مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
| اقتصاد كشاورزي و توسعه پاييز 1385; 14(55):67-89. |
| اميني اميرمظفر,رمضاني مسعود |
|
هدف كلي پژوهش حاضر ارزيابي تاثير عوامل درون سازماني و برون سازماني در موفقيت شركت هاي تعاوني كشاورزي مرغداران استان تهران است. بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي و فرمول كوكران، از ميان 18 شركت با 1410 عضو، 7 شركت و 121 نفر عضو و 30 مدير براي مطالعه انتخاب شدند. پس از تكميل پرسشنامه ها، براي مقياس سازي از روش AHP استفاده گرديد. آزمون هاي آماري (تحليل عامل و ضريب آلفا) نشان داد كه مفاهيم به كاررفته در پژوهش از روايي و پايايي لازم برخوردار بوده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه پاييز 1385; 14(55):135-153. |
| آشكارآهنگركلايي محمدعلي,اسدپور حسن*,علي پور عباس |
| * مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي مازندران |
|
مالكيت هاي كوچك، قطعات نامنظم و ناهموار و نبود جاده هاي مواصلاتي و كانال هاي آبياري و زهكشي مناسب مشكلات عمده اي را بر سر راه توليد برنج در استان مازندران قرار داه است. به منظور افزايش بازده توليد برنج، مكانيزه كردن كشت، امكان كشت دوم، بهبود حفاظت خاك و مديريت مزرعه، ارتقاي وضعيت اقتصادي و اجتماعي جامعه كشاورزي و نهايتا افزايش بهره وري، از سال 1370 طرح يكپارچه سازي و تجهيز و نوسازي اراضي در شاليزارهاي سنتي مازندران به طور جدي آغاز شده است. اين طرح تا پايان سال 1383 در مساحتي حدود 31000 هكتار ا ز اراضي سنتي شاليزارهاي استان به اجرا در آمده است. البته بايد گفت اجراي اين قبيل طرح ها با موانعي همچون مشكلات فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي، نوع مالكيت، فرم استقرار اراضي پس از اجراي طرح، مشاركت كشاورزان، مشكلات فني و اجرايي و مشكلات ساختار قانوني و غيره مواجه بوده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):1-34. |
| حيدري غلامرضا,حسيني ميرعبداله |
|
قاچاق پديده اي چند وجهي است كه عوامل متعددي در آن دخيلند. اين عوامل طيف وسيعي را در بر مي گيرد كه عمدتا به ساختارهاي اقتصاد ملي و شرايط اجتماعي و سياسي و جغرافيايي مربوط مي شود؛ هر چند پاره اي از عوامل خارجي را نيز نبايد ناديده گرفت. |
| كليد واژه: واردات غير رسمي (قاچاق)، مقررات تجاري، تعرفه گمركي، موانع غير تعرفه اي، معادل تعرفه اي، چاي ايران |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):35-60. |
| كرامت زاده علي*,چيذري اميرحسين,ميرزايي احمد |
| * دانشگاه تربيت مدرس |
|
در اين مطالعه براي تعيين ارزش اقتصادي آب كشاورزي از تكنيك برنامه ريزي خطي استفاده شد. به اين منظور براي به دست آوردن ضرايب تكنيكي با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي، 100 پرسشنامه تكميل گرديد. در اين باره هر يك از مناطق حاشيه رودخانه قلجق، زيارت و سه يك آب (واقع در اراضي تحت پوشش سد بارزو شيروان) به عنوان طبقه در نظر گرفته شدند. براي محاسبه درآمد ناخالصي هر محصول از متوسط قيمتهاي پرسشنامه تكميل شده سال زراعي 1381-82 استفاده گرديد. در اين راستا بعد از تعيين الگوي كشت بهينه، قيمت سايه اي نهاده آب، كه برابر با ارزش توليد نهايي آن مي باشد، به عنوان ارزش اقتصادي آب در نظر گرفته شد. |
| كليد واژه: برنامه ريزي خطي، ارزش اقتصادي آب، الگوي كشت بهينه، سد بارزو، شيروان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):61-84. |
| نوروزي اميد,چيذري محمد |
|
افزايش بازده آبياري مزارع از طريق ترويج روشهاي آبياري باراني و در نهايت دستيابي به افزايش توليد، از برنامه هاي عمده وزارت جهاد كشاورزي طي چند سال گذشته بوده و سرمايه گذاري هاي گسترده اي در اين خصوص انجام گرفته است. لذا هدف اصلي اين تحقيق بررسي عوامل موثر بر پذيرش آبياري باراني از سوي كشاورزان شهرستان نهاوند مي باشد. |
| كليد واژه: پذيرش، آبياري باراني، شهرستان نهاوند |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):85-102. |
