مقالات اقتصاد کشاورزی و توسعه
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1386; 15(57 (ويژه بازارهاي كشاورزي)):131-159. |
| گودرزي مصطفي*,مرتضوي سيدابوالقاسم,پيكاني غلام رضا |
| * گروه اقتصاد كشاورزي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قائم شهر |
|
در اين تحقيق تقاضاي گروه هاي اصلي كالاهاي مصرفي و مواد خوراكي خانوارهاي شهري ايران با استفاده از الگوي بودجه بندي دو مرحله اي بررسي شده است. به اين منظور با داده هاي سري زماني مربوط به سال هاي 1350 تا 1380 و سيستم معادلات تقاضاي تقريبا ايده آل (AIDS)، معادلات سهم مخارج گروه هاي اصلي کالاهاي مصرفي و مواد خوراکي با استفاده از روش رگرسيون هاي به ظاهر نامرتبط (SUR) براورد گرديد و كشش هاي قيمتي خودي و متقاطع و كشش هاي درآمدي براي هر كدام از مراحل محاسبه شد تا بررسي وضعيت تقاضاي انواع كالاها و مواد غذايي ميسر شود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه پاييز 1386; 15(59):25-36. |
| آقاعباسي ناصر* |
| * دانشگاه شهيد باهنر کرمان |
|
هدف از اين تحقيق بررسي نقش بيمه در توليد محصولات دامي در استان کرمان است. به همين منظور تعداد 120 دامدار بيمه شده و بيمه نشده به طور تصادفي از منطقه کرمان در سال 1382 انتخاب شدند. مقايسه ميانگين متغيرهاي مربوط به دو گروه بيمه شده و بيمه نشده نشان مي دهد که اين دو گروه از نظر ميانگين سن و تحصيلات تفاوت معنيداري ندارند و ميانگين تعداد دام و تلفات در گروه دامداران بيمه شده زيادتر و ميانگين نيروي کار کمتر است. |
| كليد واژه: فناوري، حق بيمه، غرامت، بيمه گزار، بيمه گر |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):177-203. |
| انويه تكيه لورنس* |
| * مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان غربي |
|
اين مقاله به بررسي وجود يا نبود مزيت نسبي صادرات سيب درختي ايران و روند تغييرات آن طي دوره زماني 1362-78 و همچنين به بررسي جايگاه و درجه رقابتي )مزيت نسبي( اين محصول در بين کشورهاي عمده صادر کننده جهان طي دوره 1995-99 مي پردازد. به اين منظور از شاخصهاي مزيت نسبي آشکار، مزيت نسبي آشکار متقارن و کاي دو استفاده شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه پاييز 1386; 15(59):119-146. |
| باصري بيژن,جهانگرد اسفنديار |
|
در مقاله حاضر اشتغال زايي بخش کشاورزي و زير بخش هاي آن در دوره 1340-1382 مطالعه شده است. رويکرد اين مطالعه، ارزيابي پتانسيل اشتغال زايي بخش بر مبناي عوامل پايه اي توليد، سطح اشتغال موجود، سرمايه و زمينه هاي اشتغال زايي زير بخش هاي کشاورزي است. با توجه به گسترش فناوري توليد در قالب بهبود مکانيزاسيون، ارتقاي بهره وري نيروي کار، گسترش مهارت و سطوح تخصص در فعاليتهاي بخش کشاورزي، افزايش قابل توجه بازده توليد، گذار کشاورزي از توليد سنتي به پيشرفته و استفاده از فناوريهاي نوين، اشتغال زايي بخش کشاورزي متناسب با سهم فعاليتهاي بخش در اقتصاد ملي است و نمي توان انتظار نامعقول و دستوري از اشتغال زايي بخش کشاورزي داشت. اين مقاله با استفاده از الگوهاي مبتني بر مدل تصحيح خطا، پتانسيل اشتغال در چهار زيربخش کشاورزي (زراعت و باغباني، دام و طيور، جنگلداري، شيلات) را در برنامه چهارم توسعه پيش بيني و تحليل کرده است. |
