژیک به این نتیجه رسیدیم که هرچند یک بار تشکلها میبایستی خودشان را نقد و بررسی کنند و با آسیبشناسی تحرکات خود در اصلاح فعالیتهای آیندهشان مؤثر واقع شوند.
وی با تاکید بر اینکه نباید به تشکلها اصالت دهیم، گفت: هدف غایی مشخص است اما تشکلها تنها وسیلهای هستند برای نیل به این اهداف که خود به تنهایی اصالتی ندارند.
دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: تشکلها میبایستی با هوشیاری از دخالت سیاسیون و احزاب خارج از دانشگاه که همیشه نسبت به دانشگاه چشم طمع داشتهاند جلوگیری کنند.
وی با تاکید بر اینکه تشکلهای دانشجویی باید برنامه محور باشد، گفت: باید بحث فکری را در کارهای تشکیلاتی تقویت کنیم و همچنین در این کارگروه تاکید شد که باید به تکلیفمان عمل کنیم و نتیجهمحور نباشیم.
وی در انتها گفت: در مواضع سیاسی و مسائل انتخاباتی شاخصها و معیارها باید مورد توجه قرار بگیرند و باید از ورود به مصادیق پرهیز شود.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: نماینده اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل تعبیر غلط برخی از فعالیت دانشجویی آسیبزا دانست.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، اولین نشست هماهنگی تشکلهای اسلامی دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور ظهر امروز با قرائت بیانه پایانی در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی به کار خود خاتمه داد.
در حاشیه این نشست، سه کارگروه تخصصی برگزار شد، یکی از این کارگروهها بررسی راهکارهای پویایی جنبش دانشجویی و تأثیرگذاری بیشتر بر فضای دانشگاهها بود که اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل مسئول برگزاری آن بود.
امیر استکی عضو شورای مرکزی این اتحادیه دانشجویی گزارش کار این کارگروه را امروز قرائت کرد.
وی گفت: ما سعی کردیم در این کارگروه دستور کاری را فراهم کنیم که نهایتاً توانستیم سه بند را مورد بررسی قرار دهیم که عبارت است از آسیبشناسی جنبش دانشجویی، راهکارهای برطرف کردن آسیبها و راهکارهای افزایش اثرگذاری در فضای دانشگاه.
استکی با بیان اینکه سعی کردیم در این کارگروه بر اساس مشترکات جنبش دانشجویی به یک اجماع مشخص برسیم، گفت: جنبش دانشجویی نباید به احزاب و گروههای سیاسی پیوندی از نوع تبدیل به پیادهنظام شدن آنها داشته باشد چراکه غالباً از احساسات پاک سیاسی فعالین دانشجویی توسط شخصیتهای سیاسی و احزاب سوءاستفاده میشود که اینجا لزوم عقلانیت معطوف به آرمانها باید مورد توجه قرار گیرد.
عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در این کارگروه یک بحث جامعهشناسی مطرح شد و گفته شد که فضای حاکم بر مدارس که محیط قبل از دانشگاه است از فضای جامعه به دور است و افرادی که وارد دانشگاه میشوند اجتماعی نیستند و تنها خودشان را نسبت به تأمین منافع مادی و معنوی خود موظف میدانند که در اینجا ضعف سیستم آموزشی کاملاً مشهود است.
وی افزود: ما برای برخورد با این آسیب به این نتیجه رسیدیم که ارتباط تشکلهای دانشجویی با تشکلهای دانشآموزی میتواند انسانهای دغدغهمندتری را وارد دانشگاه کند.
استکی ادامه داد: در تشکلهای دانشجویی یک تصور غلطی از فعال دانشجویی مطرح میشود؛ فعال دانشجویی به کسی گفته میشود که درسش بیشتر از حد معمول و حتی از وقتی که برای خانواده خود هم می گذارد، کاسته باشد؛ این آسیب بزرگی است و باعث میشود که جذب تشکلهای دانشجویی کم بشود، چراکه دانشجویان در بدو ورود احساس میکنند که با فعالیت دانشجویی در نهایت به آن شخص مذکور تبدیل خواهند شد.
این فعال دانشجویی با انتقاد از جذب بدون شناخت دانشجویان گفت: روی آوردن به هر دانشجویی برای پر کردن تشکیلات موجبات ورود افراد ضعیفالنفس به تشکل دانشجویی را فراهم میآورد که از انسجام لازم برخوردار نیستند و این افراد نهایتاً پتانسیلی را برای سوء استفاده سیاسیون و احزاب فراهم میکنند.