| بي ريا سهيلا,جبل عاملي فرخنده |
|
مهمترين مشخصه اقتصاد ايران، وابستگي شديد به درآمدهاي نفتي است. بنابراين هرگونه نوسان در قيمت نفت موجب كسري تراز پرداخت هاي كشور خواهد شد. به همين دليل، بايد صادرات غير نفتي تشويق شود. به منظور تشويق صادرات غير نفتي و كاهش وابستگي اقتصاد به درآمد نفت، مي توان روي كالاهاي كشاورزي تمركز كرد؛ زيرا اين كالاها منبع مهمي براي تامين ارز خارجي مورد نياز كشورند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):103-124. |
| كاظم زاده ليلا*,ابونوري عباس علي |
| * معاونت باغباني وزارت جهاد کشاورزي |
|
خرما يكي از مهمترين اقلام صادرات غير نفتي ايران است كه صادرات آن قدمت طولاني دارد. ايران از نظر صادرات خرما همواره در سطح جهان رتبه اول يا دوم را به خود اختصاص داده است. هدف از اين پژوهش شناسايي و ميزان تاثيرگذاري عوامل موثر بر توسعه صادرات خرما با استفاده از مباني نظري توابع تقاضا و عرضه صادرات، با تكيه بر تكنيكهاي اقتصاد سنجي بوده است. همچنين با محاسبه كششهاي قيمتي و درآمدي، نقش قيمتهاي نسبي، درآمد كشورهاي وارد كننده، نرخ ارز، توليد جهاني خرما و غيره در صادرات اين محصول بررسي شده است. جهت تخمين توابع عرضه و تقاضاي صادرات از سيستم معادلات همزمان و آمار سري زماني سالهاي 1350-82 وزارت جهاد كشاورزي و وزارت بازرگاني استفاده گرديده است. در اين راستا با به كارگيري آزمون ريشه واحد و فيليپس- پرون، همگرايي متغيرها بررسي شده كه نتايج نشان مي دهد متغيرهاي موجود در مدل در دراز مدت با يكديگر ارتباط دارند. الگوي معادلات نيز در دو حالت اوليه و شرايط همگرا تخمين زده شدند. |
| كليد واژه: خرما، الگوي معادلات همزمان، توابع عرضه و تقاضاي صادرات، ايران |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):125-160. |
| اخوي احمد,حسيني ميرعبداله |
|
مقاله حاضر با هدف ارزيابي ظرفيت صادراتي محصولات كشاورزي به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با استفاده از شاخصهاي براورد پتانسيل تجاري، مزيت نسبي و شاخص كسينوس طي دوره زماني 1999-2003 تدوين شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد كه بسياري از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا (22 كشور از 25 كشور) با كسب شاخص كسينوس با حد پايين 0.56 و حد بالاي 0.71، داراي درجه اكمال تجاري، بالقوه بالايي با ايران هستند. نزديك به يك بودن اين شاخص نشان مي دهد امكان افزايش صادرات ايران به حساب آيند. البته ايران بايد استانداردهاي لازم اين اتحاديه از جمله مقررات بهداشتي، مقررات فني و استانداردهاي اجباري و غيره را رعايت كند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):161-178. |
| حسن شاهي مرتضي* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي واحدهاي شيراز و ارسنجان |
|
مطالعات نسبتا زيادي به تحليل تصميمات كشاورزان با در نظر گرفتن تاثير ريسك پرداخته اند. در اين مطالعات از روشهاي مختلفي شامل موتاد، موتاد - هدف، برنامه ريزي درجه 2، ريسك به صورت محدوديت در مدل، مدل فوكاس - لاس و ... استفاده گرديده است. در اين تحقيق مدل موتاد - پيشرفته و موتاد - هدف به كار گرفته شده است. بايد گفت مدل موتاد پيشرفته با وارد كردن هزينه ريسك به صورت تابعي از طول دوره مورد مطالعه، بيشتر با واقعيات جامعه كشاورزي ايران سازگاري دارد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1385; 14(53):91-105. |
| رنجبريان بهرام*,محمدزاده امير |
| * گروه مديريت دانشگاه اصفهان |
|
انتخاب يك نام تجاري مناسب براي محصول جديد مي تواند در موفقيت اين محصول و به دست آوردن سهم بيشتر بازار تاثير بگذارد. راهبرد "تعميم نام تجاري" به مفهوم استفاده از يك نام تجاري شناخته شده براي معرفي طبقات جديدي از محصول است و استفاده از آن تحت شرايط خاصي مي تواند موجب موفقيت محصول جديد شود. لذا اين تحقيق تاثير سه دسته از متغيرهاي تعديل كننده از جمله ويژگي بازار، ويژگي محصول مورد تعميم و خصوصيات نام تجاري را در رابطه اتخاذ راهبرد تعميم نام تجاري و سهم بازار محصول جديد در صنايع غذايي شهر تهران مورد مطالعه قرار داده است. نتايج نشان مي دهد كه تعميم نام تجاري موجب افزايش سهم بازار محصولات جديد در صنايع غذايي شهر تهران نشده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1385; 14(53):107-132. |