| كليد واژه: بازار کار، اشتغال کشاورزي، کشش تقاضا، برنامه چهارم توسعه |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):1-22. |
| شفيعي لادن* |
| * مركز تحقيقات كشاورزي استان كرمان |
|
زيتون يکي از مهمترين محصولات باغي است که تقريبا از روغن و ميوه و کنسرو آن در تمام دنيا استفاده مي شود و در حال حاضر کشت اين محصول در اکثر نقاط جهان رايج است. با توسعه کشت اين محصول مي توان نه تنها نياز جمعيت کشور به روغن خوراکي را در الگوي تغذيه تامين کرد بلکه فرايندهاي تبديلي اين صنعت مي تواند موجب شکوفايي صنايع چوبي، دامي، صابون سازي و... کشور شود و صرفه جويي هاي ارزي و ريالي قابل توجهي به همراه داشته باشد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):23-38. |
| كهنسال محمدرضا,حسيني سيدصفدر |
|
قيمتگذاري محصولات کشاورزي ابزاري براي تقويت انگيزه توليد به شمار مي آيد. در اين مقاله با بهره گيري از اطلاعات مربوط به سالهاي 1358-79، آثار برنامه هاي حمايت قيمتي چغندرقند بر بازده نيروي کار و زمين با استفاده از چهار روش حمايت قيمتي، کنترل توليد، کنترل سطح زير کشت و حمايت قيمتي همراه با کنترل سطح زير کشت در استان خراسان شبيه سازي گرديده است. همچنين جهت بررسي هدفهاي مطالعه از الگوي فلويد بهره گرفته شده است. نتايج به دست آمده نشان مي دهد که براي تقويت انگيزه هاي توليد چغندرقند، سياست حمايت قيمتي بدون کنترل سطح زيرکشت ابزار نيرومندي خواهد بود. |
| كليد واژه: الگوي فلويد، سياست حمايت قيمتي، چغندرقند |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):39-59. |
| اشرفي مرتضي,كرباسي عليرضا,صدرالاشرافي سيدمهريار |
|
هدف اصلي اين تحقيق، بررسي مزيت نسبي ايران در توليد و صادرات کشمش است. آمار و اطلاعات جهت محاسبه مزيت نسبي صادرات به صورت سري زماني در سالهاي 1340-80 و براي محاسبه مزيت نسبي توليد به وسيله تحقيق پيمايشي از استان خراسان )شهرستانهاي کاشمر، خليل آباد، بردسکن( جمع آوري شده است. به اين منظور از شاخصهاي مزيت نسبي آشکار شده (RCA) و مزيت نسبي آشکار شده متقارن (RSCA) جهت محاسبه مزيت نسبي صادرات و براي محاسبه مزيت نسبي توليد از ماتريس تحليل سياستي (PAM) استفاده شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1386; 15(57 (ويژه بازارهاي كشاورزي)):199-224. |
| مجاورحسيني فرشيد* |
| * موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي |
|
در اين مقاله كشش هاي قيمتي خودي و متقاطع و كشش هاي درآمدي 13 گروه هزينه اي شامل 9 گروه خوراكي و 4 گروه غيرخوراكي براي سه جامعه شهري، روستايي و كل با استفاده از سيستم تقاضاي تقريبا ايده آل (AIDS) برآورد و محاسبه شده است. به اين منظور از آمارهاي بودجه خانوار (شهري و روستايي) مركز آمار ايران طي سال هاي 1371-76 استفاده گرديد. نتايج نشان مي دهد كشش قيمتي و درآمدي به طور شگفتي در گروه پوشاك بالا و در گروه بهداشت و درمان پايين است (حتي در مقياس جهاني). در ميان اقلام غذايي لبنيات بيشترين و حبوبات كمترين كشش هاي قيمتي را دارند و كشش درآمدي گوشت و برنج از ساير اقلام غذايي بسيار بالاتر است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):111-134. |