اسکی در پایان با تأکید بر اینکه تشکلها باید با سابقین خود رابطه داشته باشند، گفت: امروز بین نسلهای جنبش دانشجویی فاصله به وجود آمده است. در این شرایط نباید آرمانها را فراموش کنیم و صرفاً به حفظ تشکیلات خود بیاندیشیم؛ یکی از راهکارهای برخورد این آسیب ارتباط با مؤسسین و افراد قدیمی جنبشهای دانشجویی است تا مجدداً آرمانها را تکرار کند و ضعف تشکلهای دانشجویی را با پویاسازی آنها مرتفع کنند.
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران اقدام به برگزاری جشنوارهای با عنوان «جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر» میکند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با همکاری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران اقدام به برگزاری جشنوارهای با عنوان «جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر» با شعار «رباتیک در خدمت صنایع» از تاریخ 23 آبان کرده است. اهداف اصلی این جشنواره عبارتند از:
- ارتقاء دانش بومی در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی
- شناسایی و معرفی محصولات و شرکتهای موفق داخلی مرتبط با رباتیک و هوش مصنوعی
- فراهم ساختن بستر لازم برای عرضه ایدههای جدید محققان و کمک به تجاری سازی آنها
- فراهم ساختن بستر لازم برای عرضه نیازهای سازمانها، شرکتها و صنایع و ارائه راهکار توسط محققان
- بحث و تبادل نظر میان دانشگاهیان، محققان و صنعتگران پیرامون زمینههای مستعد همکاری
برای نیل به اهداف فوق، مجموعه متنوعی از فعالیتها در قالب چهار رخداد زیر یشبینی شده است:
- سومین دوره مسابقات رباتیک جام امیرکبیر (2012 AUTCUP)
- اولیه دوره مسابقات هوش مصنوعی امبیرکبیر (2012 AAIC)
- اولین فنبازار رباتیک و هوش مصنوعی (2012 ARAIE)
- اولین گردهمائی علمی _ صنعتی رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر (2012 ARAIC)
فهرست مخاطبان بالقوه جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر و نحوه بهرهمندی آنها از برنامههای جشنواره به این شرح میباشد.
| اساتید دانشگاه |
|
| دانشجویان و محققان |
|
| شرکتها و سازمانهای دولتی و غیردولتی |
|
| شرکتهای تولید ربات و نرمافزارهای هوشمند |
|
سومین دوره مسابقات رباتیک جام امیرکبیر (2012 AUTCUP)
سومین دوره مسابقات رباتیک، جام دانشگاه صنعتی امیرکبیر، امسال با رویکردی متفاوت نسبت به مسابقات دوره قبل و سایر مسابقات رباتیک برگزار شده در سطح کشور برگزار خواهدشد. این مسابقات با هدف تجاری سازی محصولات رباتیک در 9 لیگ اجرا میشود.
- لیگ رباتهای امدادگر
- لیگ رباتهای پزشکی
- لیگ رباتهای شهری
- لیگ رباتهای انساننما
- لیگ رباتهای سرویس رسان
- لیگ رباتهای دریایی
- لیگ رباتهای پرنده
- لیگ رباتهای مین یاب
- لیگ رباتهای انباردار
اولین دوره مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر (2012 AAIC 2012)
مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر با هدف فراهم کردن زمینهای به منظور شناسایی و طرح مسائل و نیازهای داخلی کشور در زمینه هوش مصنوعی و کمک گرفتن از محققان داخلی برای حل آنها راهاندازی شده است. در این مسابقات، برای هر یک از مسائل شناسایی شده مسابقه خاصی طراحی میشود و محققان مختلف ایدهها و راهکارهای پیشنهادی خود برای حل مسئله مذکور را به رقابت میگذارند.
- تائید هویت از طریق دستخط فارس
- تشخیص حالت چهره انسان
- شناسائی رسته اشیاء
- شناسائی صحنههای محیط باز و بسته
- تشخیص و ردگیری توپ در بازی فوتبال
- کشف تقلبهای بانکی
- بهینهسازی در محیطهای پویا
اولین بازار ایده و محصولات رباتیک و هوش مصنوعی(araie 2012)
یکی از مهمترین نیازهای حوزه رباتیک و هوش مصنوعی، ایجاد بازاری جهت داد و ستد فناوری و خدمات این حوزه است. در چنین بازاری علاوه بر اینکه دانشمندان و فناوران حوزه رباتیک و هوش مصنوعی میتوانند به معرفی تواناییهای خود و دانشهای نوین این حوزه بپردازند، صنایع مختلف کشور و سایر متقاضیان و مشتریان فناوریهای رباتیک و هوش مصنوعی نیز میتوانند ضمن شناسایی پیمانکاران مناسب، نیازهای خود را به نحو احسن برطرف سازند.