| اسكندري فرزاد,حسيني سيدمحمود,كلانتري خليل* |
| * گروه ترويج و آموزش كشاورزي دانشگاه تهران |
|
تحولات صورت گرفته در بخش كشاورزي، افزايش نرخ بيكاري در اين بخش و نقش كارآفريني در توسعه اقتصادي از عوامل بسيار مهمي هستند كه لزوم توجه به توسعه كار آفريني در بخش كشاورزي ايران را روز به روز بيشتر مي كنند. در اين راستا نقش آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي و دانش آموختگان آن بسيار مهم و تعيين كننده است. به منظور بررسي عوامل اثر گذار بر عملكرد كار آفرينانه دانش آموختگان اين بخش از آموزش عالي، تعداد 72 كسب و كار، كه شمار اعضاي تيم اصلي آنها 103 نفر بود، از 8 استان كشور انتخاب و به روش پيمايشي مطالعه شد. ابزار گرد آوري اطلاعات، پرسشنامه و مصاحبه بوده و تجزيه و تحليل داده ها از طريق نرم افزار SPSS و با به كار گيري آماره هاي توصيفي، رگرسيون گام به گام و تحليل مسير انجام گرفته است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1385; 14(54):179-196. |
| بريم نژاد ولي* |
| * دانشگاه آزاد اسلامي واحد کرج |
|
در اين مقاله ساختاري براي كمي كردن و تشخيص قيود مربوط به پايداري در نظامهاي كشاورزي نشان داده شده است. براي يك نظام پويا، تصادفي و هدفمند، پايداري را به صورت توانايي براي ادامه آينده تعريف مي كنند. امروزه نكته مهم در پايداري اين است كه چگونه مي توان از پايداري به عنوان يك معيار عملياتي در مديريت نظام هاي كشاورزي استفاده كرد. در اين باره برنامه ريزي كسري ابزاري است براي مطالعه پايداري اين نظام ها. اين روش بر پايه تكنيك هاي يك هدفي و چند هدفي پايه ريزي شده است. مقاله كنوني روشي براي حل مسايل برنامه ريزي كسري خطي چند هدفي ارايه داده و سپس اين روش را به صورت موردي براي استان كرمان فرمولبندي و حل كرده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1385; 14(53):133-152. |
| دهدشتي شاهرخ زهره,صيدزاده حيدر* |
| * مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي ايلام |
|
مقايسه مصرف سرانه آبزيان مبين آن است كه نسبت به خيلي از كشورهاي ديگر، فقر مصرف گوشت ماهي در بين مردم ايران وجود دارد. سوال تحقيق اين است كه آيا به نظر مصرف كنندگان امكان بهبود مصرف سرانه ماهي با استفاده از به كار گيري عناصر تركيب بازاريابي وجود دارد يا نه؟ لذا، تحقيق حاضر در راستاي بهبود مصرف ماهي پرورشي از طريق به كار گيري عناصر تركيب بازاريابي در زمستان سال 1383 در شهر ايلام اجرا شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1385; 14(53):153-176. |
| پاسبان فاطمه* |
| * مركز تحقيقات روستايي وزارت جهاد كشاورزي |
|
هدف از مطالعه حاضر بررسي تاثير متغيرهاي سهم ارزش افزوده صنعت (به عنوان شاخص مراحل اوليه توسعه)، مجذور سهم ارزش افزوده صنعت (به عنوان شاخص توسعه يافتگي)، تعداد فرزندان، نسبت ازدواج به طلاق، سهم مخارج دولت از توليد ناخالص داخلي (به عنوان شاخص اندازه دولت) و هزينه خانوار روستايي در اشتغال زنان روستايي است. |
| كليد واژه: اشتغال، زنان روستايي، عوامل اجتماعي، عوامل اقتصادي |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1385; 14(53):1-22. |
| حسيني سيدصفدر,قهرمان زاده محمد |
|
مقاله حاضر نحوه انتقال (متقارن يا نا متقارن) قيمت را در بازار گوشت قرمز ايران بررسي مي كند. در اين مقاله از روش همگرايي آستانه اي و داده هاي سري زماني فصلي قيمت گوشت قرمز در سطح كشور و براي دوره 1373-1381 استفاده شده است. همچنين با به كارگيري مدلهاي تصحيح خطاي نا متقارن، تعديلات كوتاه مدت اين بازار تجزيه و تحليل گرديده است. |
| كليد واژه: انتقال نامتقارن قيمت، بازار گوشت، همگرايي آستانه اي، مدل تصحيح خطا |
| |
|
نسخه قابل چاپ |