| راستگو حميد,رضوانفر احمد |
|
با توجه به شرايط طبيعي و اقتصادي ايران، توليد کشاورزي يکي از پرمخاطره ترين فعاليتهاي اقتصادي است و از آنجا که بخش مهمي از توليدکنندگان کشاورزي کشور، يعني کشاورزان متوسط و ميانه حال، توان مالي محدودي دارند و همه دارايي شان را در هر دوره بهره برداري در فرايند توليد به کار مي گيرند، گاه حتي کمترين خسارت ممکن است آنها را از هستي ساقط و زندگي فلاکت باري را بر آنها تحميل کند. از اين رو بيمه محصولات کشاورزي را مي توان يکي از اهرمهاي توسعه کشاورزي دانست؛ زيرا با استفاده از اين ساز و کار هم مي توان امنيت بيشتري براي توليدکنندگان محصولات کشاورزي فراهم ساخت و مخاطرات توليد را کاهش داد و هم شرايط مطلوبتري براي جلب و جذب سرمايه هاي خصوصي در بخش کشاورزي فراهم آورد. لذا در اين تحقيق بررسي و شناخت عوامل موثر در توسعه بيمه محصولات راهبردي کشاورزي در بين کشاورزان شهرستان خدابنده در استان زنجان براي کارآمد ساختن و بهبود نظام ارايه خدمات بيمه محصولات کشاورزي به عنوان هدف کلان مد نظر قرار گرفت. |
| كليد واژه: بيمه محصولات کشاورزي، توسعه، گرايش، ريسک |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):135-150. |
| نوروزي عباس,ملك محمدي ايرج* |
| * دانشكده كشاورزي، دانشگاه تهران |
|
ارتباط تحقيق و ترويج کشاورزي همواره از جمله مهمترين مباحث مطرح در ادبيات ترويج و توسعه کشاورزي بوده است. به نظر مي رسد انعکاس به مراتب بيشتر اين موضوع در متون ترويج نسبت به تحقيقات حکايت از آن دارد که متخصصان ترويج ضرورت ارتباط تحقيق و ترويج کشاورزي را به صورتي جديتر احساس کرده اند. در همين حال مطالعات مختلف نشان مي دهد که پاره اي از مشکلات مانع ارتباط ايده آل تحقيق و ترويج هستند. از جمله شاخصترين اين مشکلات مي توان به مواردي از قبيل اهمال در ايجاد توازن موثر ميان تحقيقات کشاورزي از يک سو و ترويج و آموزش کشاورزي از سوي ديگر، کوتاهي در شناخت نياز به ابتکار عمل ترويج در حفظ حلقه هاي ارتباطي با تحقيقات، تعداد ناکافي متخصصان موضوعي در تشکيلات ترويج به جهت کمي و کيفي و شکاف فرهنگي بين محققان و مروجان کشاورزي اشاره کرد. از ميان مهمترين ساز و کارهاي ارتباطي نيز مي توان از يکپارچگي سازماني تحقيق و ترويج، ايجاد واحدهاي رابط، مشارکت محققان ارشد در آموزش حين خدمت کارکنان ترويج، ايجاد يک واحد تشکيلاتي مشترک، انجام آزمايشهاي سطح مزرعه، به صورت مشترک، مکان مشترک براي دو نهاد و جابه جايي ادواري کارکنان تحقيق و ترويج نام برد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1386; 15(57 (ويژه بازارهاي كشاورزي)):1-29. |
| حسيني ميرعبداله*,هومن تقي |
| * موسسه مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني |
|
مقاله حاضر با هدف تعيين نوع ساختار توليد و تجارت جهاني و ساختار صادرات خرماي ايران و نيز شناسايي بازارهاي هدف خرماي صادراتي ايران تهيه شده است. در اين مقاله پس از ارايه مباني نظري و روش شناسي تحقيق (در دو محور ساختار بازار و بازارهاي هدف)، به ساختار توليد جهاني خرما، ساختار تجارت (واردات و صادرات) جهاني اين محصول، ساختار صادرات خرماي ايران، بازارهاي هدف خرماي صادراتي ايران و سرانجام نتيجه گيري و توصيه هاي سياستي پرداخته مي شود. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1386; 15(57 (ويژه بازارهاي كشاورزي)):61-79. |