در فن بازار رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر، کلیه محققان و شرکتهای فعال در هر یک از شاخههای رباتیک و هوش مصنوعی میتوانند ایدههای جدید خود در زمینه توسعه محصولات جدید را جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر به کمیته برگزار کننده فن بازار ارائه داده و در صورت پذیرش در نمایشگاه پیشبینی شده عرضه کنند.
اولین کنگره علمی _ صنعتی رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر (2012 ARAIC)
حوزه رباتیک و هوش مصنوعی در برگیرنده طیف وسیعی از روشها و کاربردها است که دانشگاهیان و محققان، شرکتها و سازمانهای تولید کننده ربات و نرمافزارهای هوشمند و سازمانها و شرکتهای استفاده کننده از رباتها و نرمافزارهای هوشمند سه بازیگر اصلی آن را تشکیل میدهند. گردهمائی علمی _ صنعتی رباتیک و هوش مصنوعی از جمله بخش های مهم جشنواره رباتیک و هوش مصنوعی امیرکبیر است که هدف آن فراهم ساختن بستر لازم برای برقراری ارتباط میان کلیه دستاندرکاران امر رباتیک و هوش مصنوعی کشور است.
- سخنرانیهای کلیدی
- کارگاههای آموزشی
- معرفی محصولات و شرکتهای موفق داخلی
- نشستهای هماندیشی
- ارائه کارهای موفق مسابقات هوش مصنوعی امیرکبیر
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: در بخشی از نامه آمده: این نوع برخوردها را به دور از فرهنگ نقدپذیری مسئولین میدانیم و از حضرتعالی خواهشمندیم این مساله را پیگیری کرده تا روند سرخوردگی دانشجویان و فعالان رسانهای انقلابی بیش از این ادامه پیدا نکند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار نامهای خطاب به آیتالله جنتی نسبت به حکم صادره برای امیرحسین ثابتی فعال دانشجویی اعتراض کردند.
متن نامه به شرح زیر است:
بسم رب المظلومین
حضرت آیت الله جنتی
سلام علیکم
آنچه باعث شد تا فرزندان بسیجی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در نامهای سرگشاده حضرتعالی را مخاطب قراردهند، اوج گرفتن اقدامات معنادار دستگاه قضایی در برخورد با تعدادی از فعالان سرشناس دانشجویی و رسانهای انقلابی است که عموما نیز به جرم انتشار مطالبی در وبلاگها و رسانههای منتسب به خود در انتقاد از یکی از سران قوا، احضار و محاکمه شدهاند.
اخیرا برادر عزیزمان آقای امیرحسین ثابتی مسئول اسبق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با شکایت دادستان تهران به عنوان مدعیالعموم، به علت انتشار مطلبی انتقادی علیه تصویب طرح وقف اموال دانشگاه آزاد در مجلس هشتم به ریاست دکتر لاریجانی به دادگاه احضار شده و در نهایت با حکم دادگاه، به 91 روز حبس تعزیری محکوم شده است، هر چند این حکم به مدت 2 سال به حالت تعلیق در آمدهاست.
البته این تنها مورد نبوده و پیش از ایشان نیز، دیگر برادران عزیز فعالمان در عرصه رسانه از جمله آقایان صالح مفتاح، حسین قدیانی، سعید ذاکری، میثم نیلی، احمد قدیری ابیانه، ابراهیم کشاورزیان، مهدی صاحبی، علی خضریان، محمدحسین همتی نژاد، محمدرضا نقدی، و ... بگونه مشابهی مورد برخورد قضایی قرار گرفتهاند.
در آخرین مورد نیز صدور احضاریه برای دیگر برادر فعال در عرصه جنگ نرم و رسانه، آقای محمدحسن روزیطلب میباشد که ایشان نیز مانند نامبردگان به جرم انتشار مطلبی در انتقاد از رییس مجلس طی روزهای آتی به دادگاه خواهند رفت و احتمالا حکم مشابهی دریافت خواهد کرد.