| گودرزي مصطفي*,ملك پژوه مهيار,كهزادي نوروز |
| * گروه اقتصاد كشاورزي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد قائم شهر |
|
حجم بالاي واردات روغن هاي نباتي از جمله روغن سويا نشان از اهميت و نقش روزافزون روغن هاي نباتي در برنامه هاي مصرفي و توليدي كشور دارد. در اين تحقيق جهت بررسي الگوي تقاضاي واردات روغن خام سوياي ايران از كشورهاي مختلف، تابع تقاضاي واردات روغن سويا از دو كشور مهم صادر كننده آن يعني برزيل و آرژانتين، با استفاده از مدل SDAIDS و بر اساس الگوي بودجه بندي دو مرحله اي، برآورد شده است. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه تابستان 1386; 15(58 (ويژه سياستهاي كشاورزي)):61-90. |
| اسدي هرمز*,سلطاني فسقنديس غلام رضا,تركماني جواد |
| * موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر كرج |
|
اين پژوهش به منظور تعيين ارزش بازده نهايي آب آبياري، محاسبه هزينه تمام شده آب کشاورزي، برآورد متوسط هزينه توليد يک هکتار محصولات گروههاي مختلف بهره برداري، تعيين کشش قيمتي تقاضاي آب کشاورزي و تعيين نرخ آب به روش گاردنر در سال 1375 در دشت قزوين انجام شده است. در اين تحقيق زمينهاي تحت پوشش سد طالقان، بر اساس هزينه تمام شده آب و فاصله کانال تا محل آبگير سد، به پنج ناحيه همگن تقسيم شدند. داده هاي مورد نياز تحقيق از 127 بهره بردار با استفاده از روش نمونه گيري از 27 آبادي منطقه جمع آوري گرديد. در پژوهش حاضر از روشهاي برنامه ريزي خطي، اقتصادسنجي و اقتصاد مهندسي جهت تعيين تقاضاي آب آبياري و قيمت سايه اي آب استفاده گرديد. در اين راستا از نرم افزارهاي QSB و TSP بهره گرفته شد. |
| كليد واژه: آب آبياري، قيمتگذاري، قيمت سايه اي، کشش قيمتي، سد طالقان |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1386; 15(57 (ويژه بازارهاي كشاورزي)):105-130. |
| عبدالهي عزت آبادي محمد,نجفي بهاالدين* |
| * دانشگاه شيراز |
|
در اين مطالعه با استفاده از روش هاي آناليز واريانس و مدل لاجيت، احتمال مشاركت كشاورزان و تجار پسته در بازارهاي آتي و اختيار معامله و از طرفي عوامل اقتصادي- اجتماعي موثر بر اين مشاركت بررسي مي شود. به اين منظور، با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چندمرحله اي، 300 پسته كار و 38 تاجر پسته انتخاب شدند و داده هاي مقطعي به صورت تكميل پرسشنامه تهيه گرديد. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |
| اقتصاد كشاورزي و توسعه بهار 1386; 15(57 (ويژه بازارهاي كشاورزي)):161-177. |
| فريادرس ولي اله* |
| * موسسه پژوهشهاي برنامه ريزي و اقتصاد كشاورزي |
|
يكي از وظايف مهم اقتصاد كاربردي، ايجاد و تصريح مدل هاي مناسب و كاربردي در اقتصاد مصرف و توليد است. سيستم تقاضاي تقريبا ايده آل يكي از مدل هايي است كه در مبحث مصرف كننده استفاده گسترده اي يافته است. هيلمر و هلت با استناد به اين مدل دست به بازسازي مدل مشابهي با نام سيستم عرضه تقريبا ايده آل در مبحث توليد كننده زدند و آن را مدلي مناسب و جايگزيني براي مدل هايي همچون مدل ترانسلوگ معرفي كردند. |
| كليد واژه: |
| |
|
نسخه قابل چاپ |