اما آنچه در این بین بسیار اهمیت دارد، نوع نگاه خاص و حساسیت عجیب مدعی العموم در برخورد با فعالان دانشجویی و رسانهای انقلابی منتقد یکی از سران قواست. روندی که به نظر میرسد بیش از هر چیز خلاف نظر رهبر معظم انقلاب میباشد، بویژه سخنان معظمله در نخستین روز سال 91 که صراحتا با حمایت از جوانان انقلابی اعلام داشتند:
«این رسانههای الکترونیکی و اینترنتی متأسفانه موجب شده است که افراد بیمحابا علیه یکدیگر حرف بزنند، بد بگویند. باید از طرف مسئولین کشور برای این هم یک جوری تدبیر بشود. حالا این حرف من بهانهای نشود برای اینکه یک عدهای بروند جوانهای انقلابی را به عنوان جوانهای تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه جوانهای غیور کشور را، جوانهای مؤمن انقلابی کشور را فرزندان خودم میدانم و پشت سر آنها قرار میگیریم؛ من از جوانان انقلابی و مؤمن و غیور حمایت میکنم؛ منتها همه را توصیه میکنم به این که در رفتار خود، با اخلاق اسلامی رفتار کنند؛ قانون را مراعات کنند»
لذا اعتراض ما به این مساله هیچ گاه به معنای فرار از قانون برای جوانان انقلاب نیست، بلکه برخوردهای دوگانه در قبال انتقادات دانشجویان و رسانهها است که الویتهای دستگاه قضا را ظاهرا جا به جا کرده است.
آیا رواست در حالی که تودههای مردم مومن و انقلابی خواستار مجازات و تنبه مفسدین کلان اقتصادی، بازماندگان جریان فتنه در دانشگاهها و ... هستند، تعدادی از مدافعان سرسخت انقلاب و رهبری در دانشگاهها و رسانهها، به بهانه انتقاد از یکی از سران قوا مورد برخورد قضایی قرار گرفته و با درج سوءسابقه قضایی، عملا منزوی شوند؟
پیامدهای این برخوردها در میان تودههای مردم حزباللهی و متدین چه خواهد بود و آیا توصیههای علنی رهبر معظم انقلاب نیز نباید مانع سعه صدر پایین برخی مسئولین باشد؟
لذا ما جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران، ضمن شهادت در رابطه با حسن نیت تمامی فعالیتهای نامبرده، این نوع برخوردها را به دور از فرهنگ نقدپذیری مسئولین میدانیم و از حضرتعالی به عنوان یکی از السابقون و پیشکسوتان انقلاب اسلامی که همواره درد و دل جوانان انقلابی را به خوبی شنیده و آن را درک کردهاید، خواهشمندیم این مساله را پیگیری کرده تا روند سرخوردگی دانشجویان و فعالان رسانهای انقلابی بیش از این ادامه پیدا نکند.
والسلام علینا و علی عبادالله صالحین
جمعی از دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران:
1. سید صادق مصطفوی کاشانی. حقوق و علوم سیاسی
2. امیر علی آزادی حقوق و علوم سیاسی
3. محمد ذوقی. حقوق و علوم سیاسی
4. امین فرج االهی. حقوق و علوم سیاسی
5. ناصر آراسته. حقوق و علوم سیاسی
6. قادر علیپور. حقوق و علوم سیاسی
7. مثیم بیکی. حقوق و علوم سیاسی
8. مهدی قادری. حقوق و علوم سیاسی
9. محسن سام. حقوق و علوم سیاسی
10. حسن ولی پور. حقوق و علوم سیاسی
11. مهدی آقا محمد. حقوق و علوم سیاسی
12. جلال خضرایی. حقوق و علوم سیاسی
13. محمد دلفان. حقوق و علوم سیاسی
14. کمیل نقی پور. حقوق و علوم سیاسی
15. سید علی سیادتی. حقوق و علوم سیاسی
16. علیرضا سلیمانی. حقوق و علوم سیاسی
17. محسن انصاری. حقوق و علوم سیاسی
18. سعید محمدی. حقوق و علوم سیاسی
19. حسن خدادی. حقوق و علوم سیاسی
20. کاظم عبدالحمیدی. حقوق و علوم سیاسی
21. حامد رضایی. حقوق و علوم سیاسی
22. سجاد نجفی. حقوق و علوم سیاسی
23. محمد معینی. حقوق و علوم سیاسی
24. کاظم جعفری. حقوق و علوم سیاسی
25. علیرضا فاطمی نیا. حقوق و علوم سیاسی
26. سعید توکلی. حقوق و علوم سیاسی
27. حمید میناوند. حقوق و علوم سیاسی
28. محمد ابراهیمی. حقوق و علوم سیاسی
29. سید امین ولی زاده. حقوق و علوم سیاسی
30. محمد شاکر اردکانی. حقوق و علوم سیاسی
31. مهدی عظیمی. حقوق و علوم سیاسی
32. صادق فقفوری. حقوق و علوم سیاسی
33. علیرضا توکلی نیا. حقوق و علوم سیاسی
34. سید محمد علوی. حقوق و علوم سیاسی
35. مجتبی طالقانی. ارتباطات و علوم اجتماعی
36. سجاد صفار هرندی. ارتباطات و علوم اجتماعی
37. سید حمید امامی. ارتباطات و علوم اجتماعی
38. مسعود کریمی. ارتباطات و علوم اجتماعی
39. یوسف منصوری. ارتباطات و علوم اجتماعی
40. علی خواجه. ارتباطات و علوم اجتماعی
41. جلال مرادی. پزشکی
42. رضا صادقی. پزشکی
43. سجاد امیدی. پزشکی
44. ریوندی. پزشکی
45. حسین درگاهی. پزشکی
46. ابوالفضل ابویی. پزشکی
47. رضا شیخ شعربافان. پزشکی
48. مهدی ابراهیمی. پزشکی
49. روح الله برغمدی. دندانپزشکی
50. امین خلیل نژاد. دندان پزشکی
51. میثم محمدی خواه. دندان پزشکی
52. محمود خرم آبادی. داروسازی
53. سجاد مالمیر. داروسازی
54. علی قزلسفلو. داروسازی
55. احمد مهدوی کلیمی. توانبخشی
56. علی اصغر صباغی. توانبخشی
57. هوشنگ طهماسبی. بهداشت
58. سجاد اسدی. پیراپزشکی
59. مسعود یوسفی. پرستاری
60. محسن شیرکوند. دامپزشکی
61. جواد عسگری. زبان های خارجی
62. مهدی مقام فر. زبان های خارجی
63. سید علی حسینی. زبان های خارجی
64. محمد رضا رشیدی. علوم پایه
65. محمد حسین متالهی. علوم پایه
66. مهدی رنجبر. علوم پایه
67. ابراهیم طیب نژاد. علوم پایه
68. سید جمال الدین افجه ای. علوم پایه
69. علیرضا صادقی. علوم پایه
70. مهدی ازرقی. کشاورزی
71. سید امین کشفیان. کشاورزی
72. حمید دولت مرادی. کشاورزی
73. محمد مهدی نیاز زاده. کشاورزی
74. جواد مختاری. کشاورزی
75. وحید اشرفی. کشاورزی
76. علی نورزوی. کشاورزی
77. محمد مقدمی. کشاورزی
78. 71. علی نظری. کشاورزی
79. هادی امیدی فر. ادبیات و علوم انسانی
80. سید محسن میرحاجی. ادبیات و علوم انسانی
81. رضا دهقانی. ادبیات و علوم انسانی
82. صادق پروازی مقدم. ادبیات و علوم انسانی
83. محمد امین حسام. ادبیات و علوم انسانی
84. ابوالفضل تیموری. ادبیات و علوم انسانی
85. احمد بابایی. ادبیات و علوم انسانی
86. محمد نیکوییان. ادبیات و علوم انسانی
87. علیرضا فتاح. ادبیات و علوم انسانی
88. مرتضی فتح الله زاده. جغرافیا
89. مصطفی جواهری. جغرافیا
90. محمد نظری. جغرافیا
91. محمد رضا جوفار. جغرافیا
92. محمد حسین ظرافتی. روانشناسی
93. مهدی صفار هرندی. روانشناسی
94. امیرحسین رضوانی. ابوریحان
95. حمید رضا امامی پور. مدیریت
96. میرمحمد حسین رضوی. مدیریت
97. مهدی اعلمی. فنی
98. علی فلاح. فنی
99. حمید شیرستیان. فنی
100. محمد رضا شهبازی. فنی
101. سید محمد تقی میرمجیدی. فنی
انتهای پیام/
خبرگزاری فارس: در جلسه امشب (سهشنبه) شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع مهندسی فرهنگی در مورد نوشتافزار و انتخاب عضو حقیقی هیئت امنای دانشگاه آزاد در دستور جلسه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز (سهشنبه) برگزار میشود.
در این جلسه اعضای شورا به دلیل نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، موضوع مهندسی فرهنگی را در مورد نوشتافزار در دستور جلسه خود قرار دادهاند؛ و به آسیبشناسی نوشتافزار و ارائه راهکارهایی برای بهینهسازی نوشتافزار میپردازند.
لازم به ذکر است، در جلسه سهشنبه 13 خردادماه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تعیین عضو حقیقی هیئت امناء اختصاص داشت، مقرر شد بررسی بیشتر موضوع عضو حقیقی هیئت امناء در این جلسه بررسی شود.
انتهای پیام/